• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo gaat de EU zorgen voor machtige Europese automerken

Auteur: Bas Leesberg, gepost 5 maart 2025 om 20:01 – 11 Reacties

De Europese Commissie neemt een hoop hooi op de vork om het leven van Europese fabrikanten wat makkelijker te maken.

Degenen die het voor het zeggen hebben in de EU beloofden om Europese automerken te gaan helpen. De Europese Commissie zou met plannen komen om de automarkt hier weer op de been te brengen. Die plannen zijn nu concreet gemaakt in het ‘Automotive Action Plan‘ van de EC.

Als je heel goed hebt opgelet, ken je al twee van de plannen. De harde straffen tegen teveel uitstoot worden met twee jaar vooruit geschoven. Dat neemt niet weg dat er in 2035 nog steeds geen nieuwe benzineauto’s mogen komen van grote fabrikanten. En zo zijn er nog tal van afspraken gemaakt. Het uiteindelijk doel? ”Om wereldwijd concurrerend te zijn en een leidende positie heroveren in de transitie naar slimmere (AI-aangedreven), schonere en meer verbonden voertuigen”, volgens het plan.

Plannen van de EU voor Europese automerken

Als ik hier per stuk alle plannen van de EU uit het actieplan ga benoemen, ben je nog wel even bezig met scrollen en lezen. Heb je daar wel zin in? Check dan de website van de Europese Commissie. Ik pik er enkel een aantal zaken uit waarvan ik denk dat die relevant en/of interessant voor je kunnen zijn.

Nieuwe EV-subsidie voor heel Europa?

Hier ging het een tijdje geleden ook al over: moet de EU haar lidstaten een uniforme EV-subsidieregeling geven? Hier geeft het actieplan nog geen uitsluitsel over. Er komt een onderzoek naar de verschillende EV-subsidieregelingen en hoe die betaald worden. Uiteindelijk zal er een aanbeveling moeten komen die mogelijke financieringsbronnen zal schetsen die lidstaten kunnen gebruiken om dergelijke stimulansen te ondersteunen.” Dat klinkt veelbelovend voor de terugkeer van een EV-subsidie, maar een harde ja hebben we dus nog niet.

Fijn: je auto weet straks niet meer alles van je

Ook dit onderwerp speelt al een tijdje. Hier wordt de EU al iets concreter, maar nog niet concreet genoeg. De EC belooft maatregelen tegen toegang tot voertuigdata en komt later met een ‘Guidance on in-vehicle data’. Zeg maar een los regelboek voor dataverzameling.

De Commissie overweegt bovendien speciale wetgeving voor de auto-industrie in te voeren. Op dit moment is echter nog geen definitieve keuze gemaakt voor sectorspecifieke regelgeving. Dat is bijzonder, want uit intern onderzoek van de Europese Commissie bleek dat sectorspecifieke wetgeving noodzakelijk is.

Zakelijke EV’s

Hier wordt de Europese Unie al iets strenger. De Commissie wil wetgeving die de vergroening van het zakelijke wagenpark verplicht stelt. Dat zou dan vooral gelden voor het midden- en kleinbedrijf. ”Deze mededeling biedt suggesties voor nationale, regionale en gemeentelijke autoriteiten om de opname van emissievrije voertuigen te versnellen , met een wetgevingsvoorstel dat in de toekomst zal volgen”, schrijft de EC.

Meer informatie voor klanten bij een EV

Wie straks in de EU een elektrische auto koopt, moet erachter kunnen komen hoe sterk de batterij is en of het accupakket nog te repareren is. Dit zou de realisatie zijn van het EV-paspoort. Daarnaast wil de Europese Commissie naar transparante laadtarieven, een grotere laadinfrastructuur en slimladen (zoals bidirectioneel laden) stimuleren. Voor de goede orde: tot op heden heeft de EU ongeveer € 1,7 miljard geïnvesteerd in snellaadpunten voor elektrische auto’s en trucks.

EV-batterij recycling in Europa

Het is momenteel nog lastig om accu’s van elektrische auto’s een nieuw leven te gunnen. Om hier wat aan te doen, past de Commissie de lijst met afvalstoffen aan. Op deze lijst staan nu ook stoffen die vrijkomen bij een versnipperd batterijafval, genaamd zwarte massa. Die massa wordt nu naar andere landen gestuurd om daar te laten recyclen. Door de stof toe te voegen aan de Europese lijst mogen de EV-batterijen ook hier herbruikt worden.

Niet alleen elektrisch!

Veel van de bovenstaande (en overige plannen) van de EU zijn gericht op elektrisch rijden. Maar de beleidsmakers vergeten heus niet dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden. Zo wordt er dit jaar en in 2026 € 570 miljoen geïnvesteerd in het uitrollen van de infrastructuur voor alternatieve brandstoffen. De alternatieve brandstoffen zijn voornamelijk gericht op het vergroenen van de transportwereld.

Wat gaan we ervan merken?

Dit zijn een paar van de plannen uit het actieplan van de EU. Sommige daarvan kunnen echt impact maken op mobiliteit. Maar zoals altijd bij dit soort actieplannen: het kán verschil gaan maken, maar kan ook net zo goed weer falen.

De Europese Unie zegt er overigens weinig gras over te laten groeien. De komende tijd zullen de nodige wetswijzigingen worden behandeld door de Raad van de Europese Unie en het Europees Parlement, waarbij de Europese Commissie gesprekken zal blijven voeren met de diverse belanghebbenden. We blijven het zoals altijd voor je in de gaten houden.

Zou de EV-verkoop door dit actieplan al wat bijtrekken in Europa denk je?

Ook interessant!

  • Hoera! De EU gaat Europese automerken een handje helpen
  • China gaat Europese importheffing aanvechten
    China gaat Europese importheffing aanvechten
  • EU-klimaatchef Hoekstra wil vasthouden aan 2035
  • Europese autoverkoop wederom in de min, maar niet EV's

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, europa-eu, subsidies

Vorig bericht: « Video: Volvo ES90, de opvolger van de S90
Volgend bericht: Mercedes met blauw licht komt naar Europa! Dit betekent het licht »

Lees Interacties

Reacties

  1. banderas zegt

    5 maart 2025 om 20:12

    Iedereen gaat het liefst altijd klagen over ‘Europa’ maar dit lijken mij uitstekende plannen. Ik ben voor. Dat we maar gauw stoppen met die kansloze plugins te kopen en gewoon verstandig voor volledig EV gaan. De stappen die technisch nu worden gemaakt zijn al fantastisch op EV gebied (bereik, laadsnelheid), dus over 10 jaar moet het helemaal beter zijn.

    Login om te reageren
    • waterisnat zegt

      5 maart 2025 om 23:00

      The nine most terrifying words in the English language are “I’m from the government, and I’m here to help.”
      In de herhaling maar weer

      Login om te reageren
    • Wolflow zegt

      6 maart 2025 om 03:59

      Dit zijn verschrikkelijke plannen, betekent namelijk dat EU nog meer taken naar zich toe trekt.
      Graag back to basic: het bevorderen van (onderlinge) handel

      Login om te reageren
  2. ericc zegt

    5 maart 2025 om 22:00

    Chinezen gaan hun prijzen nog verder verlagen en dan is alles voor niets. Wat betreft het redden van arbeidsplaatsen lees ik niets. Tegen de tijd dat ze alles beslist hebben , is het voor veel werknemers te laat. Stop met EV’s, grondstoffen hebben we niet en moeten we veel te duur inkopen. Zoals altijd komen ze weer te laat!

    Login om te reageren
    • Jantje_555 zegt

      6 maart 2025 om 10:39

      chinezen maken hier meer en meer fabrieken zodat die invoerheffingen niet meer uitmaken.

      Login om te reageren
  3. RiKe zegt

    5 maart 2025 om 22:02

    Chinese auto’s zijn uit den boze want de staat geeft subsidie, gevolgd door de EU die subsidie geeft op de EV en dan is het ineens prima? Wat een hypocrisie zeg. Maar goed dat is normaal in Europa

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      5 maart 2025 om 22:40

      Het is geen hypocrisie, het is marktbescherming. De EU denkt niet alleen aan de consument (die beter af is met Chinese auto’s want goedkoper), de EU denkt ook aan de bedrijven die beter af zijn met importheffingen op Chinese auto’s en subsidies op hun eigen koopwaar.

      En voor de meeste consumenten boeit het niet zoveel. Of je nou een betaalbare Chinees of betaalbare Volkswagen EV koopt, zolang het er een beetje leuk uitziet en je infotainment oké is, is de gemiddelde koper al om.

      Login om te reageren
      • RiKe zegt

        6 maart 2025 om 08:25

        De Europese merken lopen achter omdat ze veel te laat ingezet hebben op EV, daardoor zijn ze duurder omdat ze willen inhalen, waarbij ook de kwaliteit in elkaar zakt. Dus dan gaan ze de goedkopere en betere oplossing kunstmatig duurder maken om dat te compenseren terwijl het de Europese merken hun eigen stomme fout is. Gegokt en gemist.

        Login om te reageren
  4. verdebosco zegt

    6 maart 2025 om 04:02

    Hopelijk houden ze op met slapen en eindeloos praten bij de EU.
    Plan bedacht, snel vaststellen, snel uitvoeren. Handtekeningen van de grote autofabrikanten eronder, de ACEA, en door. Niet laten afleiden door Trump of Musk of Xi. Door met eigen plannen. Snel en ingrijpend en gericht op korte èn lange termijn.

    Login om te reageren
  5. Jantje_555 zegt

    6 maart 2025 om 10:41

    een algemene EV subsidie…terwijl er nu al geen geld is om nog maar het NAVO abonnement te betalen in vele landen. Daarnaast zouden ze eerder kijken hoe een EV wordt opgeladen. Anders maak je de wereld verder kapot.

    En eigenlijk zouden we eerder moeten consuminderen ipv altijd maar kopen

    Login om te reageren
  6. willemveenstra zegt

    6 maart 2025 om 11:49

    De EV verkopen dalen juist in Europa. De meeste mensen willen geen EV en maar doordrukken.

    Het is trekken aan een dood paard!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North