
Ook al zijn de CO2-doelen met 2 jaar uitgesteld, de EU wil nog steeds in 2035 de verbrandingsmotor uitbannen.
De opmars van de EV gaat niet zo hard als men hoopte, dus fabrikanten hebben de grootste moeite om de CO2-doelen te halen. Gelukkig ziet de EU ook in dat ze het fabrikanten niet té moeilijk moeten maken, dus daarom doen ze water bij de wijn. Maandag werd bekend dat fabrikanten 2 jaar extra krijgen om de CO2-doelen te halen.
Je zou denken: met dit uitstel komt het plan om in 2035 de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor te verbieden ook op losse schroeven. Maar nee, de Eurocommissaris Tzitzikostas laat weten dat ze gewoon blijven vasthouden aan 2035. Ook het tussendoel voor 2030 blijft staan.
De fabrikanten die straks in 2027 met de hakken over de sloot gaan, moeten dus vervolgens alsnog een inhaalslag gaan maken om de doelen van 2030 te halen. Volvo en Polestar kunnen in ieder geval tevreden zijn, want zij hebben hun huiswerk wel gedaan en vonden het uitstel oneerlijk.
Dit was overigens niet het enige wat Tzitzikostas te melden had, hij presenteerde een heel actieplan voor de Europese auto-industrie. Brussel wil onder meer €1,8 miljard investeren in accuproductie. Dit moet de concurrentiepositie van de Europese auto-industrie versterken.
Om te zorgen dat we niet achter de feiten aanlopen op het gebied van AI en autonoom rijden komt er een speciale ‘European Connected and Autonomous Vehicle Alliance’. Dit moet ervoor zorgen dat de koppen bij elkaar worden gestoken op dit gebied. Ook gaat de EU zorgen dat de wetgeving wordt versoepeld voor autonoom rijden. In dit project wordt ook nog eens €1 miljard gestoken, wat deels van private investeerders komt.
Foto: Audi RS e-tron GT, gespot door @ecnerualcars





Mooi, hoe de EU zo mooi dramt terwijl we links en rechts ingehaald worden….
Je bedoelt dat China ons links en rechts inhaalt met EV’s, zonneparken en windenergie?
Neem ze nou niet zo serieus joh. Ze weten al lang dat het onhaalbaar is maar kunnen dit nu natuurlijk nog niet toegeven. Komt goed.
The nine most terrifying words in the English language are “I’m from the government, and I’m here to help.”
Alle grondstoffen zijn in handen van de Chinezen en als Trump zijn slag thuis haalt in Ukrainien dan gaan die grondstoffen naar de USA. Wij krijgen deze enkel als we ons blauw betalen. Buiten de exclusieve merken en een paar premium merken blijft er van de auto-industrie niet veel over in Europa. Maar hun postjes in de Europese politiek zijn veilig.
En je vergeet Groenland aan dat rijtje toe te voegen.
https://www.automotive-online.nl/management/2024/07/22/eu-en-servie-sluiten-akkoord-over-lithiumwinning-en-accuproductie/
Servië lag gister nog gewoon in Europa.
EU wil nog stééds alles elektrisch in 2035. EU kan veel willen maat het is niet realistisch
Wat kan de EU wel goed doen dan jongens. Niet inzetten op de EV en de auto industrie is over 25 jaar weg omdat een miljoenmiljard volt EV rijden veel goedkoper en fijner is dan een hijgende benzine auto. Moeten wij die ook weer uit de USA of China halen.
Wel inzetten op de EV en volgens alle comments hierboven is de auto industrie dan ook gedoemd te mislukken.
Vergelijk een EV van 10 jaar geleden met nu. Nissan leaf enzo. De techniek is zo ziek veel verder, nu al 800v systemen. De EV is niet tegen te houden. Schoner, stiller, sneller. En saai, maar kijk om je heen. Vrijwel elke auto is saai. Leuk dat wij 2ehands projectjes in de lucht houden met een 6 in lijn. Daar wordt geen geld verdiend. Er moeten nieuwe auto’s verkocht worden.
Er is geen enkele reden voor verbod op de ICE. Als ze geen vrije keus geven, dan doen ze dit verkeerd.
@herve11f een vrije keus laten heeft nog nooit geresulteerd in een verandering.
Zou jij uit vrije keus inkomstenbelasting afdragen?
Wat een vergelijking; voor het ene wordt je gestraft als je het niet doet, het andere is geen verplichting. Niemand ligt er wakker van of ik me überhaupt een auto koop of niet, maar iedereen moet wel zijn belastingen betalen. Daar is de welvaartsstaat op gebaseerd. Maar diezelfde welvaartsstaat moet zich wel niet met alle details van het leven gaan bemoeien, anders krijgen we communistische toestanden. En te zien aan je naamkeuze vermoed ik te begrijpen dat jij ook wel weet dat de geschiedenis ons leert dat die verdeling ook niet altijd in het voordeel van het volk is uitgedraaid. Elke Marxistische beweging is geëindigd in een communistische dictatuur. Nee dank U.
Het is een prima vergelijk. Volgens het concept vrije keus krijg je nooit een verandering.
Mensen schakelden massaal over van de gsm naar de smartphone zonder verplichting. We gingen van de walkman naar de mp3 speler, zonder verplichting. Weetje waarom dat het daar wel lukte? Het waren verbeteringen, het maakte het leven eenvoudiger en deed alles wat de voorganger deed maar beter. Dat heb je bij een EV niet.
Helemaal met je eens Johanneke. China innoveert op dit moment veel sneller op het vlak van EV, AI en schone energie. Als wij nu niet mee doen dan kan Europa helemaal inpakken.
Ja maar ik luister liever naar een opgefokte 3 pitter en dat is er straks niet meer…
Iedereen weet dat ze dit nooit gaan halen
Wie zijn ze? De auto industrie kan dit gemakkelijk halen, elke fabrikant heeft al EV techniek op voorraad. De politici kunnen het gemakkelijk halen, ze hebben nog 10 jaar om het in wetten vast te leggen. De laadinfrastructuur en elektriciteitsinfrastructuur moet aangepast worden maar ook daar is nog 10 jaar voor, gemakkelijk haalbaar. En het hoeft over 10 jaar ook nog niet “klaar” te zijn. Want pas na 2035 zullen we brandstof wagens echt door EV’s gaan vervangen. Wat we nodig hebben is duidelijkheid, een datum waarvan we zeggen “we gaan dit gewoon doen” dan kan er in de juiste richting geïnvesteerd worden.