Het bewijs dat de Toyota Supra SUPER betrouwbaar is!

Auteur: , 54 Reacties
Toyota Supra

Vergeet Volvo's met kilometerstanden van een één met zes nullen. Deze Oosterse sportwagen kan er namelijk ook wat van.

Bij hoge kilometerstanden denken we vaak aan Duitse diesels of bekende Zweedse gezinsbakken. Auto’s die kilometers verslinden alsof het niets is. Een vierwieler waar men met oog op dit onderwerp niet zo snel aan zou denken is de Toyota Supra. Oké het is een Jap, maar geen auto waar je nu echt honderdduizenden kilometers mee kunt rijden. Toch?

Fout! Het is zoeken naar een speld in een hooiberg, maar er rijden nog steeds originele Supra’s op deze planeet. Bovenstaande vierde generatie Supra is geen onbekende voor jullie. Een sportauto die niet verlegen is van een beetje tuning. Deze witte eenhoorn is echter compleet stock en is in handen van een liefhebber uit Tennessee. Onder de kap een 2JZ met 520.590 mijlen op de teller. Oftewel 837.629 gereden kilometers. Het betreft de originele motor dat een regulier onderhoudstraject heeft doorlopen zonder noemenswaardige mankementen.

Verwar deze Supra overigens niet met de snelle turbomonsters. De 2JZ onder de kap is de atmosferische variant met 220 pk. Dit blok werd onder andere geleverd in de Lexus IS300 en de Toyota Crown. De Japanner sprint in zo’n zeven tellen naar de 100 km/u. De betreffende Supra is niet te koop.

KM-stand

Supra

Foto’s via Hoover Toyota



54 reacties

I love it! Gewoon omdat het kan
@pluiske666: padapdapdapdaaa
Ik had er wel andere velgen onder gezet. Maar verder is dat natuurlijk wel een prestatie . De is300 van het model waar in Nederland alleen de is200 van is geleverd neem ik aan?
@rolov: yes. met de beruchte ‘Lexus achterlichten’
@RubenPriest: de sportcross was natuurlijk wel leverbaar in de 300 uitvoering maar die zijn zeldzaam.
@rolov: In Nederland is ook de is300 geleverd, enkel als Sportcross met een automaat.

Leuke tip trouwens: de 2JZ-GTE uit de Supra TT is betrekkelijk eenvoudig in de is200/300 te installeren: https://www.youtube.com/watch?v=72wu2gnzl0U
Ja hallo, met onderhoud red m’n Focus dat ook. Het is juist de kunst zónder onderhoud zo ver mogelijk te komen..
@davelepeef: Het is meer een kunst dat deze Supra nog volledig origineel is.
@berlinetta: helemaal mee eens! Tuning is prima, maar in dit geval ben ik blij dat zelfs de originele velgen er nog onder zitten. Je moet van je auto houden om dit te bereiken. Hoe vaak kopen mensen wat anders, om eens wat anders te rijden? Deze baas niet, daarom kan ik dit erg waarderen.
@berlinetta: als ik zo die velgen zie is dat inderdaad een kunst :)
@davelepeef: onderhoud iedere 30.000km is gewoon noodzakelijk. Er is een verschil tussen onderhoud en reparatie.
@dutchdriftking: onderhoud om de 30.000? Ik rijd 25.000-30.000 per jaar met een 6-lijn benzine en wissel om de 15.000 olie, langer dan dat doe ik niet vaak hoor. Blokje is dan ook nog superschoon van binnen!
@jzaero: Overkill much..
@ardonjr: liever een olie wissel dan een turbo revisie.
@ardonjr: Tja vind je? Je kan maar beter te vaak doen dan te weinig. Ik heb 10W60 erin zitten, wat een dikkere olie is en beter smeert op hoge toeren. Ik rijd netjes mijn auto warm, maar als hij warm is, wordt hij altijd richting het rood gereden. Laatst nog een half uur lang op 240 gereden met 6400 toeren, dus dan is smering maar al te belangrijk. Binnenkort gaat mijn huidige motor eruit en gaat deze in mijn circuit auto. In mijn daily gaat dan een bijna fabrieksnieuwe motor in van 4000km oud. Die is nog écht brandschoon (geen slijtage aan de nokkenassen, geen olieverkleuring, alles nog grijs en zilver) en dat wil ik ook graag zo lang mogelijk zo houden. Ik heb liever gewoon dat ik te vaak wissel dan te weinig.
@jzaero: 10W60?? Rij je in een trekker ofzo? Da’s stroop man, moderne motoren doe je daarmee meer kwaad dan goed lijkt me?
Oliewissels blijven een lastig verhaal. Valt en staat met conditie en gebruik vd motor. Bij mijn Ford Flexifuel wordt 10k geadviseerd icm rijden op E85, dat degradeert de olie meer. Als dat soort kilometrages beter waren hielden dealers dat echt wel aan, al was het maar om geld te verdienen…
@davelepeef: 10W60 wordt ook gebruikt in M-motoren. Ik rijd slechts een E46 328i, maar ik gebruik hem goed genoeg dat ik denk dat die olie wel daadwerkelijk nut heeft, motorblok is nog heel schoon en slijtage is minimaal aan de nokkenassen te zien na 240k km. Ik heb hem gekocht met 140k km. Drijfstanglagers zijn nog steeds de originele van de fabriek uit. Nogmaals, nadat olie warm is wordt hij meer wel dan niet richting het rood gereden. Dat doe ik nu al 100.000km achter elkaar en het blokje gebruikt 0,0 liter olie, maar ik verzeker mezelf ervan dat de olie goed blijft door de intervals te verlagen. Wat een fabrikant voorschrijft is eigenlijk net te lang vind ik. Een auto die langzaam gereden wordt stroopt op en koekt dicht, een auto waarin hard gereden wordt wil je liefst onderhoud gewoon optimaal hebben. Die 30.000km lijkt mij meer geschikt voor goede lange snelwegritten. Recent nog Nürburgring geweest, ook Zandvoort heeft deze auto ervaring mee en op bergwegen/landwegen gaat het er ook zo aan toe, wel op momenten dat het kan. In de stad en bebouwde rijd ik gewoon volgens de regels.
@jzaero: ik zie het indd, voorschrift M motoren. Ik weet blijkbaar niet alles… Het lijkt me erg dik, en ik zou juist bij zware last kiezen voor viscositeit die een fabrikant voorschrijft óf kijken wat evt voor een dergelijke motor binnen de motorsport wordt gebruikt, maar daar heb je wellicht ervaring mee. Dikkere olie heeft nl effect op flow (en misschien ook druk) binnen je smeersysteem.
@jzaero: één en ander is natuurlijk sterk afhankelijk van temperatuur; misschien dat in dat opzicht de zwaarder belaste turbomotoren juist baat hebben bij dat soort olie?
@davelepeef: Alle mensen die ik ken en charger en turbo rijden op deze blokken of non-M motoren rijden inderdaad op die viscositeit olie. Naar mijn weten was ik één van de eersten op bijvoorbeeld Bimmerportal die met deze olie begon te rijden, maar dat worden er nu dus steeds meer. Let wel, ik heb het puur erin zitten omdat die auto gewoon goed gebruikt wordt. In de dagelijkse ritjes wordt hij niet warm genoeg, maar er zit in één week altijd wel paar dagen tussen dat ik veel rijd. Gemiddeld zo’n 5-600 per week. Ik zou het ook niet bij non-hardrijders adviseren, want dan is de olie gewoon overkill op dagelijkse basis.
@jzaero: Een half uur lang 240? Duitsland ’s nachts onveilig gemaakt? ;)
@berlinetta: Rond uurtje of 21:00 was het wel mogelijk om gas onderin te houden. Ik houd met geen mogelijkheid de M3’tjes bij, maar alsnog wel plezier ervan. We doen elk jaar na Bimmerfest via Dusseldorf en Oberhausen de route terug pakken (120km omweg), dan is de snelheid gemiddeld altijd 200+

https://www.youtube.com/watch?v=vLMkuOjV8zs
@ardonjr: Verschil is waarschijnlijk ook dat 80-90% van de mensen na 2-3 jaar hun auto weg doen. Ik ben van plan deze auto zo lang mogelijk te houden en dan is elk stukje extra onderhoud gewoon weer een verlenging van de levensduur.
@jzaero: ik doe zelf iedere 12.000km (dat is m`n jaar kilometrage) nieuwe olie e.d. in de VR6, maar wat ik aan wil geven is dat onderhoud echt niet raar is, en dat je zonder onderhoud de 80.000km nog niet haalt.
@dutchdriftking: Dat is helemaal correct. Met je fabrieksintervallen kom je ook al heel ver, zeker als je dat gewoon tijdig doet, maar kan mij goed voorstellen dat de autoliefhebbers er ruim onder gaan/kunnen zitten.
@davelepeef: geloof ik niks van.. Gewoon omdat het mag
Inderdaad een zeldzaam geval helemaal stock. Op naar de miljoen.
Mooi hoor. Automaat of handbal?
@mrrallycross: Voetenballet?
@mrrallycross: ik denk met een korfbal.
Tja, N/A motoren hebben niet zoveel te lijden. Als je fatsoenlijk omgaat met een N/A motor (rustig warmrijden etc) en tijdig en preventief onderhoud uitvoert, zou je eigenlijk nooit problemen moeten hebben.
@m550d: En eigenlijk hoef je alleen de filtertjes, de olie en de bougietjes bij te houden om zo ver mogelijk te komen… En misschien de bakolie eens per 100.000-200.000 km…
@Jochempie: Oké, en (mogelijk) een riempje en pompje af en toe, maar dat spreekt voor zich.
Erg gaaf! Een onaangetaste Supra is schaars, eentje met zo’n kilometerstand al helemaal. Ik heb toch wel een grote zwak voor een onaangetaste Supra en ik heb echt geen flauw idee waarom.. Vind ze denk ik gewoon erg tof. Ofzo.
Dit is toch goud man. Dit zijn de echte liefhebbers.
Deze blokken zijn echt knetter sterk. 600pk is een eitje zonder extreme aanpassingen voor dit blok. En als je het goed aanpakt is 1000pk makkelijk haalbaar.

De tip van de dag. Supra single turbo of twin turbo opzoeken op youtube.com. Krijg je geweldige video’s!!
Ik heb 3 jaar bij Toyota gewerkt, en het was op een gegeven moment niet meer dan normaal dat Toyota’s met meer dan 400.000km op de klok even een onderhoudsbeurtje komen doen. Blijft maar rijden die Jappies (op de Toyota Avensis Diesels na dan).

Voorbeeld: een vriend van mij kocht in 2007 een nieuwe Rav4 2.0 benzine handgeschakeld (automaat was alleen leverbaar op de diesels). Afgelopen winter eindelijk afscheid genomen met ruim 350dkm op de klok. 1 keer zijn koppelingsplaten moeten vervangen, voor de rest alleen maar regulier onderhoud nodig gehad.
Waarom zou je een saaie auto kiezen als je veel wil/moet/gaat rijden? Heel gaaf dit!
Vroeger… Toen de lucht nog
schoon was, de drempels nog kuilen waren. Toen sex nog vies was en Toyota nog
betrouwbaar.
Dit is (premium) kwaliteit. Het is algemeen bekend dat Japanse motoren in de USA gewoon 500ton+ Miles op de klok zetten, geen probleem. Dat kun je zonder aanslag op de de bank met Europese en Amerikaanse auto’s wel vergeten!.
@sracert: Jaja, staan zat US auto’s op internet die 300k+ miles op de klok hebben in veel minder tijd. Niet alleen Japanners kunnen betrouwbare motoren maken hoor….
Een “All show, no go” Supra die heel ver gegaan is, heel bijzonder.
@mashell: Volgens mij geldt voor deze Supra juist “all go, no show”.
In de VS rijden ze (doorgaans) relaxed en langere stukken.

Als je dat combineert met op de juiste momenten onderhoud, dan gaat die Supra de 1.000.000 kilometer ook nog wel halen.

In Nederland is dat een stuk lastiger met al die files en niet te vergeten verkeersdrempels.
Mooi merk en erg betrouwbaar
De reden waarom dat de supra een bekende tuner auto is geworden is omdat het in basis een tank is. Weinig auto’s zijn zo overbuild.
Er zal met dit autootje niet of F&F stijl gereden zijn denk ik… Anders kom je zo ver niet… 😜
Ik ben niet verrast. De Supra komt uit de tijd dat Toyota’s gemaakt werden om altijd en overal door te gaan, bijna ongeacht de omstandigheden. De Supra is daarvan het bewijs met de 2JZ die op standaard zuigers, drijfstangen en krukas betrouwbaar bijna 3 keer (ja, 900+ pk) het originele vermogen kunnen verdragen. De 6-bak, van Getrag overigens, kan betrouwbaar ruim 4 keer het originele vermogen hebben (ja, 1300+ pk). Deze generatie Supra staat niet voor niets bekend als één van de meest overontwikkelde auto’s ooit, de betrouwbaarheid van alle techniek aanboord en de stevigheid van de aandrijflijn zijn daar een bewijs van.
Dat deze auto een eigen stukje krijgt op autoblog zegt al genoeg. Als alle volvo’s en Mercedessen (en vw’s tot ongeveer 2005) met zulke standen een stukje krijgen ben je nog wel ff bezig…
Volgens mij heb ik ook het 2jz-blok in mijn Lexus GS300 liggen met 222pk.
Zo te zien kan die nog wel ff vooruit.
In mijn vorige GS300 lag een soortgelijk blok alleen zonder de variabele kleppentiming volgens mij en een automatische 4 bak i.p.v. een automatische 5 bak die ik nu heb.

Mijn huidige rijdt een stuk relaxter, bij die oude miste ik toch een versnelling tijdens een tussenaccelaratie.
@monsieurleloure: Ja, heb ik ook in de mijne uit 1997. Een fantastische machine.
Hoewel ik zeker niet vies ben van wat tuning op een Supra, is het af en toe ook zeker gaaf om een stock Supra te zien. En dan ook nog eens eentje met zo’n tellerstand!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).