Het verhaal van een briljante Nederlandse reclame, voor een gemiddelde auto

Auteur: , 48 Reacties
Mitsubishi Carisma

Je gaat het niet geloven, maar toch is het zo. Enkele maanden lang was deze auto een Hot Topic.

Wie vandaag de dag kijkt naar de auto’s die Mitsubishi in de showroom heeft staan, wordt een beetje treurig. De Outlander en ASX zijn zouteloze crossovers, de Eclipse Cross is op zich wel geinig (maar dat mag niet van @Casper). De Space Star is in principe briljant: spotgoedkoop, zuinig, betrouwbaar en voordelige gebruikskosten. Kortom, het merk dat ons pareltjes als de 3000GT en Lancer Evolutions gaf, heeft het op dit moment wat zwaar. De samenwerking Renault-Nissan kon niet snel genoeg komen!

Mitsubishi Carisma

Maar het oudste Japanse merk heeft aanzienlijk betere tijden gekend. Niet dat alle auto’s even briljant waren. Neem de bij NedCar gebouwde Mitsubishi Carisma als voorbeeld. Misschien wel een van de meest troosteloze auto’s ooit gebouwd. Niet dat het een bijzonder slechte auto was, dat is overdreven. Het was een bijzonder gemiddelde automobiel. Op elk gebied scoorde de auto een 6,5. Behalve op seks-appeal. Het door Kiyoshi Honda ontworpen koetswerk was gespeend van elke vorm van frivoliteit. Weetje waar je uiteindelijk helemaal niets aan hebt, het was eerst de bedoeling dat de Carisma sedan de achterlichten kreeg van de liftback:

Mitsubishi Carisma

Technisch gezien zat de auto redelijk goed in elkaar. De auto stond op dezelfde basis als de Volvo S40/V40 en deelde een aantal motoren. Er was keuze uit louter viercilinders: een 1.6 en 1.8 benzine plus een Renault diesel. Wel bijzonder was de 1.8 GDI (Gasoline Direct Injection), een van de eerste auto’s in Europa met directe benzine injectie. Directe injectie moest ervoor zorgen dat de Carisma veel zuiniger was. Dat bleek niet zo uit te pakken. Het was een fijne motor in de omgang, maar geen zuinigheidswonder.

Mitsubishi Carisma

Twee alinea’s is eigenlijk het enige wat we kunnen melden over deze auto. Althans, de auto zélf. De marketingcampagne was namelijk zeer bijzonder. Normaal gesproken gaat het altijd hetzelfde: auto komt op de markt. Middels irritante, saaie of vergezochte reclames moet de consument het idee krijgen dat de desbetreffende auto hun leven helemaal compleet kan maken. Niets bijzonders, maar die hadden niet heel erg veel effect. Ondanks dat het een betaalbare en Nederlandse auto was, bleek het niet een populaire auto. Lulligheid op wielen is niet iets wat scoort in dit segment. Zelfs een ‘sportieve’ MSX-uitvoering kon daar niets aan veranderen.

Mitsubishi Carisma

Er moest dus iets gebeuren. Marketingbureau Sweepstakes werd in de arm genomen om een campagne te bedenken. In Nederland werd er namelijk een enorm project op touw gezet. Mitsubishi Nederland verlootte maar liefst 80 Carisma’s onder de Nederlandse bevolking. Dat getal 80 sloeg op het aantal jaren dat Mitsubishi toen bestond. Omdat de auto niet aan de straatstenen kwijt was te raken, was er vast nog voldoende overproductie. Er werden adressen door een notaris vastgelegd. Dat klinkt als een vreemde actie wat voornamelijk heel erg veel geld kost, maar Mitsubishi Nederland kreeg er enorm veel exposure voor terug. Want wat moest je doen om in aanmerking te komen voor het winnen van een Carisma?

Mitsubishi Carisma

Simpel: in de grote Nederlandse kranten stonden enorme achterpagina’s: helemaal rood met in grote letters ‘CARISMA’ gedrukt. Deze moest je dan zichtbaar tegen een raam van je huis plakken zodat iedereen kon zien dat jij kans wilde maken op zo’n fantastische Nederlandse Japanner. Een bloedirritante reclame met André van Duin werd uitgezonden om te laten hoe het precies werkte. Hoe pakte dat uit? Bijzonder goed. Omdat niemand buiten de boot wilde vallen, ging heel Nederland massaal aan de haal met de posters. De kanspelen-commissie was er als de kippen bij om de organisatie eens goed op de vingers te tikken. Mede daardoor kreeg de campagne nog meer exposure in de media en was het hek van de dam. Werkelijk overal zag je de Carisma pamfletten achter de ramen. Het maakte niet uit waar je was, of je werd geconfronteerd met de Carisma. Uiteindelijk zou blijken dat één op de drie woningen in Nederland voorzien was van Carisma-posters. Er werden 24 Carisma’s weggegeven aan zuinige Hollanders.

Mitsubishi Carisma

Dan rest natuurlijk de brandende vraag: heeft het allemaal zin gehad? Laten we even kijken naar de verkoopcijfers. De Carisma kwam in 1995 op de markt. Er werden toen 760 exemplaren op kenteken gezet. In 1996, het eerste volle jaar dat de auto verkocht werd, waren het er al 3.298 stuks. In 1997 stegen de verkopen aanzienlijk: 7.815 Carisma’s vonden een nieuwe eigenaar en in 1998 zelfs 8.523!

Mitsubishi Carisma

1999 geldt nog altijd als het recordjaar betreft autoverkopen in Nederland. Er werden meer dan 611.000 auto’s verkocht. De Mitsubishi Carisma kon echter niet meeliften op dat succes. De verkopen liepen terug naar 6.330 eenheden. Halverwege 1999 werd de Carisma gefacelift. Eerlijk is eerlijk, de auto knapte er enorm van op. Met name de vijfdeurs liftback was nu best een fraaie auto. Voor de verkoopcijfers heeft het niet geholpen, want deze holden achteruit. In 2000 (4.279 stuks) en 2001 (3.159 stuks) leek het nog wat, maar in 2002 (1.177) en 2003 (560) was de Carisma slechts een kleine speler in zijn klasse. Terwijl de Carisma eigenlijk beter was dan ooit. De auto was betrouwbaar, zag er prima uit, was lekker rijk uitgerust en spotgoedkoop.

Mitsubishi Carisma

Een andere marketingcampagne was veel minder effectief, maar wellicht nog leuker. Nederland heeft een tijd lang zijn eigen raceklasse gehad, het DTCC (Dutch Touring Car Championship). Deze klasse was een beetje aan het doodbloeden dankzij een tekort aan deelnemers, maar er zijn tijden geweest dat deze klasse zeer de moeite waard was. Met de Mitsubishi Carisma werd ook geracet. Mannen als Allard Kalff en Tim Coronel trotseerden het asfalt van Zandvoort en Assen met de race-Carisma’s. Ondanks bescheiden succesjes behaalden ze nimmer de titel. Met name de BMW’s 320i van Carly Motors waren oppermachtig. In 2002 werd het DTCC opgeheven en daarmee ook de race-activiteiten met de Carisma. De auto’s zijn daarna gebruikt in andere klassen door privé-teams. Omdat het nogal lastig was om extra vermogen te peuteren uit de 1.8 GDI wordt de 4G63-motor uit de Lancer Evolution gebruikt, die past er gemakkelijk in.

Mitsubishi Carisma DTCC Allard Kalff & Tim Coronel

De Mitsubishi Carisma bleef tot 2004 in productie. In totaal zijn er 350.000 Carisma’s gebouwd in Born. De technisch identieke Mitsubishi Space Star was met ruim 275.000 exemplaren minder populair. Voor de goede orde: van de S40/V40 liepen in dezelfde periode 1.000.000 van de band. Tegenwoordig koop je Carisma voor enkele honderden euro’s. Een topper in nieuwstaat met weinig kilometers heb je al voor 2 mille. Niemand gaat er eentje bewaren voor de waarde van de auto. Die gaat niet stijgen. De auto zelf was ook absoluut niet bijzonder, maar de marketingcampagne was dat dus wel. Net als de auto heel erg Nederlands. Als je iets voor niets kan krijgen, doen we allemaal mee. Ook al moet je Carisma pamfletten aan het raam plakken.

Mitsubishi Carisma



48 reacties

Inderdaad een briljante campagne voor een niet bijster bijzondere auto. Ik als klein jochie moest natuurlijk ook de poster achter het raam plakken. Niks gewonnen helaas…
Toch heb ik altijd een zwak gehad voor de Carisma. Zeker de hatchback van na de facelift is best een fraaie wagen om te zien. En ze rijden ook helemaal niet verkeerd.
Tja, vanaf de importeur bij Leiden in de buurt, met pakweg 20 auto’s ( 4 man per auto) op naar Born om de productie te zien. Leuke dag maar auto heeft geen indruk gemaakt.
Braaf vervoer voor niet veel geld. Een soort oude Dacia oid
Ik dacht in eerste instantie aan die reclame met de ‘gewone’ Carisma met Allard Kalff destijds, die niet echt heel bijzonder was.

Ik kende deze actie niet, waanzinnig dat een heel land zo in de ban kan zijn van een reclamecampagne. En dat ze daarmee dergelijke verkoopaantallen haalden vergelijkbaar met de Outlander PHEV in zijn hoogtijdagen. En dat zonder fiscale stimulatie :)
Waarom zijn er uiteindelijk maar 24 auto’s weggegeven ipv 80 stuks?
@hplh: Omdat niet alle van tevoren 80 geselecteerde adressen ook daadwerkelijk die poster achter het raam hadden hangen.
@hplh:
Misschien omdat de adressen al vastgelegd waren voor de actie begon, en de voorwaarde om te winnen was dat je een poster had hangen. Was je wel geselecteerd maar had je geen poster, kreeg je dus geen auto….
@stationcar: aha dat zou een goede verklaring zijn.
@hplh: de 80 adressen waren van te voren door een notaris vast gelegd. Van die 80 adressen hadden 24 huishoudens een ‘CARISMA’-poster achter het raam hangen.
@hplh: De overige 56 adressen hadden geen poster aan het raam hangen.
De facelift hatchback in het donkerblauw of zo was niet eens zo verkeerd.Ik verkocht van 2006 t/m 2009 (ondermeer) Mitsubishi en heb er best wat ingeruild. Net als de eerste Outlander of de Lancer uit die tijd; het lag niet altijd even lekker op het netvlies maar het reed zeker meer dan behoorlijk.
Ik was 12 en plakte hem ook op het raam.

Mooie naam, iets wat appelleert aan Charisma maar wat ondertussen het welhaast meest seksloze en saaie stuk automobielgeschiedenis is dat we ooit gezien hebben.
Mijn vader reed zoals het hoorde een peugot 405 (zette er uiteindelijk 6 ton op). Begreep er maar niks van dat ik als klein jochie een japanner wilde
Mijn overbuurman had destijds een rode poster met de tekst ‘FERRARI’ achet zijn raam hangen.
@pallas: Herkenbaar. Ik had in die tijd net de folder van de BMW 8 serie in huis. En achter mijn raam geen ´stomme´ Carisma natuurlijk maar een felrode 850 CSi uit diezelfde folder.
Geweldig stuk, goede research!
Zaaddodend maar zo betrouwbaar dat er geen primijum merk bestaat wat naast de Carisma kan staan. Je moet die dingen naar de sloop brengen en rapido verhuizen anders staat’ie weer voor je deur. Soort van dat lelijke schlemielige hondje dat door dik en dun trouw blijft.
Ken iemand die zijn oude Carisma aan een neef uit Amerika uitleende die hier op vakantie was.
Had er nooit één moment bij stil gestaan dat neeflief nog nooit met een stickshift had gereden.
De Carisma bak maakte de meest gruwelijke geluiden, maar ging niet kapot
Iemand liet een 406 koop klappen op een miniem prijsverschil, kocht een gebruikte Carisma en heeft, na 12 jaar spijt en ergenis om die 406, de Carisma uiteindelijk maar aan zijn dochter gegeven, die er vandaag de dag nog steeds in rijdt.
Het spijt me voor iedereen, naar de meest echte saaie anonieme bakken, grijs pretentieloos, zijn vaak de beste. Koop maar een Impreza 1600. Of een oude Colt, een graf 323, de eerste Starlet 12 klepper een oude Primera. Of een Carisma Uit Born!
@desjonnies: Je bedoelt dus gewoon betrouwbare Japanse auto’s? :D
@desjonnies: bevriend stel kocht zo’n ding met 220.000 op de klok voor een paar honderd euro als verbouw auto. Kar erachter, banken plat en gaan. Nu 6 jaar later is de verbouwing allang af en de 350.000 wordt aangetikt. Ondertussen een nette v50 erbij gehaald en deze als 2e auto blijven gebruiken tot die het begeeft. Ben bang dat de v50 eerder gaat…

Heb zelf een tijd de pre facelift 1 8 gdi gereden. Reed er gemiddeld 6.5 op 100km mee, wel lange afstanden. Veel ruimte als hatchback met de achterbank plat. Erg prettig als klusauto bij verbouwing van huis, en kosten geen drol
via Android app
Ik kijk liever naar deze “saaie” sedan dan naar al die ellende van tegenwoordig.
Dit was een megasaaie auto
Mijn eerste auto in 1984 was een Mitsubishi Galant Sigma uit 1978, voorzien van een motor met (on)balansassen. Typische Mitsubishi kwaliteit, wilde idd niet stuk, netjes afgewerkt interieur waar Europese wagens gewoon bloot staal in het interieur toonden, en superstille motor. Heerlijke cruiser.

Jaaaren later bestelde een collega een Carisma als Lease-auto. Weer die enorme betrouwbaarheid, maar man wat was dát een saaie auto. Hoe kon de bedenker van de Galant met dit bouwsel komen….. Geen enkele auto heeft het recht zó saai te zijn. Bijna een Volvo 440.

Wacht even, die kwam toch ook uit Born?
Vroegah vond ik als kleine shibby het stom dat mijn vader geen poster op het raam wilde plakken. Nu snap ik het wel!
DTCC heb ik zeker goede herinneringen aan even als het ETCC.
In dtcc-trim wel echt een toffe kar!

Ook grappig dat de nagenoeg identieke Volvo’s het zoveel beter deden.

Een oud collega vertelde me toen trots dat zijn carisma met de letters gdi op de kofferbak voor turbo stond en dat zijn carisma daarmee een bijzondere uitvoering was die extra snel was. Hilarisch dat soort verhalen.
@isleofman: hoezo was die Volvo nagenoeg identiek? Technische misschien wel maar, het design van de Volvo was veel sterker en het interieur ook veel mooier.
Junkyard race, iemand?
Ah nostalgie. Ik ken deze reclame nog van vroeger. Als klein kind vroeger deze poster aan het raam opgehangen. Helaas nooit de auto gewonnen. Ik wacht nog steeds op mijn Carisma
Slim verzonnen, inspelen op dezelfde fear of missing out waar de postcodeloterij ook gretig misbruik van maakt.
Zo’n zaaddodende bak Carisma noemen moet trouwens wel een uit de hand gelopen grap van de marketing afdeling zijn waar de hele boardroom bij de presentatie met open ogen ingetuind is.
Ongelooflijk ook dat hij zoveel techniek deelt met de succesvolle Volvo varianten. Vooral de fraaie en tijdloze V40 laat zien dat het gedeelde platform geen excuus was voor zo’n vormgevelijke wanprestatie van Mitsubishi.
Een vriend van mij had zo’n GDI en wist nooit waar die letters voor stonden. Toen had hij maar zelf bedacht dat het stond voor Geen Diesel Indoen.

Ik koester zulke mensen.
Caaaaa-ris-ma!
Ik ken hem nog, hahaha.

Was het op een geven moment ook niet zo dat je een maatpak kreeg bij aanschaf?
@horza: Klopt! En je vrouw keerde bij je terug. De sterke aanwijzingen dat je er een minnares op na hield waren als sneeuw voor de zon verdwenen.
Beetje off-topic, maar van wie was de reclame waar ze met hoge snelheden door woonwijken reden met oa een Nissan Primera. Werd ergens eind jaren 90’ uitgezonden.
@e550: Dit misschien? https://www.youtube.com/watch?v=xdv8XbgLT-w
@gertjano: ja, die :D! Dat is even 20 jaar geleden dat die voor het laatst heb gezien.
@gertjano: wow! Nostalgie!!
De Carisma MSX heeft in zijn eerste levensjaar met een opgevoerde motor meegedaan aan het DTCC. De komst van de GDI motor zorgde voor iets meer succes op het circuit. Een MSX is echter iets meer dan ‘sportief’ tussen aanhalingstekens. Het enige wat ontbreekt is een turbo en vier wiel aandrijving. Verder is het dezelfde auto als de Colt GTI en als je 4WD en Turbo er bij denkt de Lancer EVootjes. De MSX onderstel onderdelen zijn vreselijk duur!

Zonder Mitsubishi was de Volvo S/V40 nooit gekomen. De bodemplaat van de Carisma / Volvo is een verlengde bodemplaat van de Lancer. En met wat extra isolatie en een Volvo interieur is een Carisma goed vertoeven. De MSX stoelen zijn overigens een stuk beter dan het standaard interieur. Waar je bij een Carisma GL denkt aan een Dacia, zit een Carisma MSX behoorlijk dik in z’n accessoires. Maar de nieuwprijs in EURO’s was dan ook 25000 EUR.
Prachtig stukje. Leuk dat hier aandacht aan besteed word.
Dus dat iritante delen op FB (like deel en win acties) is dus eigenlijk door Mitsubishi verzonnen?
Ik ken die actie nog, ja! 1997 was het toch?

Had toen ook een Mitsubishi Colt, een meer dan behoorlijke auto. Dus als ik een nieuwe kar kon winnen en het was net zo’n betrouwbaar ding, waarom niet?

Wat ik wel ‘smerig’ c.q. achterbaks vond was dat men 80 adressen trok, ipv alle 80 auto’s had verloot. Maar ja, kijk naar Holland Casino, de Postcodeloterij of de Staatloterij.

Zal wel typisch Nederlands zijn..
Nog een aardig weetje: SIRE heeft destijds deze reclame in één van hun campagnes (sociale controle) gebruikt.
“Dan rest natuurlijk de brandende vraag: heeft het allemaal zin gehad?”

Goede vraag van de schrijver, helaas wordt er nier op geantwoord. Wanneer was de campagne, en hoe waren de verkoopaantallen voor en na de campagne?
@fapfap: de campagne was in 1997. De verkoopaantallen staan gewoon in de tekst vermeld ;-).
@fapfap: ander weetje: in de verkoopcijfers scoorde de Carisma in Januari 2001: meer dan 700 stuks ! Helaas, allen huurauto s en demo’s 😟
Rijles in gehad, reed prima! Oerdegelijke/saaie keuze van een auto, zeker voor een rijschoolhouder van Marokaanse komaf! Maar een lol dat we hebben gehad (en goede lessen). Bedankt Attari!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).