Premiumwars: wie wordt dit jaar de Duitse verkoop-koning?

Auteur: , 49 Reacties

We zijn inmiddels al weer (iets voorbij) halverwege het jaar. Tijd om de tussenbalans op te maken.

bimmer-merc

De afgelopen jaren wist BMW keer op keer op keer de meeste Teutoonse leaseschrapers dikbolides af te zetten. De afgelopen drie jaar was VAG’s premiumdivisie Audi telkens tweede, met ‘old luxury’ op plaats drie. Afgelopen jaar zagen we echter al iets interessants gebeuren:

Merk
Verkoop 2015
Verkoop 2014
Verkoop 2013
Verschil t.o.v. 2014
BMW1.905.2341.811.7191.655.1385,2 %
Audi1.803.2001.741.1001.575.1003,6 %
Mercedes1.875.5111.650.010 1.461.68013,4 %

Terwijl BMW’s afzetcijfers stegen met 5,2% ten opzichte van 2014 en die van Audi met 3,6%, pakte Mercedes een veel dikkere plus van 13,4%. Maar de vraag was/is: kunnen ze dat volhouden en de andere twee pretendenten voorbij schieten?

Het voorlopige antwoord na zes maanden is ‘jazeker’. BMW en Audi weten over de eerste helft van het jaar weliswaar wederom een degelijk plusje te pakken, maar de afzet van Mercedes groeit veel sneller door. De Schwaben halen daarmee in één klap Audi én BMW in en pakken de voorlopige koppositie over 2016.

Merk
Verkoop JAN-JUN 2016
Verschil t.o.v. 2015
Mercedes1.006.619+12%
BMW986.557+5,8%
Audi953.200+5,6%

Mocht Mercedes erin slagen aan de top te blijven zou het de eerste keer zijn sinds 2005 dat ze BMW weer eens van de troon stoten. Een kanttekening die altijd geplaatst kan worden bij dit verhaal is dat hoewel de pure afzetgetallen belangrijk zijn, het uiteindelijk natuurlijk gaat om de winst(marges) die de concerns weten binnen te slepen. Op een dikke S-Klasse verdien je bijvoorbeeld net wat meer dan op een A1, om maar wat te noemen.

UPDATE: het is Mercedes, meer info HIER!



49 reacties

Voor het lezen van de tekst had ik al een vermoeden dat Mercedes de “Koning” van de premiumsellers zou worden. Ze zijn van dat pensioen-imago afgeraakt en bedienen een grotere publiek dan ooit tevoren. Zowel oude mensen als jonge mensen komen aan hun trekken in het aanbod van Mercedes.
@misterdrogba:
Juist uw stelling dat ze een groter cq breder publiek bedienen, houdt in dat het merk niet langer zich het aloude prestige mag toe eigenen.
Mercedes was ooit een droom voor velen en is nu ‘gewoon’ een auto geworden.

Er is niets meer van het legendarische kaliber van de W 123 bij ‘das Haus’ verkrijgbaar
@desjonnies:
Ik rij zelf mercedes (V-klasse en E-klasse), maar een S600 maybach kan ik me echt niet veroorloven en is toch wel de top van de top lijkt me. Voor een klant reed ik dagelijks met een 760Li individual, zo’n S600 maybach is nog -tig keer beter, en duurder… Dus Mercedes heeft echt nog wel iets waar de massa niet aan kan! Om er nog te noemen: SL, S coupé, G, GLS,… Niet voor de massa en dus exclusief.
@unknown32: Maar je vergelijkt dan wel de vorige generatie 7-serie met de nieuwste generatie S-klasse. Niet helemaal eerlijk. De nieuwe 7-serie is volgens mij echt een dijk van een auto geworden. Of ie zich qua luxe kan meten met een Maybach weet ik niet, maar ik denk dat hij wel een geduchte concurrent voor de normale S-klasses is.
@unknown32: De Maybach uitvoering van de S-klasse mag dan ook alleen vergeleken worden met de Rolls Royce Ghost. Vind je dat onzin? Pak dan de G12 760Li X-drive vol gehangen met individual spulletjes als deze leverbaar is. Het grootste verschil zit hem dan nog in de prijs, niet in kwaliteit.
@bmw328ci: een ghost kost (400k) toch 2x een maybach (200k)? Of vergis ik me…
Een verlengde ghost (op autosalon ingezeten) is dan weer iets totaal anders dan een 760Li…:-D
@unknown32: Ja gut, een Ghost is een ton duurder en een 750Li een ton goedkoper. Nog even wachten op de 760Li en dan vergelijken maar…

Een Ghost heel anders dan een 7? Onderhuids delen ze veel samen, waar niks mis mee is natuurlijk.
@bmw328ci: Natuurlijk spreek jij over NL prijzen wellicht ??
neen niks mis mee, gaat als de brandweer ?? Echt een droomwagen om te acceleren + cruisen. Bochtenwerk = forget it!
@unknown32: Ik spreek wellicht natuurlijk over Nederlandse prijzen alom.
Mercedes komt door de nieuwe E
@bmwm3gtr: Eerder door een reeks nieuwe en goedkopere modellen als A, GLA en CLA klasse.
Jammer dat niet alle tabelletjes nog helemaal goed uitkomen in de app☹️. Maar leuk stukje!
En Mercedes maakt mooie auto’s! De huidige A-klasse is toch van een flink hoger niveau dan de Audi A3. Dat blijft gewoon een Golfje.
@rufctr01: huidige A-klasse is in veel gevallen een anders gebatchde Megane toch? Allemaal Renault 1461cc blokjes die diesels
@remcott: een samen ontwikkeld motorblokje doorgeneraliseren naar een rebatch van een hele auto. Je iq is waarschijnlijk gelijk aan het aantal ringen voor op je kapperporsche.
@garp: heb je honger? Er wordt gegeneraliseerd, doe ik dat ook en krijg ik direct de fanboy achter me aan.
Overigens rij ik geen Audi dus stap fijn op je fiets naar de dameskapper zou ik zeggen
@remcott: De dieselmotor van Renault ligt alleen in de A180 met handbak.
@pordon: enkel met handbak inderdaad. Nooit een a180 met handbak kopen dus ?
@unknown32: de Diesels van Renault zijn best wel goed.
Maar ja, het is Frans hè, dus standaard al slecht.
VAG diesels zijn niet beter, dat weet ik 100%zeker.
Zeker als je een Audi met een Multitrauma hebt….
@rufctr01:
Ik koop geen frans… 2x renault gereden (paar honderd kilometer) en ik vond dat niks…
VAG heb ik ook geen al te fantastische ervaring mee (golf 3 gtd en passat).
Opel insignia was ook niet denderend.
BMW enkel goede ervaring met de 2liter diesels. De 760li dan weer niet.
Mercedes E en V rijden zoals een zonnetje.
Uiteraard enkel persoonlijke ervaring!
@remcott: volgens mij is juist de nieuwe Megane een variant op de A-klasse. Proporties, raampartijen, komt allemaal aardig overeen.
@mashell: vandaar dat de kwaliteit is verbeterd ?
@remcott: was al erg goed. De laatste serie Laguna is betrouwbaarder dan een Audi.
@rufctr01: dat is dan ook weer niet zo heel erg moeilijk ?
Wie niet kijkt naar verkoop, maar naar kwaliteit komt uit tot dezelfde rankschikking.

– Als best: Mercedes, duidelijk.
– Gevolgd door BMW die het ook aardig doen.

Die strijd puur om de onderlinge verkopers vind ik niet zo heel interessant,
Het zijn toch ook relatief veel voorwielaangedreven kleine auto’s (A-klasse, A1 , BMW-1) die ook grote invloed hebben op die strijd.

De premiumstrijd wint Mercedes, maargoed wie echte klasse wilt, moet nog altijd winkelen voor een auto uit het V.K.
@martinus: BMW 1-serie heeft achteraandrijving. Dus geen aandrijving op voorwiellen.
Mercedes is momenteel ook gewoon goed bezig. De nieuwe auto’s zien er fraai uit en in mijn ogen hebben ze Audi ver achter zich gelaten qua interieurs (BMW al helemaal).
Ook is er geen enkel ander automerk met zo’n gevarieerd gamma als Mercedes. Letterlijk voor ieder is er wat wils.

Wat mij betreft dus ook de terechte winnaar (en dat zeg ik als BMW-man).
Das Beste oder nichts.
De nieuwe E-klasse is er dus die gaan flink stijgen
Audi zal voorlopig weer even niet bovenaan staan.
Mercedes heeft dan ook veel modellen gelanceerd. En zoals al gezegd Mercedes is erg aan het verjongen met hun nieuwe lijn (al spreekt mij dit helemaal niet aan).

Verder vind ik het wel steeds minder “premium merken”. Een 116i of 2serie active bejaarde is naar mijn mening niet echt premium.
@reistje: waarom niet premium? Vergeleken met een Golf Plus is het toch een stapje hoger. En als je er Koreaans of Japans vergelijkingsmateriaal naast zet wordt het helemaal duidelijk.
-edit: wel geinig maar helaas een klein voutje, moet yabyum jan-jun zijn-
Persoonlijk vind ik dat mercedes met de nieuwe generaties erg goed bezig is, deze lijken qua exterieur en interieur een generatie voor te lopen op de “concurrentie”
@AB, gaan we nog een keer wat doen aan de tabellen voor de iPhone app?

Het verbaast me niet dat MB het beste verkoopt, aangezien ze voorop lopen qua jonge modellen. Laten we de balans nog eens een keer opmaken als Audi en BMW ook nieuwe modellen hebben uitgebracht van hun 3/A4 en 5/A6. Hoe dan ook, de designtas van MB spreekt me niet meer zo aan zoals vroeger. De statigheid is er wel vanaf. Het zijn “gewoon auto’s” geworden in plaats van een “degelijke Duitse Benz”. BMW daarentegen gaat hard vooruit met de 3 en 5.
@m550d: tip: de site schaalt prima in de mobiele browsert.
@m550d: Heb je wel gelijk in met betrekking tot de ouderdom van de modellen van BMW en Audi. Bij BMW lopen de 3- en 5-serie op hun laatste benen. Dat zijn toch belangrijke volumemodellen.
Bij Audi is het de A6 die aan vervanging toe is. Ook een belangrijk model. Echter heeft Audi wel een gloednieuwe A4. Daar had ik wel meer van verwacht, al weet ik even niet hoelang hij nou precies verkrijgbaar is.

Wat mij vooral vrolijk maakt, is dat ik regelmatig een XE zie rijden. Hulde voor de mensen die daarvoor kiezen.
De E-klasse verkoopt in Europa, VS en China niet beter dan vorig jaar. Het verschil wordt vooral gemaakt door de GL-types, met name de GLC. En in Europa door de CLC, met nog altijd stijgende verkoopaantallen een prachtvoorbeeld van de smaak van onze welvaartsmassa.
De S-klasse is misschien rationeel wel de beste, maar in deze klasse zou ik altijd voor de 7-serie gaan. Die wordt namelijk pas fout na 10 jaar in tegenstelling tot de Benz…
De grap is dat eigenlijk alleen de Japanner zich het koosnaampje prmijum zouden mogen toe eigenen.
Op gebied van aanschafprijs, betrouwbaarheid, onderhoudskosten en prijs per kilometer laat het gemiddelde jan-met-de-pet product uit het land van de reizende zon heel de Heimat achter zich !
@desjonnies: Het probleem van de Japanners is dat ze te weinig geld vragen voor de opties. Daarom zijn ze ook niet premium.
@desjonnies: dat is alleen voor nieuwe auto’s. Jappen gaan niet snel stuk, maar ze gaan wel eens stuk. Tweedehands (met name de wat oudere) kan je beter een Europeaan hebben. Die zijn in tegenstelling tot een Japanner gemaakt om gemaakt te kunnen worden. Onderdelen zijn goedkoop, goed voorhanden en makkelijk te vervangen. Kilomet
@lekbak: ho, daar ging iets mis.

De kilometerprijs kan aardig oplopen met een jap als de boel wel stuk gaat.
Mercedes leuk als je Frans Bauer heet maar anders doe maar gewoon unne BMW of Audi.
Vind een dikke 7-serie of S8 Plus qua exterieur verreweg het mooist, echter winnen ze beide niet qua interieur van de s-klasse
@allesmetturbo: S-klasse vind ik toch veel mooier hoor. Heb hem al paar keer gespot in volledig zwart… Mega bruut!
Vind MB de laatste jaren veel mooier geworden qua design en met die nieuwe modellen bereiken ze een veel grotere groep maar blijven toch in de ogen van vele premium. Doen ze goed dus dit jaar.
@pinut187: of iets premium is of niet merk je vooral aan het prijskaartje.
Mercedes is dus altijd al premium geweest. Die waren zelfs al premium voordat het woord premium bestond!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).