
Is dit het einde van lange laadstops?
Opladen blijft een dingetje bij elektrische auto’s. Ook al gaat het steeds sneller en kan het op steeds meer plekken; het feit dat je je laadstops moet plannen neemt wat vrijheid weg. Gelukkig zijn er weinig industrieën innovatiever dan de autobranche en dus wordt er gewerkt aan oplossingen.
Eén van de mogelijke uitkomsten is dynamisch inductieladen. Hierbij laadt de EV op tijdens het rijden over een speciale weg. We leggen je er zo meer over uit. Belangrijk voor nu: Frankrijk heeft een primeur te pakken. Op de A10 tussen Parijs en Bordeaux kunnen elektrische auto’s die kunnen inductieladen voortaan energie bijtanken zonder te stoppen.
Het project is een samenwerking tussen Vinci Construction, Electreon, Gustave Eiffel University en Hutchinson. De testomgeving moet aantonen dat inductieladen op hoge snelheid en onder realistische verkeersomstandigheden werkt. Ik heb het er hier al eens eerder over gehad. De reden voor het nieuwe bericht is dat het project een nieuwe fase ingaat.
In de nieuwe fase rijden er vier prototypevoertuigen over het traject: een vrachtwagen, een bestelwagen, een personenauto en een bus. De eerste testresultaten zijn binnen en vrij veelbelovend. Volgens Vinci worden de accu’s daadwerkelijk bijgeladen tijdens het rijden, met een rendement van ongeveer 85 procent. Oftewel, het werkt!
Hoe werkt de elektrische snelweg in Frankrijk?
Het systeem maakt gebruik van inductie: zo’n tien centimeter onder het asfalt liggen 900 koperen spoelen (ongeveer 600 per kilometer), die worden gevoed door krachtige elektrische units langs de weg. De voertuigen zijn voorzien van ontvangers in het chassis, die de energie draadloos oppikken.

Vinci zegt dat het systeem tot 300 kW piekvermogen en gemiddeld 200 kW kan leveren. In de praktijk betekent dat één kilometer extra actieradius per gereden kilometer voor een vrachtwagen, en twee tot drie kilometer voor lichtere voertuigen. Je zou dus met een vollere accu thuis kunnen komen dan waarmee je bent vertrokken.
De voor- en nadelen
Tuurlijk, opladen terwijl je rijdt zorgt voor minder laadstops. Maar er zijn nog meer voordelen waar je misschien op voorhand niet aan denkt. Als dynamisch inductieladen gemeengoed wordt, hoeven elektrische auto’s volgens Vinci geen grote batterijen meer te hebben. Kleinere accu’s betekenen niet alleen goedkopere auto’s, maar ook een lichtere (en dus prettigere) auto en minder impact op het milieu.
Toch is er een reden waarom nog geen land dit grootschalig heeft ingevoerd: geld. Het systeem kost volgens Vinci Autoroutes zo’n vier miljoen euro per kilometer, exclusief onderhoud. Au. Nu kan ik me voorstellen dat je tol kunt vragen voor het opladen, maar toch. Daarnaast kan het merendeel van de huidige EV’s niet inductieladen.
Kortom, de technologie werkt, dat is inmiddels bewezen. Maar tussen een testtraject van veertig kilometer en een Europees netwerk van 50.000 kilometer asfalt met spoelen zit een wereld van verschil. Zolang de kosten niet drastisch dalen, lijkt het inductieladen op de snelweg voorlopig meer een technisch kunstje dan een realistische oplossing. Indrukwekkend? Ja. Het einde van de laadpauze? Het begin van het einde, maximaal.
Foto: Porsche Taycan Turbo GT Weissach Package gespot door @defriezencrew





Liggen die spoelen echt 10 centimeter bòven het asfalt? Lijkt me een wonderlijke ervaring om dan van strook te gaan wisselen.
De vonken vliegen er vanaf!
Over een paar jaar is er geen enkele reden meer om een auto met verbrandingsmotor te verkopen.
10cm boven het asfalt koperen spoelen?
Daar word ik als motorrijder toch niet heel gelukkig van. Het idee is heel gaaf, maar op de motor klinkt dit toch wel als een nachtmerrie
Is het raadzaam om deze weg(en) te vermijden wanneer je een pacemaker hebt als bestuurder?
Nee hoor, Die kun je dan meteen ook opladen.
4 miljoen euro per kilometer.
Als je weet dat een snelweg vanaf ca. 20 miljoen euro per kilometer kost (dan heb je meest simpele snelweg aangelegd in gunstige omstandigheden), dan vind ik 4 miljoen maar een geringe meerprijs die vele voordelen kan geven.
Uhm, de koperprijs gaat nu al door het dak. Als je dit op grote schaal gaat uitrollen dan kun je er rustig van uit gaan dat die nog eens exponentieel gaat stijgen. Dan ga je dit dus niet redden voor 4 miljoen per kilometer…
En dan nog – iedere chauffeur moet eigenlijk iedere twee uur een pauze nemen. Sommige mensen doen 3 uur of nog iets langer, soit. Er zijn niet zoveel landen waar je sneller dan 130 km/u mag rijden, dus tussen twee pauzes rijd je hooguit 400km. Dat is met vrijwel alle EV’s prima te doen op één lading, dus als je ervoor zorgt dat op alle parkeerplaatsen ruim voldoende snelladers aanwezig zijn ben je er ook. Dat is aanzienlijk goedkoper dan 4 miljoen per kilometer, en kost voor gebruikers niet of nauwelijks extra tijd.
Wanneer dit compleet uitgerold is, zijn we zover dat er ook betrouwbare zelfrijdende auto’s zijn.
Lijkt me ideaal om met kopje koffie en krantje in de auto aan te haken op de snelweg en na bereiken van de afrit het rijden weer over te nemen.
Dat bestaat al. Dat heet een trein. En anders huur je een chauffeur als je autorijden zo vermoeiend vind.
Ik zou me trouwens heel goed voor kunnen stellen dat je met een volledig autonome auto ook wel even af en toe de benen wil strekken. Trombose is ook niet heel fijn…
Nee echt hoor, die beloftes van zelfrijdende auto’s die er over een paar jaar zijn hoor ik nu al zo’n jaar of 15. Die systemen worden weliswaar steeds beter, maar om nu al miljarden in weginfrastruktuur te gaan investeren in de hoop dat dat ook vruchten gaat afwerpen – volgens mij hebben we urgentere zaken om geld aan uit te geven.
Helaas brengt een trein me niet daarheen waar ik moet zijn.
Snap mensen niet die zo vaak stoppen. Als mijn tank leeg is, stop ik. Bij voorkeur niet eerder. Met mijn diesel kon dat wel een heerlijke 6 uur duren.
Stoer hoor. Lekker veilig ook…
En hoeveel energie gaat erdoor verloren tegen over laden met een kabel? Want dat is veel!
Leuk zo’n test met 5 voertuigen op een snelweg.
Als ik thuis m’n telefoon oplaad gaat ’t ook snel, maar als de hele straat z’n telefoon en laptop in m’n woonkamer komt opladen krijg ik een gratis open haard in m’n groepenkast…
Hoeveel groepen heeft jouw huis? Laten we uitgaan van 6, dat is wel het minimum tegenwoordig, maar vaak 8 tot 12.
Dat is 6x16Ax230V=22.080W. Laten we zeggen dat een telefoon 10W verbruikt en een laptop 50. Dus 30W gemiddeld. 22.080/30=736 apparaten.
Ik weet niet hoe lang jouw straat is, maar volgens mij moet dat prima lukken.
Mijn huis heeft 16 groepen maar als je ooit installatietechniek gehad hebt, weet je dat de levering via fases binnenkomt. Mijn nieuwbouw huis heeft dus dus 16 groepen a 16A maar heeft maar 1 fase, en die is afgezekerd op 20A. Dus ik kan niet 61kW trekken maar slechts 4800 Watt. En als ik dat doe kakt de spanning in van 240V naar 218V. Dus waterkoker, magnetron en wasmachine en droger tegelijk is net te doen. De auto erbij, zelfs via een granny charger is teveel dan.
Hoeveel groepen heeft jouw huis? Laten we uitgaan van 6, dat is wel het minimum tegenwoordig, maar vaak 8 tot 12.
Dat is 6x16Ax230V=22.080W. Laten we zeggen dat een telefoon 10W verbruikt en een laptop 50. Dus 30W gemiddeld. 22.080/30=736 apparaten.
Ik weet niet hoe lang jouw straat is, maar volgens mij moet dat prima lukken.
Ik geloof er geen bal van. Een QI lader haalt 75% rendement op basis van stil liggen op 1mm afstand. En een QI2 lader haalt 80 tot 90% met magnetische fixatie en spanningen onder de 20 Volt en vermogens onder de 100 Watt. Een rijdend voertuig, dus geen fixatie over spoelen en continue over een nieuwe spoel bewegend en dan een efficiëntie van 85% ?
Dat is gewoon pure onzin. De spoelen liggen hopelijk 10cm ONDER het asfalt en niet zoals bij QI 1mm, dus de afstand is al een factor 100 groter en het vermogen van 200kW nonstop? Dat is 100.000 keer zoveel als een iphone draadloos.
De enige oplossingen om het rendement omhoog te gooien is de spanning en de frequentie zover omhoog brengen dat iedereen binnen 100m instant beenmerg transplantaties nodig heeft. Laat staan dat een motorrijder in de buurt van zo’n weg kan komen.
Ik geloof het niet. Net als dat Mitterand zou zeggen ‘ je ne connaissais pas Rainbow Warrior’.
Les Français sont des éponges à subventions
Lijkt me best veel geld en grondstoffen om een niet bestaand probleem op te lossen. De EV rijder heeft geen range anxiety meer en drinkt graag een kopje koffie tijdens het laden, aldus iedere EV rijder op AB. Dus dit lijkt me een waardeloze investering dan.
Zo’n netje spannen zoals bij de botsauto’s lijkt mij dan weer veel makkelijker maar wie ben ik ..