• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze dino’s staan nog altijd in de Nederlandse showrooms

Auteur: Dizono, gepost 6 augustus 2016 om 17:00 – 58 Reacties

Suzuki Jimny


Het is nog altijd mogelijk een nieuwe auto te kopen die eigenlijk al meer dan tien jaar oud is. Sterker nog, er zijn zelfs heel wat auto’s op de markt die stiekem al een behoorlijke tijd meedraaien.

Veel legendarische auto’s bleven lang in productie. De Citroën DS hield het 20 jaar vol, de Alfa Romeo Giulia 16 jaar en de originele Mini 41 jaar. Die tijden liggen achter ons, de meeste volumemodellen zijn na 6 tot 8 jaar wel klaar voor hun pensioen. Toch zijn er nog steeds auto’s op de markt die al een behoorlijke tijd onder ons zijn.

Een van de bekendste voorbeelden van zo’n dino ging begin dit jaar uit productie: de Land Rover Defender. Het was een constante doorontwikkeling van de Series I uit 1948. Die andere oudgediende is natuurlijk de Mercedes-Benz G-Klasse, die debuteerde in 1979. Hoewel al vele malen gemoderniseerd, is het toch echt bijna tijd voor zijn opvolger. Deze zal optisch niet veel verschillen van de huidige, maar onderhuids volledig nieuw zijn.

Toch hebben we dan nog niet alle dino’s behandeld. Als we kijken naar auto’s die al tien jaar of langer in grotendeels dezelfde vorm in productie zijn, dan komen we namelijk tot onderstaand lijstje.

Ssang Yong Rexton, sinds 2001
Een oudgediende, die tijdens zijn introductie ongekend modern was voor een Ssang Yong, maar tegenwoordig hopeloos ouderwets is. Kreeg onlangs nog een kleine update.

Ssang Yong Rexton

Lotus Elise, sinds 1996/2001
Officieel zijn we sinds 2010 bezig aan de Lotus Elise Series 3, maar een volledig nieuw model is er sinds de Series 1 uit 1996 nooit geweest. Wel werd de auto in 2001 flink herzien, om aan nieuwe regelgeving op het gebied van veiligheid te kunnen voldoen. De huidige Series 3 kun je als facelift zien van deze Series 2.

Lotus Elise

Mercedes-Benz G-Klasse, sinds 1979
Begon zijn leven als no-nonsens terreinwagen, maar is tegenwoordig vooral een statusicoon. In 1990 kwam de 463-generatie uit, waarvan de huidige G-Klasse nog altijd een doorontwikkeling is.

Mercedes G-Klasse

Suzuki Jimny, sinds 1998
Eind jaren ’90 werd het dringend tijd voor een opvolger van de Suzuki SJ410/Samurai, die al sinds 1981 op de markt was. Zijn opvolger was de minstens even aaibare Jimny. Een klein, maar capabel en goudeerlijk terreinwagentje. In 2006 kreeg de kleine 4×4 een grondige facelift, waarbij hij ook een veel moderner interieur kreeg. In 2012 werd de Jimny voor het laatst subtiel bijgeschaafd.

Suzuki Jimny

Fiat Punto, sinds 2005
Grande Punto, Punto Evo of gewoon Punto, het zijn in de basis steeds dezelfde auto’s. Een heel fijne auto ook, die het in het begin van zijn leven moest hebben van zijn fraaie, onderscheidende koets, maar die elf jaar later nog altijd niet hopeloos ouderwets oogt. Intussen is de Punto een heuse prijspakker en daardoor nog steeds een prima deal.

Fiat Punto

Land Rover Discovery, sinds 2004
Land Rover smokkelt graag met de Discovery. Het huidige model noemen ze namelijk de Discovery 4, terwijl er in de basis slechts twee modellen zijn geweest. De huidige Discovery 4 is dan ook niets meer of minder dan een facelift van de Discovery 3 uit 2004. Geen schande, het is nog altijd een fraaie auto om te zien.

Land Rover Discovery

Volkswagen Caddy, sinds 2004
Een twijfelgeval, deze bestelwagen die ook in personenuitvoering te krijgen is. De Caddy kreeg zowel in 2010 als 2015 een facelift, waarbij Volkswagen het uit marketingtechnische overwegingen over de ‘nieuwe Caddy‘ heeft. Wij weten natuurlijk wel beter. Overigens stamt de Volkswagen Transporter T5 uit 2004 en is de T6 stiekem ook gewoon een flinke facelift…

Volkswagen Caddy

Ook interessant!

  • Opgefriste Suzuki Jimny
    Opgefriste Suzuki Jimny blijft enorm guitig
  • Deze opgehoogde Suzuki Jimny is extreem cool
  • Huh: Suzuki Jimny wordt ineens eenzitter
  • Suzuki Jimny Lite
    Suzuki Jimny Lite komt standaard met steelies

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, caddy, discovery, elise, Fiat, g-klasse, jimny, Land Rover, lijstjes, Lotus, Mercedes, punto, rexton, SsangYong, Suzuki, Volkswagen

Vorig bericht: « Seat Fórmula: vergeten concept (1999)
Volgend bericht: Klassieker: RUF CTR “Yellowbird” »

Lees Interacties

Reacties

  1. smoked zegt

    6 augustus 2016 om 17:01

    Seat Altea…

    Login om te reageren
  2. BmwMPower zegt

    6 augustus 2016 om 17:03

    De Volkswagen Kever verdient hierbij een eervolle vermelding.

    Login om te reageren
    • edjehaze zegt

      6 augustus 2016 om 17:33

      @BmwMPower: wel een vermelding, maar eervol…

      Login om te reageren
    • metalmike zegt

      6 augustus 2016 om 17:49

      @BmwMPower: Bij welke Nederlandse VW-dealer kan ik die op het moment nieuw kopen dan?

      Login om te reageren
      • BmwMPower zegt

        6 augustus 2016 om 18:08

        @metalmike: Gewoon hier:

        http://shop.autoblog.nl/product/volkswagen-kever-beetle-1955-black-by-bburago-in-1-18/

        Login om te reageren
      • gwnbmw zegt

        6 augustus 2016 om 18:35

        @metalmike: ooit gehoord van de 911? is alleen gerebadged…

        Login om te reageren
      • Gulli zegt

        6 augustus 2016 om 23:55

        @metalmike: bij dezelfde als waar je een nieuwe Citroën DS (niet die uit 2016), Alfa Romeo Giulia (niet die uit 2016) en een originele Mini (niet die uit 2016) kunt kopen.

        Login om te reageren
  3. bischero zegt

    6 augustus 2016 om 17:05

    Punto, prima auto, stuurt lekker, en nog altijd leuk om te zien (vind ik)

    Login om te reageren
    • michiel_vandelft zegt

      6 augustus 2016 om 19:50

      @bischero: Oh, het sturen vond ik juist het grote minpunt aan die auto. Een jaar lang een Punto 1.3 mJet uit 2013 gereden. Stuurt heel licht, overdreven bekrachtigd en gevoelloos. Echter was de auto voor 21k wel helemaal afgeladen met opties en zoals autoblog zegt, prima deal!

      Login om te reageren
      • Jochen zegt

        6 augustus 2016 om 20:21

        @michiel_vandelft: dat sturen is juist z’n minpunt inderdaad

        Login om te reageren
      • E550 zegt

        6 augustus 2016 om 20:31

        @michiel_vandelft: Ik heb nu even tijdelijk een Punto Evo uit 2014 met 0,9 2-cilinder. Stuurt inderdaad mega licht, je kan met je pink sturen. Rijdt prima, maar schakelt niet geweldig. Voor zo’n 0,9 2-cilinder best pittig, in ieder geval pittiger dan ik had verwacht. Prima auto voor het geld

        Login om te reageren
        • stephane8200 zegt

          6 augustus 2016 om 21:16

          @e550: hebben die dingen niet zo’n knop met ‘City’ stuurbekrachtiging ook? Dan is het helemaal met 1 vinger sturen. Of was dat de 500? Weet het niet meer.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            6 augustus 2016 om 21:50

            @stephane8200: panda sowieso.

            Login om te reageren
            • jimyb zegt

              7 augustus 2016 om 00:08

              @lekbak: bijna alle Fiats vanaf de Stilo hebben het ;)

              Login om te reageren
          • smoked zegt

            6 augustus 2016 om 21:58

            @stephane8200: Mijn Grande Punto uit 2007 heeft ook een city knop.

            Login om te reageren
      • bischero zegt

        7 augustus 2016 om 08:58

        @michiel_vandelft: ik vind het ook niet de beste rijdersauto, maar de keren dat ik hem als huurauto had en er de nodige kms mee heb afgelegd, vond ik het niet slecht sturen. Citystand is idd een drama, maar als ik het vergeleek met andere auto’s vond ik hem er in het segment met kop en schouders bovenuit steken!

        Login om te reageren
  4. mercedesclk350 zegt

    6 augustus 2016 om 17:06

    Als je de Caddy erbij zet kun je net zo goed het hele VW/Audi gamma erbij zetten want die zijn even grondig veranderd door de jaren heen.

    Login om te reageren
    • davidovic zegt

      6 augustus 2016 om 17:15

      @mercedesclk350: En nu terug uw bed in…

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      6 augustus 2016 om 17:15

      @mercedesclk350: er zit een verschil in design en welke technische basis de auto heeft.

      De Caddy is in basis nog altijd de zelfde auto. Net zoals de Golf V en VI ook dezelfde basis hebben.

      De A3, TT is echter geheel nieuw, evenals de A4 en A5. Ondanks dat ze op hun voorganger lijken.

      Bij VW verder ook. Ondanks dat ze op hun voorgangers lijken, hebben de Passat, Polo, Touran etc niet zo veel met hun voorganger van doen.

      Login om te reageren
  5. coffeecup zegt

    6 augustus 2016 om 17:15

    Serieus? Is de Jimny nog nieuw te koop? Damn…

    Overigens kun je de Lada Niva nog altijd nieuw in Duitsland kopen. Als eervolle vermelding ;)

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      6 augustus 2016 om 20:18

      @coffeecup: Yup! En je moet ook wel een echte liefhebber zijn om hem te kopen. Niks prijspakker (Punto) of statussymbool (Discovery/G-Klasse) maar gewoon een degelijke kleine Suzuki SUV met zijn vanafprijs van 25k toch wel redelijk aan de prijs is.

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    6 augustus 2016 om 17:17

    De Jimny blijft toch een fijn karretje!

    Login om te reageren
    • metalmike zegt

      6 augustus 2016 om 20:34

      @dutchdriftking: Ik weet niet of je hem wel eens gereden hebt, maar ik wel, eentje uit 2008. Hij is stuiterig, maakt een hoop herrie, voorruitontwaseming werkt matig, interieur is overal keihard plastic en op de snelweg is het verbruik om te huilen.
      In het terrein is hij wel geweldig, heerlijk licht, dus snel vast zal je niet komen te zitten als je goede banden hebt.

      Login om te reageren
  7. 991gt3rs zegt

    6 augustus 2016 om 17:17

    Kansloos artikel? Als het gebaseerd is op jaartallen dan lust ik er ook nog wel een paar…Porsche 911, Audi A8, E-KLASSE, S-KLASSE, Golf, 3-Serie tjaaa….

    Login om te reageren
  8. granlusso zegt

    6 augustus 2016 om 17:21

    Eigenlijk, op de Rexton na, allemaal bijzonder leuke en succesvolle auto’s. En ga nu niet lopen bitchen dat de Caddy saai is, want je hoeft maar een willekeurige straat in te rijden en je ziet er eentje, dat zegt genoeg.

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      6 augustus 2016 om 17:39

      @granlusso: dat je ze veel ziet wil nog niet zeggen dat ze niet saai zijn..

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        7 augustus 2016 om 12:52

        @thijsj: Dat zeg ik toch niet? Mensen dragen vaak het argument aan dat ze saai zijn en daardoor niet bijzonder, maar dat is ie naar mijn idee juist wel. Want kijk eens hoe bizar veel Caddy’s Nederland heeft afgenomen de laatste twaalf jaar?

        Login om te reageren
    • gamma81 zegt

      6 augustus 2016 om 18:41

      @granlusso: Dus als iets op elke straathoek te vinden is, is het niet saai??
      Dat er nog mensen zijn die dit “paard en wagen” principe aanschaffen is een wonder.

      Maar dat zijn voornamelijk de wagenparkbeheerders van KPN, Heijmans etc., die zelf niet met die starre achteras over het o zo strakke asfalt van onze klei provincies hoeven te rijden.

      Login om te reageren
      • jrsmoke zegt

        6 augustus 2016 om 19:08

        @gamma81: Het heeft waarschijnlijk vooral te maken met restwaarde. Daardoor heb je lagere leasekosten, of wanneer je ze zelf aanschaft een lagere afschrijving.

        Vergelijk maar eens een 4 jaar oude Caddy met een 4 jaar oude Partner

        Login om te reageren
        • gamma81 zegt

          7 augustus 2016 om 15:46

          @jrsmoke: Vergelijk de aanschafprijs van de Caddy en de Partner, en trek het verschil af van de restwaarde van de Caddy, dan blijft er weinig financieel voordeel over. Bovendien is het de vraag of de vaak exorbitante vraagprijzen voor tweedehands Caddy’s ook daadwerkelijk betaald worden. Bij de plaatselijke garage staan ze in ieder geval al heel lang op een nieuwe eigenaar te wachten.

          Bovendien heb je als werkgever toch ook een bepaalde zorgplicht voor jouw werknemers? Het bedrijf waar ik voor werk heeft een fully loaded Caddy staan, ben ivm klantoverdracht in de regio Rottterdam een dag achter die Caddy aan gereden, man wat springt zo’n geval over al die oneffenheden in het Zuid-Hollandse wegdek.

          Ben heel blij met mijn Doblo..

          Login om te reageren
          • tstile zegt

            8 augustus 2016 om 01:56

            @gamma81: Ongelofelijk inderdaad dat zoveel mensen zo’n Caddy kopen. Gek genoeg weten maar weinig mensen dat deze een zeer ouderwetse achtervering heeft…

            Andere merken liggen inmiddels voor met zeer comfortabele bestelwagens. Helaas zijn die vaak wel van zeer matige kwaliteit voor de rest…. Auto’s zijn wegwerp artikelen aan het worden helaas…

            Login om te reageren
          • silenro zegt

            8 augustus 2016 om 08:52

            @gamma81: Zijn inderdaad echt hele slechte auto’s. Heb zelf een nieuwe gekocht 4 jaar geleden, is nog niets aan kapot gegaan, op de olie en banden na is er zelfs nog nooit een onderdeel aan vervangen. Dus kwalitatief gezien is het sowieso een drama.

            En het rijcomfort is ook heel slecht. Vreselijk beroerde stoelen, lawaaierig, stuiterig, etc. Zo slecht zelfs dat ik gerust 400km achter elkaar rijd en dan nog fris uitstap. Heb dat bij de concurrentie ook geprobeerd en daar had ik vrij snel last van mijn rug, maar dat zal dan wel aan mij liggen.

            Login om te reageren
      • granlusso zegt

        7 augustus 2016 om 12:44

        @gamma81: Dat zeg ik toch helemaal niet. Ik wil alleen maar zeggen dat ondanks dat ie op elke straathoek staat, hij daardoor wel bijzonder is, omdat er zoveel van verkocht worden. Hoe je het ook ziet, ze doen iets goed in ieder geval.

        Login om te reageren
  9. jaspervdwinden zegt

    6 augustus 2016 om 17:21

    Volvo heeft er ook altijd wel een handje vol van om modellen lekker lang in productie te houden, maar gek genoeg ben ik ze bijna nooit “zat” na dat aantal jaren…

    Login om te reageren
  10. granlusso zegt

    6 augustus 2016 om 17:22

    Leuk is ook dat in de Discovery nu de 3.0 SC V6 uit de F-type verkrijgbaar is, jammer dat ze die niet leveren op de Range Rover Sport!

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      6 augustus 2016 om 17:39

      @granlusso: dat doen ze wel, maar helaas biet in Nederland. Alleen de V8 toppers en de diesels.

      Login om te reageren
  11. baklava zegt

    6 augustus 2016 om 17:40

    Ik kom er nu pas achter dat de Suzuki Jimny, Jimny heet…Altijd gedacht dat het Jimmy was. *mind blown*

    Login om te reageren
    • papa zegt

      6 augustus 2016 om 18:25

      @baklava: u is in de war met de gmc jimmy

      Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      6 augustus 2016 om 22:55

      @baklava: jaaaaaaren lang heb ik dat ook gedacht inderdaad, tot ik een tijdje terug een bijzonder mooi exemplaar zag staan en er eens goed naar keek.
      ‘Jimny’ stond er achterop, snapte er ook niks van, al die jaren geleefd in een leugen…

      Login om te reageren
  12. moveyourmind zegt

    6 augustus 2016 om 17:41

    De Discovery kan met een paar kleine wijzigingen nog wel een jaartje of tien mee. Dat is gewoon een mooie tijdloze verschijning.

    Zelfs de eerste Discovery is nog steeds een mooi werkpaard, al oogt de facelift daarvan een stuk frisser.

    De Rexton is er sinds de facelift erg op vooruit gegaan, zeker qua interieur. Mocht ook wel, want daarmee liep Ssang Yong nog wat achter. De Rexton kan wat mij betreft ook nog wel even vooruit. Gewoon een degelijk stoer werkpaard.

    Login om te reageren
  13. lapoelkan zegt

    6 augustus 2016 om 18:35

    De Discovery is uit productie en wordt alleen nog uit voorraad geleverd, vind dat hij dan niet meer in het lijstje hoort. Laatste kwartaal komt de opvolger

    Login om te reageren
  14. gwnbmw zegt

    6 augustus 2016 om 18:36

    de g-klasse alleen een status vermelding? al is in eentje gereden off road? gave dingen hoor!

    Login om te reageren
  15. lapoelkan zegt

    6 augustus 2016 om 18:41

    @willeme
    Welke V8 was er volgens jou? Vanaf de Disco 4 is die er al niet meer

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      10 augustus 2016 om 17:42

      @lapoelkan: Range Rover Sport kun je gewoon met V8 krijgen.

      Heb niet gezegd dat de Disco ‘4’ er met V8 is.

      Login om te reageren
  16. desjonnies zegt

    6 augustus 2016 om 19:13

    Stiekem zijn ontwerpen die decennia meegaan en nauwelijk gelift hoeven te worden gewoon de beste ontwerpen.
    Kijk maar naar de meeste klassiekers! De Mini wordt hier genoemd, maar er zijn zat heruitgaves te koop van wat toen als deaudnormaal werd gezien.
    No-nonsense

    Login om te reageren
  17. tborre zegt

    6 augustus 2016 om 19:33

    Wat met de lada niva ? Is in belgie bv nog nieuw te krijgen …

    Login om te reageren
  18. toyotafortuner zegt

    6 augustus 2016 om 19:54

    Ik had ook wel verwacht dat het vooral terreinridders zijn die deze lijst domineren.
    En wat is zo’n Jimny toch een kek karretje!

    Trouwens, hoe zou deze lijst er internationaal uit zien? Voer voor een vervolgartikel?

    Login om te reageren
  19. pinut187 zegt

    6 augustus 2016 om 19:57

    Jimny en Punto heerlijk onschuldige auto’s die het gewoon nog steeds goed doen, leuk.

    Login om te reageren
  20. JanJansen zegt

    6 augustus 2016 om 20:37

    Caterham Seven, hebben we toch net een artikel over gehad?
    Ruim 50 jaar oud.

    Login om te reageren
  21. robert_hoge zegt

    6 augustus 2016 om 21:30

    Volgens mij kun je ook nog wel een nieuwe Altea scoren 2004………

    Login om te reageren
    • smoked zegt

      6 augustus 2016 om 22:28

      @robert_hoge: Dat dacht ik ook maar die is sinds vorig jaar uit de prijslijst.

      Login om te reageren
  22. wolly zegt

    6 augustus 2016 om 23:28

    En de huidige Mini dan? Ziet er toch ook nog altijd hetzelfde uit.

    Login om te reageren
  23. Hupke zegt

    7 augustus 2016 om 02:01

    Zo niche producten als een Lotus Elise of een g-klasse zouden niet echt mogen meetellen.
    Maar verbazingwekkend van die caddies en transporters, je zou denken dat ’s werelds grootste daar toch wel iets aan zou moderniseren.

    Login om te reageren
  24. waknouzie zegt

    7 augustus 2016 om 07:40

    Verdient de 911 ook geen plaatsje? Als de G wordt opgevoerd als doorontwikkeling van…

    Login om te reageren
  25. Rob zegt

    7 augustus 2016 om 08:37

    De SEAT Exeo wordt niet meer verkocht?

    Login om te reageren
  26. BaRa zegt

    7 augustus 2016 om 09:25

    De Saab 9-3 was ook zo’n geval. Kwam in 2001 op de markt, werd tot in 2011 in leven gehouden. Daarna kwam het faillissement er helaas tussen fietsen. ’t Is dat onze Mr. Spyker er niet in geslaagd is de boel terug op gang te trekken, of de 9-3 was waarschijnlijk nog steeds “nieuw” in de handel te vinden.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      7 augustus 2016 om 16:49

      @BaRa:
      Wordt de 9-3 niet nieuw verkocht als elektrische wagen?

      Login om te reageren
  27. hzj78 zegt

    7 augustus 2016 om 10:10

    Misschien niet bij de Toyota dealer maar nog wel via Duitsland of diverse Nederlandse handelaren de Toyota 70 series…. geïntroduceerd in 1984 en nog steeds een zeer gewild model in Afrika, Australië en Zuid Amerika. En voor Europese overlanders

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North