• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het kan, met je ouwe diesel bij de laadpaal!

Auteur: perry_snijders, gepost 19 december 2016 om 15:05 – 140 Reacties

Oplaadplek en parkeerplek


Je kent het wel: rondjes rijden op zoek naar een parkeerplaats, terwijl de laadplaatsen voor elektrische auto’s gewoon leeg zijn. Maar in veel gevallen kun je daar gewoon parkeren.

Een collega klaagde onlangs op Facebook steen en been toen hij een elektrische testauto had: er stond een niet-elektrische auto bij de laadpaal waar hij zijn auto neer wilde zetten. Reacties onder het bericht: ‘Laadkabel over het dak van de Lupo. Echt, rij je zo’n luciferdoosformaat auto, parkeer je hem ook nog illegaal en scheef.’ Een reactie op een andere foto van een ‘normale’ auto op een laadplaats: ‘Je mag hiervoor de politie bellen. Dikke boete en ze slepen ‘m soms nog weg ook!’ Maar, vroegen we ons hier af, is dat wel waar? Korte samenvatting: soms wel, soms niet.

Het simpele feit dat er een laadpaal staat, is niet genoeg. Je mag dan nog gewoon je auto met benzine- of dieselmotor op die plek parkeren. Emrys Dijkhuis van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu: ‘Het parkeerbord E4 kan worden gebruikt in combinatie met een onderbord Opladen elektrische voertuigen. Deze bordensamenstelling kan worden gehandhaafd.’
Maar je ziet ook vaak andere borden, zoals een blauw bord met een stekker erop. ‘Dat bord is een informatiebord. Door het informatief karakter kan er niet op worden gehandhaafd. Het is namelijk niet opgenomen in bijlage I van het RVV.’ Buiten de muren van het ministerie kun je zo’n informatiebord gewoon een fantasiebord noemen.

Niet alle gemeenten controleren of de auto’s op een parkeerplaats voor elektrische auto’s ook daadwerkelijk elektrische auto’s zijn. Hoe kom je er eigenlijk achter of een gemeente dat doet? ‘Autobezitters moeten zich aan alle verkeersborden houden die een gebod of verbod bevatten. De mate van handhaving beïnvloedt niet de verplichting om je aan de regels te houden. Het bevoegd gezag heeft het bord geplaatst. Je kunt er dus vanuit gaan dat er gehandhaafd wordt.’

Maar dat handhaven kan dus alleen gebeuren als er een geldig bord staat: de blauwe P met onderbord. Op de foto hierboven, gemaakt op een parkeerplaats bij een winkelcentrum in Amersfoort, staat dat bord slechts bij één van de twee parkeerplaatsen. Kortom: er zijn veel meer parkeerplaatsen voor auto’s met benzine- of dieselmotor dan je dacht! En je denkt dat het misschien niet zo sociaal is om daar te parkeren? Bedenk dan maar dat wíj wegenbelasting betalen en zíj niet. Maar een elektrische auto is toch beter voor het milieu? Ja. Daarom is het beter dat zíj rondjes rijden op zoek naar een parkeerplaats en wíj dus niet.

Ook interessant!

  • Elektrisch rijden is nu officieel goedkoper
  • elektrisch rijden duurder
    Elektrisch rijden duurder vanwege hoge stroomprijzen
  • Dit is de duurste diesel van Marktplaats
  • "Leaseauto's VERPLICHT elektrisch over 4 jaar"

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

Columns, Elektrisch, parkeren

Vorig bericht: « Deze 17 auto’s hebben een jongensnaam
Volgend bericht: Lezersvraag: wat is de allerbeste wintersport-rammer? »

Lees Interacties

Reacties

  1. peugti zegt

    19 december 2016 om 15:10

    Geniaal, dit wordt leuk parkeren straks !

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      19 december 2016 om 18:35

      @peugti: Fantasiebord = Fatsoensbord! Ow, en ik rij bmw 335d dus ik zeg dat niet als 1 van de elektrisch rijdende milieudrollen…

      Login om te reageren
      • powerrr zegt

        19 december 2016 om 19:22

        @venividivici: als je fatsoen hebt ga je geen outlander phev rijden voor weinig. De straat uit is de accu leeg en dan lkkr 1 op 8 blazen. Wie betaalt dat?? Pcies… de belastingbetaler. Nee, dat is fatsoenlijk.

        Login om te reageren
        • v60germany zegt

          19 december 2016 om 20:07

          @powerrr: de zoveelste reactie waar een gemiddeld denken persoon zwaarmoedig van wordt…

          Dus betalen? Iets heet belasten of minder belasten als regulier. Een PHEV betaald ook wegenbelasting. Weliswaar half-tarief, iets dat je als ‘minder belast’ kunt interpreteren.

          Login om te reageren
          • powerrr zegt

            19 december 2016 om 20:26

            @v60germany: Los vd halve houderschapsbelasting mist belastingbetalend nederland de inkomsten van de bijtelling die je gewoon op je ZWAAR belastende outlander phev zou moeten betalen net als elke andere fossiele brandstofauto die niet milieuvriendelijk is

            Login om te reageren
            • powerrr zegt

              19 december 2016 om 20:28

              @powerrr: Sorry. Lange zin…mist wat leestekens. Wilde ook besparen net als de Phev rijder. :-)

              Login om te reageren
            • v60germany zegt

              19 december 2016 om 21:25

              @powerrr: my god, het zit bij jou wel erg hoog, ofniet?

              Dat een Outlander niet je smaak getuigt, oké, ff slikken en weer doorlopen. Maar ik lees hier diverse berichten over stemmingmakerij zonder onderbouwing.

              Wat maakt het verschil volgens jou? Het procentueel? Of het gedrag? 14% over 31.000 euro voor een Peugeot 308 of 7% over 62.000 euro voor een Volvo V60? Of wil je m’n rekenmachine lenen? Onder aan de streep maakt het geen drol uit.

              Als er volgens jou iets mis was met dit beleid, dan heb je geluk. Volgend jaar loopt de bijtellingstaffel weer verder door. Nivellering, back to basics, lekker toch?
              Volgende keer ga je er lekker naast staan, ff zwaaien met je zure gezicht dan!

              Login om te reageren
              • powerrr zegt

                20 december 2016 om 14:18

                @v60germany: antwoord per alinea:
                -klopt
                -stemmingmakerij? Zijn feiten.
                -je vergelijkt appels en peren met je 308 en je V60 en gekozen percentages.
                -idd. De kadootjes tlv mijn portemonnaie zijn grotendeels voorbij. Dus happy.

          • bofkont zegt

            20 december 2016 om 10:19

            @v60germany: Wiebes heeft onlangs nog gezegd dat dit nooit had moeten wezen deze subsidie op de EV, zegt genoeg lijkt mij.

            Login om te reageren
            • pramm zegt

              20 december 2016 om 13:54

              @bofkont: Zeker, namelijk dat Wiebes zich volledig laat sturen door de autoproducenten etc.

              Login om te reageren
              • bofkont zegt

                20 december 2016 om 14:49

                @pramm: alleen maar goed toch die EV zooi moeten we ontmoedigen!

    • fijnkonijn zegt

      19 december 2016 om 20:16

      @peugti: the EV butthurt is strong with you and Perry.

      Login om te reageren
  2. dick1980 zegt

    19 december 2016 om 15:12

    Echt een heel sneu artikel. Over de inhoud valt niet te twisten, maar de laatste alinea geeft de kleingeestigheid en de intenties van de schrijver weer. Heel erg jammer.

    Login om te reageren
    • MetalLaires zegt

      19 december 2016 om 15:25

      @dick1980: Ik vind het humor, weliswaar een 6je maar het is humor

      Login om te reageren
      • dick1980 zegt

        19 december 2016 om 15:28

        @msfiorentina: als je mij de humor uit kunt leggen, lach ik graag met je mee.

        Login om te reageren
        • MetalLaires zegt

          19 december 2016 om 15:35

          @dick1980: Dat jij het zo serieus neemt….

          Login om te reageren
          • dick1980 zegt

            19 december 2016 om 15:38

            @msfiorentina: 1) ik rijd hybride, en zou graag (net als jullie bij een tankstation) graag mijn auto opladen 2) ik ben groot voorstander van het sociale principe van medemenselijkheid, en niet van het kinnesinne omdat het kan (want meer dan dat kun je dit artikel niet noemen).

            Login om te reageren
            • bofkont zegt

              19 december 2016 om 15:47

              @dick1980: Ah juist een groene eco ridder Haha

              Login om te reageren
              • milieumeneertje zegt

                19 december 2016 om 18:02

                @bofkont: lekker over een kam aan het scheren?

              • bofkont zegt

                19 december 2016 om 19:16

                @milieumeneertje: Dan doen jullie milieu meneertjes anders ook ;)

              • mercedesclk350 zegt

                20 december 2016 om 07:44

                @bofkont: ja, alsof wij onze diesels altijd op die plekken gooien. Ik doe dat dus echt nooit, maar omdat ik niet wil profiteren van die Kwalitatief Uitermate Teleurstellende subsidiewetten die de Nederlandse overheid steeds verneuqt ben ik ineens een asociale dieselrijder die de ondergang van de wereld aanslingert. Hypocriet gedoe als je het mij vraagt.

              • bofkont zegt

                20 december 2016 om 10:20

                @mercedesclk350: absoluut eens !!

            • lekbak zegt

              19 december 2016 om 16:21

              @dick1980: en als de enige beschikbare plek in de omgeving een onofficiele laadplaats is, is het dan medemenselijk dat de persoon met de brandstofmotor rondjes moet rijden en niet kan parkeren?

              Is het medemenselijkheid dat de elektrische parkeerplekken bijna altijd (na de invalide plekken) het meest gunstig gelegen zijn?

              Login om te reageren
              • dick1980 zegt

                19 december 2016 om 17:29

                @lekbak: de reden dat laadplaatsen vaak bij een ingang staan, heeft te maken met de laadinfrastructuur. Die komt van de locatie, en zo hoeft niet heel de parkeerplaats ervoor open (aanlegkosten). Ik snap dat het moeilijk te bevatten is, maar het heeft dus niets te maken met bewust bevoordelen van groene rijders en alles met de kosten van aanleg.

                En nee: als de laatste plaats echt een onofficiële laadplaats is én de laatste parkeerplaats, mag jij daar natuurlijk gewoon gaan staan. Maar wees je ervan bewust dat de elektrische rijder die na jou komt, ook niet weet dat jij de laatste plaats pakte. Plus, je kunt jezelf afvragen wie hiermee nu het meest benadeeld wordt: jij die een extra rondje moet rijden of wat verder moet lopen, of de groene rijder die graag wil ’tanken’.

            • freezzr zegt

              19 december 2016 om 16:36

              @dick1980: ik rijd momenteel tijdelijk in een hybride (auto staat bij de garage) het enige wat ik doe is constant die bijna 300pk aanspreken :) echt zuinig is ‘ie niet, ahum. En dan nog te bedenken dat ‘ie (tot voor kort) mega interessant in de bijtelling was én ook nog recht op een speciale parkeerplek geeft, wat een luxe! Dan heb je als iemand die hierin kan rijden al een topinkomen en dan krijg je dit er ook nog allemaal bij, tjong!

              Login om te reageren
              • dick1980 zegt

                19 december 2016 om 17:32

                @freezzr: dat komt zeker omdat jij een auto van de zaak hebt ‘gekregen’ en je benzine niet zelf betaalt? Het zal je in alle kortzichtigheid van je eigen belevingswereld wellicht verbazen, maar ik rijd in een (zelf gekochte) hybride auto omdat ik er het milieu een groot plezier mee doe. En je emotionele problemen met mensen met hogere inkomens kan ik niet voor je oplossen, jong… ;-)

              • dawwg zegt

                19 december 2016 om 18:38

                @dick1980: LOL, je doet het milieu echt geen plezier met al die honderden kilo accuzuur hoor; alleen je portemonnee ….

              • stfu zegt

                19 december 2016 om 23:01

                @dawwg: accuzuur? Je loopt een paar jaar achter.

              • buutvrij zegt

                20 december 2016 om 09:31

                @dawwg: accuzuur in een EV? Kom onder je steen vandaan. Wel eens gedacht aan honderden miljoenen 12V accu’s die om de paar jaar gewisseld moeten worden? Miljarden liters afgewerkte motorolie? Miljoenen bougies, luchtfilters, uitlaatdempers, oliefilters etc? Raffinage proces van olie? Eventuele olie oorlogen, milieuschade bij oppompen, transport en dan een kansloos rendement van 33% in je ICE + vergiftiging van je medemens in de stad. Nee, echt veel beter hoor een dinosap wagen…

              • lekbak zegt

                19 december 2016 om 18:45

                @dick1980: plusje voor jou. Het is niet mijn ding, dat hybride rijden. Maar iemand die de daad bij het woord voegt en er voor het milieu eentje koopt kan ik respecteren.

              • dick1980 zegt

                19 december 2016 om 18:50

                @lekbak: sympathieke reactie, dank – ik zie ze hier ook anders voorbij komen ;-)

              • freezzr zegt

                19 december 2016 om 20:01

                @dick1980: Dick, lekker doortuffen in je prius, kijk wel goed in je spiegel als je net 300km achter een vrachtwagen hebt gehangen, doei!

              • dick1980 zegt

                19 december 2016 om 20:35

                @freezzr: ik zal naar je zwaaien vanuit mijn Q7.

              • rw1994 zegt

                19 december 2016 om 21:44

                @dick1980: Leuke auto, maar het milieu een plezier doen met een Q7 hybride? Ik geloof graag dat je een grote auto nodig hebt maar 75% van de tijd wordt er één stoel bezet (kan uiteraard anders zijn) en dan is een C1 oid beter voor het milieu.

              • dick1980 zegt

                19 december 2016 om 23:54

                @rw1994: tsja, alles in perspectief natuurlijk. Hiervoor bezat ik een 3.0 BiTDI en tankte ik elke twee weken, nu nog 1x per 2 maanden. Maar ik rijd dan ook ca. 30-40km woon-werk, volledig elektrisch, de hele week. Vertel mij nu eens hoe een C1 op brandstof dat beter zou doen?

              • rw1994 zegt

                20 december 2016 om 08:08

                @dick1980: Dat is zeker netjes, elektriciteit wordt ook opgewekt door brandstof (meerendeel). Maar daar valt wel meer rendement te halen dus je hebt zeker gelijk!

              • freezzr zegt

                20 december 2016 om 00:31

                @dick1980: hahaha een Q7 nog wel! Nu snap ik waarom je zo goed neerbuigend kunt schrijven.

              • bofkont zegt

                20 december 2016 om 10:29

                @dick1980: alleen je eigen portemonnee doe je er een plezier mee, het milieu is onzin, en zal vooral je eigen gemoedsrust zijn , stroom uit een kolencentrale is nog net do vervuilend , groene stroom certificaten wordt gigantisch mee gefraudeerd.

              • pramm zegt

                20 december 2016 om 13:57

                @bofkont: Zo ook de kolenstroom die nodig is om ruwe olie te raffineren tot benzine. Wel erg kort door de bocht. ZOek eens op well-to-wheel voordat je dergelijke onzinnige opmerkingen plaatst.

              • bofkont zegt

                20 december 2016 om 14:50

                @pramm: niets onzinnig aan gewoon pure feiten, alles bij elkaar opgeteld is de huidige EV niets schoner.

            • cls350sb zegt

              19 december 2016 om 16:42

              @dick1980: En rijd je hybride omdat het een bewuste keuze is? Of omdat je een lekker bijtellingsvoordeel behaalt?

              Login om te reageren
          • fanboy zegt

            19 december 2016 om 15:57

            @msfiorentina: Het is niet echt relaxed als er staat “zij niet” als je hier als lezer hoort bij die “zij”. Dat is wat hij bedoelt. Daarnaast is het allemaal een beetje typisch conservatief.

            Login om te reageren
          • dick1980 zegt

            19 december 2016 om 16:31

            @msfiorentina: 1 – ik rijd hybride, en zou graag (net als jullie bij een tankstation) graag mijn auto opladen 2 – ik ben groot voorstander van het sociale principe van medemenselijkheid, en niet van het kinnesinne omdat het kan (want meer dan dat kun je dit artikel niet noemen).

            Login om te reageren
            • amimuscle zegt

              19 december 2016 om 17:23

              @dick1980: als jij voor sinterklaas zou werken heette je waarschijnlijk zeurpiet

              Login om te reageren
              • autodrop zegt

                19 december 2016 om 18:08

                @amimuscle: sneue poging om plusjes te scoren. Als jij de vrouw van Sint zou zijn, zou je waarschijnlijk Zeikwijf heten? Net zo kortzichtig.

    • bartteeuwen zegt

      19 december 2016 om 15:38

      @dick1980: Sneu of niet, waaro moet er meer parkeergelegenheid zijn voor elektrishe auto’s? Als de trend doorzet betaal je je over 10 jaar helemaal scheef aan wegenbelasting met je benzine, mag je nergens meer in een stad komen, en kun je ook nergens meer parkeren..

      Login om te reageren
      • dick1980 zegt

        19 december 2016 om 17:36

        @bartteeuwen: toevallig lijkt mij dat nu een prima trend, maar hey, dat staat (hier) open voor discussie ;-)

        Login om te reageren
        • bartteeuwen zegt

          19 december 2016 om 17:44

          @dick1980: Natuurlijk moet alles uiteindelijk groener, maar de aanpak is volledig verkeerd. “Groene” auto’s die massaal werden gekocjt met subsidie zijn allemaal verdwenen naar het buitenland. Veel van dat verloren subsidiegeld is door de benzine- en dieselrijder betaald. Daarbij is het extra wrang dat hoe meer wegenbelastijg je betaalt, hoe minder wegen je mag betreden.

          Login om te reageren
          • potver7 zegt

            19 december 2016 om 19:21

            @bartteeuwen: Volgens mij is er *niemand* in Nederland die wegenbelasting betaalt. Is jaaaaaaaren geleden afgeschaft en vervangen door Motorrijtuigenbelasting.

            Login om te reageren
            • bartteeuwen zegt

              19 december 2016 om 19:26

              @potver7: What’s in a name.. Doet verder niks af aan wat ik zeg.

              Login om te reageren
          • buutvrij zegt

            20 december 2016 om 09:41

            @bartteeuwen: De NL overheid deelt jaarlijks 7 miljard van jouw en mijn belastingcenten uit aan de olie-industrie. Al een jaar of 30. Dat geld verdwijnt ook naar het buitenland. Ruim 200 miljard dus, voor de olieboeren. Die EV’s kosten ons tot nu toe een paar stuivers. (Al vind ik het belachelijk dat die wagens ook geëxporteerd mogen worden)

            Login om te reageren
            • bartteeuwen zegt

              20 december 2016 om 14:02

              @buutvrij: Nou ga je toch niet beweren dat die 7 miljard niet terug wordt verdiend door belasting, accijns, en vervolgens weer belasting op die accijns..

              Login om te reageren
          • pramm zegt

            20 december 2016 om 14:00

            @bartteeuwen: Er is geen subsidie geld naar het buitenland vertrokken. Dat was erg leuk voor Wiebes om zonder onderbouwing zijn stelling te bekrachtigen.
            De subsidies die op de EV’s en PHEV’s zijn gegeven gelden voor 5 jaar. Deze auto’s zijn in 2013 en 2014 op de markt gekomen. Dus als deze voor 2019 worden verkocht, moet de ontvanger van de subsidie de voordelen naar ratio terugbetalen.
            In de tussentijd heeft Nederland wel significant minder uitstoot gehad (althans wel door de EV’s, bij de PHEV’s is dat wat minder gebleken).

            Login om te reageren
    • bofkont zegt

      19 december 2016 om 15:46

      @dick1980: Ah gut een moraalridder , absoluut heerlijk artikel dit met volop humor.

      Login om te reageren
    • prod zegt

      19 december 2016 om 15:49

      @dick1980: net als dat artikel over snorfietsen. Heel triest.

      Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      19 december 2016 om 18:38

      @dick1980: Het is gepost door perry_snijders. Nog nooit een artikel gezien van die kerel. Een nieuwe dus (met kleingeestigheid)

      Login om te reageren
  3. elemento zegt

    19 december 2016 om 15:13

    Zover ik weet moet je echt ook gebruik maken vam stroom. Anders krijg.je gewoon boete

    Login om te reageren
    • Bender zegt

      19 december 2016 om 15:17

      @elemento: (start) accu aan de druppellader. Een beetje handige Harry kan vast de juiste stekker aan je Aldi druppellader solderen.

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      19 december 2016 om 15:49

      @elemento: lees het artikel nu nog eens goed.

      Login om te reageren
  4. MetalLaires zegt

    19 december 2016 om 15:22

    Laat ze lekker, die electrogasten hebben al onderling ruzie voor die plaatsen, sommige laten de auto rustig 30 uur opladen. hahahaha

    Login om te reageren
    • wheelzzz zegt

      19 december 2016 om 16:35

      @msfiorentina: snel perry_sneijeijders een huwelijksaanzoek doen. Lekker een leven lang samen kletsen over waarom vroeger alles beter was en nieuwe dingen sneu :)

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        19 december 2016 om 19:17

        @wheelzzz: Dat is toch ook zo !!

        Login om te reageren
  5. tjvisserman zegt

    19 december 2016 om 15:23

    is het niet zo dat dat bord wat bij twee parkeerplaatsen staat ook voor allebei de parkeerplaatsen geldt?

    Login om te reageren
    • bumperklevert zegt

      19 december 2016 om 15:27

      @tjvisserman: Er staat maar op een parkeerplaats een kruis.

      Login om te reageren
      • tjvisserman zegt

        19 december 2016 om 15:29

        @bumperklevert: scherp, dan klopt het wel inderdaad. als er op beide vakken een kruis stond had het niet gegolden denk ik.

        Login om te reageren
        • bumperklevert zegt

          19 december 2016 om 15:34

          @tjvisserman: Dan zou ik er in ieder geval geen ICE durven parkeren.

          Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      20 december 2016 om 13:31

      @tjvisserman: Ik zie eerlijk gezegd op de foto maar één vak met daarin ruimte voor twee auto’s naast elkaar, aangegeven door een diagonaal kruis. Ik zou niet weten waarom dan bij dat ene vak twee borden moeten staan.

      Login om te reageren
  6. mathay zegt

    19 december 2016 om 15:24

    Amen

    Login om te reageren
  7. vvti zegt

    19 december 2016 om 15:25

    Laten we niet te moeilijk doen en deze parkeerplaatsen vrij houden voor hybride voertuigen,maar dan mogen de hybride voertuigen ook alleen nog maar daar parkeren en niet op de “openbare” parkeerplaatsen.

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      19 december 2016 om 23:02

      @vvti: Het is een laadplek, dat is wat anders dan een parkeerplek.

      Login om te reageren
  8. bumperklevert zegt

    19 december 2016 om 15:29

    Speciaal hiervoor heb ik ook en laadkabel van 8 meter in de kofferbak liggen zodat ik ook vanaf een andere plek de laadpaal kan bereiken. Overigens nog nooit nodig gehad in drie jaar tijd :-).

    Login om te reageren
    • kobus1967 zegt

      19 december 2016 om 15:38

      @bumperklevert: en dan kun je hem er ook gewoon dwars achter zetten met een briefje achter het raam waarop de tijd dat je terugkomt, morgen ofzo.

      Login om te reageren
      • bumperklevert zegt

        19 december 2016 om 15:54

        @kobus1967: Dat zou op zich kunnen maar ik ben ook best zuinig op m’n auto ;-)

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        19 december 2016 om 16:26

        @kobus1967: de gene die dat doet bij mijn auto als ik legaal geparkeerd heb vind zijn auto niet terug waar die hem achter gelaten heeft.

        Legaal parkeren is legaal parkeren. Als er al een andere elektrische auto staat te laden doe je dat ook niet.

        Login om te reageren
        • powerrr zegt

          19 december 2016 om 18:39

          @lekbak: wil jij met me trouwen? Ben het in dit topic zoooo met je eens.. :-)

          Login om te reageren
    • jasperh zegt

      19 december 2016 om 16:29

      @bumperklevert: heel slim die heb ik ook. Tot nu toe toch twee keer een ander klem gezet zodat ik kon opladen. Het maakt mij weliswaar een nog grotere lul maar ik kom wel weer thuis. Doe het wel alleen op eigen terrein en niet op een openbare parkeerplaats, want dan slepen ze je eigen auto nog weg. Geef dan wel vaak bij de receptie mijn nummer zodat ik gebeld kan worden als degene die ik in sluit weg moet.

      Voor mij is dit met een elektrische auto ergernis nummer 1. Erger dan bumperkleven of linksplakken. Vind de afsluiting van het artikel dan ook een beetje jammer.

      Login om te reageren
      • bumperklevert zegt

        19 december 2016 om 16:43

        @jasperh: Inderdaad ergernis nummer 1 onder EV rijders :-). Volgens mij ook vaak andere EV’s of hybrides die hem gewoon laten staan. Ik heb een bordje van de New Motion met mijn mobiele nummer dat ik in de auto kan leggen als ik langer wegblijf dan de geplande laadduur.

        Login om te reageren
  9. buutvrij zegt

    19 december 2016 om 15:55

    Ik vind dat we laadpalen, parkeerplaatsen en EV’s wat credit moeten geven. “Zij betalen geen wegenbelasting en ik wel / EV’s subsidieslurpers / kolen-blablabla- centrales….etc. Dat soort types vergeten altijd dat de NL overheid jaarlijks rond de 7 miljard aan subsidie toekent aan de olie- industrie. Dat belastinggeld verlaat Nederland en wordt verdeeld onder de Shells van deze wereld.

    Als je zo flink bent om een laadplek te bezetten met je olieboot moet je ook zo flink zijn om jezelf is een uur op te sluiten in je garage met baksteen op het gaspedaal van je sjoemeldiesel. Ja, zónder je kids, want die verdienen een schone toekomst.

    En 70% van stroom in NL wordt opgewekt in gascentrales, pannekoek. Al 2,5 deccenia lang.

    Login om te reageren
    • bumperklevert zegt

      19 december 2016 om 16:02

      @buutvrij: Plus dat veel elektrische auto’s thuis worden opgeladen met stroom van zonnepanelen.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        19 december 2016 om 16:28

        @bumperklevert: wat gebeurt er met die stroom als je niet je auto er mee laadt?

        Dat wat er in je auto gaat is onder aan de streep altijd het gemiddelde van alle groene en grijze stroom op ons net.

        Login om te reageren
        • bumperklevert zegt

          19 december 2016 om 16:38

          @lekbak: Dan lever je terug aan het net zodat er nog meer groene stroom wordt gebruikt.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            19 december 2016 om 16:44

            @bumperklevert: ik bedoel eigenlijk als je geen ev hebt om op te laden. Dan gaat àl die stroom het net op en vergroen je daarmee ook de wereld. Met andere woorden: de stroom die je in je ev tapt is stroom die een kolencentrale extra op moet wekken omdat je zonnepanelen die niet op het net gooien.

            Vandaar dat alle verbruikte stroom per definitie de kleur heeft van het gemiddelde. Groene stroom opwekken is altijd groen. Groene stroom verbruiken bestaat niet als je bent aangesloten op het net. Zodoende kan je ook nooit je ev laden met groene stroom.

            Login om te reageren
            • bumperklevert zegt

              19 december 2016 om 16:53

              @lekbak: Vergeet niet dat veel EV eigenaren die ik ken hun zonnepanelen speciaal hebben aangeschaft om hun auto te laden. De vraag is of ze dat anders ook gedaan zouden hebben.

              Login om te reageren
              • lekbak zegt

                19 december 2016 om 16:59

                @bumperklevert: dat is in mijn ogen hèt bewijs dat die mensen alleen voor het geld gaan.

                Als je ook maar een beetje begaan bent met het milieu is zonnepanelen de eerste stap na huisisolatie, voor bij wie het mogelijk is.

                Maarja, met een ev verbruik je zoveel meer stroom dat je stroomrekening dan erg hoog gaat worden en zonnepanelen nòg fijner zijn. Gewoon een financieel plaatje waar ik totaal geen respect voor heb. Schijnheilig gedoe, en als er iets is waar ik een hekel aan heb is dat schijnheiligheid.

              • bumperklevert zegt

                19 december 2016 om 18:13

                @lekbak: Als je het negatief wilt bekijken kun je het inderdaad zo zien, maar vaak is een elektrische auto voor mensen een aanleiding om zich meer in dit soort zaken te verdiepen en ook andere milieumaatregelen te nemen. Zo ken ik mensen die er een sport van maken om zo ver mogelijk elektrisch te rijden. Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen twee soorten elektrische/hybride rijders.

        • buutvrij zegt

          19 december 2016 om 18:00

          @lekbak: niet waar lekbak.
          Als je zelfstroom opwekt wordt die stroom ook als eerste gebruikt in je huishouden. Als je te veel opwekt wordt die stroom voor 100% benut voor alles waar een stekker aan hangt direct na je enegiemeter.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            19 december 2016 om 18:03

            @buutvrij: je moet heel ff verder nadenken dan dat. Want het klopt wel degelijk wat ik zeg. Misschien dat ik na het eten zin heb om het uit te leggen…

            Login om te reageren
      • dick1980 zegt

        19 december 2016 om 17:39

        @bumperklevert: plus dat veelal vergeten wordt dat veel mensen (dus ook DGA’s met eigen BV) de auto zelf aanschaffen, lees: eerst zelf hebben verdiend.

        Login om te reageren
    • ThomasBol zegt

      19 december 2016 om 16:07

      @buutvrij: ja, dus jouw Nederlandse elektrogebakje is helemaal niet zo schoon.

      Login om te reageren
      • buutvrij zegt

        19 december 2016 om 18:05

        @thomasbol: ik heb geen electrogebakje, maar een ICE. En ik ben voor een schonere lucht. En ik ben gek op motorfietsen en auto’s. En ik vind dat brandstof minstens 4 x zo duur moet zijn als nu, da’s namelijk de échte prijs.

        Login om te reageren
        • ThomasBol zegt

          19 december 2016 om 18:50

          @buutvrij: Ah, ja. Momenteel met deze prijzen maakt de oliebranche ook geen winst. Schijnt ook dat onze economie op olie draait. Oliegebruik volledig in de ban doen is derhalve nog geen optie. De lucht in Nederland is overigens zeer schoon. Rottigheid die we hier wel hebben komt van de industrie in DE, hebben voertuigen niets mee te maken.

          Login om te reageren
          • buutvrij zegt

            20 december 2016 om 09:55

            @thomasbol: de lucht in NL, met name de randstad is één van de meest vieze ter wereld. Dat heeft een aantal oorzaken.

            Login om te reageren
          • wijsneus zegt

            20 december 2016 om 12:17

            @thomasbol: De luchtkwaliteit in de binnensteden heeft weinig te maken met de industrie in Duitsland. Als alles daar elektrisch zou zijn zou dat heel veel schelen. De Jan van Galenstraat is bijvoorbeeld een straat die ik altijd probeer te mijden als ik op de fiets zit. In die straat heb je het World Food Center en vrachtauto’s rijden daar de hele dag af en aan. Bovendien is Duitsland de schuld geven niet heel logisch. 9/10 dagen komt de wind vanuit het westen.

            Login om te reageren
    • lekbak zegt

      19 december 2016 om 16:32

      @buutvrij: allemaal heel leuk en aardig maar een parkeerplaats is een parkeerplaats. Stekker of geen stekker, iedereen heeft dezelfde rechten om er gebruik van te maken. Tenzij anders aangegeven dus.

      Het is een kwestie van fatsoen om je brandstofstoker niet bij een laadpaal te zetten als er nog een andere reëele plek vrij is. Maar zo niet mag je er gewoon staan (tenzij anders aangegeven dus). En de ev die vervolgens komt heeft pech. Net zoveel pech als wanneer een andere ev er al had gestaan.

      Login om te reageren
      • bumperklevert zegt

        19 december 2016 om 16:45

        @lekbak: Ik denk dat je in de toekomst gewoon bij elke parkeerplaats kunt laden dus dan maakt het niet meer uit wat voor auto je er parkeert. Waarschijnlijk heb je dan ook geen laadkabel meer nodig.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          19 december 2016 om 16:52

          @bumperklevert: ik hoop het met je mee. Dit is een probleem met alleen verliezers.

          Login om te reageren
      • buutvrij zegt

        20 december 2016 om 09:58

        @lekbak: volledig eens met dit betoog. Daar staat los van dat ik vind dat mensen die (veel) minder vervuilen een voordeel mogen genieten boven mensen die overal maar schijt aan hebben. Meer vervuilen = meer dokken.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          21 december 2016 om 05:17

          @buutvrij: meer vervuilen is niet het zelfde als overal schijt aan hebben. Relatief schoon rijden is nog altijd alleen haalbaar voor de wat grotere portemonnee (zakelijk vooral). Daarbij is autorijden slechts een van de vele vormen van vervuiling, en je kunt aan de auto niet zien hoe iemand leeft. Wel is een auto voor een hoop mensen noodzakelijk en ik ben dan ook tegen elke extra belasting hierop.

          Login om te reageren
  10. Jochempie zegt

    19 december 2016 om 15:58

    “En je denkt dat het misschien niet zo sociaal is om daar te parkeren? Bedenk dan maar dat wíj wegenbelasting betalen en zíj niet.”

    Als je ‘m daar vanwege die reden neerplempt ben je gewoon een kinderachtige lul, Perry.

    Login om te reageren
  11. reistje zegt

    19 december 2016 om 16:02

    Parkeerbeleid word per gemeente geregeld om het nog even wat complexer te maken.

    Login om te reageren
  12. powerrr zegt

    19 december 2016 om 16:07

    tuurlijk…. en jullie rijden allemaal electrisch omdat dat zoooo milieuvriendelijk is…. of was er ook iets met een dubbeltje op de eerste rij (parkeerplek) in de vorm van weinig bijtelling…???

    Login om te reageren
    • bumperklevert zegt

      19 december 2016 om 16:36

      @powerrr: Waarom mensen elektrisch gaan rijden kan per persoon verschillen maar ik denk wel dat veel mensen elektrisch blijven rijden omdat het gewoon heel lekker rijdt. Als men de accu buiten de bijtelling zou laten zou je prima over een electrische auto kunnen bijtellen. Nu een beetje het zelfde als bij een benzineauto het brandstofverbruik over de levensduur bij de waarde optellen.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        19 december 2016 om 17:03

        @bumperklevert: men moet ook gewoon bijtelling betalen over de benzinetank hoor. Je accu hoort gewoon bij de auto.

        En jij betaalt ook gèèn bijtelling over de kilowatts die je in je accu stopt.

        Login om te reageren
        • bumperklevert zegt

          19 december 2016 om 18:18

          @lekbak: Dat klopt technisch gesproken ook wel maar bijtelling is destijds bedacht voor ICE’s terwijl je tegenwoordig bij een elektrische auto’s fors investeert in een accu om achteraf veel goedkopere stroom te kunnen laden. Dan benadeel je elektrische auto’s dus door over dat hogere bedrag de bijtelling te rekenen.

          Login om te reageren
      • powerrr zegt

        19 december 2016 om 17:13

        @bumperklevert: en daar geloof ik echt dus helemaal niks van… Zonder aanschafkortingen, lage bijtelling enz zouden er in NL max een kwart van de huidige aantallen rondrijden. En je hoeft me niet te gaan proberen te overtuigen want ik geloof je toch niet.

        Login om te reageren
        • bumperklevert zegt

          19 december 2016 om 18:24

          @powerrr: Ik kan alleen voor mezelf spreken en ik had mijn auto al besteld toen er nog geen lage bijtelling voor elektrische auto’s bestond. Ben nu natuurlijk wel blij dat het er is maar ga de volgende keer zeker weer een elektrische auto bestellen. Ook met een hogere bijtelling.

          Login om te reageren
          • powerrr zegt

            19 december 2016 om 18:45

            @bumperklevert: ok. fair enough. ik ben je gaan geloven. :-) Toch weet ik dat jij dan de uitzondering bent.

            Login om te reageren
            • buutvrij zegt

              20 december 2016 om 10:14

              @powerrr: Nee. Ik heb een electrische motor(fiets), volledig betaald uit eigen zak = dus particulier bezit. Rijdt beter dan alles wat ik hier voor heb gehad. En schoon in de stad. En mensen geloven hun ogen niet. En de accu heeft een garantie van 448.000 km. En ik trek zo wat alles er uit bij het stoplicht. Nog nooit zo veel motorplezier gehad. Operationele kosten Dit jaar: 108 euro = verzekering en groene stroom uit mijn eigen zonnepanelen. Uhh, dat laatste is eigenlijk gratis natuurlijk…

              Login om te reageren
              • powerrr zegt

                20 december 2016 om 11:36

                @buutvrij: ok. dus 2 uitzonderingen :-) Mijn statement dat zonder alle financiele voordelen het ev park in NL 75% kleiner zou zijn sta ik overigens nog steeds achter.

    • jasperh zegt

      20 december 2016 om 09:03

      @powerrr: Ja toch wel, waarom heb je voor woon-werkverkeer meer nodig dan de 200 kilometer die de zoë biedt? Op deze manier draag ik een steentje bij wat de zakelijke kilometers en woon-werkverkeer betreft. Voor de leuke kilometers staat er een Focus RS naast. Ach noem het anders maar compenseren.

      Login om te reageren
  13. ThomasBol zegt

    19 december 2016 om 16:12

    Toen ik nog elektrisch reed, lang lang lang geleden (2012 – 2013), deed Q-park er niet moeilijk over. Menig brandstofauto bezette ‘mijn’ plekje. Ik snap de frustraties van bovenstaande reaguurders wel. Wat ik vervolgens niet begrip is dat elektro-parkeerplekken vaak vooraan de deur moeten. Laat die ruimte vrij voor mensen die het echt nodig hebben, bijvoorbeeld invaliden.

    Login om te reageren
    • bumperklevert zegt

      19 december 2016 om 16:33

      @thomasbol: Helemaal mee eens, snap ik zelf ook niet.

      Login om te reageren
      • dick1980 zegt

        19 december 2016 om 17:35

        @bumperklevert: omdat de stroom bij de voordeur van panden vandaan komt, waar de stroom ook het pand in komt. Heeft alles te maken met de kosten van aanleg van de infrastructuur, en niets met het bewust voortrekken van (PH)EV-rijders.

        Login om te reageren
        • bumperklevert zegt

          19 december 2016 om 18:19

          @dick1980: Had ik niet bij stilgestaan maar is inderdaad een logische verklaring.

          Login om te reageren
          • dick1980 zegt

            19 december 2016 om 18:51

            @bumperklevert: zegt het voort! ;-)

            Login om te reageren
        • bofkont zegt

          19 december 2016 om 19:18

          @dick1980: Geloof er niets van.

          Login om te reageren
          • dick1980 zegt

            19 december 2016 om 20:34

            @bofkont: de vraag is waarom dat dan mijn probleem zou moeten zijn. ;-)

            Login om te reageren
      • powerrr zegt

        19 december 2016 om 17:37

        @bumperklevert: kortste (goedkoopste) route naar een stroompunt om de paal op aan te sluiten wellicht?

        Login om te reageren
    • potver7 zegt

      19 december 2016 om 19:29

      @thomasbol: Precies. Net zo als ik niet echt kan begrijpen waarom die parkeerplekken vrijwel altijd gratis zijn, zelfs in een betaaldparkeergebied. Ik zou die plaatsen juist extra duur willen maken, vanwege de relatieve schaarste en het feit dat die laadpalen ook niet helemaal gratis zijn en dus door zoveel mogelijk mensen gebruikt moeten kunnen worden.

      Login om te reageren
      • bumperklevert zegt

        20 december 2016 om 15:59

        @potver7: Gratis laadplekken heb ik nog nooit meegemaakt

        Login om te reageren
  14. wijsneus zegt

    19 december 2016 om 17:10

    In Amsterdam werkt het in ieder geval niet. Zelfs als je Elektrische auto daar neerzet en niet oplaadt word deze weggesleept. Dat de laadpaal kapot is doet er niet toe. Spreek helaas uit eigen ervaring. Die €400 boete doet nog steeds pijn.

    Login om te reageren
  15. RutgerK zegt

    19 december 2016 om 17:11

    Als hybride rijder betaal je wel degelijk wegenbelasting. Weliswaar half tarief maar dat is omdat de auto 300 kilo extra weegt vanwege de auto’s en je anders twee tariefklassen hoger uitkomst (228 euro p/kw voor een e-tron tegen normaal tarief) dan een vergelijkbare A3 (143 euro p/kw)

    Het bord geldt alleen voor de parkeerplaats waar hij staat tenzij er nog een onderbord hangt die de twee parkeerplaatsen aanwijst.
    In principe mag je er alleen staan om op te laden. Ben je klaar dan zou je de auto moeten verplaatsen. Dat de auto klaar is kan je zien (en dus handhaven) als het lampje groen is. Lastig is om te zien hoe lang dat lampje al groen is.

    Overigens kan ik de ‘niet elektrisch’ rijders misschien nog extra geruststellen. Naast het tarief dat voor de overige parkeerplaatsen geldt moet je om op te laden ook nog startkosten betalen. Die liggen tussen de 0,50 en 1,00 euro. Parkeer je dus je auto twee keer per dag aan een laadpaal (in de buurt van je huis en in de buurt van je werk) dan betaal je 1 tot 2 euro startkosten per dag. Op jaarbasis dus misschien wel 400-500 euro.

    Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    19 december 2016 om 17:55

    Ach, ik gun zielepieten met een Foutlander hun plekkie wel hoor.

    Login om te reageren
    • powerrr zegt

      19 december 2016 om 18:52

      @dutchdriftking: knie. Dat zijn de ergsten. De straat uit is de accu leeg en de rest met 1 op 8 blazen… En dat moet ik sponsoren en ook nog voor laten met parkeren?

      Kunnen we dan in elk geval voor deze Phev groep hard stellen dat het hier om goedkoop rijden van de zaak gaat en niks anders?

      Ach… NL…gek land

      Login om te reageren
    • kobus1967 zegt

      19 december 2016 om 20:54

      @dutchdriftking: dank je wel en ook voor de financiering, ik ben er heel blij mee.

      Login om te reageren
      • powerrr zegt

        19 december 2016 om 21:18

        @kobus1967: profiteur. Maar goed… in elk geval probeer je er geen groen verdedigingspraatje van te maken. Den Haag maakt t mogelijk dus idd lkkr gebruik ervan maken zou ik zeggen.

        Login om te reageren
        • buutvrij zegt

          20 december 2016 om 10:21

          @powerrr: Dat maakt dieselrijders ook profiteurs, ja? Wordt namelijk al 70 jaar gesubsidieerd (wegens wederopbouw na WOII) vandaar goedkoper dan benzine in NL. Maar dat wist jij natuurlijk ook wel, dat dieselrijders al 70 jaar profiteurs zijn.

          Login om te reageren
          • powerrr zegt

            20 december 2016 om 13:56

            @buutvrij: nee, wist ik niet. Maar ik heb in dit specifieke geval geen last van profiteurs (Ik ben er namelijk volgens jou ook 1 met mn 3serie diesel). Ik heb last van mensen die stellen electrisch te rijden omdat dat groener is terwijl de meeste zakelijke rijders alleen electrisch rijden omdat de portemonnaie hier minder onder lijdt.

            Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          20 december 2016 om 10:32

          @powerrr: Profiteur… Wat is het alternatief? Vrijwillig zoveel mogelijk geld naar de staat brengen, zodat je je maar niet schuldig hoeft te voelen? Dan ben je weer een dief van je eigen portemonnee..

          Login om te reageren
          • powerrr zegt

            20 december 2016 om 14:02

            @Jochempie: Eens hoor! :-) Niets mis met gebruik maken vd achterlijke mogelijkheden die Den Haag ons biedt.

            Login om te reageren
  17. hans12670 zegt

    19 december 2016 om 18:52

    Het enige wat we zeker weten is dat een brandstofmotor slechts 25% van brandstof omzet in beweging. Oftewel deze mini energiecentrale in de auto is extreem inefficiënt. Een echte energiecentrale is vele malen efficiënter. En dat maakt elektrisch rijden per definitie milieuvriendelijker. Dat accu’s veel slechter zijn is napraterij (voordat we dat over gaan discussiëren).

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      19 december 2016 om 22:03

      @hans12670: wat we ook zeker weten is dat de ev (nog) geen alternatief is voor de ice. Vanwege de (aanschaf)kosten, infrastructuur en/of range.

      Wat we ook zeker weten is dat onafhankelijke mobiliteit noodzakelijk is. Auto’s dus.

      Login om te reageren
    • buutvrij zegt

      20 december 2016 om 10:26

      @hans12670: +1. Een hoop mensen vergeten de totale ineffieciëntie van hun eigen hok als ze onzin opschrijven over EV’s.
      Laat staan al die olie, bougies, oliefilters, luchtfilters, uitlaatdempers etc die ze al in de wereld hebben achtergelaten…

      Login om te reageren
  18. nopetrolnofun zegt

    19 december 2016 om 18:54

    Mooizo, ze zouden speciale parkeerplaatsen moeten maken voor mensen met een 6 cilinder of meer, niet voor elektrofielen.

    Login om te reageren
  19. pinut187 zegt

    19 december 2016 om 19:15

    Goed nieuws, en mooi einde van het artikel.

    Login om te reageren
  20. stfu zegt

    19 december 2016 om 23:00

    Dus iedereen vindt het hier wel ok als ik mijn Tesla even 10 minuten bij een pomp parkeer? Wees gewoon lief voor EV’s. Wij zorgen ervoor dat jullie minder uitlaatgassen krijgen.

    Login om te reageren
    • vvti zegt

      19 december 2016 om 23:26

      Lief voor Ev’s……WTF,omdat jij gekozen heb voor een EV leaseslet hoef ik daar niet lief voor te zijn!!!

      Login om te reageren
    • buutvrij zegt

      20 december 2016 om 10:28

      @stfu: + 1. Mijn longetjes bedanken u.

      Login om te reageren
  21. Joost zegt

    19 december 2016 om 23:32

    Dus ik mag daar gewoon parkeren? Dank voor de tip @perry_snijders. Ik ga nu altijd lopen…

    Login om te reageren
  22. tarquesh zegt

    1 januari 2017 om 22:00

    Omdat AB niet de website is van milieudefencie, maar van petrolheads, is de EV club minor.

    Zelf altijd ervan uitgegaan dat ik mijn holy Diesel niet op EV parkeerplaatsen met laadpaal mag neer plempen, dus nu revenge. Uiteraard ga ik in de nabije toekomst aan de hydrogen, niet om de lucht maar om de technische lekkernij en fatsoenlijke actieradius. Tegen die tijd rijd een Tesla model H ook al rond.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North