
We zeggen maar gewoon waar het op staat…
De Fransen zijn een raar volkje. Ze hebben een mooi land, maar vergallen het plezier met hun persoonlijkheid. Zolang ze maar kunnen staken of wijn drinken, zijn ze blij. En aan buitenlanders op de weg hebben ze een hekel. Maar ineens, alsof er een god is die de Fransen iets minder k*t heeft gemaakt, gebeurt er iets.
Want de Fransen zijn er klaar mee. Althans, met die beroemde Crit’Air-sticker die je op je voorruit moet plakken om te bewijzen dat je auto niet stiekem een mobiele schoorsteen is. De ZFE’s – zones met beperkte emissie – waar je die sticker voor nodig hebt, staan namelijk op de tocht. En dus rijst de vraag: mogen we dat ding eindelijk van de ruit trekken en die 3 euro 80 terugvragen?
Nou, nee. Nog niet. De zogenoemde wet voor vereenvoudiging van het openbare bestuur (ja, zo heet dat echt) moet eerst nog door het Franse parlement. En daarna mag ook de Grondwettelijke Raad er een plasje over doen. Kans is dus aanwezig dat het plan, net als een Renault Laguna na 300.000 kilometer, alsnog strandt.
En zelfs als die nationale ZFE-regels in de shredder verdwijnen, dan zijn daar altijd nog de steden zelf. Want lokale burgemeesters, vooral in steden als Lyon of Parijs, hebben geen landelijke wet nodig om te zeggen: ‘Non, monsieur, zonder sticker komt u er niet in.’ En dan mag je alsnog je diesel van 2013 aan de kant laten staan.
Tel daar nog even bij op dat tijdens dagen met vieze lucht (en dat zijn er in Frankrijk nogal wat) de overheid alsnog die sticker kan eisen, gewoon als tijdelijke maatregel. Dus weggooien is niet slim. Plak ‘m liever gewoon netjes op je ruit en doe alsof je een officiële deelnemer aan de Tour de Bureaucratie bent.
Dan rest natuurlijk de hamvraag: kunnen we die 3,80 euro terugvragen? Het antwoord is korter dan vier letters, namelijk: nee. Geen formulier, geen terugbetaling, niets. Die euroknaller ben je gewoon kwijt. Gelukkig is het goedkoper dan een croissant bij een tankstation, dus vooruit.
Conclusie? Laat die sticker lekker zitten. Voor je het weet heb je hem toch weer nodig, want Franse regels zijn net als een Citroën-hydrauliek: het verandert vaak, meestal onverwachts en zelden zonder lekkage.





He kleuters, lekker janken over Fransen maar wel lekker de voor- en achterkant van jouw te witte Huid laten bijkleuren de komende maanden op een armoedige standaard camping in Frankrijk. Ook te veel vreten/zuipen en dan klagen dat het lichaamsgewicht is toegenomen (schuld van de knoflook-vreters). Sukkelaars (bedoel hier iedereen die zich aangesproken voelt dan zijn kop in het zand steekt).
En deze reactie komt door een milieu sticker? Is je auto stuk?
Jouw reactie is best wel veel betekenend. Al lekker bijgekleurd door de Franse zon en niet te veel rode huid hoop ik. Los daarvan ; luitjes @ Autoblog , iets minder “ frog-beating “ zou wellicht passen.
Sorry mjpxxx, net weer als projectmanager een project in Parijs aan het afronden (11 maanden, straks) en ja, het is een kl*tenvolk. Gewoon een 100% Napoleonistisch minderwaardigheidscomplex, verankerd in de cultuur. Geen land mee te bezeilen.
Maar, de Reincarnated Renault 5 is wel leuk.
Sorry mjpxxx, net weer als projectmanager een project in Parijs aan het afronden (11 maanden, straks) en ja, het is een kl*tenvolk. Gewoon een 100% Napoleonistisch minderwaardigheidscomplex, verankerd in de cultuur. Geen land mee te bezeilen.
Maar, de Reincarnated Renault 5 is wel leuk.
Sorry mjpxxx, net weer als projectmanager een project in Parijs aan het afronden (11 maanden, straks) en ja, het is een kl*tenvolk. Gewoon een 100% Napoleonistisch minderwaardigheidscomplex, verankerd in de cultuur. Geen land mee te bezeilen.
Maar, de Reincarnated Renault 5 is wel leuk.
Hahaha relax man! Het is Autoblog, waar we met zijn allen genieten van voitures.. En ga nou niet alle campeerders beledigen. Als ze dat fijn vinden, geniet ervan!
Klagen over het gedrag van anderen waar je niet eens hinder van ondervindt… Had je er zelf al over nagedacht hoe dat over komt?
Du pain, du vin, du . . . Crit’Air
p.s.: Het enige vaginale aan rijden op snelwegen in La Douce France is, dat die Frambozen op een snelweg met drie rijstroken per rijrichting per definitie op de middelste baan voortsukkelen. In plaats van op te pleuren naar rechts. Maar verder niet zoveel problemen met ze.
De opmerking over de middenstrook (Duitsers kun er overigens ook wat van) kan ik volgen. En die domme richtingaanwijzer links welk maar aanblijft bij het inhalen.
Ik ga er al jaren op vakantie. Echt nog nooit hoeven ergeren aan wie of wat dan ook. Groot gedeelte ligt ook bij jezelf als persoon denk ik dan. Ik snap dat bashen op Frankrijk dan ook niet zo…
Mee eens. Mijn reizen door Frankrijk gaven het zelfde resultaat. Alle vooroordelen over de Fransen kloppen niet, behalve die over lekker eten. Dat snappen ze veel beter dan ons.
Mijn ervaring in Frankrijk (en ik heb al redelijk wat regio’s bezocht) is dat ze vooral vriendelijk zijn als je in het Frans begint. Daarna naar Engels switchen vinden ze vaak geen probleem, alleen kan niet iedereen het. Maar vertaal apps doen dan wonderen. Maar wanneer je direct in het Engels begint (verschilt wel per regio, want Normandië zijn ze het gewend van de Amerikanen), dan klappen ze vaak dicht en wordt het lastig.
Precies. C’est le ton qui fait la musique.
Het is bon ton tegenwoordig om alles wat anders is dan de eigen (gewenste) werkelijkheid/samenleving af te katten, lijkt het. C’est la vie, vrees ik. Leven en laten leven, zou ik dan willen zeggen.
Standaardzin voor velen; “Fransen zijn kut”. Dan vraag ik of ze er weleens geweest zijn…. Uhmmm nee. Het is er prachtig, relaxed en lekker weer richting midden en zuiden van het land. Moet ik dan toch een minpunt hebben: de staat van het sanitair langs de snelwegen… dat is soms behoorlijk smerig. Maar ook daar kun je omheen rijden en wel een goeie vinden zoals locaties met 2theloo.
Werk al jaren in Frankrijk en rest van Europa. Overal heb je leuke fijne collegas en ja ook enorme T@&”ijers man/vrouw. Zo ook in NL. Ligt eraan hoe je je opstelt.
Heb net zo’n ding besteld voor mijn auto dus ik mag hopen dat ze nog even een tijdje meegaan. Die investering van bijna 4 euro moet ik er wel uit halen natuurlijk!
Overigens positief verrast hoe makkelijk dat bestellen ging, de website in meerdere talen, duidelijk waar je moest zijn en wat je moest doen, en daarna netjes een paar mailtjes met facturen, bevestigingen en informatie. Zeker door externen gebouwd.
Sticker? Welke sticker? Ik rij al jaren door Frankrijk (en Duitsland) en zijn steden zonder sticker. Nog nooit een probleem/ boete gehad.
Niet gaan piepen als je later alsnog een boete krijgt.
Deed ik vroeger ook altijd met zwartrijden in de trein/metro. In de trein kon je nog wel eens als je in de verte een conducteur zag komen aanlopen naar hem toe gaan en aan boord een kaartje kopen. Anders niet zeuren en gewoon die boete betalen. Op de lange termijn was het nog steeds goedkoper dan elke dag een kaartje :D
Kunnen we niet gewoon 1 sticker afspreken binnen de EU? Mijn hele voorruit zit vol met die onzin ondertussen.
Heb noch een Crit’air noch Duitse sticker op m’n auto gehad, en rijd overal heen. Nog nooit problemen mee gehad. Ik weiger simpelweg mee te doen aan die onzin.