• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het genie achter deze motor is overleden

Auteur: Author, gepost 16 november 2016 om 17:03 – 30 Reacties

Het genie achter deze legendarische motor is overleden


Nog steeds zijn veel kenners het erover eens dat de S70/2 V12 van BMW één van de beste racemotoren ooit is. De geestelijk vader van dit blok is helaas komen te overlijden, maar hij nam de ontwikkeling van nog veel meer beroemde BMW-blokken voor z’n rekening.

We hebben het natuurlijk over Paul Rosche. Deze technicus was vanaf z’n 23e werkzaam bij de sportieve tak van BMW, alwaar hij de bekendste snelle motoren tekende. De S70/2 uit de McLaren F1 en de BMW V12 LM en V12 LMR is slechts een voorbeeld, want de lijst is behoorlijk indrukwekkend.

Zo komt de motor uit de 2002 Turbo uit de pen van Rosche, maar ook de legendarische S14 uit de E30 M3, de M12 1,5-liter viercilinder die in kwalificatietrim goed was voor 1.500 pk, de M88 zes-in-lijn uit de BMW M1 en ga zo maar door.

Later in zijn carrière werkte “Nocken-Paul” nog aan de motor van de aardig succesvolle Williams FW22, die in 2000 werd bestuurd door niemand minder dan Ralf Schumacher en Jenson Button. Rosche overleed gisteren op 82-jarige leeftijd.

Nog een juicy anekdote dan, over de V12 die onder meer in de McLaren F1 werd gelepeld. F1-ontwerper Gordon Murray vroeg BMW in eerste instantie om een motor die rond de 450 pk leverde. Dat werden er met ruim 620 stuks iets meer. Bovendien won het blok in vrijwel ongewijzigde vorm de 24 uren van Le Mans en werd de S70/2 geprezen om z’n koppelrijke karakter. Weten we dat ook weer.

Ook interessant!

  • Hardcore straatracer met BMW
    Hardcore straatracer met BMW motor op komst
  • Op stap met de BMW S1000XR
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Video: wanneer je de motor laat draaien tijdens het tanken
    Video: wanneer je de motor laat draaien tijdens het tanken

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, motor

Vorig bericht: « We krijgen een Nederlands team bij Le Mans 2017!
Volgend bericht: Boeven jatten truck vol met LEGO leeg in Duitsland »

Lees Interacties

Reacties

  1. elias zegt

    16 november 2016 om 17:05

    Mooi, kort en krachtig, artikel!

    Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    16 november 2016 om 17:07

    Veel te jong van ons heen gegaan ..
    We gaan je missen ouwe rakker ..
    RIP respect ..

    Login om te reageren
    • bobroog77 zegt

      16 november 2016 om 17:23

      @lincoln: veel te jong? Die man is 82 geworden met een mooi, succesvol leven. Dat kunnen er helaas een hele boel niet zeggen.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        16 november 2016 om 17:31

        @bobroog77:

        Alleen levende zijn capabel dingen te zeggen ..
        Dus wie heeft het dan beter voor elkaar ??
        Respect ..

        Login om te reageren
        • bobroog77 zegt

          16 november 2016 om 17:41

          @lincoln: levenden* en je snapt wat ik bedoel als ik zeg dat veel mensen niet kunnen zeggen dat ze 82 geworden zijn.

          Login om te reageren
      • mercedesclk350 zegt

        16 november 2016 om 17:38

        @bobroog77: Legendes gaan nooit te vroeg dood

        Login om te reageren
        • pinut187 zegt

          16 november 2016 om 22:30

          @mercedesclk350: Senna, Simoncelli, nee je hebt het bij het verkeerde eind..

          Login om te reageren
          • mercedesclk350 zegt

            17 november 2016 om 19:21

            @pinut187: Verkeerd geformuleerd uiteraard. Er moest eigenlijk staan: legendes gaan nooit dood.

            Login om te reageren
    • hans33sw zegt

      16 november 2016 om 17:31

      @lincoln: jong? Hoe oud wil je worden?

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        16 november 2016 om 17:33

        @hans33sw:

        Gewoon .. onbeperkt .. hoezo ??

        Login om te reageren
        • hans33sw zegt

          16 november 2016 om 18:50

          @lincoln: hoe zit je dan met je deadline voor je bucketlist?

          Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      16 november 2016 om 17:44

      @lincoln: 82 lijkt me anders een gezegende leeftijd. Maar het is inderdaad altijd te jong en zeker een gemis!

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        16 november 2016 om 17:54

        @dutchdriftking:

        Zal je een geheimpie vertellen ..
        Had nog nooit van deze kerel vernomen tot 5 minuten geleden ..

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          16 november 2016 om 18:47

          @lincoln: Ik had hem niet direct gemist :P, maar ik kon hem wel.

          Login om te reageren
    • coffeecup zegt

      16 november 2016 om 18:10

      @lincoln: de beste man is 82 jaar oud geworden …

      Login om te reageren
    • super zegt

      16 november 2016 om 20:30

      @lincoln:
      paul walker heb je het toch over? Die van die optochten enzo.

      Login om te reageren
  3. leaper035t zegt

    16 november 2016 om 17:14

    Interessant artikel. Voor laatste zin: Le Mens ipv Le Mans.

    -edit: gefixt! Merci :)-

    Login om te reageren
    • leaper035t zegt

      16 november 2016 om 17:15

      @leaper035t: *voorlaatste ;)

      Login om te reageren
  4. john4545 zegt

    16 november 2016 om 17:22

    Wat een held. Held! NA-motoren FOR LIFE!

    Login om te reageren
    • super zegt

      16 november 2016 om 17:26

      @john4545:
      1000pk per liter is toch leuker.

      Login om te reageren
  5. bakker zegt

    16 november 2016 om 17:30

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  6. Design_Driven zegt

    16 november 2016 om 17:36

    Drew Bowler is ook al onverwacht overleden. Treurig.

    http://www.lro.com/news/land-rover/1611/rip-drew-bowler

    Login om te reageren
  7. misterdrogba zegt

    16 november 2016 om 17:38

    Bedankt voor je bijdragen aan de autowereld. RIP.

    Login om te reageren
  8. suzignis zegt

    16 november 2016 om 17:41

    Nog een detail: Gordon Murray ging eerst langs bij Honda voor het leveren van een blok. Maar daar kreeg hij het niet rond de deal.

    Login om te reageren
  9. viggen93 zegt

    16 november 2016 om 17:57

    Wat een top ontwikkelaar.

    Login om te reageren
  10. e38ossie zegt

    16 november 2016 om 18:01

    Groot voorbeeld van een technisch zeer onderlegd iemand. Hij heeft motoren ontworpen waar die stofzuigers van tegenwoordig niet aan kunnen tippen.

    Login om te reageren
  11. zwepp zegt

    16 november 2016 om 18:03

    Prachtig hoe wij mannen hiervan kunnen genieten (de motoren, niet de dood van Paul). Paul zal voor ons de geschiedenis in gaan als een groot man. Vrouwen halen hun schouders op en lezen verder in de Libelle.

    Login om te reageren
  12. kaeser zegt

    16 november 2016 om 19:46

    It’s a sad day for BMW-motor fans… deze man heeft toch echt wel zijn steentje bijgedragen waar BMW nu voor staat op sportief/motorisch vlak. Zal een groot gemis zijn voor ze.

    Login om te reageren
  13. bassx zegt

    16 november 2016 om 21:02

    Niet vergeten dat de McLaren F1 vandaag de dag nog steeds de snelste atmosferische productie auto ter wereld is. De man heeft een mooi nalatenschap.

    Login om te reageren
  14. toyotafortuner zegt

    17 november 2016 om 00:21

    Beste nalatenschap zeg.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North