
Donkere wolken pakken zich samen rondom deze zonnige Datsun.
In 1966 ziet de eerste Datsun Sunny het levenslicht en deze middenklasser blijkt een succesmodel voor het prille Japanse merk. Uiteindelijk verdwijnt de naam bij ons pas in 1995 uit de showrooms, als de Nissan Sunny wordt opgevolgd door de Almera. Grote kans dat deze informatie ondertussen volledig uit je geheugen gewist is, zowel de laatste Sunny als de Almera waren slaapverwekkender dan een een TV-special over de Nijmeegse vierdagen. Waar overigens weer verdacht veel Sunny- en Almera-rijders aan mee doen, maar dat terzijde.
In Japan verkocht men van 1990 tot 1994 een andere Nissan Sunny dan in Europa. Misschien nog wel een saaiere auto dan de Sunny die wij voorgeschoten kregen. Dit model werd in de Verenigde Staten ook verkocht als Sentra, een modelserie die momenteel al weer vier generaties verder is. In sommige werelddelen lopen ze echter wat achter en dus besloot Nissan de Sunny van de B13-generatie nog even te blijven bouwen in Mexico. En dat doen ze nog steeds, want er blijft maar vraag naar de ca. 6000 euro kostende slaapmuts.
Ik praatte jullie onlangs al even bij over dino’s die nog in de vaderlandse prijslijsten staan. Stuk voor stuk redelijk eigenzinnige auto’s, iets wat van deze Nissan Tsuru niet gezegd kan worden. Het is een auto die maar voor één ding geschikt is: vier tot vijf volwassenen van A nar B brengen. Dat lukt alleen als je geen obstakels op de weg tegenkomt, elke confrontatie met andere vervoersmiddelen leidt -afgaande op onderstaande video- vrijwel zeker tot de dood. En binnenkort ook tot de dood van de Sunny, want strengere regels in Mexico zullen dit zonnetje voor eeuwig onder laten gaan. Wie echter denkt in een Sunny-vrije wereld te leven, moeten we teleurstellen, in China verkoop Nissan een iets moderner, maar nog altijd saai sedannetje met deze naam. Het houdt niet op, niet vanzelf… (via TTAC)





Bestonden die dingen eigenlijk wel ??
Echt opvallen deden ze dan waarschijnlijk niet ..
De Sunny GTI-R was wel een gaaf ding! En John Bosch maakte furore met deze wagen in de rallysport.
Afgrijselijk ding, ik kan me de Nissan Sentra nog herinneren van slechte online dragrace-spelletjes van vroeger.
Toen, zelfs in 2d, lelijk en saai genoeg om te negeren…
Maatje van mij heeft een heuse Sunny GTI een paar maandjes uitstel van de sloop gegeven. Een 1.8 zestien klepper. Was een geinig scheurijzer. Typisch Japanse jaren 90 degelijkheid. Uiteindelijk bleek ie niet zo geschikt voor een autorodeo, maar heeft “em toch zeker drie maanden “zonnige” dagen bezorgd ;-)
Buiten in mexico stad zijn alle taxis in mexico deze Nissans. Het feit dat deze dingen 3500000km doen op mexicaans “wegdek” met banen die verdwijnen en drempels die gewoon 15cm hoge blokken zijn. Halen wil ook wel zeggen dat ze niet zo verschikkelijk zijn vooe hun geld. Zie het zo ze zijn nooit goed maar ze worden ook nooit slecht.
@shiva:
0 te veel geplaatst en *voor
@shiva: misschien moet je nog wat verbeteringen aanbrengen, want ik snap er geen moer van.
De gemiddelde leeftijd van de kopers van deze auto ligt ruim boven de honderd…
Wat zou je je op die leeftijd nog druk maken dat je bij een ongeluk misschien iets eerder dood gaat.
@moveyourmind: het is wel een hele korte lijdensweg.
Ondanks dat ik er niks aan vind, vind ik het wel jammer dat dit soort auto’s steeds vaker uit productie wordt genomen. Het heeft wel wat, zo’n auto uit vervlogen tijden.
@lalancia: alleen als het een auto is met charme. Met andere woorden, gebreken. Dit is gewoon een goed maar saai vervoermiddel…
@lekbak: Bij de Afrikaanse Golf 1 kon ik je nog volgen, maar deze Sunny zegt me niets..
@mcshine: was bedoeld voor LaLancia, Lekbak begreep het juist..
Een maatje van me had als eerste auto een nissan sunny coupé
RIP
Alleen een Sunny GTI-R wil ik. De rest mag wegrotten.
Hahaha, de zon van de Teletubbies! Ik weet nog wel dat ik vroeger moest huilen omdat ik het zielig vond dat die baby verschroeid werd door die zon.
Hier heb ik destijds rijles in gehad. Nog erger werd het toen ik mijn eerste “auto Vd zaak” kreeg .. aangezien ik een tijdelijk contract kreeg maar ver moest reizen kwam er een bruin metallic Sunny. Ondanks dat de kleppen ooit een flinke tik hadden gehad deed het ding makkelijk 150 (dieseltje) alleen wel oordoppen in want wat een takkeherrie. Gelukkig was ik niet al te slecht in autorijden anders had ik het vast niet overleefd lijkt me als ik zo naar die crashtest kijk.