• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het is klaar, dit is de laatste BMW i8

Auteur: RubenPriest, gepost 15 juni 2020 om 07:54 – 47 Reacties

Het is klaar, dit is de laatste BMW i8

Het zit erop voor de hybride sportwagen van BMW, de laatste i8 is gebouwd.

Na zes jaar productie is het doek gevallen voor de BMW i8. Het model was met zijn opvallende uiterlijk in 2014 al zijn tijd ver vooruit. Het was ook een controversieel model. De coupé (en later de Roadster) had immers de looks van een auto uit 2084, maar kwam met een niet al te spannende 1.5-liter driecilinder. Uiteraard bijgestaan door de nodige elektropower, maar toch. Van een enorme klap aan vermogen kun je niet echt spreken met 362 pk onder de kap.

De BMW i8 zal de geschiedenisboeken van het merk ingaan als iconisch. Het was immers een interessant concept. Of de auto ook echt een succes is geweest laten we even in het midden. Het ligt er maar net aan met welke ogen je naar dit project kijkt. In al die jaren heeft BMW 20.500 stuks gebouwd van de i8. Dat komt neer op meer dan 3.400 auto’s per jaar.

De finale 18 exemplaren van de i8 werden besteld door leden van de BMW i8 club. Het allerlaatste exemplaar dat van de band rolde is een snoepje, dat mag gezegd worden. De plug-in hybride valt namelijk op door zijn kleur Portimao Blue.

Met zijn vleugeldeuren zal de i8 het nog altijd goed blijven doen op de boulevards. Een snelle blik op Marktplaats leert dat je de hybride sportauto vanaf zo’n 45 mille kunt rijden als occasion.

Ook interessant!

  • Video: politieachtervolging met een BMW i8
    Video: politieachtervolging met een BMW i8
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
  • Deze BMW i8 is iets teveel van het goede
  • Dit is de goedkoopste BMW i8 van Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, bmw-i, fabriek, i8

Vorig bericht: « Deze week: Autoblog Supercar Week!
Volgend bericht: Gele Lamborghini Aventador crash met gele Aventador »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    15 juni 2020 om 07:56

    Ik was destijds werkzaam op de automotive campus in Helmond, en vlak na de introductie stond er al een i8, klaar om uit elkaar getrokken te worden. Mooie tijden.

    Login om te reageren
  2. sonnybonds zegt

    15 juni 2020 om 08:16

    Hehe eindelijk. Mislukte auto die i8. Mooi design en nieuwe techniek vol verwachting keek er naaruit. totdat er een voorbij kwam rijden met het geluid van een scooter….

    Login om te reageren
    • elemento zegt

      15 juni 2020 om 12:23

      @sonnybonds: als het ipv 1.5 een dikke 3.0nerbij had en 500 pk plus was iedereen stil

      Login om te reageren
    • arhanso zegt

      15 juni 2020 om 18:24

      Ik begrijp zo’n reactie niet. Wat boeit het jou nu dat een in jouw ogen lelijke auto niet meer wordt gemaakt? Er worden zoveel lelijke auto’s imo gemaakt en gestaakt. Interesseert me geen reet.

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    15 juni 2020 om 08:31

    Hij had zo mooi kunnen zijn als M uitvoering met 6 in lijn….. Jammer weer.

    Login om te reageren
    • mrB zegt

      15 juni 2020 om 10:44

      @dutchdriftking: hij had zo mooi kunnen zijn als iM uitvoering met 100 kwh batterij en 800pk Electro power…. :P

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        15 juni 2020 om 11:24

        @mrB: in 2014 was de techniek elektrisch nog niet zo ver als deze nu is (wellicht wel bij Tesla maar niet bij BMW) Maar de elektromotor van de 1.5 op een 3.0 6 in lijn schroeven zou een leuk theoretisch verbruik opleveren om de BPM te drukken, maar tegelijkertijd een BMW sportwagen met +500pk midden motor opleveren. Helaas mocht het niet zo zijn.

        Login om te reageren
  4. mcshine zegt

    15 juni 2020 om 08:54

    Prachtige auto, maar jammer genoeg niet voorzien van de hoeveelheid elektropower die Tesla toen wel al leverde.

    Login om te reageren
    • quincy zegt

      15 juni 2020 om 09:41

      Ik rij op dit moment een Model 3 LR en ben gelukkig genoeg geweest om een i8 Roadster voor 24 uur te hebben mogen rijden. En ondanks het gemak waarmee de Tesla snel is, heb ik toch veel liever de i8. Zelfs al zou het een snellere Tesla betreffen. Hetgeen de Tesla’s namelijk in mijn ogen missen en wat de i8 wel heeft is beleving. Dat neemt overigens niet weg dat ik voor mijn gebruik dan weer liever de Model 3 heb :-D

      Login om te reageren
      • mcshine zegt

        15 juni 2020 om 11:02

        @quincy: in mijn M3P ervaar ik zeker wel beleving, de wegligging is zelfs beter dan in mijn E46 M3 cabrio. Maar Tesla heeft zeker niet alles beter voor elkaar, elektropower zelf wel, en voor de beleving wat broembroem geluidjes uit de speakers. Net zoals deze i8.

        Login om te reageren
        • quincy zegt

          15 juni 2020 om 11:31

          Ik vind de Model 3 echt een fantastische en plezierige auto. En qua beleving op het gebied van instant snelheid is het zeker speciaal. Maar wat mij erg opvalt met de Model 3 is dat het allemaal zo makkelijk gaat en je dan ook nog het geluid mist. Daar vond ik de i8 leuker (de 3 cilinder maakte van zichzelf ook al een leuk geluid), omdat het toch wat meer werken was en dan ook nog wat geluid had. Voor mijn gevoel gaf de i8 ook meer snelheidsbeleving, terwijl de Model 3 sneller is maar dat zo soepel gaat dat je het mijn inziens minder ervaart.
          Nou ben ik ook al sinds de lancering van de i8 een groot fan ervan vanwege de durf van het concept en het design. Dus mogelijk dat daardoor mijn mening ook beïnvloed is.
          Maar dat neemt niet weg dat ik dolgelukkig ben met mijn Model 3 en die voor mij een super combinatie biedt tussen plezierig rijden en knotsgek snel ;-)

          Login om te reageren
      • Paul58 zegt

        15 juni 2020 om 11:13

        @quincy: ook een i8 vind ik niet echt goed een voorbeeld qua rijbeleving. Het geluid komt uit de speakers. Ja je kan er leuk mee sturen maar dat kan met een model 3 performance in track modus ook. Als ik aan auto’s met echte rijbeleving denk dan denk ik eerder aan een 911, meerdere lotussen, 4C, BMW M3, Giulia QV, C63. En genoeg oudere hot hatches zoals een golf gti mk1/2- peug 205 gti, 147gta, Clio V6, Lancia delta. Allemaal pure auto’s die in mijn ogen garant staan voor veel rijbeleving.

        Login om te reageren
        • quincy zegt

          15 juni 2020 om 11:24

          Tuurlijk zijn er auto’s met een betere rij beleving. Dat ben ik helemaal met je eens. Maar ik vond de i8 echt leuk, bijzonder en speciaal om in te rijden. En alhoewel de Model 3 qua aandrijflijn fantastisch is, ervaar ik dat als zeer plezier, maar niet zo leuk, bijzonder en speciaal als de i8. Dat een 911 nog meer rij beleving geeft ben ik direct met je eens ;-)

          Login om te reageren
  5. JanJansen zegt

    15 juni 2020 om 08:55

    Als er iemand een heeft staan met een kapotte aandrijflijn dan zou ik hem serieus willen overwegen om over te nemen. Lijkt me perfect als Corona-project. Een mooie lichte hoogtoerige 6-inline erin en je hebt echt iets fantastisch.

    Login om te reageren
    • christian85 zegt

      15 juni 2020 om 09:14

      @JanJansen: Corona project? Die tijd is nu wel voorbij toch?

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        15 juni 2020 om 09:17

        @christian85: denk dat we nog een 2e krijgen aangezien er steeds meer steden zijn die opnieuw in lockdown moeten.

        Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        15 juni 2020 om 09:56

        Werk in de gezondheidszorg. De komende 3 jaar is de Corona nog niet voorbij schat ik.

        Login om te reageren
        • christian85 zegt

          15 juni 2020 om 10:57

          @JanJansen: als je in de gezondheidszorg werkt (mijn respect) heb je toch juist geen tijd over?

          Login om te reageren
          • E550 zegt

            15 juni 2020 om 12:43

            @christian85: want zij zitten daar 24/7?

            Login om te reageren
          • JanJansen zegt

            15 juni 2020 om 14:51

            Normaal gesproken heb je zeker geen tijd over. Maar we mogen/kunnen momenteel nu maar 60% van de patiënten zien ivm 1,5 meter afstand in de wachtkamers.
            En de meeste patiënten hebben ook echt wat. Eigenlijk kunnen we nu eens normaal ons werk doen. Van mij mag het zo wel blijven.

            Login om te reageren
  6. spidermann zegt

    15 juni 2020 om 09:09

    45,000 euronen is nog altijd veel geld voor de auto “erbij”.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      15 juni 2020 om 14:41

      45.000 euro. Volgens mij heb ik dat bedrag nog niet in m’n hele leven aan auto’s uitgegeven. – de aanschafprijzen bij elkaar opgeteld, dus. En ik heb in dik dertig jaar een stuk of tien auto’s gekocht.

      Login om te reageren
  7. joki zegt

    15 juni 2020 om 09:10

    Clarkson overwoog hem boven een M3, dus zo slecht zal de wagen wel niet geweest zijn. Vergeleken met Tesla van toen kon de i8 een m3 ongeveer volgen op circuit, maar dat kon een Tesla toen absoluut niet, plus dat die laatste nog steeds na een halve ronde Hockenheim moet staan afkoelen. Hij houdt het met al zijn power en matige warmtehuishouding nog geen rondje vol… nu zelfs een Porsche Taycan moest na één ronde stoppen om af te koelen, dus het vergt wel wat!

    Login om te reageren
    • erce zegt

      15 juni 2020 om 09:13

      @joki: dit. Heb eens een week een i8 van BmW meegekregen en dat was een absoluut feest. Geweldige auto om in te rijden.

      Login om te reageren
      • joki zegt

        15 juni 2020 om 09:45

        Mocht van mijn dealer er eentje een dag gebruiken omdat mijn wagen in onderhoud was, fantastisch rijdend ding vind ik het. Enig nadeel is wel dat echt iedereen opkijkt en je dus wel je manieren moet gebruiken…

        Login om te reageren
    • onlyporscheman zegt

      15 juni 2020 om 10:05

      @joki: lol onzin verhaal. Dream on

      Login om te reageren
      • joki zegt

        15 juni 2020 om 10:47

        Waarop baseer je je?

        Login om te reageren
        • christian85 zegt

          15 juni 2020 om 11:19

          @joki: ik denk vanwege het verhaal dat een dealer i8 een meegeeft omdat je auto een dag in onderhoud was. Ik denk dat je zelf een 7-serie moet rijden voordat de dealer dat doet

          Login om te reageren
          • joki zegt

            15 juni 2020 om 11:38

            Was door een fout bij eerste onderhoud (oliewissel e.a. ), daags voordien iets redelijk erg misgegaan waardoor extra nazicht en oa vervanging carterpan zijn uitgevoerd. De dealer moest het eigenlijk wel iets “goedmaken”. Bij regulier onderhoud krijg ik inderdaad niet zo’n vervangwagen. Dat is de volledige historie…

            Login om te reageren
          • b088y zegt

            15 juni 2020 om 11:51

            @christian85: ik kreeg ook een lang weekend een I8 mee, omdat er een (klein) dingetje was bij mijn levering. Mocht zelf een weekend kiezen voor de I8 en kreeg tijdens het oplossen van het probleempje een aangeklede versie mee van de nieuwe 5-serie.

            Had toen een 1-serie (eco diesel)…

            Nu een Audi, daar mocht ik al blij zijn als ik een half uurtje langer mocht rijden voor een proefrit van een uur…

            Login om te reageren
          • nicolasr zegt

            15 juni 2020 om 11:54

            @christian85: Ik heb een week in een i8 mogen rijden toen ze de banden van mijn i3 moesten vervangen, maar die niet op voorraad waren. Was bij Ekris Nijkerk. Dus ook met een ‘goedkopere’ auto kun je die mazzel heb en. Over de i8; Geweldige auto, schitterend om te zien, alleen zó ongelooflijk onpraktisch. Je kunt er echt vrijwel niks in kwijt, hij ligt zo laag dat je op sommige drempels bijna blijft hangen en die (schitterende) vleugeldeuren zijn ontzettend onhandig.

            Maar tóch gaat er nog een keer eentje komen. Schitterend ding.

            Login om te reageren
          • b088y zegt

            15 juni 2020 om 11:58

            Als iemand het trouwens leuk lijkt om een lang weekend een I8 te rijden. Bij sixt in Duitsland hebben ze een leuke aanbiedingen: vr-ma voor 240 euro (afhankelijk van weekend en locatie waar je hem op haalt)

            Login om te reageren
    • rynnus zegt

      15 juni 2020 om 12:43

      Waar heb je dat van, dat de Taycan na 1x hockenheim moest koelen?

      Login om te reageren
      • joki zegt

        15 juni 2020 om 21:26

        Autoreview, vergelijkende test M5, Taycan en Tesla Model S waarbij de laatste toch knap de test won. Maar een belangrijke opmerking was wel dat als je echt een auto wil waarmee je eens bvb een trackday of wat circuit wou rijden de M5 momenteel de beste/ enige optie is omdat die wel wat langer tegen de mishandeling kan… en waarbij de andere wagens beperkt worden door de nog ontoereikende koeling van het batterijpack.

        Login om te reageren
      • joki zegt

        15 juni 2020 om 21:41

        Autoreview, vergelijkende test M5, Taycan en Tesla Model S waarbij de laatste toch knap de test won. Maar een belangrijke opmerking was wel dat als je echt een auto wil waarmee je eens bvb een trackday of wat circuit wou rijden de M5 momenteel de beste/ enige optie is omdat die wel wat langer tegen de mishandeling kan… en waarbij de andere wagens beperkt worden door de nog ontoereikende koeling van het batterijpack. Ik denk dat de Model S al minder vermogen gaf na een halve ronde en de Taycan het net één ronde volhield.

        Login om te reageren
  8. rynnus zegt

    15 juni 2020 om 09:30

    Ik had gedurende de levensloop van de i8 wel ergens verwacht dat er een versie zou komen met meer vermogen. Dat dat niet is gebeurd vind ik opmerkelijk en zegt inderdaad wat over het succes van het model. Jammer, want het was een bloedgeile auto.

    Dat ze indertijd -toen geen enkel groot Europees merk nog niet eens dacht aan het elektrificeren van hun aanbod- uit de Formule 1 zijn gestapt (die daarna toch steeds saaier zou worden) om de ‘i’ lijn met gedurfde, slimme ontwerpen en futuristische materialen te ontwikkelen en zo sinds 2013 (uit mijn hoofd) voorlopen op de concurrentie door een heel groot deel van de elektrische markt te veroveren (i3, i8 wat minder succesvol, binnenkort i4) heb ik altijd zeer gewaardeerd en is een bijzonder achtergrond verhaal voor auto’s als de i3 en i8 die dat vertegenwoordigen!

    Login om te reageren
  9. gregorius zegt

    15 juni 2020 om 09:34

    Leuke auto om een keer te rijden.
    Leuke auto om misschien een week mee te rijden.
    Geen auto die je koopt als 1e, 2e of zelfs 3e auto. Alleen erbij als je toch veel te veel geld en plaats hebt.

    Login om te reageren
  10. ronaldotour zegt

    15 juni 2020 om 09:39

    die 45 mile is ex btw, ik neem aan dat niemand zo’n auto op de zaak koopt vanwege de megabijtelling.

    Dus eigenlijk vanaf 55.000,-

    Login om te reageren
  11. Rick-dos zegt

    15 juni 2020 om 09:46

    Zat afgelopen zaterdag nog achter één. Bestuurder gaf een aantal keer een dot gas. Ik moet zeggen dat het voor een 3 cilinder helemaal niet verkeerd klinkt. Sterker nog als ik niet geweten had dat er een 3 cilinder in zit zou ik het niet geraden hebben. De auto ziet er ook goed uit.

    Het is alleen wel zo’n auto waarvan je denkt: daar had meer in kunnen zitten. 362 pk is natuurlijk niet slecht maar als BMW een kans had om een 911 killer te maken dan was het wel met de i8.

    Login om te reageren
  12. Jan zegt

    15 juni 2020 om 09:54

    Voor mij is een sportwagen een strak gelijnde auto met een mooie motor erin, zoals de 4.7L V8 in een C8 competizione. Sportwagens zijn meer dan alleen snel. Dus laat al die opgevoerde penlite AAA heftrucks maar zitten.

    Login om te reageren
    • baklava zegt

      15 juni 2020 om 10:57

      @jantje16: doet me inderdaad helemaal niks deze i8. Hier hoorde een V8 in.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        15 juni 2020 om 11:10

        Zes in lijn! Een BMW hoort geen grotere motor te hebben dan een zes in lijn!

        Login om te reageren
        • sinanberk27 zegt

          15 juni 2020 om 12:34

          @mashell: sad E60 M5 noises

          Login om te reageren
      • z4coupe30si zegt

        15 juni 2020 om 23:21

        @baklava: V8 baaaaas

        Login om te reageren
  13. fastshifter zegt

    15 juni 2020 om 10:59

    Tja, tegenwoordig wil niemand meer een BMW met zulke kleine nieren :-)

    Login om te reageren
  14. driftje zegt

    15 juni 2020 om 13:24

    @RubenPriest: Als 362pk al niet meer genoeg is dan moet je eens nadenken of je referentiekader niet wat scheef is!

    Login om te reageren
  15. pomoek zegt

    15 juni 2020 om 13:44

    Is ons niet ooit eens beloofd dat er een volledig elektrische versie van de I8 op de markt zou komen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North