• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het Nederlandse Lightyear werkt hard aan revolutionaire auto

Auteur: autoblogger, gepost 28 september 2017 om 22:00 – 36 Reacties

Afbeelding Het Nederlandse Lightyear werkt hard aan revolutionaire autoAfbeelding Het Nederlandse Lightyear werkt hard aan revolutionaire autoAfbeelding Het Nederlandse Lightyear werkt hard aan revolutionaire autoAfbeelding Het Nederlandse Lightyear werkt hard aan revolutionaire autoAfbeelding Het Nederlandse Lightyear werkt hard aan revolutionaire autoAfbeelding Het Nederlandse Lightyear werkt hard aan revolutionaire auto

Lightyear One
Eind juni van dit jaar presenteerde Lightyear zichzelf als een nieuw automerk, inmiddels hebben we wat meer info.

De auto heet Lightyear One en zal rijden op zonne-energie, maar kan ook op de gebruikelijke manier opgeladen worden. Met een volle accu moet deze vierwielaangedreven zonne-auto maar liefst 800 kilometer kunnen rijden, maar ze komen ook met een versie die 400 km range heeft. Gisteren gaf Martijn Lammers een presentatie tijdens het IDTechEx event over Energy Independent Electric Vehicles (EIEV) in Delft, hij vertelde daar over de techniek en het idee achter Lightyear. We spraken kort met hem over de huidige status van deze nieuwe Nederlandse autofabrikant.

Lightyear is voortgekomen uit het bekende Solar Team Eindhoven, die wonnen de World Solar Challenge in 2013 en in 2015. Dat was respectievelijk met de Stella en de Stella Lux. Inmiddels zijn de studenten een eigen bedrijf begonnen en willen in 2019 hun eerste auto op de markt brengen. Het wordt de eerste personenauto op zonne-energie. Ze hebben al 10 orders binnen, waarbij 10% van de prijs (de auto gaat 119.000 Euro kosten) is voldaan. Er zijn nog ruim 20 andere geïnteresseerden, waarvan 11 buiten de EU en US. Er schijnt voornamelijk veel interesse te zijn vanuit de Arabische Emiraten, niet geheel onlogisch gezien hun liefde voor automobielen en de immer aanwezige zonneschijn. Doel is om 200 orders te hebben, waarna de productie wordt gestart. Men is nu echter al druk bezig met de ontwikkeling, ze werken met 15 man op de Automotive Campus in Helmond en zijn druk op zoek naar extra personeel.

Design
Op de bijgevoegde nieuwe afbeeldingen kunnen we het design al redelijk inschatten. Het is een Italiaans ontwerp, waarbij we menen de hand van Zagato te herkennen. Het ziet er erg strak uit, inclusief de laatste auto-trends zoals de horizontaal doorlopende remlichten (Panamera, A8, etc) en de dichte achterwielen (XL1-style). Het zonne-dak heeft 4,5 m2 aan oppervlakte, dat is ongeveer 2 m2 minder dan op de Stella.

Maar waarom gebruiken ze geen bestaande auto, inclusief alle goedkeuringen die daarbij horen, en passen die aan met de gewenste technologie? Dat zou een stuk makkelijker zijn, zoals we weten kost het ruim 1 miljard dollar om een nieuw model te ontwikkelen en in de markt te zetten (bij bestaande/grote automerken). Volgens Lightyear is hergebruik van een bestaand model eigenlijk onmogelijk, omdat alle onderdelen van de auto verbeterd kunnen worden. Denk aan een lichgewicht body en onderdelen, maar ook aan elektrische in-wheel motoren, veel carbon-fiber, unieke aerodynamica, etcetera. Uiteraard worden er wel specifieke onderdelen ingekocht, niet alles wordt in eigen huis ontwikkeld.

Te weinig oplaadpunten
Het aantal oplaadpunten groeit hard, maar als je wereldwijd kijkt dan gaat het om een zeer kleine hoeveelheid. Lightyear claimt: “Only 3% of the world population lives within 100 km of a publicly accessible charging station.”

Oplaadpunten

Als oplossing kunnen we natuurlijk grotere accu’s gebruiken of efficiëntere accu’s uitvinden, maar het is veel logischer om de beschikbare natuurlijke energiebronnen aan te wenden. Zoals de zon.

Binnenkort hopelijk meer over deze ambitieuze startup. En je kan kritisch zijn over de haalbaarheid om een compleet nieuwe auto te ontwikkelen, maar dankzij partijen als Tesla en Lightyear wordt er veel meer en veel sneller vooruitgang geboekt in de automotive industrie. Daar mogen ze trots op zijn!

Ook interessant!

  • Nederlandse Lightyear wordt niet in Nederland gebouwd
  • Lightyear geld
    Nederlandse autobouwer Lightyear haalt flinke sloot geld op
  • Nederlandse Lightyear one
    Nederlandse Lightyear One rijdt 710 km op één accu!
  • Lightyear Tesla
    Het Nederlandse Lightyear gaat Tesla achterna

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

lightyear, lightyear-one, nederlandse-automerken, zonne-energie

Vorig bericht: « Siii! Het nieuwe speeltje van Cristiano Ronaldo
Volgend bericht: F1 Maleisië: Max Verstappen veruit het snelst in VT1! »

Lees Interacties

Reacties

  1. pomoek zegt

    28 september 2017 om 22:08

    Leuk, hopelijk wordt het wat. Een dingetje: mag de naam aub in het Nederlands? Lichtjaar een? Kan toch ook?

    Login om te reageren
    • banaan7 zegt

      28 september 2017 om 22:13

      @pomoek: alsjeblieft niet, dan ga ik mij weer ergeren aan niet-Nederlanders die het compleet verkeerd uitspreken!

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        29 september 2017 om 03:22

        @banaan7: ChevroleTTTTTT ..

        Alleen NLers die het zo uitspreken ..

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          29 september 2017 om 09:12

          @lincoln: Of Amerikanen. MercedIIEESSS.

          Login om te reageren
        • boomhauwer zegt

          29 september 2017 om 10:31

          @lincoln: of hijoendei tukson…

          Login om te reageren
          • oxymoron zegt

            29 september 2017 om 10:54

            @boomhauwer: De moderne transcriptie (RR) van Hyundai is Hyeondae , waarbij -eo- = uh en -ai- = è, met de klemtoon op de -dai-. Geen enkele Europeaan doet dat goed. Maar ja, je gaat als grote industrie niet je naam veranderen omdat je klanten in het buitenland niet weten hoe je die uitspreekt. Ze doen maar, als ze maar kopen. Als ik Ford op zijn Engels uitspreek ben ik ook een aansteller.

            Login om te reageren
            • Esprit_de_Flandre zegt

              29 september 2017 om 13:06

              @oxymoron @boomhauwer: Tijdje terug was er een Amerikaanse Hyundai reclame die het als volgt bracht.

              “Hyundai. Like Sunday, with an H.”

              Maar namen worden overal anders uitgesproken. Hier is het nog meestal Joendaj…

              Login om te reageren
              • cossiekiller zegt

                29 september 2017 om 14:56

                @esprit_de_flandre: Ik zeg helemaal niets tegen mijn Hyundai. Hij spreekt toch niet terug.

          • Esprit_de_Flandre zegt

            29 september 2017 om 13:08

            @boomhauwer: Die Tukson is idd een afschuwelijke naam geworden, maar Hyundai doet het zelf, in hun reclame.

            Tjoesson was blijkbaar te moeilijk voor de doelgroep…

            Login om te reageren
    • Vanquish zegt

      28 september 2017 om 22:30

      @pomoek: ik ben voor!

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      29 september 2017 om 03:37

      @pomoek:

      Hoe spreek je superbus uit in het NLs ..
      En savage rivale roadyacht ..

      Login om te reageren
  2. donvliet zegt

    28 september 2017 om 22:27

    De neus lijkt vrij kort

    Login om te reageren
    • acizane80 zegt

      29 september 2017 om 01:37

      @donvliet: aangezien het electrisch is heb je geen neus nodig waar je een motor kwijt moet. Dan kan je een heel andere design uitzoeken ook. Je kunt die ruimte amders indelen en efficient verdelen. Nog even afwachten voor je kritiek uit.

      Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        29 september 2017 om 10:32

        @acizane80: en kreukelzone?

        Login om te reageren
  3. trustmeiamanengineer zegt

    28 september 2017 om 22:30

    Gaaf project en wagen. En qua techniek hebben ze veel geleerd met Stella. Ik vind alleen de prijs behoorlijk laag, een Tesla Model S kost ook al 110k. Ik kan me niet voorstellen dat ze het met zo’n bescheiden bedrag lukt een echte auto te bouwen. Of ze moeten tientallen miljoenen opgehaald hebben bij investeerders. Maargoed, ik hoop dat ik het mis heb en we de One binnenkort daadwerkelijk op straat zien!

    Login om te reageren
    • wijsneus zegt

      29 september 2017 om 01:42

      @trustmeiamanengineer: Ik vermoed dat dit bedrijf bijna geen overhead heeft. Het heeft nog niet te maken met het runnen van een enorme fabriek. Het zijn simpelweg een groep techneuten die dag en nacht bezig zijn een product en technieken te ontwikkelen. Geen administratieafeling, geen HR-afdeling en secretaresses. Daarnaast leven dit soort van start-ups inderdaad van investeringen. Als je het goed doet word je marktleider of je wordt door een groter bedrijf opgekocht om je patenten die je hebt ontwikkeld.

      Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      29 september 2017 om 06:41

      @trustmeiamanengineer: de prijs van de Tesla komt vooral door het grote accupakket. Ik vermoed dat de lichtjaar met een veel kleinere en dus goedkopere accu wordt uitgerust.

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    28 september 2017 om 22:37

    Op hoop van zegen!

    Login om te reageren
  5. vincent1984 zegt

    28 september 2017 om 22:43

    Toevallig vandaag een voormalig student van de TU Eindhoven gesproken die ook bij de ontwikkeling van de Stella en opvolgers ervan geholpen heeft. Zeer interessant en hij noemde dit project ook. Ze zijn goed bezig!

    Login om te reageren
  6. dakarbemo zegt

    28 september 2017 om 23:01

    Hier komt de harde realiteit: Luchtballonetje wat dadelijk leegpruttelt. 1. technologisch vraag ik me echt af of je op zonne-energie kan rijden binnen 20 jaar. De effectiviteit van zonnepanelen is nog zooo enorm laag vs wat er nodig is. 2. Er zit amper geld in die toko.. met een totaal vermogen van 9 ton en vele al meer mature concurrentie op de loer lijkt me niet dat t financieel ooit rondkomt. Maar ik laat me graag terrecht wijzen als t productiemodel op straat staat.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      29 september 2017 om 00:33

      @dakarbemo: vaak eindigen dit soort projecten als een soort adviesbureau. Maar ik hoop met je mee!

      Login om te reageren
    • milieumeneertje zegt

      29 september 2017 om 01:02

      @dakarbemo: 1: het is een plug-in dus niets anders dan een tesla die zichzelf deels bij laad. Wel betwijfel ik of zonnerenergie voor een auto hier in NL echt een toegevoegde waarde is. Volgensmij kan dit voor een boodschappen- / stadsautootje in sub-sahara gebieden gaan werken. 2: ik denk dat ze geld gaan ophalen bij investeerders / banken zodra er genoeg markt (lees de eerste oplage a 200 stuks) is. De technologie voor zo’n auto is al aanwezig. Ik ben het wel met AB eens dat het chassis gekeurd krijgen wel lastig kan worden. Echter krijgen kleine fabrikanten met beperkte oplages zoals morgan, pagani e.d. dit ook gewoon voor elkaar. Dus het zal wel geen miljard gaan kosten zoals dat bij een multifunctioneel onderstel van de VAG wel het geval is. Laten we hopen dat dit gewoon tot een product komt.

      Login om te reageren
      • dakarbemo zegt

        29 september 2017 om 11:29

        @milieumeneertje: 1. tis dus net een Fisker.. die had ook zonnenpanelen die net effecient genoeg waren om de accu vol te laden als een druppellader en dat in California. De bijdrage die dat zonnendak ook nu nog kan leveren gaat echt niet erg veel verder als hoog gadget gehalte. Soo eigenlijk dus soort tesla maar dan van kleine fabrikant zonder dealer netwerk/klantenservice/betrouwbaarheids trackrecord etc. 2. deze toko timmert al ruim een jaar aan de weg. Een jaar geleden werd ik er al door “lastiggevallen” binnen het ondernemers/investeringscircuit. Geen hond investeert er serieus in. Ze winnen af en toe een startup prijs dat ze weer een 50k tot een ton op levert maar er is nog helemaal niemand met serieuze slagkracht die zich achter dit project schaart op wat middelmatige bedrijfsleven topmanagers die een CV willen aanvullen met gratis advies na. Ik adviseer de naar Rimac te kijken, limited model lanceren in topsegment, techniek verhandelen met traditionele automarkt that’s the way to go.

        Login om te reageren
        • autoblogger zegt

          29 september 2017 om 16:36

          @dakarbemo: ook rimac is (heel) klein begonnen toch?

          Login om te reageren
          • dakarbemo zegt

            29 september 2017 om 22:43

            @autoblogger: yess maar belangrijk verschil. Rimac is begonnen als tech bedrijfs dat uiteindelijk E-bikes en Sportauto’s erg limited ging maken om hun tech te showcasen. Omzet nmr 1 is en blijft wss de tech die ontwikkeld word niet de producten die ze ermee maken. En die producten tja zijn voor de 1% niet 110 K maar een miljoen +

            Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      29 september 2017 om 08:32

      @dakarbemo: Ik neem die uitspraken van fabrikanten dat het ontwikken van een nieuw model tientallen miljarden kost altijd met een korreltje zout. En als die kosten echt zo hoog zijn, doen ze volgens mij iets niet helemaal goed. Maar ja, ik zal wel te simpel denken.

      Login om te reageren
      • dakarbemo zegt

        29 september 2017 om 11:41

        @henkp1: Ik zeg niet dat het miljarden moet kosten om een auto te ontwikkelen. Maar dat t een flinke dot geld kost snapt iedereen denk ik wel. Als je echt heel efficiënt werkt en hier en daar concessies doet zal het met 30 miljoen wel lukken tot aan levering bij de klant en bouwen met de hand in een garagebox. Typegoedkeuring krijgen is ook iets wat nieuwe toko’s vaak onderschatten. In de VS moet je niet alleen 5 tb aan data aanleveren maar ook gewoon 3 auto’s opsturen die ze gaan crashtesten. Dat klinkt ook niet goedkoop ;) Ter illustratie Concurrent startup Lucid Motors met werkend prototype behoeft 200 Miljoen US Dollar exlc fabriek.

        Login om te reageren
  7. jerry zegt

    28 september 2017 om 23:09

    Ik moedig deze projecten in Nederland altijd van harte aan. Al ben ik altijd bevreesd dat deze prachtige plannen/dromen niet uit gaan komen.

    Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    29 september 2017 om 03:34

    LOL ..

    Met 2.5 miljoen euro een auto willen ontwikkelen ..
    En al naarstig opzoek zijn naar personeel !!

    10 orders komen allemaal van de gemeente Den Haag als zijnde verkapte subsidie ..

    Het bekende spelletje van de TU ..

    Login om te reageren
  9. neleev zegt

    29 september 2017 om 06:06

    Maken die velgen nu echt zoveel uit? Ga voor gewichtsbesparing of design in lijnen om de actieradius te vergroten ipv die lelijke velgen. Volgens mij is t gewoon te doen om aan te tonen dat het innovatief is, meer niet.

    Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      29 september 2017 om 08:27

      @neleev: Ja, ik denk het wel. Wielen zijn een belangrijk onderdeel: lager gewicht speelt door naar andere componenten die dan ook lichter gemaakt kunnen worden. De positie en vorm van de wielen hebben invloed op de stroomlijn. En de vorm gaat er natuurlijk niet allen om dat ze rond zijn hè.

      Login om te reageren
  10. doewap zegt

    29 september 2017 om 07:34

    Die 3% is dan net wel weer hun doelgroep. Dat soort cijfertjes roepen lekker, maar daar moet je niet klakkeloos in mee gaan.

    Login om te reageren
  11. reggie-boy_rood zegt

    29 september 2017 om 08:12

    Buzz light year Komt Je redden

    Login om te reageren
  12. henkp1 zegt

    29 september 2017 om 08:25

    Prachtig project!
    Ik hoop dat ze slagen dit tot een succes te brengen.
    Slimme, doordachte techniek in een mooie en goede jas.
    Prijs vind ik relatief laag, moet je eens kijken als het straks om grotere series gaat, dan kan de prijs zomaar op de helft uitkomen.

    Login om te reageren
  13. benzinehoofd zegt

    29 september 2017 om 11:45

    Uhm… ENERGY INDEPENDENT electric vehicle? WTF?

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      29 september 2017 om 15:04

      @benzinehoofd: Grid Independent zou juister zijn…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North