• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Opel Senator B: gaaf of verschrikkelijk?

Auteur: Dizono, gepost 17 augustus 2016 om 21:05 – 61 Reacties

Afbeelding Opel Senator B: gaaf of verschrikkelijk?Afbeelding Opel Senator B: gaaf of verschrikkelijk?Afbeelding Opel Senator B: gaaf of verschrikkelijk?Afbeelding Opel Senator B: gaaf of verschrikkelijk?Afbeelding Opel Senator B: gaaf of verschrikkelijk?Afbeelding Opel Senator B: gaaf of verschrikkelijk?Afbeelding Opel Senator B: gaaf of verschrikkelijk?Afbeelding Opel Senator B: gaaf of verschrikkelijk?

Opel Senator B
Een Omega met wat Lotus-goodies vinden jullie heerlijk, maar kan dit voormalige topmodel jullie goedkeuring eveneens wegdragen?

Als merken die groot zijn geworden met kleine auto’s opeens grote luxe wagens gaan bouwen, dan kun je meestal van twee dingen aan: ze zijn gaaf (*dit is een mening) en niemand koopt ze. Denk aan de Volkswagen Phaeton, Lancia Thesis, Citroën C6 en Renault Vel Satis. De gaafste van deze ‘onsuccesvollen’ is wat mij betreft echter de Opel Senator B.

Opel bouwde al langer grote auto’s. Tijdens de oorlog lieten de opperschurken zich rondrijden in Opel Admirals, terwijl Opel met de Diplomat V8 de Europeanen wat onvervalste Amerikaanse swag probeerden te verkopen. Deze Diplomat werd in 1978 opgevolgd door de Senator. Zonder V8, maar wel met een hele rits aan zespitters en natuurlijk achterwielaandrijving.

Zo hoekig als die Senator A is, zo glad is zijn opvolger. In 1986 presenteert Opel de uiterst gestroomlijnde Omega als opvolger van de Rekord en op basis daarvan bouwen ze dit topmodel. De wielbasis blijft met 2,73 meter gelijk, maar van neus tot kont is de Senator bijna twintig centimeter langer. Dankzij een fraaie blokjesgrille, een groter achterste zijruitje, meer chrome en het ontbreken van afgeplatte wielkasten weet Opel knap te verdoezelen dat we hier eigenlijk naar een wat luxere Omega kijken. Sterker nog, de Senator ziet er stiekem gewoon heel bad ass uit.

Daar waar je de Omega nog met weinig vermogende vierpitters kon krijgen, vond je onder de kap van de Senator enkel zes-in-lijn benzinemotoren. Bij Opel heb je de keuze uit een 2.5, 2.6 of een 3.0, maar bij Irmscher doen ze er doodleuk een litertje bij. Deze gigantische 4.0 zespitter is goed voor 272 pk en 387 Nm en is met een top van 255 km/u absoluut Autobahnfähig.

Erg succesvol was de Senator niet, want voor dat geld kocht men toch liever een BMW of Mercedes in plaats van een Opel. Je verwacht het niet. In 1993 viel het doek dan ook voor Opel’s topmodel en moest de nieuwe Omega het voortaan in zijn eentje gaan opnemen tegen de Grote Drie. Heel even leek er nog een Omega V8 te komen, maar op een enkele prototypes en showmodellen na kwam dat project helaas niet van de grond. Sterker nog, zelfs de Omega kreeg geen opvolger. Nog eenmaal probeerde Opel het met de Signum, een wat ruimere Vectra, maar ook dat bleek een mislukking.

Tegenwoordig is de Senator zo goed als uitgestorven. In heel Nederland staan er momenteel drie te koop, waarvan twee van de eerste generatie en maar eentje van het door mij geliefde model. Zelf bij onze Oosterburen staan er nog maar enkele tientallen exemplaren te koop, waarvan de meeste zich ook nog eens in een staat bevinden die doet vermoeden dat het niet nog vele jaren zullen uithouden. Wat mij betreft jammer, want deze Senator is een van mijn guilty pleasures. Maar het eindoordeel is aan jullie, laat het volk spreken!

Ook interessant!

  • duurste Opel Omega B
    Dit is de duurste Opel Omega B van Nederland
  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Opel maakt de prijs van de vernieuwde Grandland bekend
    Ingrijpende facelift doet Opel Grandland veel goeds

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

omega, Opel, youngtimer

Vorig bericht: « Het is over en uit voor deze Nissan Sunny
Volgend bericht: In deze Nederlandse villa kun je 20 auto’s stallen »

Lees Interacties

Reacties

  1. peug206 zegt

    17 augustus 2016 om 21:07

    Gaaf. Ubervet

    Login om te reageren
  2. dromedaris zegt

    17 augustus 2016 om 21:08

    Doet me terugdenken aan mijn opa die me kwam halen van school in deze bak en toeterde naar de nonnen.

    Login om te reageren
  3. kroelkip zegt

    17 augustus 2016 om 21:11

    Idd! Super gaaf! Retro en oldscool

    Login om te reageren
    • mijosu zegt

      17 augustus 2016 om 21:18

      @kroelkip: Ja, toen vonden pluche (of is het pullman?) prachtig. Waar is de goeie ouwe tijd gebleven.

      Login om te reageren
      • arjontje zegt

        17 augustus 2016 om 23:03

        @mijosu: klopt was pullman bekleding.

        Login om te reageren
      • doewap zegt

        18 augustus 2016 om 14:38

        @mijosu: we vonden het toen ook mooi om 1800 kilo op twee wielen door een slalom gejaagd te zien worden. Dat was toen een teken van echte kwaliteit.

        Login om te reageren
  4. ej20g zegt

    17 augustus 2016 om 21:15

    Ik vind ‘m ontzettend gaaf. Nou heb ik sowieso wel iets met grote Opels, dus de Senator mag niet ontbreken.

    Login om te reageren
  5. jeffreyd zegt

    17 augustus 2016 om 21:16

    Je kunt er zelfs mee sms’en (soort van). Ver zijn tijd vooruit!

    Login om te reageren
  6. mfacey zegt

    17 augustus 2016 om 21:17

    Mijn oma in de UK had de Vauxhall uitvoering. Als klein mannetje vond ik het digitale instrumentarium super cool ?

    Login om te reageren
  7. Graafke zegt

    17 augustus 2016 om 21:18

    Inspiratieloos ontwerp wat mij betreft. Achterste stoelen met telefoon en fax? is wel heel gaaf.

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      17 augustus 2016 om 22:21

      @graafke: het ontwerp van de neus is regelrecht gejat van een studiemodel van Pininfarina, de Ferrari Pinin. Dit zou de eerste 4-deurs Ferrari moeten worden, maar heeft het productiestadium nooit gehaald.

      Login om te reageren
      • Graafke zegt

        18 augustus 2016 om 07:30

        @roppp: wist ik niet. Leuke aanvulling!

        Login om te reageren
        • roppp zegt

          18 augustus 2016 om 11:17

          @graafke: https://www.google.nl/search?q=Ferrari+pinin&oq=Ferrari+pinin&aqs=chrome..69i57j0l3.7461j0j4&client=ms-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgrc=fGp-D7Z9zvF76M%3A

          Login om te reageren
          • Graafke zegt

            18 augustus 2016 om 13:39

            @roppp: die is beter gelukt! Bedankt voor het delen!

            Login om te reageren
    • roppp zegt

      17 augustus 2016 om 22:22

      @graafke: desalniettemin heb ik dit altijd een fraaie Opel gevonden (samen met de Lotus Omega).

      Login om te reageren
    • doewap zegt

      18 augustus 2016 om 14:39

      @Graafke: ja je kan er zelf eigenlijk niet meer bij, maar o o o wat was dat mooi

      Login om te reageren
  8. uselessguy zegt

    17 augustus 2016 om 21:24

    Heeft wat mij betreft een aantal amerikaanse uiterlijke kenmerken, dat is positief. Verder heb ik niet zo heel veel met het merk zelf..

    Login om te reageren
  9. potjak zegt

    17 augustus 2016 om 21:25

    Dit was voor zijn tijd een erg fraaie auto. Als kind vond ik dit mooier dan een Audi 100 om maar iets te noemen.

    Login om te reageren
  10. snolvos70 zegt

    17 augustus 2016 om 21:27

    Doet me nergens aan denken… Saai, simpel en groot.
    En daarom zóóó gaaf!

    Login om te reageren
  11. sjoerd95 zegt

    17 augustus 2016 om 21:27

    Echt een superwagen! Ik blijf het een schoonheid vinden. Zo jammer dat Opel ze niet meer zo groot maakt. Misschien dat de nieuwe Buick LaCrosse nog als Opel komt. Fingers crossed :-)

    Login om te reageren
  12. cla220 zegt

    17 augustus 2016 om 21:30

    Verschrikkelijk gaaf

    Login om te reageren
  13. rd1991 zegt

    17 augustus 2016 om 21:34

    Jaa cool ja! Zelfde geld voor auto’s als de Cadillac Catera & co.

    Login om te reageren
  14. lekbak zegt

    17 augustus 2016 om 21:34

    Gaaf uiteraard. Grote auto’s zijn eigenlijk altijd gaaf.

    Login om te reageren
  15. danone zegt

    17 augustus 2016 om 21:35

    Heel gaaf!! Hoop dat Opel ooit weer zo’n slagschip gaat maken. Ben alleen bang dat geen hond dat gaat kopen want een Opel is en blijft immers een Opel, zoals vaak geschreven wordt.

    Login om te reageren
  16. moveyourmind zegt

    17 augustus 2016 om 21:40

    Dat digitale dashboard, dat is pas gaaf!

    Veel mooier dan die displays van nu, gewoon een fraai staaltje old school digitale techniek. De kans is klein, maar als je er ooit één tegenkomt waar ook nog een fax en telefoon achterin zit zou ik me geen seconde bedenken. Zoiets moet je gewoon ooit in je leven gehad hebben.

    Maar ook de gewonere versies zijn uiterst charmant. Als je achter het stuur zit zit je nog onmiskenbaar in een Opel, niet de mooiste materialen, maar wel een goede zitpositie en lekker verscholen achter dat hoge dashboard. Dat heerlijk kraakt terwijl het dikke blok voorin zijdezacht zijn werk doet.

    Login om te reageren
  17. drdrift zegt

    17 augustus 2016 om 21:40

    Eerst een omega 3000 24v stationcar, toen een senator 3.0 24v. Fantastische auto’s. Ook nog 2 jaar zomeravond c ompetitie gereden op Zandvoort in een handgeschakelde 30 24v. Op rechte stuk alles voorbij. Prachtig blok.

    Login om te reageren
  18. marinepower zegt

    17 augustus 2016 om 21:41

    Ik zeg doen!

    Login om te reageren
  19. petrolhead4life zegt

    17 augustus 2016 om 21:45

    M’n pa heeft er jaren een gehad. Erg leuk apparaat, vooral omdat hij de 3.0 6 cilinder had. Het klonk geweldig. Zelfs een keer ermee op de Ring geweest. Helaas roestte die ook heel erg. Hij heeft hem een paar maanden verkocht omdat het toch te duur werd om het te repareren (onderdelen zijn erg duur). Anyway toch erg leuke jaren met die auto gehad. Hij rijdt nu een 5 serie touring en die spreekt mij eigenlijk meer aan dan de Senator

    Login om te reageren
  20. sjaterantekomen zegt

    17 augustus 2016 om 21:46

    Zeker vet! Maar de Feloranje Commodore van mijn vader was toch wel de Bomb! In mijn herinnering met Opel. Verder mwah

    Login om te reageren
  21. dolledries zegt

    17 augustus 2016 om 21:46

    Gaaf.

    Login om te reageren
  22. Maarten zegt

    17 augustus 2016 om 21:47

    Kei gaaf. Helemaal als het een 3.0 24v is met digidash.

    Login om te reageren
  23. csx3000 zegt

    17 augustus 2016 om 21:51

    Ik zie toch nog toekomst voor Opel de jeugd vind deze super gaaf…

    Login om te reageren
  24. dawwg zegt

    17 augustus 2016 om 22:03

    Interieur is cool; zeker met die pluche stoelen en digitaal dashboard; maar exterieur vind ik maar niets; dan 10x liever een Omega ….oja: en Kadett spiegels :(

    Login om te reageren
  25. bertorelli zegt

    17 augustus 2016 om 22:08

    Size Does Matter!
    Grote auto’s zijn simpelweg ‘beter’.

    Login om te reageren
  26. Thomas20vt zegt

    17 augustus 2016 om 22:16

    Heel erg dik! Had vroeger een vriendje in de straat en zijn vader had een nieuwe aubergine kleurige Senator 3.0 24V CD gekocht. Wat was een dik ding toen, gewoon bijna 120.000 gulden toen. Het digitale dashboard, stoelverwarming op de achterbank, schuifdak, honingraat velgen en die dubbele rechthoekige uitlaten, was echt een dikke verschijning toen (vind iknog steeds). Voor die tijd ging hij ook goed van zijn plek en dan mooie roffel van die mooie 6 cilinder… :)

    Login om te reageren
    • unknown234 zegt

      17 augustus 2016 om 23:07

      @thomas20vt: Zo’n uitvoering had mijn vader destijds (toeval?). Was zijn eerste 6 cilinder en hoor hem er af en toe nog wel eens over. Flink wat ritjes naar Duitsland destijds, leuke herinneringen daardoor.

      Login om te reageren
  27. Dutchdriftking zegt

    17 augustus 2016 om 22:37

    Opel interieur uit die tijd, heerlijk!

    Login om te reageren
  28. thomasthomas zegt

    17 augustus 2016 om 22:39

    Was vroeger toch een beetje de auto voor de armere timmerman, metselaar die geen mercedes kon betalen. Kan het weten want heb een tijd stage gelopen in mijn jeugd bij een bouwbedrijf met 100 man personeel. Daar reden ze rond maar ze wilde liever een mercedes of bmw haha…

    Login om te reageren
  29. mohhh zegt

    17 augustus 2016 om 22:40

    Ik heb me wel eens laten vertellen dat de meeste Senators in het Westland verkocht zijn. Al die tuinders kochten er eentje om hun aanhangers met tomaten mee naar de veiling te trekken. Ik vind het trouwens nog steeds een geweldig mooie auto. En dat kan ik van geen enkele hedendaagse Opel zeggen helaas…

    Login om te reageren
  30. baap zegt

    17 augustus 2016 om 22:45

    Manmanman, ik begin hier echt van te kwijlen. De Senator 3.0 is een snoepje. Fuck VAG, Merc en de Beemers. Oude Opels rule bigtime.

    Login om te reageren
  31. toyotafortuner zegt

    17 augustus 2016 om 22:48

    Hou sowieso veel van hoekige 80s bakken. Dus ook van een Senator

    Login om te reageren
  32. renegade zegt

    17 augustus 2016 om 23:00

    Jaaaaaa! Van god los

    Login om te reageren
  33. ter zegt

    17 augustus 2016 om 23:02

    Gaaf alleen die grill al.

    Login om te reageren
  34. arjontje zegt

    17 augustus 2016 om 23:02

    Een geweldige auto.
    En toen al met instelbare schokdempers met comfort normaal en sport. En die dikke 3,0 24 klepper.
    Dit vond ik als kind echt geweldig, helaas reden mijn ouders maar een omega. Met die dikke 2,0 8 klepper en automaat. 0 tot 100 in drie dagen :D

    Login om te reageren
    • Thomas20vt zegt

      17 augustus 2016 om 23:40

      @arjontje: reden mijn ouders ook. Een donkerpaarse 2.0 Diamond met een 70 liter gastank achterin.

      Login om te reageren
  35. LaLancia zegt

    17 augustus 2016 om 23:07

    “Als merken die groot zijn geworden met kleine auto’s opeens grote luxe wagens gaan bouwen, dan kun je meestal van twee dingen aan: ze zijn gaaf (*dit is een mening) en niemand koopt ze. Denk aan de Volkswagen Phaeton, Lancia Thesis, Citroën C6 en Renault Vel Satis.”

    Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Lancia is namelijk groot geworden met… grote auto’s! En ook Citroen heeft (lange tijd) bekend gestaan om z’n grote auto’s.

    Maar ot: een Senator is natuurlijk gaaf. Wat jammer toch dat massamerken steeds minder grote auto’s (kunnen) maken. Ik zeg, breng ze terug!

    Login om te reageren
  36. michaelcorleone zegt

    17 augustus 2016 om 23:15

    Een bijna onverwoestbare dashboard.

    Login om te reageren
  37. Capibaro zegt

    18 augustus 2016 om 00:35

    Heel vet. Deze bak was helemaal uit mijn geheugen verdwenen. Nu zit ie er weer in

    Login om te reageren
  38. Design_Driven zegt

    18 augustus 2016 om 00:54

    Ik had er een heel mooi model van zijn voorganger in 1;24 maar vond deze altijd mooier. Vooral de gril en donkere achterlichten sprake mijn aan.

    Login om te reageren
  39. mrmiyagi1982 zegt

    18 augustus 2016 om 01:23

    Ik heb er ook 1gehad je rijd echt als een koning in zon senator. En behoorlijk wat power in die c30se.
    Toen gesloopt voor de motor. Die hangt nu in mn manta. *big smile*

    Login om te reageren
    • ikbenmnzus zegt

      18 augustus 2016 om 09:33

      @mrmiyagi1982: Klinkt als een leuk projectje.

      Login om te reageren
  40. pinut187 zegt

    18 augustus 2016 om 02:24

    Nee word hier niet warm van. Dan zie/heb ik liever een Phaeton of een Thesis.

    Login om te reageren
  41. balboni zegt

    18 augustus 2016 om 08:48

    Vind het 3x niks

    Login om te reageren
  42. borrelnoot zegt

    18 augustus 2016 om 09:18

    Gaaf! Altijd een van coolste Opels gevonden.

    Login om te reageren
  43. undifined1 zegt

    18 augustus 2016 om 10:24

    Dikke bak zeker, voor NL ook prima, alleen het probleem met opel motoren: nicht autobahnfest, oftewel vol gas in 5 uur van Hamburg naar Munchen blazen kunnen ze niet aan

    Login om te reageren
  44. timmehh zegt

    18 augustus 2016 om 10:31

    He, een Maasdijkse Mercedes ;) (zijn er hier 0174-ers?)

    Login om te reageren
  45. woutel zegt

    18 augustus 2016 om 10:40

    Jammer dat er tegenwoordig nog maar weinig fabrikanten een poging doen in dit segment. Een beetje meer variatie zou het straatbeeld ten goede komen.

    Login om te reageren
  46. AMG zegt

    18 augustus 2016 om 11:25

    Schitterende auto’s waren dat, en vooral het heerlijke 6 cylinder. Vind oude Commodore modellen toch wat mooie.

    Login om te reageren
  47. mrmiyagi1982 zegt

    18 augustus 2016 om 15:14

    @ikbenmnzus
    Is idd een heel project afhankelijk van hou je hm inbouwt. Ik heb voor de moeilijke manier gekozen. Met als gevolg.,Een manta met 6cilinder, Die super strak stuurt.

    Login om te reageren
  48. 730ld zegt

    18 augustus 2016 om 22:00

    Je kan zeggen wat je wil maar toen maakte ze nog lekkere motoren

    Login om te reageren
  49. mercedesw140 zegt

    20 maart 2017 om 18:40

    Geweldig! Normaal gesproken heb ik een grote hekel aan Opel. De Senator A vind ik leuk maar de Senator B is de mooiste Opel ooit vind ik.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North