
Soms weet je exact wat je moet verwachten van een test, bij de elektrische Mercedes-Benz G-klasse had ik geen idee.
De combinatie is gewoon een vreemd. Een ontwerp wat uit de jaren zeventig stamt, maar dan met een hypermoderne aandrijflijn. Natuurlijk zijn er ook talloze partijen die een 911, klassieke Defender of E-type ombouwen naar elektrisch. Dit is anders. De Mercedes-Benz G 580 EQ power, AKA de elektrische G-klasse rolt zo de fabriek uit.
Niet de gemiddelde aandrijflijn
De huis-tuin-en-keuken EV heeft één elektrische motor. De tijd dat iedere leaselul een hele dikke auto pakte, is met de lage bijtelling achter ons verdwenen. De dualmotor en performance varianten blijven gemiddeld gezien lekker in de showroom staan, een lage catalogusprijs is inmiddels wat ertoe doet.
De elektrische G-klasse is compleet anders: de G-wagon heeft niet één, geen twee, geen drie, maar vier elektromotoren! Ze zijn allemaal in het ladderchassis weggewerkt, leveren per stuk 108 kW en drijven allemaal een individueel wiel aan. Dat biedt hele leuke mogelijkheden, maar daarover later mee.





De vier motoren leveren ieder 108 kW, de totaalscore is een gezonden 432 kW, ook wel bekend als 588 pk. Lekker toch? Nou, dan heb ik leuk nieuws voor je (en ook voor jouw bandenleverancier). Het maximale koppel is 1.164Nm. Stamp op het rechterpedaal en de reacties sensationeel. Even moet je jezelf herinneren dat alle wielen worden aangedreven. De besturing wordt licht en de neus van de elektrische G-klasse zoekt de weg van de minste weerstand.
Mocht je van (snel)laden houden, dan kan je de elektrische G-klasse naar de topsnelheid van 180 km/u jagen. Het stroomverbruik is bij normaal gebruik al astronomisch, dus het is beter om van korte sprintjes te genieten. Over sprinten gesproken: de Mercedes-Benz G580 EQ Power sprint naar de 100 in 4,7s.
Hoe erg is het verbruik dan?
Een G63 AMG kocht je al niet omdat die zo zuinig is en heel eerlijk zelfs de G350d lust (relatief gezien) ook wel een stevige slok. Dat wordt niet opeens anders met een elektrische aandrijflijn. Sterker nog, de looiige G-klasse wordt een Olympische zwaargewicht.
Het accupakket bestaat uit twee lagen met 216 cellen verdeeld over twaalf celmodules met drie koelniveaus. Het is geïntegreerd in het ladderchassis in een behuizing van 4 mm dik staal. Een tank is er letterlijk niets bij, zo stevig is het allemaal. De weegschaal van de elektrische G580 schiet dan ook door de drie ton heen. En dat is nog zonder enige bagage of inzittenden….





Het accupakket behoort tot de grootste exemplaren die in personenauto’s worden toegepast. Netto is het lithium-ion pakket 116 kWh groot. De elektrische G-klasse komt daar dan 473 km ver mee in de WLTP testcyclus, wat niet echt overhoudt. Snelladen kan met maximaal 200 kW, door het mega-accupakket duurt het dan wel even voor alle ionen die goede kant op staan. De standaard 10 tot 80% laadsessie duurt 32 minuten, er is dus tijd voor een extra espresso tijdens de laadstop.
I hate it to love it
Die moet je twee keer lezen. En dan nog begrijp je me niet. Gelukkig begrijp ik mezelf ook niet. Vooraf leek het me niet zoveel, zo’n elektrische Mercedes-Benz G580 EQ. Géén V8 gebulder, geen gave sidepipes, een stroomlijn die niet compatibel is met de nog altijd beperkte energie-inhoud van accu’s.
Dat de elektrische G-klasse leuke trucjes kan, ja boeien, dat doe je toch bijna nooit. Met de G-TURN kan de elektrische G-klasse vrijwel op z’n plaats draaien, maar op asfalt gaat dat niet. Sneeuw ligt hier nooit en als je het op gras probeert, ben je nooit meer welkom op de golfclub.
Je weet echter nooit van tevoren wanneer je hart gestolen gaat worden. De elektrische Mercedes-Benz G-klasse is een hartendief, zo veel bleek wel uit de test. Rationeel gezien is het niet de goede keuze, maar rationele mensen kochten toch al geen G-klasse.
Ik zie het al voor me in de barre Sahara.
Dan heb ik veel liever een benzine of diesel. Dit soort auto’s zijn strikt geschikt voor adventure bedoeld, bossen, krekels, lange ritten maken doe je minstens met boottrailer.
Of als lustobject.
@BMW523iSRT:
Het was je nog niet duidelijk dat deze G klasses daar sowieso nooit voor gebruikt worden, elektrisch of niet?
Overigens zal deze best beter offroad kunnen presteren met individuele aandrijving per wiel
En MB heeft al een update van de batterij naar 140kw aangekondigd, moet dit jaar nog uitkomen:
https://mbpassion.de/2024/12/g-klasse-erhaelt-2025-siliziumanoden-batterie-update/
Met 3085kg aan gewicht en de aerodynamica van een industriële warmtepomp zit ik heel snel in het kamp ‘had niet gehoeven, deze verspilling van grondstoffen’. De glijdende schaal van wat nog acceptabel is als gewicht voor een auto heeft in mijn optiek nu echt wel het uiterste bereikt.
Wat zijn die leuke mogelijkheden van de individueel aangedreven wielen dan?
Wat een apparaat, slaat eigenlijk nergens op. Wel een toffe kleur!
Ik denk dat ze hiermee hinten op de G-TURN, ofwel om de eigen as draaien.
Altijd al een belachelijke auto gevonden, zo te zien getekend door een driejarige kleuter. Veel te zwaar en de oudere versies reden ook niet best, maar toch populair bij vaak nogal verkeerd volk.
Een Range Rover is hierbij vergeleken een topkunstwerk met veel meer allure.
Heb je er ooit in gereden, model van na 2005? Rijdt heerlijk – zeker de diesels –
Dit is dus echt een FY-money auto. In de praktijk zal dit ding eerder rond de max 200km zitten op een volle lading, dus dit wagentje is voor de zaterdag, rondje AH / kinderen naar de hockey brengen – even winkelen in t dorp – en op tijd weer terug voor de accu’s leeg zijn…..dit apparaat heeft heeft amper vervoerswaarde – en zoals eerder hierboven gezegd, waarschijnlijk zonde van de energie die is gebruikt om dit te maken
@R: Al deze argumenten gaan ook op voor de benzine versie van dit ding
Dat is toch niet volledig hetzelfde, de G modellen met plofmotor hebben een lange levenscyclus. Ze blijven lang op de weg en blijven populair en dat zie je ook in de restwaarde. Een ‘zuinig’ gebouwde Peugeot/daewoo ligt na 15 jaar of 250k km wel eens op de sloop, de G niet. De elektrische G daarentegen is vermoedelijk minder bestand tegen de tand des tijds, als een nieuwe accu over 12 jaar 25k€+ kost.
@Captain: Dat ging misschien op voor de oude G klasses (jaren 80 of 90) maar ik geloof ik er geen zak van dat zo’n V8 biturbo apparaat nog op de weg te houden is over 30 jaar. De motoren zijn zowel mechanisch als elektronisch behoorlijk complex geworden.
Accu pakketen kun je reviseren, er zijn al acties om EVs langer op de weg te houden (Nissan Leaf, BMW i3 vroege Model S) omdat de eerste EVs niet zo goed waren.
Zo’n elektromotor zal echt super lang mee gaan.
Geldt trouwens voor al die luxe bakken van tegenwoordig met fantastische motoren. Leuk tot een jaar of 10, dan de ene rekening na de andere.
Waarom gooien ze niet gewoon de G body op het platform waar die onverkoopbare EV’s ze op staan?
Alles wat er mis is met EVs in een auto gevangen.