• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Binnenkort kun je met een gerust hart op vakantie met je EV

Auteur: Bas Leesberg, gepost 3 februari 2025 om 18:07 – 24 Reacties

Voor de vakantie in Zuid-Frankrijk heeft je EV straks geen laadpauzes meer nodig.

Fijn dat elektrische auto’s een steeds grotere actieradius krijgen, maar ideale vakantieauto’s zijn het nog niet. Zeker als je op wintersportvakantie gaat. De vele snelwegkilometers vreten de batterij sneller op dan je zou hopen waardoor je vaker moet stoppen voor een plas- en laadpauze dan je lief is. Maar hoe lang blijft dat nog de realiteit? In Frankrijk werken ze hard om ook Nederlandse toeristen met een EV vakantie vieren in hun land.

De manier waarop Frankrijk dit doet, is niet nieuw. De beheerder van de Franse wegen dat je vast kent van de tolpoortjes, Vinci, werkt aan het project ‘Charge as you drive’. Dit houdt in dat Vinci voor inductieladen op de Franse snelweg wil zorgen. Zoals gezegd wordt hier ook in andere landen al mee geëxperimenteerd. Wat er volgens Vinci anders is in Frankrijk is dat de laatste stap wordt gezet voordat de speciale weg wordt geopend voor boeren, burgers en buitenlui.

Wat is inductieladen?

Dikke kans dat je deze letters leest vanaf een smartphone. De wat nieuwere modellen kunnen draadloos laden. Je legt je smartphone op een plateautje en de batterij wordt gevuld. Bij een snelweg werkt het in principe hetzelfde. In de weg zitten spoelen die een elektromagnetisch veld uitzenden. Onder de auto zit dan weer een ontvangersspoel die het elektromagnetisch veld kan omzetten in elektriciteit.

Hoe ver is Frankrijk?

Vinci spreekt van ”een wereldprimeur op een snelweg” en dat de testfase er dus bijna op zit. Toch denk ik niet dat je komende zomervakantie al kunt inductieladen in Frankrijk. De laatste test bestaat uit 1,5 kilometer op de A10 bij Angervilliers. Op 6 januari zijn de spoelen onder het wegdek gelegd.

Zodra het magnetisch veld sterk genoeg is, kan de laatste proef beginnen. Hierbij rijdt een elektrische vrachtwagen, bedrijfsauto, personenauto en bus met ontvanger over de weg. Gezien de tijd die er nu al in gaat zitten, zal het wel even duren voordat de hele Route de Soleil beschikt over inductieladers. Van de andere kant: alle beetjes helpen.

Niet alleen fijn voor gebruikers

De Franse wegbeheerder ziet niet alleen voordelen voor automobilisten, maar ook voor makers van EV’s. Zodra inductieladen grootschalig is uitgerold, kan de batterij worden verkleind. Dat zou elektrische auto’s dan weer lichter en goedkoper om te produceren maken. Ook zou er dan meer ruimte zijn voor extra software, bijvoorbeeld voor autonome functies. Dat zullen we binnenkort nodig hebben wanneer hier ook zelfrijdende auto’s legaal zijn.

Ook interessant!

  • Bijna helft Nederlandse EV-bezitters heeft zorgen over vakantie
  • Frankrijk staakt voordelig leaseprogramma
    Frankrijk staakt voordelig leaseprogramma
  • Pas op voor de Ierse oplichtingstruc langs de Franse snelweg!
    Pas op voor de Ierse oplichtingstruc langs de Franse snelweg!
  • Zakelijke rijder laat EV staan vanwege de vakantierit
    Zakelijke rijder laat EV staan vanwege de vakantierit

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, frankrijk, snelweg, Vakantie

Vorig bericht: « 911 Dakar en Huracán Sterrato krijgen er een rivaal bij!
Volgend bericht: Tesla-verkopen kakken in: bijna de helft minder dan vorig jaar! »

Lees Interacties

Reacties

  1. DeWitteCondor zegt

    3 februari 2025 om 18:35

    Als ik zie hoe sommige wegen eraan toe zijn in binnen- en buitenland zou ik zeggen: op geen enkele manier haalbaar, tenzij je overal knetterdure tolwegen van maakt. Wellicht dat het je ooit zou lukken om enkele noord-zuid routes deels te doen, maar waarom zou je? EV rijders houden toch van pauzes, aldus EV rijders?

    Login om te reageren
    • piebepost zegt

      3 februari 2025 om 21:16

      zo kunnen mensen als jij en ik, die weinig ophebben met pauzes, ook elektrisch rijden.

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        3 februari 2025 om 23:34

        Ha! Ik wacht wel op de solid state.

        Login om te reageren
      • grrrrrene zegt

        4 februari 2025 om 02:48

        Over 20 jaar kijken we terug op dit soort discussies en denken we “waar maakten we ons druk om?”.

        Het gaat hier over de Franse snelwegen, dat zijn op de grote doorgaande routes al prima wegen, hoge kwaliteit asfalt en inderdaad: het zijn tolwegen. In Duitsland zit er op een stuk snelweg bovenleiding boven de weg waar elektrische vrachtwagens met een pantograaf stroom afhalen. Uit al die experimenten (inclusief grotere accu’s met andere techniek) volgt vast en optimale oplossing (of misschien een combinatie?) en over 20 jaar zit alleen om heel ouderwetse auto’s nog een ICE, waarvoor de brandstof duur en niet overal verkrijgbaar is :P

        Login om te reageren
  2. HzR zegt

    3 februari 2025 om 19:04

    En hoeveel van de stroom die je in de weg stopt komt in de accu aan?
    Nog snel een paar kerncentrales bijbouwen!

    Login om te reageren
    • Rudy zegt

      3 februari 2025 om 20:36

      Heel goed punt, je hebt tussen de 10 en 30% verlies ofzo.

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        3 februari 2025 om 21:38

        20% verlies bij afstand van 1 cm van het wegdek. 12cm van de weg af is zo’n +40% verlies (als ik mag geloven wat ik net via Google gelezen heb)

        Login om te reageren
  3. tommycooker zegt

    3 februari 2025 om 19:20

    Eerst zien of dit daadwerkelijk iets wordt. Heb er een hard hoofd in.

    Login om te reageren
  4. Flutterbear zegt

    3 februari 2025 om 19:49

    Infrastructuur is veel te duur. Zet al die EV gewoon op een nachttrein naar Munchen / Lyon en je rijdt met een volle accu tot je bestemming.

    Login om te reageren
  5. EnthousiaST220 zegt

    3 februari 2025 om 20:23

    Lijkt me een belachelijke investering met de solid state accu die hoogstwaarschijnlijk ergens in de komende 10 jaar z’n weg naar EV’s gaat vinden.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      3 februari 2025 om 21:25

      Wat een zalige Ford heb jij trouwens (neem aan dat het jouw auto is). Wellicht eens meedoen aan Mijn Auto?

      Login om te reageren
      • EnthousiaST220 zegt

        4 februari 2025 om 11:35

        Ja dat is idd de mijne. Ik heb er wel eens over gedacht om me op te geven maar het komt er nooit van.

        Login om te reageren
  6. audirs3 zegt

    3 februari 2025 om 20:52

    Nutteloos, je hebt met bijvoorbeeld de nieuwe Audi A6 nog maar 2 laadstopjes van een kwartiertje nodig om in Zuid Frankrijk aan te komen… Waar hebben we het echt over.

    Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      4 februari 2025 om 07:54

      Is dat op papier of in de praktijk? Dat zou inderdaad helemaal prima zijn.

      Login om te reageren
      • audirs3 zegt

        4 februari 2025 om 11:15

        @kareljansen Nou op papier komt de A6 700km ver op 1 lading, dus zou je de 1200km richting de Cote d’Azur met 1x laden kunnen doen, als je bij 10% tot 100% gaat laden bijvoorbeeld. Maar in de praktijk lukt dat natuurlijk nooit. Dus 2x laden is wel realistischer.
        In de echte praktijk, hele stuk ruim 130 op de teller, moet je misschien wel 3x laden, dan gaat het laden ook sneller (van 10 tot 80%). Dan heb je laadsessies van 12 minuten ofzo.
        Je kan ABRP gebruiken om planningen te maken. Kan je ook variabelen invullen (type auto, of je heel vaak korte stopjes wilt maken, of zo min mogelijk maar dan langere stopjes). Als ik dat doe met de A6 en “zo snel mogelijk” doet hij 3 stopjes van ongeveer een kwartier. Vertrekken met 100%, aankomst met 10%.

        Login om te reageren
  7. waterisnat zegt

    3 februari 2025 om 21:51

    Hahahahahahahahahaha, sorry, hahahahahahahaha.

    Login om te reageren
  8. eaudi zegt

    3 februari 2025 om 22:58

    In Arnhem hebben ze dat al voor de bussen. Maar daar zit de stroom boven de weg.

    Login om te reageren
    • JelmerS zegt

      3 februari 2025 om 23:16

      Of schaal de welbekende slotbaanracer techniek lekker op.

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        3 februari 2025 om 23:35

        Van blaadjes op de rails naar blaadjes in de rails.

        Login om te reageren
  9. GJZ zegt

    4 februari 2025 om 09:07

    Niemand praat over de kosten en het effect van deze spoelen op de omgeving.
    De laad infrastructuur is nog niet eens echt op orde.
    Zolang dat niet lekker geregeld is blijf ik wel benzine tanken.

    Login om te reageren
  10. styns zegt

    4 februari 2025 om 11:06

    Ik moet nou denken aan F-Zero X op de Nintendo 64. Daar kon je je boost ook laden als je over een laadvlak stoof. Da’s dan wel weer tof.

    Login om te reageren
  11. xahc zegt

    4 februari 2025 om 22:23

    Lekker in een rijdende magnetron..

    Login om te reageren
  12. kas_par zegt

    5 februari 2025 om 10:41

    Betwijfel me hoe reëel dit is. het kan vast op bepaalde wegen, maar grootschalige inzet? zie ik niet gebeuren. te veel stroomverlies, te veel verbruik, te duur.
    En het is ook een non probleem eigenlijk. Met de EV kun je prima op vakantie. Met mijn inmiddels dik vier jaar oude ID.3 heel Europa al doorgeweest. En dat is een ouder model van een auto die in beginsel al geen fantastische range had. Nog altijd geen probleem en nauwelijks langere reistijd in vergelijking met een ICE, maar wel een heel stuk relaxter touren.

    Login om te reageren
  13. mustang750supersnake zegt

    9 februari 2025 om 01:08

    leuk ev’tje op de header

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North