• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de enige echte straatlegale Porsche 917

Auteur: jaapiyo, gepost 26 april 2025 om 20:43 – 10 Reacties

917

Wat een blepper is deze echte straatlegale 917.

Porsche heeft in haar rijke geschiedenis veel iconische auto’s gebouwd. Dan hebben we het niet alleen over de Kever, maar ook over de 356, 911 en natuurlijk de Carrera GT, om maar wat te noemen. De meest iconische van al is echter ongetwijfeld de Porsche 917. Op het circuit was de auto onverslaanbaar. Maar de echte reden dat ‘ie zo geliefd is, zijn ongetwijfeld de looks. Vooral de Kurzheck is precies waar je aan denkt als je een gesloten racewagen voor de geest tracht te halen.

Homologatie

Nou moest Porsche de 917 natuurlijk volgens de algemeen bekende folklore homologeren, opdat ‘ie mee mocht doen. De betreffende regelgever die later op zou gaan in de FIA, eiste dat 25 exemplaren gebouwd zouden worden. Een eerste, ietwat opportune poging van Porsche om hier half onderuit te komen faalde. Porsche bouwde drie auto’s, had een paar auto’s ‘onder constructie’ en voor de rest sets onderdelen om de resterende auto’s te bouwen.

Kapitaal

De FIA was niet onder de indruk en eiste volledig afgebouwde units. In recordtempo stampte Porsche die alsnog uit de grond. Dit resulteerde niet alleen in de gewenste Le Mans deelname in 1970, maar ook in deze historische foto. Aangezien comedian Jerry Seinfeld eerder dit jaar een bod van 25 miljoen weigerde voor zijn Porsche 917, stond daar dus een fors kapitaal op een guur industrieterreintje.

De prijs werd bij de introductie bepaald op 140.000 Deutschmark. Dat was tien keer de prijs van een 911 in die dagen. Desalniettemin werden er uiteindelijk in totaal 37 units gebouwd en vaak dus ook verkocht aan privé teams. Er werd echter nooit een 917 met een stratentoelating geleverd. Behalve…een exemplaar. Dat had alles te maken met een sponsor.

Count

Naast de Gulf-livery, is de meest bekende kleurstelling van de 917 immers zonder twijfel de Martini-livery. Dezelfde die we kennen van Lancia’s in het wereldkampioenschap rally’s en meer recent van het Williams F1 team toen dat nog van de familie Williams was. Graaf Rossi was de pater familias van de familie achter het favoriete drankje van James Bond en groot autofanaat. Hij wilde een 917 voor de openbare weg. En kreeg die dus ook. Hieronder staat ‘ie te shinen met zijn destijds nieuwe aanwinst.

Graaf Rossi

Hermès en balsa

De graaf had niet veel, maar wel enkele speciale wensen. Namelijk dat het interieur netjes bekleed werd. In leder van Hèrmes. Aldus geschiedde. Los van de bekleding is het interieur spartaans en hetzelfde als bij de racers, inclusief de pookknop van balsahout. Overigens was ook het exemplaar van de graaf oorspronkelijk een raceauto. Echter werd deze ‘met pensioen gestuurd’ naar een ietwat gezapiger bestaan. Fun fact: de kentekenplaat van de auto komt uit Alabama, Georgia omdat er geen Europese typegoedkeuring mogelijk was. Maar ja, zo vind je daar als graaf natuurlijk een weg omheen.

917 interieur

Naar verluidt is het exemplaar nu terechtgekomen bij een Franse familie die een wijnhuis uitbaat. De auto wordt nog regelmatig gebruikt en is onlangs gerestaureerd. Na ruim 50 jaar maakt het ding nog steeds een geweldige indruk. Zou jij ook een 917 Kurzheck willen om naar je werk te gaan? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Is dit een echte Porsche 917 of niet...?
  • Jerry Seinfeld weigert bod van 25 miljoen op Porsche 917
  • Deze neppe Volkswagen op Marktplaats is een échte Porsche
  • Gespot - elektrische Porsche Boxster

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn
Vorig bericht: « 996 voor minder dan 10K op Marktplaats: Ducati of Porsche?
Volgend bericht: In beeld: de bijzondere designtrends van 2025 »

Lees Interacties

Reacties

  1. kniesoor zegt

    26 april 2025 om 20:54

    Pas in het zilvergrijs kan je zien hoe kek de velgjes die eronder zitten eigenlijk zijn.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      26 april 2025 om 20:58

      Toch zou ik ‘m in een andere kleur wrappen (wel period correcte race livery). Puur om de lak te sparen natuurlijk. 😇
      Want met dat ding moet gewoon gereden worden.

      Login om te reageren
  2. erik911 zegt

    26 april 2025 om 23:07

    BS. Er zijn minimaal twee andere 917’s die straatlegaal rondkarren.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      26 april 2025 om 23:31

      Reps en/of later omgebouwd maar niet door porkert zelf

      Login om te reageren
      • erik911 zegt

        28 april 2025 om 10:57

        Ja, dat is waar. ‘Porsche Approved’ dus maar één, zeg maar 🙌🏼

        Login om te reageren
  3. erik911 zegt

    26 april 2025 om 23:08

    …en de 911 (dé 911) lijkt me wel even iets meer ‘iconische power’ te hebben, dan de 917.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      27 april 2025 om 07:36

      De 917 wordt toch echt als één van de meest iconische raceauto’s van Porsche gezien. De 911 is eerder de meest uitgemolken Porsche ooit…

      https://www.supercars.net/blog/the-70-greatest-porsches-ever/

      Login om te reageren
  4. mrrobot zegt

    27 april 2025 om 04:40

    Doneren aan de jonkheer 🍀

    Login om te reageren
  5. srbb zegt

    27 april 2025 om 20:19

    Huidige eigenaar is Francois Perrodo. Misschien heeft die ook een wijnhuis, maar heeft zijn fortuin toch met olie en gas vergaart

    Login om te reageren
  6. 560pk zegt

    28 april 2025 om 01:21

    En de vermouth van graaf Rosso heeft niet zo veel met de martini van James Bond te maken. Maar is een klassieke Nederlandse fout.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North