• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het mysterie van de ‘onbekende’ Lancia Aprilia

Auteur: Autobloglezer, gepost 12 december 2020 om 09:01 – 12 Reacties

lancia aprilia

Sven Baas neemt ons vandaag mee in de speurtocht naar het verhaal achter een unieke Lancia Aprilia.

Wie, geboren in de 80 of 90er jaren, Lancia zegt, zegt zal al snel Delta Integrale. Een fenomenale rally auto die vele internationale prijzen won. Maar Lancia heeft een zeer rijke auto historie en niet alleen in de autosport. Ruim voor de 1e wereldoorlog komt oprichter Vincenzo Lancia met modellen als Kappa, Lambda en Gamma. Het Italiaanse automerk timmert hard aan de weg met slimme technische ideeën als de V4 motor en “sliding-pillar suspension” Voor die tijd hoogstaande snufjes die ze geen windeieren legt…. 

Lancia Aprilia onder Dikke laag stof

Maar waar het vandaag om draait is de Lancia Aprilia uit 1938. Via via kregen we een tip dat er in de buurt van Nantes een Nederlandse meneer woont die een paar (prewar) auto’s heeft staan. En omdat we toch die kant op moesten om een andere auto weg te brengen, was het een kleine moeite om daar even langs te gaan.

Niet wetende wat daar allemaal stond… Want in een heus koetshuis stond daar een Lancia Aprilia onder een dikke laag stof en wat vogelpoep. Een prewar cabriolet versie die jarenlang in een klein pittoresk Frans dorpje verscholen stond. De Lancia Aprilia (1937-1949) is uitgerust met een 1400 cc V4 motor met een vermogen van 47 pk. Tevens heeft deze schoonheid als een van de eerste auto’s onafhankelijke vering. Iets unieks in die tijd.

Na een korte inspectie ziet het ernaar uit dat deze Lancia nog wel wat aandacht verdient. Al is dit zacht uitgedrukt. Na wat onderhandelen werd de auto in ieder geval opgeladen en meegenomen naar Nederland.

Terug in Nederland

Nadat de Lancia terug in Nederland is wordt er contact gezocht met een van de vorige eigenaren. Deze Lancia, welke in1940 pas op kenteken gezet is, wordt nieuw (door) verkocht aan de heer G.J. van Wonderen te Bergen(N-H).

Zelfs het inschrijf document van het Provinciaal kenteken (GZ-54457) is nog aanwezig. In 1952 is deze omgezet naar een kenteken van de nieuwe serie NK-67-53, De auto werd in 1968 doorverkocht en tussen neus en lippen wordt medegedeeld dat dit toch wel een hele bijzondere Lancia Aprilia is. Sterker nog. 

Koninklijk tintje?

Het verhaal gaat dat net voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog deze Lancia als rollend chassis uit Italië is gekomen. Een snelle zoektocht brengt ons bij een stempel welke te vinden is in een van de portierramen: B.T. Van Rijswijk Den Haag.

De Firma Van Rijswijk deed niet alleen in hard en veiligheidsglas, ze bouwden al vanaf 1903 carrosserieën op vele prominenten automerken. In negentienhonderdentwaalf (1912) hadden ze zelfs een Spijker onderhanden genomen van Hare Majesteit Wilhelmina. U weet wel. De overgroot-oma van. 

Goed. Er werd een 4 persoons carrosserie bij Van Rijswijk besteld, dus niet zomaar een auto die je uit de folder bestelde, maar tot in de details liet ontwerpen. Met sierlijstjes op de motorkap (ook wel Louvres genoemd), een stroomlijn radiateur mantel, spatborden met een V-dak en in de vorm van een waterdruppel, een licht te bedienen cabrioletkap en zelfs achterramen voor de achter passagier. Deze zaten namelijk niet op de standaard Pininfarina cabriolet. 

Op zoek naar de nummers

De laatste eigenaar heeft de Lancia Aprilia in de jaren 80 meegenomen naar zijn Chateau in de Loire streek. Daar is het plan om deze volledig te gaan restaureren. En zoals dat wel vaker gaat met restauraties: tijd is een bepalende factor bij het slagen van een dergelijk project. Onder de beige primerlaag zit de originele kleur (foto Lancia originele kleur). En na 50 jaar terug is de Lancia dus terug in Nederland! 

lancia aprilia

Er volgt een verdere zoektocht, via diverse analoge (o.a. vele Lancia boeken) en digitale kanalen, naar matching nummers. In vele onderdelen is het productienummer 3319 geslagen. Ook dit is nog een klein raadsel maar het chassisnummer wordt, na een poosje zoeken, gevonden waardoor de papieren overeenkomen.  

Doet ie het of doet ie het niet?

Maar de handen jeuken en het zou toch wat zijn als, na het omdraaien van het contact slot, de Lancia aan zou slaan. Met de Citroën die de Lancia heeft vergezeld op de 12,4 meter lange aanhangwagen, uit la Douce France, is het inmiddels gelukt om rook uit de uitlaat te doen komen. 

Maar na een scheutje peut (benzine voor de kenners) en een opgeladen accu, verbleekt het wonder van Versailles. De Lancia slaat aan! Niet geheel verwonderlijk als je bedenkt dat de Lancia met een draaiende, gereviseerde motor is weggezet. 

De zoektocht naar de historie van de Lancia Aprilia gaat verder

Ondanks het missen van veel details kan er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, totdat iemand het tegendeel kan bewijzen (lijkt wel een rechtszaak…) worden vastgesteld dat er van alle Lancia’s Aprilias hier maar 1 dergelijke van gebouwd is. Dus van de in totaal 20.000 Aprilias zijn er 7500 chassis in Turijn (Italië) gemaakt. 1 van die chassis is dus ‘onze’ Lancia.

Sherlock Holmes

Maar waar haal je informatie vandaan over iets wat vrij zeldzaam is? Google daarentegen kan je beste vriend worden. Zeg maar: een goede raadgever. Sherlock Holmes is aardig op dreef en stuit op een advertentie uit een Arnhemsche Courant 1960. De krant van vrijdag 4 november herbergt een berg aan advertenties. Internet en dus ook Google zijn nog ver te zoeken en de post kreeg men nog met een postduif. Ja vroeger: toen we poep nog met een lange oe schreven. 

lancia aprilia

Net onder een grote kop waar je onbeperkt kip kan eten voor het astronomische bedrag van maar liefst f 5,50 (5 gulden en 50 cent) staat de advertentie (foto advertentie Lancia) van de Lancia. Logica of rubrieken zijn in die tijd nog niet uitgevonden want tussen de orgels, gitaren en een nestje jonge poesjes staat er een Lancia te koop; op de Paul Krugerstraat in Oosterbeek. Je moest waarschijnlijk per teken betalen want een bedrag of meer info staat er niet echt bij. 

lancia aprilia

En nu?

Zoals eerder al beschreven: dit is een lastige. Een Lancia uit 1938 waar maar weinig van bekend is. Een van de vorige eigenaren, geboren en getogen in 1926 heeft deze auto enkele jaren in bezit gehad. De dochter van de inmiddels overleden (ex) eigenaar reageert op een Facebook bericht en geeft meer details prijs over de auto…

De bedoeling van deze aankoop was niet zozeer het opknappen van, maar meer het doorverkopen van. En wat wil het toeval? In de jaren 60 was deze Lancia te bewonderen in het straatbeeld van Oosterbeek. Na een kort verblijf in het mooie Noord-Holland worden oude gloriedagen hersteld want op het moment van schrijven is de Lancia op weg naar…inderdaad. Oosterbeek…

Tekst+ foto’s: Sven Baas

Ook interessant!

  • Lancia komt met drie nieuwe modellen
  • Lancia is springlevend en wordt premium
  • Lancia gaat Mercedes kopiëren
    Lancia komt terug en gaat Mercedes kopiëren
  • Duimpjes omhoog, de Kimera Lancia 037 is officieel

Nieuwste artikelen

  • Laadpalen zorgen voor extra werk en een boel irritatie
  • motor-trip frankrijk
    Het wordt iets minder k*t om door Frankrijk te rijden
  • Je auto wassen gaf nog nooit zo’n voldaan gevoel
  • Volkswagen doet echt z’n best voor ons met een nieuwe extra hete GTI
FacebookTweetPinLinkedIn

Lancia, oldtimer, restauratie

Vorig bericht: « Mercedes A250e concurrenten (Autoblog Garage)
Volgend bericht: Video – politie achtervolgt racende scooter in Zoetermeer »

Lees Interacties

Reacties

  1. Alfarobert zegt

    12 december 2020 om 09:27

    Leuk verhaal en lange speurtocht,maar nu? Bezig met restaureren? Lijkt me de moeite wel waard.

    Login om te reageren
    • ruudvandermeer zegt

      12 december 2020 om 11:24

      De restauratie zou een mooi vervolgverhaal zijn. Lijkt me wel dat door de hoeveelheid werk dit een paar jaar zou kunnen duren.

      Login om te reageren
  2. deSjonnies zegt

    12 december 2020 om 10:12

    Gek dat Wim Oude Weernink niet geraadpleegd is, dit is internationaal gezien DE autoriteit op het gebied van alles wat Lancia heet, maar in het bijzonder de vooroorlogse modelken.

    Login om te reageren
  3. coachbuild zegt

    12 december 2020 om 10:28

    Nog een Van Rijswijk Aprilia: https://www.coachbuild.com/forum/viewtopic.php?f=62&t=14466

    Login om te reageren
  4. ericd zegt

    12 december 2020 om 10:42

    Stond ie misschien naast de Aurelia van Arturo Benedetto Giuseppe… (meestal ben ik de draad dan kwijt)?

    Login om te reageren
  5. setz zegt

    12 december 2020 om 10:51

    Leuke vondst, de tekstopbouw kan echter wel (flink wat) wat aandacht gebruiken…

    Login om te reageren
  6. ruudvandermeer zegt

    12 december 2020 om 11:12

    Heel mooi en journalistiek verhaal. Dus het kan toch hier ??

    Login om te reageren
  7. rwdftw zegt

    12 december 2020 om 11:34

    Mooi verhaal! Firma Wentink zit nog steeds op dezelfde plaats. 60 jaar na deze krant kan je daar nog steeds Fleischmann en Marklin treinen kopen.

    Login om te reageren
  8. rotarypowah zegt

    12 december 2020 om 16:32

    “Onder de beige primerlaag zit de originele kleur (foto Lancia originele kleur). ”

    Nu ben ik dus benieuwd naar die foto Lancia originele kleur..

    Login om te reageren
  9. sfv82 zegt

    12 december 2020 om 23:51

    De familie Van Wonderen woont nog steeds in de omgeving van Bergen. Misschien is er daar meer informatie te vinden over de auto.

    Login om te reageren
  10. Jochen zegt

    13 december 2020 om 16:26

    Wat mij aan dit artikel het meest verbaast : er bestond al ‘all you can eat’ in 1960

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      13 december 2020 om 21:47

      @jochen: Ja! En het meest verbijsterende: ik bestond toen nog niet!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North