
Accuproductie op Europese bodem komt totaal niet van de grond.
De EU heeft pas nieuwe plannen gepresenteerd om de auto-industrie er weer bovenop te helpen. Onderdeel daarvan is meer investeren in accuproductie. Dat is misschien een beetje laat, want op dit moment gaat het bijzonder slecht.
De hoop was de afgelopen jaren gevestigd op het Zweedse Northvolt. Dit is opgericht in 2015 en sindsdien zijn er miljarden in gepompt. Dat mocht niet baten: in maart ging de boel op de fles. Een zware klap voor de Europese accuproductie.
Northvolt werkte ook samen met Volvo, onder de noemer Novo Energy. Dit bedrijf is bezig een accufabriek te bouwen in Gothenburg, die bijna af is. Met het omvallen van Northvolt ziet het er echter ook somber uit voor deze fabriek.
Novo Energy maakt namelijk vandaag bekend dat ze de helft van het personeel de laan uit gaan sturen. Dat klinkt niet als een goed teken. Volgens de CEO is het onmogelijk om de operaties op de huidige schaal vol te houden. In januari had het bedrijf al gezegd 30% van het personeelsbestand te schrappen, dit wordt nu dus de helft.
Novo Energy is nog wel op zoek naar een nieuwe partner, maar het is de vraag of dat nog op tijd gaat lukken. Het zou zomaar kunnen dat ook Novo omvalt, voordat de accuproductie überhaupt op gang is gekomen. Nu is dit sowieso niet de manier om onafhankelijk te worden van China, aangezien het bedrijf momenteel volledig in handen van Volvo (en dus China) is.
Wellicht kunnen ze nog de handen ineen slaan met een Europese partner en wat geld krijgen van de EU. De EU heeft aangegeven nog eens €1,8 miljard te investeren in accuproductie. Wat overigens niet heel veel is, als je de miljarden ziet die Northvolt al heeft opgeslokt.





Ik begreep uit sommige berichten dat het probleem vooral zat in het gegeven dat de productie veel te veel afkeur ( > 80% ! ) opleverde, waardoor o.a. BMW een miljardencontract introk, omdat ze de contractueel vastgelegde vereiste aantallen niet haalden.
Misschien moeten ze eens wat Chinese ingenieurs binnen halen. Die hebben daar vast meer ervaring mee.
In de NRC stond ook een uitgebreid stuk over het mislukken van het project. Ontzettend hard opgeschaald, veel mensen aangetrokken maar ze kregen de productie zoals je schrijft niet goed voor elkaar. Weinig kon al geautomatiseerd worden, rommelige en chaotische werkvloer vol met testopstellingen. Jouw suggestie om meer Chinese kennis in te kopen, werd daar ook geopperd.
Europa zal de subsidiekraan flink moeten opendraaien om deze industrietak een kans te geven. Een andere optie is er niet. We kunnen het ons niet veroorloven om op dit vlak geen eigen producenten te laten ontstaan in Europa.
Het is kenmerkend voor het Europa van deze tijd, achter alle feiten aanlopen, maar wel dat belerende vingertje uit blijven steken. Ondertussen worden we links en rechts ingehaald op bijna alle gebieden . Enige trots die we hier nog hebben is de chipindustrie – de rest is door alle debiele milieuregeltjes grotendeels ten dode opgeschreven, om nog maar te zwijgen van het gigantische ambtenaren apparaat in zowel EP alsmede landen zelf, die alleen maar bezig zijn met projecten als ‘hoe jaag ik meer bedrijven weg’ en ‘hoe kunnen we het leven van de Europeaan nog duurder en zuurder maken’ ……’hoe bouwen we zo min mogelijk huizen voor onze inwoners’ ……ben er klaar mee
Chipindustrie zit in Azië. Gigantisch ambtenaren apparaat? Bedrijven weg jagen? Debiele milieu regels? Bedrijven betalen belachelijk weinig belasting, worden aan alle kanten met subsidies in de watten gelegd. Het zijn de incompetente bestuurders en vooral kortzichtige snel geld aandeelhouders die het zo moeilijk maken. Net zoals het huizen tekort een bewuste keuze is, dat komt de achterban van de conservatieve rechtse partijen die in zoveel landen de dienst uitmaken gewoon goed uit.
Wanneer vertrek je naar een land buiten europa?
Heb je al een idee in welk land je het beter zou hebben dan hier?
Grootste probleem is dat er meerdere mensen zijn overleden die werkte in die fabriek. Reden is onduidelijk. Dit schijnt BMW niet heel fijn te vinden
Betreft wel de Northvolt fabriek, BMW was ook groot investeerder. En heeft deze stop gezet na bovenstaande.