Het verhaal van een stijlvolle en achterhaalde cabrio

Auteur: , 52 Reacties

Soms is mooi zijn voldoende.

Audi Cabriolet

Op dit moment wordt de premium automarkt gedomineerd door drie zuid-Duitse automerken. Mercedes-Benz was de eerste, BMW volgde en Audi hobbelde er een hele tijd achteraan. Ja, met de Ur-quattro wist Audi een bijzondere positie te bemachtigen, maar de rest van het gamma sprak de gemiddelde liefhebber niet echt aan. Er was ook niet veel te kiezen. Het begon met de Audi 80, een middenklasser als concurrent voor de BMW 3 Serie. De Audi 90 was niets meer dan een luxe variant van de 80 met een vijfcilinder. Hetzelfde gold voor de Audi 100 en Audi 200. Goede, verstandige auto’s. De vierwielaandrijving werd door sommige markten gewaardeerd. Maar op de quattro na, zat er weinig frivools bij.

Audi 80 (B3) '86

Eind jaren ’90 kwam daar verandering in. Op basis van de Audi 80 kwam de Audi Coupé tot wasdom. Zoals het een Duitser betaamt werd de auto voorzien van eenvoudige en onderkoelde lijnen. De Audi Coupé was in het begin leverbaar met louter vijfcilinders. Een automaat of vierwielaandrijving waren optioneel te leveren, maar niet in combinatie met elkaar. Later stond een 2.0 instapper en S2 met turbomotor als topuitvoering ook in de prijslijsten. We gaan volgende keer dieper in op de gesloten varianten, want het grootste nieuws was wellicht dat er zowaar een Audi met een open dak geïntroduceerd werd. Dat was erg bijzonder, want Audi had al meer dan 40 jaar geen open auto in de aanbieding. Wilde je een cabrio-Audi, dan moest je bij bedrijven als Treser aankloppen.

Audi Coupe '88

In 1991 was de Audi Cabriolet te bestellen bij de betere Volkswagen-dealer. Ondanks dat de Audi Cabriolet net nieuw was, was de techniek dat niet. De Cabriolet was net als de Coupé gebaseerd op de ‘B3’-generatie van de 80, niet de ‘B4’ die op dit moment ook leverbaar was. Sowieso was de B4 eerder een flinke facelift (ondanks de iets grotere wielbasis) van de B3 dan echt een nieuw model. De Audi 80 was een Audi zoals @Jaapiyo ze graag niet ziet: motor in de lengte voor de vooras, onderstuur en weinig vermogen. Het enige wat voor de Audi’s sprak, was de quattro-vierwielaandrijving.

Audi Cabriolet 2.3 E '91

Juist op de Cabriolet was deze optie niet mogelijk. De toch al krappe zitruimte achterin en bagageruimte zouden dan nog kleiner worden. Ook zou het gewicht te veel toenemen en was er nauwelijks vraag naar een vierwielaangedreven Cabriolet. In het begin was er enkel een 2.3 vijfcilinder met 135 pk te verkrijgen. Deze motor paste uitstekend bij de Cabriolet. Het sonore timbre van de vijfcilinder was karakteristiek, maar niet storend. De prestaties waren matig: 0-100 duurde langer dan 10 seconden en 200 km/u kon je vergeten.

Audi Cabriolet '91

Dat kon wel in 1993 met de ‘nieuwe’ 2.8 V6. Met 174 pk en 250 Nm was deze motor een stukje beter bedeeld, maar een racemonster was het niet. In vergelijking met een vergelijkbare BMW 325i Cabriolet was de Audi traag en log. De carrosserie was te flexibel, de besturing was te vaag. Tja, dat krijg je nu eenmaal als je op oude techniek een cabriolet gaat ontwikkelen. In 1994 werd de vijfcilinder uit het leveringsprogramma geschrapt. Deze werd vervangen door twee motoren. Een basis 2.0 met 115 pk en een 2.6 V6 met 150 pk. De meest opmerkelijke toevoeging was echter de TDI.

Audi Cabriolet '94

Jazeker, al in 1995 dacht Audi dat het een goed idee zou zijn om een zelfontbrander in het vooronder van een open auto te leggen. In die tijd waren diesels nog niet zo fijn als nu. Ze waren lawaaiig, stonken behoorlijk en qua prestaties hoefde je er ook niets van te verwachten. De VAG dieseltjes waren in 1995 redelijk pittig voor die tijd. De 2.5 TDI met 140 pk uit de 100 was behoorlijk vlot en de 110 pk sterke 1.9 TDI’s (met rood vlaggetje) waren ook niet mis. Maar nee, de Audi Cabriolet kreeg de traagste variant van de 1.9 TDI: 90 pk en 202 Nm waren toen ook geen indrukwekkende cijfers. 0-100 km/u duurde bijna 15 seconden! Ook was het geen smeuïge motor: de dieselmotor ratelde erop los en echt zuinig (1 op 16 gemiddeld, fabrieksopgave) was de auto ook niet.

Audi Cabriolet '95

De Audi Cabriolet was gewoon te oud aan het worden. In de tussentijd was de Audi A4 geïntroduceerd. De Audi Cabriolet was dus gewoon twee generaties ouder. De A4 toonde pijnlijk aan hoe achterhaald de Cabriolet was. Met name op het gebied van onderstel en motoren. Audi was inmiddels overgestapt op de ‘5v’-technologie, motoren met 5 kleppen per cilinder. De Cabriolet kreeg daar een exponent van, de 1.8 5v (125 pk), een karakterloze brombeer. Belangrijker was de lichte facelift die de Cabriolet kreeg. Meegespoten bumpers, velgen van de nieuwe A6, fraaie kleuren.

Audi Cabriolet '98

De Audi Cabriolet moest het uitzingen tot de zomer van 2000, toen de laatste exemplaren van de band rolden. Inmiddels was de basis van de Audi Cabriolet meer dan 16 jaar oud. Andere Audi’s die in 2000 in de showroom stonden waren de Allroad quattro, S3, A2, TT en RS4. Ten opzichte van de concurrentie was het een hopeloze auto. Ondanks de bejaarde leeftijd was de Audi Cabriolet niet goedkoop. Ook was er geen reden om er eentje te kopen. Wilde je een luxe Cabrio? Ga naar Mercedes. BMW maakte beter rijdende vierzits cabrio’s. En wilde je een niet al te protserige cabrio met karakter was de Saab Cabrio de aangewezen kandidaat.

Audi Cabriolet '98

Toch is er een reden om de auto in de gaten te houden: de styling. Tegenwoordig zijn Audi’s overgecompliceerde kitsch-mobielen geworden met kerstverlichting, chromen nep-uitlaten en veel te grote grilles. De Audi Cabriolet is een waanzinnig fraaie verschijning door het eenvoudige lijnenspel. Met de jaren werd de auto een beetje strakgetrokken, maar dermate subtiel dat het basis-design onaangetast bleef. De Audi Cabriolet is het stuitende bewijs dat de Audi slogan ‘Voorsprong door techniek’ geen hout sneed: het ding was bij introductie al verouderd. Maar het exterieurdesign is nog altijd bijzonder vers. Hopelijk krijgt dat binnenkort weer prioriteit.

Audi Cabriolet '98



52 reacties

Een klasgenoot van mij op de IVA had er 1, buiten de lesuren gingen we wel eens lekker cruisend met het dak open, de Utrechtse Heuvelrug over. Fijne 5 pitter geluid, dat waren nog eens tijden. De auto is niet bijzonder mooi, wel bijzonder tijdloos.
@smoked: ik vind ‘m juist helemaal niet tijdloos. Ik vind het ogen als een ouwe bak.
@jochempie: Zo voor voren misschien wat minder, maar schijn van achteren vind ik het wel tijdloos. Lekker cleane lijnen. En dat de jaren 90 ontwerpen (oke, is grotendeels 80’s) over het algemeen niet mijn favorieten design jaren.
@jochempie: het is ook een oude bak, ouder dan menig Autoblog lezer. Ik ben zelf van 94 en de mijne is nog een jaar ouder. Maar als je de cabriolet vergelijkt met andere auto’s uit die tijd, is hij wat mij betreft zeker tijdloos!
@audiworker: mijn MX5 is even oud als jij, maar die vind ik tijdloos. Dit oogt voor mij als een ouwe bak.
@jochempie: je staat op repeat
@depsycholoog: Soms is dat nodig, he. Zou jij moeten snappen.
@audiworker: een E36 vind ik dan eigenlijk moderner ogen dan deze. Komt uit dezelfde periode
Ik ben de gelukkige bezitter van een Cabriolet 2.8 V6 met handbak. Mijn eerste auto en het doel is om hem ook voor altijd in de verzameling te houden. Ik kan er een boek over schrijven, maar zulke lange teksten zal ik jullie besparen…
@audiworker: wellicht iets voor de rubriek ‘mijn auto’! Redactie, lezen jullie mee?
@audiworker: Heel wat dames halen nu opgelucht adem… toch.
@audiworker: Een voorraadje kofferdekkabels inslaan, lijkt me een noodzaak.
Ik weet nog dat ik als een jonge Sahbe een Audi 2.8 cabrio had, wat een droom van een auto. Helaas kon ik het verbruik als 18 jarige semi-student niet veroorloven.
@maroksahbe: Die zal wel een slokje lusten ja

Puur uit interesse, wat voor waggie heb je nu?
@theblazerunner: jazeker was echt heftig. Heb nu een 335d.
@maroksahbe: alweer een stuk zuiniger idd 😂 Al ga ik ervan uit dat je inmiddels geen semi-studenten inkomen meer hebt
Heb al jaren een 2.3 uit 92, helemaal origineel en alleen voor de zomer. Beschrijving van rijgedrag klopt helemaal, ga sportief een bocht in en je ziet de deuren bewegen vanaf het dashboard maar maakt dat uit ? Nee is gewoon een fijne cabrio, die leuk klinkt en elke zomer weer probleemloos start.
Tijdloos
Een van de claims to fame: meest bekende eigenaar: Lady Di…
En: we worden verwend Willem! Twee specials in één weekend.
Pas op anders verwachten we dit elk weekend ;-)
@jeroenwz: ik zeg doen!
via Android app
Mooie special zo laat nog op zondagavond @willeme, leuk! Vooral je zin “overgecompliceerde kitscherige modellen anno nu” verdient een dikke pluim!
Ik heb er met veel genoegen een jaar of 5 mee gestuurd. Een 2.3 E . Heerlijke elegante relaxte auto. Mooie lijnen die er in mijn ogen nu nog altijd mooi op het netvlies.
Ik was toen fan van het merk. Had ook een 80 en daarna een 100 van het laatste type.
Na veel gezeur met een nieuwe A4 avant ben ik afgehaakt. Nadeel van het merk was wegligging. Overstuur en weinig dynamisch . Styling van de laaste tijd is mijn ding niet.
Sindsdien rij ik BMW waarin ik me compleet kan vinden.
@gokartmozart: Overstuur?!
@atrak: het houdt niet over met sturen. Je zou kunnen zeggen dat hij ondermaats stuurt.
Ik vind hem niet bijzonder mooj en zie daarnaast een opsomming van heel veel redenen om hem vooral niet te kopen…
@2wheeler: mooj.. kan gewoon
“Tegenwoordig zijn Audi’s overgecompliceerde kitsch-mobielen geworden met kerstverlichting, chromen nep-uitlaten en veel te grote grilles.”

Dat “tegenwoordig”, is ook al bijna 15 jaar ondertussen ( veel te grote grille ).
1 op 16 niet zuinig?? Ik haal de helft amper..
@kennone: met een schraapdiesel?
@kennone: Een amechtig presterend viercilinder dieseltje qua verbruik vergelijken met de meest iconische power vijfcilinder turbo ooit geleverd in een mobiel appartement… Niet zo heel relevant, wel?
@baardmijt: nee niet echt. Maar 1 op 16 vind ik enorm netjes. Helemaal voor die tijd
@kennone: ik haal nog geen kwart..
Apart genoeg, ondanks de in de tekst genoemde nadelen, vind ik het wel wat hebben. Soms. Deze Audi is net wat minder Britney Spears dan de E36 cabrio.

Niet dat die combo toen niet HEET was, overigens. Maar nu zijn die E36 cabs te vout. Deze Audi heeft daar net wat minder last van, op een of andere manier.

https://i.pinimg.com/736x/2a/6f/99/2a6f99fbb7adda71d6d9640f58ee8bda–britney-spears–britney-jean.jpg
@jaapiyo: ahhh, pre mental breakdown Britney is de beste Britney.
Ik weet nog toen de waren me het eerst opviel ergens in de 90’s op een of andere overzetboot in Duitsland of Luxemburg stond zo’n ding. Glinsterend groen, alu-velgen, beige leder interieur een oud rokend verschrompeld takkewijf achter het stuur dat argwanend keek ofdat ik met m’n vingers aan de lak ging komen.

Vond het wel een mooie wagen toen, maar het ontwerp is alles behalve tijdloos zoveel is duidelijk.
Top weer dit zeg! Voor mij een auto met veel herinnering! Nooit zelf in gereden, maar honderden kilometers opgevouwen achterin gezeten!!!!
Traag,log, de carrosserie was te flexibel en de besturing was te vaag maar hij ziet er wel goed uit. Dan zoek ik liever naar een wat snellere, lichtere auto met een betere carosserie en een strakke besturing. Een BMW bijvoorbeeld.
Ik vind het een fraai exemplaar! en gelukkig kan ik zeggen dat er in Zwolle nog een paar rijden, mn oom heeft een Audi 80 2.3E gehad met zo’n heerlijk zingende 5 cillinder. Top auto’s.
Achterhaald? Weet je wat pas echt achterhaald is? Die hele term “premium”. Dat is namelijk alleen nog maar marketing geneuzel
Tja, doe mij maar een S2 coupé. Nog mooier lijnenspel, veel beter onderstel, en wel voldoende vermogen.
Kan, wat mij betreft, lang niet op qua design tegen de E30’s en E36’s cabrio. Maar dat is een kwestie van smaak. Veel meer een dik propje, zo’n 80 en 90. Geef mij maar het lange (motorkap) en slanke maar gespierde uiterlijk van een BMW. 5 cilinders zijn wel héél fijn qua sound en karakter! Maar de 6IL’s van BMW ook…vraag me nu af waarom Mercedes 190’s cabrio nooit in productie en dus een succes is geworden.
@skinnybmw: inderdaad moeilijke keuze wat mooier is echt zo’n dillema 5 of 6 cillinder qau sound.
“Tegenwoordig zijn Audi’s overgecompliceerde kitsch-mobielen geworden met kerstverlichting, chromen nep-uitlaten en veel te grote grilles.” – Amen
Atijd een stijlvolle cabriolet gevonden. Zou mijn voorkeur hebben boven een Saab bijv.
1 op 16 is wel zuinig. Dit was de tijd dat je het opgegeven verbruik gewoon kon halen en zelfs nog kon verbeteren.

Met een Golf 1 kon je al 1 op 17 rijden of beter. Kijk eens wat een vooruitgang we hebben in 40 jaar… valt toch tegen..
@tstile: Vergelijk die golf 1 maar met een up! Een golf 1 is ongeveer net zo groot als een up! maar die up! is zuiniger, stiller, comfortabeler, sneller en veel veiliger. Dat is best een vooruitgang volgens mij.
@lekbak: nee, meer met een polo. De Update heeft nog niet de proporties van een Golf. Op het werk hebben wij een Update, maar wat een verschrikkelijk klein en traag kreng is dat! Meer dan 2 personen en een fles water passen er niet in, dan nog heb je 30 seconden nodig om de 100 te halen.
Ik rijd nog een A4 cabrio uit 2008. Ruim gebaseerd op deze 80 cabrio. I love it.
Prachtige wagen, zeker in Classic Line uitvoering met Bolero velgen. Straks weer genieten van mijn 80 Avant RS2. Blijf het een mooiste generatie vinden
@maxidyne: edit zou fijn zijn… Bedoel dus; blijf het de mooiste generatie van Audi vinden, de B3 80/90 en C3 100. Facelift van de 100 naar A6 wat minder.
@maxidyne: ik ben het helemaal met je eens. Het design van Audi was toen op z’n hoogtepunt. Het is nu niet slecht (want nog steeds grotendeels hetzelfde) maar de elegantie is verdwenen door de enorme grille, de kleinere achterlichten en de minder strakke torpedolijn. Vergelijk deze Audi Coupe eens met de eerste A5 coupe, die laatste is niet lelijk maar wel een stuk minder sterk ontwerp.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).