• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het mysterie van de 23 verdwenen Volkswagen telefoons

Auteur: jaapiyo, gepost 10 december 2016 om 10:05 – 19 Reacties

Volkswagen


Iedereen heeft wel eens zo’n momentje dat je je telefoon verliest. Of in ieder geval zo’n moment dat je denkt dat je je telefoon verloren hebt, voordat je je realiseert dat ‘ie in je achterzak zit omdat je sleutels en portemonnee al in je andere broekzakken zaten. Wat echter minder vaak voorkomt, is dat telefoons volledig van de aardbodem verdwijnen…

Toch lijkt dat gebeurd te zijn met 23 telefoons binnen het Volkswagen concern. Tenminste, dat claimt The Federal Trade Commission (FTC), een Amerikaans overheidsorgaan dat zich bezighoudt met de bescherming van consumenten en zodoende verwikkeld is in de bepalingen rondom de schikking die Volkswagen moet dokken dankzij dieselgate. Donderdag heeft de FTC het U.S District Court in San Fransisco officieel te kennen gegeven dat ze data missen van 23 ‘verloren of kapotte’ telefoons en dat het daarbij in hun ogen niet gaat om puur toeval.

Volgens reuters.com gaf de FTC in november al aan dat ze sinds maart bezig zijn met het onderzoeken of Volkswagen bewijsmateriaal heeft vernietigd om dieselgate te verdoezelen. Volgens de vastberaden ambtenaren zijn de verdwenen telefoons een duidelijke aanwijzing dat dit inderdaad het geval is, omdat de telefoons naar verluidt toebehoorden aan enkele zwaargewichten binnen het concern. Namen en rugnummers worden echter (nog) niet genoemd. Aldus de FTC:

“The 23 lost or broken phones were a bright red flag, especially when they include phones that belonged to important individuals.”

Volkswagen Group of America ontkent de nieuwe aantijgingen in alle toonaarden:

“Despite the FTC’s provocative assertion to the contrary, [the company] is not aware of any evidence that any of those mobile devices was intentionally wiped or lost.”

Toch lijkt de claim van de FTC niet zomaar uit de lucht te komen vallen. De notie dat er data op telefoons vernietigd zou zijn komt volgens hen van Daniel Donovan, een voormalig werknemer van Volkswagen die inmiddels ontslagen is. Donovan klaagde Volkswagen na zijn ontslag aan en die zaak werd geschikt in juni. Een afgezant van Volkswagen die gestuurd was om de FTC in te lichten over de zaak weigerde volgens de commissie echter te praten over Donovan en de telefoons. Wederom wordt deze claim echter tegengesproken door Volkswagen, dat claimt volledig mee te werken aan het onderzoek en het zelfs heeft over een rookgordijn dat de FTC optrekt. Nogal een boude claim voor een bedrijf dat terecht staat voor teveel uitstoot:

“Volkswagen is cooperating with the FTC’s investigation and its witness has answered thousands of questions and was properly prepared. The FTC’s claim is a diversionary smokescreen. Give me a call if you wanna come roll with me (If you was my lady) I’m only one call away.”

Of we er ooit achterkomen wat er precies gebeurd is met de 23 telefoons valt te betwijfelen. Gezien de reputatie die Volkswagen’s bonzen genieten als liefhebbers van wilde feesten zou ik denken aan een poolparty waarbij de Volkswagen-bonzen ‘per ongeluk’ hun telefoon in de zwembroek hebben laten zitten alvorens er een bommetje uit te gooien. Maar telefoons zijn tegenwoordig vaak waterdicht…Een traditionele hamer? Een blender? Opgegeten door een reptiel? Een tripje naar een sloperij met een enorme magneet? Speculeer zelf over de methode van de gsm-genocide in de comments.

Ook interessant!

  • Volkswagen wordt Voltswagen en dat is geen grap
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

rechtszaak, telefoon, uitstoot, verenigde-staten, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Politie bevrijdt puppy uit Amsterdamse kofferbak
Volgend bericht: Deze 18 merken zijn tegen milieuvriendelijke auto’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. badmat zegt

    10 december 2016 om 10:12

    Niets nieuws. Gejatte multimediasystemen zijn ze wel gewend bij Volkswagen

    Login om te reageren
  2. cadrez zegt

    10 december 2016 om 10:14

    Misschien ook stuk gegaan op een of andere aandeelhoudersvergadering bij een gevecht om worstjes.
    Ah nee wacht, was een ander merk… Was nochtans plausibel geweest.

    Login om te reageren
  3. Rick-dos zegt

    10 december 2016 om 10:15

    Maar wanneer zijn die dingen dan verloren gegaan? Als dat net voordat of net nadat het hele schandaal uitbrak was dan is het inderdaad verdacht. Als dat al ver daar voor was dan kunnen er natuurlijk allerlei mogelijkheden zijn.

    En tegenwoordig kun je die dingen toch op afstand traceren? Ik zou zeggen slinger dat Apple apparaat van hun aan en ga Big Brother on that ass…

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      10 december 2016 om 11:31

      @Rick-dos: als ze defect zijn kan je ze natuurlijk niet meer tracen. De vraag is alleen of bewust of onbewust defect zijn geraakt.

      Login om te reageren
      • amgsoixanttrois zegt

        12 december 2016 om 08:46

        @flutterby: denk ook niet dat het normale iphones etc. Zijn, denk aan “encrypted” telefoons, die niet te traceren zijn.

        Login om te reageren
  4. potjak zegt

    10 december 2016 om 10:19

    ByePhones…
    Mijn eerste gedachte is de blender.

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    10 december 2016 om 10:34

    Die zullen ritueel verbrand zijn met diesel.

    Login om te reageren
    • raceface zegt

      10 december 2016 om 11:59

      @dutchdriftking: diesel brand niet als he het aansteekt

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        10 december 2016 om 13:48

        @raceface: fikt prima. Het is alleen niet zo licht ontvlambaar. Ik steek er altijd van alles mee aan als het met beleid moet.

        Login om te reageren
  6. granlusso zegt

    10 december 2016 om 10:35

    Volkswagen is gewoon eerlijk en oprecht nu. De productie van de accu’s van die telefoons hebben veel meer uitstoot veroorzaakt dan van tevoren gezegd, dus hebben ze de telefoons maar weggedaan omdat ze er niet meer mee geassocieerd willen worden, daarnaast is de productie uiteraard gestaakt.

    Login om te reageren
  7. phevtreb zegt

    10 december 2016 om 10:44

    Moest ik telefoons vernietigen dan zou ik ze in een kachel opstoken.. lijkt mij het meest effectief.

    Login om te reageren
  8. dwersbongel zegt

    10 december 2016 om 10:48

    Door de shredder dus. Per ongeluk met andere hardware aan de ICT recycling meegegeven. Dan blijft er verdomd weinig van over iig.

    Login om te reageren
  9. sracert zegt

    10 december 2016 om 11:15

    De telefoons zijn weg maar de data die erop staat natuurlijk niet. Die krijgen ze uiteindelijk wel boven water als ze willen.

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      10 december 2016 om 12:09

      @sracert: dat snap ik ook f niet.
      Als ik mn telefoon nu kwijtraak is alle data (telefoontjes, mails, etc) nog perfect te traceren hoor. Moet je alleen beetje medewerking van telefoon maatschappij, Apple (in dit geval) en andere partijen via wie ik communiceer hebben (of gewoon de ouderwetse NSA natuurlijk…)

      Login om te reageren
  10. sracert zegt

    10 december 2016 om 12:16

    haha de NSA! op het dark net is vast ook wel een ZZPer te vinden die dit kan tegen de juiste vergoeding.

    Login om te reageren
  11. cossiekiller zegt

    10 december 2016 om 14:39

    Will it blend?

    Login om te reageren
  12. dracae zegt

    10 december 2016 om 16:28

    Dit is dus waarom ik zo’n hekel heb aan het Amerikaanse (on)rechtssysteem.

    Als mensen/ bedrijven een fout maken moeten ze gestraft worden en als dat hier gebeurd dan is er één rechtszaak, één straf. Daar blijven ze , als ze dat willen, vooral met buitenlandse bedrijven, gewoon doorzeuren. Er worden zaken op zaken gestapeld.
    Zo is recentelijk de website Jalopnik ook kapot-geprocedeerd, in dat geval niet door de overheid, maar een gefrustreerde biljardair. Zo kon Jalopnik dus alle zaken tegen ze, over hetzelfde feit, winnen behalve eentje en op die ene kapotgaan. O en nee dat was geen hoger beroep, maar gewoon op een andere plek het spelletje overdoen..
    Niet 100% vergelijkbaar, maar wel een voorbeeld van hoe het misgaat als er in de rechtspraak geen streep onder dingen wordt gezet na een uitspraak.

    Login om te reageren
  13. buutvrij zegt

    10 december 2016 om 21:35

    Ik zou dus een plastic theezeefje monteren en dan dat zwembad laten leeg lopen.

    Login om te reageren
  14. mashell zegt

    11 december 2016 om 07:15

    Volgens mij is het redelijk normaal bij een multinational (lees: groot bedrijf) dat apparatuur die een datadrager bevat bij vervanging vernietigd wordt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North