Deze compacte plug-in hybride combineert power met elektrisch rijden. Welke concurrenten van de Mercedes A250e doen dit ook?
Van een hot hatch kun je niet spreken, maar de Mercedes A250e is wel een lekkere vlotte plug-in hybride. Het systeemvermogen ligt op 218 pk en 450 Nm koppel. Daarmee sprint de hatchback in 6,6 seconden naar honderd kilometer per uur. De topsnelheid ligt op 230 km/u.
Mercedes A250e elektrische actieradius
Je kunt 60 tot 68 km volledig elektrisch rijden volgens Mercedes. In de praktijk bleek onder omstandigheden van een graad of 18 dat het inderdaad mogelijk is om die 60 kilometer te halen. De airco hoeft dan niet zo hard z’n best te doen en je hebt geen verwarming aan. Hoe anders is dat nu, in december. De verwarming staat aan en ook de stoelverwarming is erg prettig. De ervaring leert dat de elektrische actieradius in winterse omstandigheden tussen de 50 en 55 kilometer bedraagt. Rij je wat steviger door, waardoor je ook wat meer van de batterij vraagt, dan is 40 tot 45 kilometer realistischer.
Veel pk voor je geld
Het grote voordeel van dit soort plug-in hybride auto’s is dat ze de meeste performance bieden voor de laagste prijs. Uiteraard hebben we het dan over nieuwe auto’s. Door het Nederlandse belastingklimaat zijn ze relatief scherp geprijsd in vergelijking met niet-hybride hatchbacks met meer dan 200 pk.
Prijzen beginnen bij € 41.196 voor de A250e Business Solution Limited. De A250e is niet de enige plug-in hybride die performance combineert met elektrisch rijden. Tijd om de Mercedes A250e eens te vergelijken met de concurrenten.
Volkswagen Golf GTE
Vermogen: 245 pk / 400 Nm
Prijs: vanaf € 42.610
Een belangrijke (maar niet de belangrijkste) concurrent van de Mercedes A250e is de Volkswagen Golf GTE. De autofabrikant uit Wolfsburg heeft al even kunnen oefenen met de vorige generatie Golf GTE. Die was wat mild, waar deze nieuwe generatie Golf GTE echt wel een scherpe rakker is.
De Volkswagen Golf 8 GTE combineert een 1.4 TSI motor van 150 pk met een 114 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt maar liefst 245 pk. Nog lekkerder is dat koppel van 400 Nm.
Ondanks het feit dat de GTE meer vermogen heeft in vergelijking met de A250e, is het geen winnaar op de sprint. De hybride hatchback doet 0-100 in 6,7 seconden. Een tiende langzamer dan de A250e dus. Ook komt de topsnelheid lager uit op 225 km/u.
Die extra pk’s ten opzichte van de Mercedes ga je dus niet terugzien in sprintjes en op topsnelheid. Het extra koppel dat de Benz heeft ten opzichte van de Volkswagen maakt de Mercedes de winnaar.
De nieuwe Volkswagen Golf GTE haalt een elektrische actieradius van 56 kilometer uit een 13 kWh accupakket. Ook dat is minder in vergelijking met de A250e, die zoals eerder gezegd volgens de fabrieksopgave een elektrisch bereik heeft tussen de 60 en 68 kilometer.
De Golf GTE heeft een maximale laadsnelheid van 3.7 kW. Ter vergelijking: de A250e kan ook max 7.2 kWh laden en optioneel kun je zelfs snelladen met 25 kWh. Dit laatste is misschien wat minder relevant met een plug-in hybride, maar daarmee is de batterij in zo’n twee uur wel weer vol.
Cupra Leon eHybrid
Vermogen: 245 pk / 400 Nm
Prijs: vanaf € 40.990
Het recept van de Golf GTE, maar dan in een nog sportiever sausje. Dat is de gloednieuwe Cupra Leon eHybrid. Hij heeft een wat meer uitgesproken uiterlijk én is voordeliger in aanschaf.
De prestaties van de Cupra Leon eHybrid zijn bijna een copy paste van de Golf GTE. 245 pk, 400 Nm koppel en een acceleratietijd van 6,7 seconden naar 100 km/u. Waar de Cupra wel op inlevert in vergelijking met de Golf is de elektrische actieradius. Die bedraagt slechts 52 kilometer volgens de WLTP-test.
Redenen om een Cupra Leon eHybrid boven een Volkswagen Golf GTE te kiezen heeft vooral te maken met persoonlijke smaak. Het is een net wat uitgesprokener model in vergelijking met de GTE. Daarnaast zal zo’n Cupra wat pittiger sturen dan zijn Golf-neefje.
Audi A3 Sportback 45 TFSI e
Vermogen: 245 pk / 400 Nm
Prijs: n.n.b
Een derde plug-in hybride uit de koker van de Volkswagen Groep is de nieuwe Audi A3 Sportback 45 TFSI e. Dit lijkt de belangrijkste concurrent van de Mercedes A250e te worden. Een Nederlandse prijs heeft de Duitse autofabrikant nog niet bekendgemaakt. Navraag bij Audi Nederland leverde op dat de prijs van de minder krachtige 40 TFSI e in januari volgt, verwacht dus een vergelijkbaar scenario voor deze 45 TFSI e. Een prijsindicatie durfde Audi ons niet te geven.
De Audi A3 Sportback 45 TFSI e is voor wie de voorkeur geeft aan comfort, waar de Golf GTE en de Cupra Leon eHybrid het vooral op sportiviteit gooien. Hou er overigens goed rekening mee dit dat straks gewoon de duurste van drie gaat worden. Dat premium sausje komt natuurlijk niet voor niets. Dit maakt de Audi één van de belangrijkste Mercedes A250e concurrenten voor wie weinig om leuk sturen en meer om comfort geeft.
Ook deze A3 Sportback 45 TFSI e combineert de 1.4 TFSI met een elektromotor. Het systeemvermogen komt uit op 245 pk en 400 Nm koppel. De hatchback sprint in 6,8 seconden naar 100 km/u en de topsnelheid ligt op 232 km/u.
De opgegeven elektrische actieradius komt uit op 63 kilometer. Het 13 kWh accupakket is in vijf uur opgeladen via een meegeleverde 230V stekker die je gewoon thuis in het stopcontact kunt steken. Het laden gaat dan met 2,9 kW, wat niet bepaald snel is. Met de standaard Mode 3-laadkabel kun je de Audi aan een 11 kW paal laden.
Missende concurrenten van de Mercedes A250e
De lijst van concurrenten van de Mercedes A250e is niet verschrikkelijk lang. Sterker nog, het lijstje met missende concurrenten is misschien wel langer. Er zijn maar weinig plug-in hybride hatchbacks met meer dan 200 pk. De auto’s zijn er wel, maar het is de autofabrikant die in actie moet komen.
BMW heeft van de 1 Serie geen plug-in hybride model. Renault heeft de Megane E-TECH, maar met slechts 160 pk kun je nu niet spreken van dikke pret. Ook Ford ontbreekt met een Focus plug-in hybride, terwijl het merk genoeg verstand heeft van leuke vlotte hatches bouwen. Kortom: er liggen nog kansen genoeg. Voorlopig is het alleen Mercedes-Benz en de Volkswagen Groep die de handschoen van mild-hot hatches plug-in hybrides hebben opgepakt.
stekkerkoning zegt
@ruben dat die Golf met 7,2 kW valt op te laden is leuk en aardig, maar snelladen is in dit geval een schandelijke schijnaanduiding uit de persmap (gok ik zo). Tegenwoordig is 50 kW nog maar amper indrukwekkend, als het om snelladen gaat.
rutgerg zegt
3 concurrenten die eigenlijk 1 concurrent zijn met verschillende labeltjes
jeroen1982 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
reset zegt
Ik snap niet hoe de Audi opeens aan 74km (fabrieksopgave) aan elektrisch range heeft met hetzelfde aandrijving als de drie andere (Inc Octavia) phev aandrijvingen van vag. Of is dit een tikfout. 54km klinkt logischer.
tortuga zegt
@reset: lijkt idd iets niet te kloppen, en denk niet dat de A3 meer gestroomlijnd is
RubenPriest zegt
Toch spreekt Audi echt over 74 km.
https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/compact-hybrid-with-245-ps-system-outputthe-audi-a3-sportback-45-tfsi-e-13452
reset zegt
74 km is NEDC. Sneaky bastards.. USA persbericht.
“The driver can cover up to 74 kilometers (46.0 mi) according to the NEDC standard (63 kilometers (39.1 mi) in the WLTP cycle) with zero local emissions. The fully electric top speed is 140 km/h (87.0 mph).”
RubenPriest zegt
@reset: Internationaal persbericht, niet USA. Maar scherp! NEDC.. leven nog in 2016 denk ik.
erwh zegt
@rubenpriest: Vorsprung durch Marketing
ouwedibbes83 zegt
Die Golf heeft een significant hoger systeemvermogen, maar toch een lagere topsnelheid. Is dat te verklaren door luchtweerstand of omdat je het beeld wordt vertekend bij het berekenen vh totale vermogen? Dat bv de electro bijdrage op topsnelheid laag is, waardoor de Golf meer leunt op z’n niet zo krachtige benzine blokje?
rutgerg zegt
@ouwedibbes83: of hij mag niet harder lopen dan zijn duurdere broertje de A3 en is t daarom zo..
basman147 zegt
Op topsnelheid doet het elektrische gedeelte niet veel meer, dat wordt bepaald door de verbrandingsmotor. Dat is hoger bij de Mercedes, en de CW-waarde is ook iets lager bij de Benz.
caprio zegt
Tja, wie had dat ooit verwacht dat Mercedes de beste auto en beste prijs zou hebben in het c segment hatchbacks. Leon is even duur, de Golf 1500€ duurder en Audi zal denk ik 3 a 4000€ duurder uitpakken om de Golf niet in de wielen te rijden. Bovendien ziet de Mercedes er nog steeds erg goed uit met een modern hightech interieur dat door de nieuwkomers niet geëvenaard is, integendeel. Schuifjes voor de radio is echt heel vervelend bedienen. Hulde aan Mercedes
Pascal zegt
Idd, ik zou uit dit lijstje ook zéker voor de Benz gaan, no-brainer!
tvr1974 zegt
Ik hoorde een verhaal dat GTE acceleratie tijden genoemd worden zonder volledige opgeladen accu omdat de tijd anders te dicht bij de GTi tijd zou liggen. Dus misschien een live test tussen de auto’s? Ben benieuwd of t een broodje aap verhaal is.
MCK zegt
BMW mag dan geen 1-serie PHEV hebben, maar binnen de groep hebben ze wel de Mini Countryman SE. Voor 42k heb je een semi-hatchback met 0-100 in 6,8 s, 224 pk, 385 Nm, 57 km geclaimde actieradius en de mogelijkheid tot RWD en AWD.
In Max eDrive is de Countryman gewoon een achterwielaangedreven EV i.t.t. de Merc en de VAG drieling die altijd voorwielaandrijver blijven. In Max eDrive modus dus geen onnodige trillingen in het stuur en op een korte scherpe bocht kan hij zeker een stapje zetten met TC uit.
De Mercedes is misschien efficienter op papier en het interieur futuristischer, maar de Countryman rijdt echt scherp zelfs met dat extra gewicht achterin plus de voordelen van RWD in Max eDrive en AWD in Auto eDrive mode. In mijn optiek de juiste keuze als je zoekt naar een vlotte en scherpe PHEV.
mcshine zegt
In de praktijk is de Model 3 hier de grootste concurrent…