
Voor de vakantie in Zuid-Frankrijk heeft je EV straks geen laadpauzes meer nodig.
Fijn dat elektrische auto’s een steeds grotere actieradius krijgen, maar ideale vakantieauto’s zijn het nog niet. Zeker als je op wintersportvakantie gaat. De vele snelwegkilometers vreten de batterij sneller op dan je zou hopen waardoor je vaker moet stoppen voor een plas- en laadpauze dan je lief is. Maar hoe lang blijft dat nog de realiteit? In Frankrijk werken ze hard om ook Nederlandse toeristen met een EV vakantie vieren in hun land.
De manier waarop Frankrijk dit doet, is niet nieuw. De beheerder van de Franse wegen dat je vast kent van de tolpoortjes, Vinci, werkt aan het project ‘Charge as you drive’. Dit houdt in dat Vinci voor inductieladen op de Franse snelweg wil zorgen. Zoals gezegd wordt hier ook in andere landen al mee geëxperimenteerd. Wat er volgens Vinci anders is in Frankrijk is dat de laatste stap wordt gezet voordat de speciale weg wordt geopend voor boeren, burgers en buitenlui.
Wat is inductieladen?
Dikke kans dat je deze letters leest vanaf een smartphone. De wat nieuwere modellen kunnen draadloos laden. Je legt je smartphone op een plateautje en de batterij wordt gevuld. Bij een snelweg werkt het in principe hetzelfde. In de weg zitten spoelen die een elektromagnetisch veld uitzenden. Onder de auto zit dan weer een ontvangersspoel die het elektromagnetisch veld kan omzetten in elektriciteit.
Hoe ver is Frankrijk?
Vinci spreekt van ”een wereldprimeur op een snelweg” en dat de testfase er dus bijna op zit. Toch denk ik niet dat je komende zomervakantie al kunt inductieladen in Frankrijk. De laatste test bestaat uit 1,5 kilometer op de A10 bij Angervilliers. Op 6 januari zijn de spoelen onder het wegdek gelegd.
Zodra het magnetisch veld sterk genoeg is, kan de laatste proef beginnen. Hierbij rijdt een elektrische vrachtwagen, bedrijfsauto, personenauto en bus met ontvanger over de weg. Gezien de tijd die er nu al in gaat zitten, zal het wel even duren voordat de hele Route de Soleil beschikt over inductieladers. Van de andere kant: alle beetjes helpen.
Niet alleen fijn voor gebruikers
De Franse wegbeheerder ziet niet alleen voordelen voor automobilisten, maar ook voor makers van EV’s. Zodra inductieladen grootschalig is uitgerold, kan de batterij worden verkleind. Dat zou elektrische auto’s dan weer lichter en goedkoper om te produceren maken. Ook zou er dan meer ruimte zijn voor extra software, bijvoorbeeld voor autonome functies. Dat zullen we binnenkort nodig hebben wanneer hier ook zelfrijdende auto’s legaal zijn.
Als ik zie hoe sommige wegen eraan toe zijn in binnen- en buitenland zou ik zeggen: op geen enkele manier haalbaar, tenzij je overal knetterdure tolwegen van maakt. Wellicht dat het je ooit zou lukken om enkele noord-zuid routes deels te doen, maar waarom zou je? EV rijders houden toch van pauzes, aldus EV rijders?
zo kunnen mensen als jij en ik, die weinig ophebben met pauzes, ook elektrisch rijden.
Ha! Ik wacht wel op de solid state.
Over 20 jaar kijken we terug op dit soort discussies en denken we “waar maakten we ons druk om?”.
Het gaat hier over de Franse snelwegen, dat zijn op de grote doorgaande routes al prima wegen, hoge kwaliteit asfalt en inderdaad: het zijn tolwegen. In Duitsland zit er op een stuk snelweg bovenleiding boven de weg waar elektrische vrachtwagens met een pantograaf stroom afhalen. Uit al die experimenten (inclusief grotere accu’s met andere techniek) volgt vast en optimale oplossing (of misschien een combinatie?) en over 20 jaar zit alleen om heel ouderwetse auto’s nog een ICE, waarvoor de brandstof duur en niet overal verkrijgbaar is :P
En hoeveel van de stroom die je in de weg stopt komt in de accu aan?
Nog snel een paar kerncentrales bijbouwen!
Heel goed punt, je hebt tussen de 10 en 30% verlies ofzo.
20% verlies bij afstand van 1 cm van het wegdek. 12cm van de weg af is zo’n +40% verlies (als ik mag geloven wat ik net via Google gelezen heb)
Eerst zien of dit daadwerkelijk iets wordt. Heb er een hard hoofd in.
Infrastructuur is veel te duur. Zet al die EV gewoon op een nachttrein naar Munchen / Lyon en je rijdt met een volle accu tot je bestemming.
Lijkt me een belachelijke investering met de solid state accu die hoogstwaarschijnlijk ergens in de komende 10 jaar z’n weg naar EV’s gaat vinden.
Wat een zalige Ford heb jij trouwens (neem aan dat het jouw auto is). Wellicht eens meedoen aan Mijn Auto?
Ja dat is idd de mijne. Ik heb er wel eens over gedacht om me op te geven maar het komt er nooit van.
Nutteloos, je hebt met bijvoorbeeld de nieuwe Audi A6 nog maar 2 laadstopjes van een kwartiertje nodig om in Zuid Frankrijk aan te komen… Waar hebben we het echt over.
Is dat op papier of in de praktijk? Dat zou inderdaad helemaal prima zijn.
@kareljansen Nou op papier komt de A6 700km ver op 1 lading, dus zou je de 1200km richting de Cote d’Azur met 1x laden kunnen doen, als je bij 10% tot 100% gaat laden bijvoorbeeld. Maar in de praktijk lukt dat natuurlijk nooit. Dus 2x laden is wel realistischer.
In de echte praktijk, hele stuk ruim 130 op de teller, moet je misschien wel 3x laden, dan gaat het laden ook sneller (van 10 tot 80%). Dan heb je laadsessies van 12 minuten ofzo.
Je kan ABRP gebruiken om planningen te maken. Kan je ook variabelen invullen (type auto, of je heel vaak korte stopjes wilt maken, of zo min mogelijk maar dan langere stopjes). Als ik dat doe met de A6 en “zo snel mogelijk” doet hij 3 stopjes van ongeveer een kwartier. Vertrekken met 100%, aankomst met 10%.
Hahahahahahahahahaha, sorry, hahahahahahahaha.
In Arnhem hebben ze dat al voor de bussen. Maar daar zit de stroom boven de weg.
Of schaal de welbekende slotbaanracer techniek lekker op.
Van blaadjes op de rails naar blaadjes in de rails.
Niemand praat over de kosten en het effect van deze spoelen op de omgeving.
De laad infrastructuur is nog niet eens echt op orde.
Zolang dat niet lekker geregeld is blijf ik wel benzine tanken.
Ik moet nou denken aan F-Zero X op de Nintendo 64. Daar kon je je boost ook laden als je over een laadvlak stoof. Da’s dan wel weer tof.
Lekker in een rijdende magnetron..
Betwijfel me hoe reëel dit is. het kan vast op bepaalde wegen, maar grootschalige inzet? zie ik niet gebeuren. te veel stroomverlies, te veel verbruik, te duur.
En het is ook een non probleem eigenlijk. Met de EV kun je prima op vakantie. Met mijn inmiddels dik vier jaar oude ID.3 heel Europa al doorgeweest. En dat is een ouder model van een auto die in beginsel al geen fantastische range had. Nog altijd geen probleem en nauwelijks langere reistijd in vergelijking met een ICE, maar wel een heel stuk relaxter touren.
leuk ev’tje op de header