
De auto met het licht op zijn dak is (normaal gesproken) niet van een agent.
Vakantiegangers opgelet! Er staat een nieuwe regeling voor de deur waardoor je weer wat extra’s in de auto moet hebben. Je kent al de milieustickers voor Frankrijk en Duitsland en het vignet voor Oostenrijk en Zwitserland. Voor Nederlanders die met de auto naar Spanje gaan, komt er in 2026 een verplichting bij: dit licht dat op het dak van je auto kan komen.
Het apparaatje heet V16 (goede naam) en dient vanaf 1 januari 2026 in het ”handschoenenbakje van alle auto’s in Spanje te liggen”, zegt de Spaanse wegbeheerder Dirección General de Tráfico (DGT). We gaan er vanuit dat toeristen hier ook onder vallen.
Waarom het licht op het dak van een auto?
Ik zal er niet langer omheen draaien. Het lampje fungeert als vervanger voor de gevarendriehoek. De auto met dit licht op het dak heeft dus pech. Volgens de DGT gebeuren er te veel ongelukken wanneer gestrande automobilisten een gevarendriehoek proberen te plaatsen. Als eerste maatregel hoefde je sinds de zomer van 2023 geen gevarendriehoek meer te plaatsen wanneer je stil kwam te staan op een snelweg. Op B-wegen moet je minimaal vijftig meter achter de auto een driehoekje plaatsen. In Nederland is deze afstand dertig meter.
Vanaf volgend jaar wil de Spaanse overheid helemaal af van de gevarendriehoek. In plaats daarvan heb je dus het lampje. Heb je autopech, dan plaats je het licht zo hoog mogelijk op het dak van de auto. Dit doe je in eerste instantie vanuit de auto. Zo zorg je ervoor dat niemand hoeft uit te stappen.
Zodra je het lampje op de auto plaatst, begint ie flitsend licht te geven. Naast het lichtsignaal vertrekt er ook een signaal naar de meldkamer van de wegbeheerder. Met dit signaal deelt de lamp automatisch zijn locatie. Hierdoor zien de hulpdiensten direct waar je staat en kunnen overige automobilisten gewaarschuwd worden via de digitale borden langs of boven de weg.
Hoe kom ik aan zo’n lampje?
De komende vakantie hoef je nog geen gevarenlichtje in de auto te hebben. Het wordt je wel aangeraden om nu alvast zo’n waarschuwingslamp te kopen. Hier vind je een lijstje met lampen die zijn goedgekeurd. Voor zo’n € 50 kun je er eentje bestellen. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een goedkoper alternatief te kopen, maar dat raad ik af. Wie met een niet-goedgekeurd lampje op de hulptroepen staat te wachten, riskeert een boete van € 80. Ik kan me voorstellen dat je daar niet op staat te wachten wanneer je net autopech hebt in het buitenland.
Deze Spaanse oplossing voor een probleem waar ik niet vaak aan gedacht heb, is best vernuftig. Ik vraag me alleen af hoe goed voorbijrijdende auto’s, het lichtje op jouw auto zien flitsen in de stralende Spaanse zon. Gelukkig zijn er andere, duidelijkere alternatieven.
Foto: Dirección General de Tráfico
Gay Alert
Ik ben homo, maar je hoeft jezelf niet aan te kondigen hoor, daar heb ik een gaydar voor.
Slaat nergens op deze reactie!!
Je bent wel lekker bezig hè? Gisteren moesten Aziaten het al ontgelden, nu homo’s….. Heb je er plezier in?
Maakt ons niet uit hoor, ben lekker jezelf!
Weet iemand misschien of er een vrouwenauto van het jaar is genomineerd?
Die wordt toch ieder jaar gewonnen door de Fiat 500?
Op zich een goed plan, maarrehhhh…. digitale waarschuwingsborden boven of langs de weg in Spanje? Waar dan?
Als ze zo’n ding in Nederland gaan implementeren dan vrees ik een nieuwe inbraakgolf. Na de autoradio’s, airbags, VAG-infotainmensystemen en koplampen krijgen we de V16 waar auto’s en masse voor worden opengebroken.
Hoe check je trouwens of het ding nog genoeg stroom heeft? Even testen zorgt meteen voor een melding naar de wegbeheerder, die gaat het wel druk krijgen vrees ik…
en hier in nederland krijg je er een bekeuring voor, omdat het alleen voor hulpdiensten met een vergunning is, zoals sleepbedrijven… geweldig, een europa.. debiele stickers in frankrijk op je vrachtwagen, enz
Volgens mij is het alleen verboden rijdend een oranje licht te voeren. Stilstaand ma je wel een oranje (zwaai) licht voeren zonder vergunning.
Exacte regels weet ik niet, maar ik weet wel dat bijvoorbeeld tractoren formeel geen zwaailicht mogen voeren maar dat dit gedoogd wordt omdat het de veiligheid vergroot (en geen negatieve effecten heeft, zoals verwarring oid).
Zo zal dat bij deze lampen ook gaan werken.
Maar sowieso is het ook nu niet verboden om een oranje zwaailicht in je dashboardkastje te vervoeren, dus @schuimbekje is wel een beetje stemming aan het maken.
artikel 5.2.64
Landbouwvoertuigen zijn verplicht zwaailichten zichtbaar te voeren indien het voertuig breder is als 2m60 of het werktuig erachter breder is als 2m60. Is dus niet altijd optioneel maar soms verplicht.
https://www.cumela.nl/nieuws/wanneer-zet-je-het-zwaailicht-op-de-tractor-aan
Korte aanvulling.
Mocht het voertuig of werktuig erachter breder zijn dan 3 meter zijn zelfs dubbele zwaailichten verplicht.
Bron: https://www.lltb.nl/nieuwsberichten/website/2017/01/vragen-landbouwverkeer
Dat is niet gek dat er veel ongelukken gebeuren als ze de gevarendriehoek 10 meter voor de auto zetten… 90% snapt het niet ben ik bang voor.
Zo’n gevarendriehoek is ook een fossiel uit een andere tijd, toen wagens nog veel vaker pech hadden. Hoeveel er daarvan we niet op vluchtstroken zijn achtergebleven.
Dit had echter ook met de obstakelverlichting of een smartphone app (waarbij je de smartphone dan achter de achterruit zet) opgelost kunnen worden. Dat voorkomt ook dat mensen toegeven aan hun smartphone verslaving en bij pech letten op het aanstormende verkeer.
Oranje lampen heb ik ook wel op de auto gehad als ik aan de weg werkte, maar daar let ook helemaal niemand op…
Past goed bij het Gele Hesje wat we van onze franse ami’s in de auto verplicht moeten hebben samen met de 44-delig EHBO doos. De checklist wordt steeds een beetje langer. Wat voor verplichte items in de vervoermiddelen willen onze italiaanse & portugeese zien?
Hoe gaat dit met een cabrio?