• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het verhaal van een hybride Alfa stationwagon

Auteur: willeme, gepost 25 maart 2024 om 20:58 – 14 Reacties

hybride Alfa stationwagon

Nooit geweten dat er een hybride Alfa Romeo Stationwagon was!

Zoals je van ons gewend bent, proberen we je al het laatste autonieuws te brengen, Als het eventjes kan, betrekken we dat zoveel mogelijk op ons lievelingsmerk: Alfa Romeo. Het merk bestaat nog steeds, maar het gamma is wel een beetje dun: Tonale, Giulia en Stelvio. Nu zijn we een groot fan van de Giulia, maar het wil niet echt vlotten met de verkopen. 

In Europa missen we twee dingen: een stationwagon en een hybride-versie. Stel je voor, een Giulia Sportwagon met een efficiënte viercilinder plus een elektromotor. Dan heb je een uitstekende concurrent voor de BMW 320e en 330e. En niet alleen in Nederland zijn die plug-in varianten populair.

Een stationwagon is voor de Europese markt eigenlijk onontbeerlijk: wij kopen namelijk niet zoveel sedans. Gezien de leeftijd van de Alfa Romeo Giulia (8 jaar alweer) schatten wij de kans vrij laag in dat de Italianen dit model nog aan het gamma gaan toevoegen. 

Hybride Alfa stationwagon

Het gekke is, het concept van een hybride stationwagon van Alfa Romeo is helemaal niet zo heel erg vreemd. Sterker nog, het merk was ermee aan het experimenteren in de jaren ’80! Nadat Alfa Romeo in 1986 is overgenomen door Fiat, mogen de Milanezen werken aan twee projecten. De eerste is een grote sedan op basis van een auto die ook als Fiat, Lancia en Saab door het leven gaat. Dan weet je nu ook waarom de 164 later kwam dan respectievelijk de Croma, Thema en 9000. 

hybride Alfa stationwagon

Een ander project was een efficiëntere auto. Bij Alfa Romeo speelden ze met het idee voor een familieauto die leuk was om in te rijden, maar een stukje zuiniger en schoner was. Daarnaast zou de auto ook als taxi moeten kunnen fungeren. Dieseltechnologie is in de jaren ’80 nog op een agrarisch niveau. We leven in de jaren ’80 en zelfs katalysatoren zijn een vreemd fenomeen.

Ansaldo

De basis is de Alfa Romeo 33 Sportwagon. De reden dat men deze kiest is eigenlijk simpel: er is lekker veel ruimte voor de batterijen. De verbrandingsmotor is een 1.5 liter grote boxermotor met maar liefst 95 pk, een gezonde hoeveelheid voor het slagvolume in die tijd. De elektrische motor voegt er ongeveer 16 pk en 60 Nm aan toe. Dat halen we tegenwoordig uit een 48V-generator die aan de transmissie zit! Interessant doch nutteloos weetje, Ansaldo (uit Genua) is het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het elektrische gedeelte van de auto. Je weet wel, het bedrijf dat later ook de Fyra-hogesnelheidsfaal voor de NS maakte.

hybride Alfa stationwagon

De Alfa Romeo 33 Ibrida kan wegrijden op enkel en alleen de elektromotor, verbrandingsmotor of allebei. Qua prestaties scheelt het niet heel erg veel met een standaard 33 1.5. Ja, er was extra vermogen maar ook wat extra gewicht. Dus die twee heffen elkaar op. Over extra gewicht gesproken, dat was 150 kilogram, waarvan het leeuwendeel op conto staat van de accu’s.

hybride Alfa stationwagon
hybride Alfa stationwagon

De energiedichtheid was verschrikkelijk slecht, uiteraard. Op een volle accu kon je namelijk 5 km rijden! De maximumsnelheid elektrisch was 60 km/u. Aan de andere kant, dit is een auto uit de jaren ’80.

Drie prototypes van de hybride Alfa Romeo Stationwagon

Uiteindelijk zijn er drie prototypes van gebouwd. Tot serieproductie zou het niet leiden helaas. De 33 Sportwagon was er nog wel enkele jaren, maar zou nooit een hybride-variant krijgen. Sterker nog, de Tonale is de eerste van het merk. Maar deze 33 Ibrida bewijst dat het niet aan de techneuten van Alfa Romeo lag, die hadden het idee en de techniek dus in 1985 al voor elkaar.

hybride Alfa stationwagon

De renders van Sugar Design laten zien hoe een hybride Alfa stationwagon eruit zou kunnen komen te zien. Kom op, als je dit kon leasen, ging je toch hiervoor? Kijk dan hoe gaaf!

hybride Alfa stationwagon
hybride Alfa stationwagon

Of een dergelijke auto er gaat komen, is maar de vraag. We achtten de kans klein dat Alfa Romeo nog iets aan het Giulia-gamma gaat doen. Dat is tegenwoordig al behoorlijk uitgekleed, namelijk. De opvolger zal komen te staan op basis van de nieuwe Dodge Charger. We zijn benieuwd of deze geheel elektrisch zal zijn (zoals gepland). Het blijkt dat de koper tegenwoordig niet zit te wachten op een volledig elektrische sedan. Dus wat dat betreft zou de tijd nu bijna overrijp zijn voor een plug-in hybride Alfa stationwagon.

Meer lezen? Check hier onze Alfa Romeo 33 Special!

Ook interessant!

  • Special: Alfa Romeo 156 (932)
  • Special: Alfa Romeo 156 GTA Autodelta
  • Alfa Romeo GT (937)
    Special: Alfa Romeo GT (937C)
  • Montreal
    Klassieker: Alfa Romeo Montreal

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

33, Alfa Romeo, Giulia, Hybrid, prototype, sportwagon

Vorig bericht: « Helaas: het is nu écht klaar met de Audi R8
Volgend bericht: Let op! Extra grenscontroles Duitsland in de zomer »

Lees Interacties

Reacties

  1. kniesoor zegt

    25 maart 2024 om 22:01

    Mooi ding, die stationcar van Sugar Design. Super strak in de beste traditie van het merk. Doet me denken aan m’n eerste generatie 156 van weleer, ook een toonbeeld van soberheid en verfijning. En juist daarom zo ontzettend mooi 👌

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    25 maart 2024 om 22:13

    Pfoe, op die render wil ik de 159 best inruilen.

    Login om te reageren
  3. peekaas zegt

    25 maart 2024 om 22:26

    Dat ziet er zeer begeerlijk uit!

    Login om te reageren
  4. DeWitteCondor zegt

    25 maart 2024 om 22:32

    Hebben

    Login om te reageren
  5. koen23 zegt

    25 maart 2024 om 22:35

    Een beetje vloeken in de kerk, maar als je een station wilt die er zo uitziet moet je tegenwoordig bij Nio zijn. De et5 touring heeft redelijk gelijkende lijnen. Helaas alleen niet zo’n grille.

    Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      26 maart 2024 om 00:00

      Die binnenkant…. dan kan je nog beter een Model 3 leasen.

      Doe mij deze maar! Zie ik daar een Brera achterruitje? Met dat dipje in het midden? Nou ja, wie weet verrast Alfa Romeo ons. Leverbaar in 2026 27 28 29… en gecancelled.

      Login om te reageren
    • gilettelubbers zegt

      26 maart 2024 om 07:15

      Ik vind een Nio et5 vooral lijken op een ietwat platgeslagen Porsche Cayenne

      Login om te reageren
  6. degrotemuis zegt

    26 maart 2024 om 07:38

    Strakke renders hoor! In deze tijd waar veel auto’s vooral zoveel mogelijk lijnen lijken te moeten hebben en bruut moeten zijn, is deze gewoon sierlijk en strak. Die mag er wel komen! Maar dan liefst niet als lomp zware EV zoals de Charger, laat Alfa Romeo nog een beetje de oude genen houden.

    Ook leuk om te zien dat Alfa Romeo halverwege de jaren 80 volop aan het experimenteren was op technisch vlak, ook onder de Fiat vlag.

    Login om te reageren
  7. Robert zegt

    26 maart 2024 om 07:58

    Wat is zo’n 33 Giardinetta toch een fraai gelijnde stationwagen. Waar Ford met de Sierra en Audi met de Typ44 kozen voor de aerodynamica, is deze Pininfarina creatie nog ontworpen met niet meer dan een geodriehoek en een passer. En verrek, er staat er eentje op Marktplaats: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/alfa-romeo/m2085188196-alfa-romeo-33-wagon-1-7-ie-sportwagon-boxer-recaro-lmv-gaaf – en nog een hele knappe uitvoering ook.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      26 maart 2024 om 08:48

      @Robert: Die is gaaf! Busso er in en gaan.

      Login om te reageren
      • Gele Koplamp zegt

        26 maart 2024 om 18:56

        Busso erin? Nee joh gekkie. Er zijn nog wel meer leuke blokken dan alleen de Busso. De Boxer is daar een van

        Login om te reageren
  8. Motomoto zegt

    26 maart 2024 om 09:22

    Mooi maar mag iets mee afwijken van een Peugeot 508. Doet ie me nét te wel aan denken.

    Login om te reageren
  9. dijan zegt

    26 maart 2024 om 09:44

    Bij elk merk dat de doorlopende achterlicht balk heeft men opmerkingen over . Dan doe ik het maar ;vind het niet mooi .

    Login om te reageren
  10. autodrome zegt

    26 maart 2024 om 14:52

    Laat maar komen, ik doe een voorbestelling ….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North