Het nieuwe neusje van de Renault Mégane IV

Auteur: , 14 Reacties

Ik ben er nog niet over uit of ik de blades onder de koplampen fraai vind of niet, maar het gehele design van de nieuwe Megane klopt wel.

Renault Megane IV

De Mégane, Renaults broodje van de bakker in het C-segment, is opgefrist, en vooral de afdeling verlichting drukte zijn stempel op de auto. De koplampen krijgen het nieuwe familiebekkie mee dat op de Talisman debuteerde, en de achterlichten zijn zo ver naar het midden van de kofferbak doorgetrokken dat de Renault-ruit er maar ternauwernood tussen paste. Aleen merken als Dodge (of Porsche bij de Carrera 4-modellen) pakken het nog rigoureuzer aan, met één enkele onafgebroken lichtstreep.

Megane en profil

Laurens van den Acker koos ervoor de C-stijl breed te houden (in tegenstelling tot de slanke A-stijl, die een goed zicht bevordert), ten koste van de lijn van de raampartij, die onderaan bij het achterportier nog net even een knikje naar boven maakt. En profil zit er een mooie welving in de Megane, hoewel de koplamplijn onnatuurlijk oogt. Beter had Renault de bovenkant in 1 lijn met de motorkap getekend.

Motoren

De Megane komt er bij zijn introductie direct als GT Line, met de Energy TCe 205 benzinemotor, die is gekoppeld aan een automatische EDC zeventraptransmissie met dubbele koppeling. Na verloop van tijd mogen we ook weer een RS-model verwachten, dat volgens de geruchten zijn 2 liter downsizet naar een 1.8 Turbo. De Energy dCi 165 dieselmotor, gekoppeld aan een zestraps EDC is in de loop van 2016 de andere motoroptie voor de nieuwe Mégane GT.

De Energy dCi 110 diesel met handbak stoot per kilometer 86 gram CO2 uit (verbruik 3,3 l/100 km), wie meer wil kan voor de Energy dCi 130 gaan. Benzineliefhebbers kunnen opteren voor een Energy TCe 100 of een Energy TCe 130, al dan niet met EDC transmissie.

Dieselhybride

Begin 2017 voegt Renault een ‘Hybrid Assist’ dieselmotor aan het gamma toe. Deze motor moet een NEDC-normverbruik van minder dan 3,0 l/100 km en een CO2-emissie van maximaal 76 g/km realiseren, de auto maakt gebruik van recuperatie van remenergie.




14 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Het front oogt best kolossaal in vergelijking met de rest van de styling. Denk dat dit weer zo’n auto is waar je qua styling even aan moet wennen!

Ben erg benieuwd naar de RS modellen en dan vooral of er ook een Hatchback variant komt om met de concurrentie mee te kunnen!
@ds3thp: dit is een hatchback…
@toshtie: en komt er een hatchback RS dan? Of wordt dat weer alleen een coupé?
@ds3thp: Een 3drs hatchback neem ik aan.
Mooi model, goeie lijnen. Goeie verbetering van het huidige model die ook zeker niet verkeerd is.
Renault doet het goed, ik zie er zelfs wat in van de A klasse? Misschien dat ie daar ook het onderstel mee deelt.
Stormram ..
Staat best wel indrukwekkend ..
Ik vind wel dat het logo op de grill wat groter had gemogen…
Als je de kwaliteit van Renault echt wil laten zien tenminste…
Voorkant: Ja, Zijkant: Ja, Achterkant: Nee danku! Typisch Renault, deze auto. For better or for worse…
Tis alsof Renault echt zn best doet om het straatbeeld lelijker te maken met hun autos.
Mooi design, maar het is en blijft een Renault..
Ik zeg. Standbeeld voor Laurens.. Sinds die 10 vingers bij Renault in de pap heeft zijn ze er 100% op vooruit gegaan.
Hoe krijgen ze het voorelkaar om de interieur zo saai te maken.
Belangrijke vraag: Wanneer komt de Estate?
Iemand een idee?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).