• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hier, de dikste Japanse stationwagon die iedereen vergat

Auteur: Loek, gepost 21 januari 2024 om 15:05 – 25 Reacties

Oké, de Mitsubishi Galant stationwagon ken je misschien nog wel. Maar ken je de Japanse sportversie genaamd Mitsubishi Legnum ook?

Als je denkt aan de meest populaire Japanse iconen uit de jaren ’90, denk je veelal aan coupés. RX-7, Skyline GT-R, Supra, Mitsubishi GTO, enzovoort. Dat terwijl de techniek van deze auto’s, in ieder geval de motoren, soms hele andere carrosserievormen heeft gezien. De Nissan Skyline was er ook als ER34 (sedan), bijvoorbeeld. De JZ-motoren van de Supra (A70 en A80) hebben ook in auto’s als de Toyota Mark II, Crown en Chaser gelegen. Bloedhete JDM-stationwagons zijn er minder, wat ze des te leuker maakt. Je had @willeme en ondergetekende moeten zien kwijlen in Essen toen daar een rasechte Nissan Stagea 260RS Autech Version stond.

Skyline GT-R stationwagon

Mitsubishi Legnum

Een wellicht ietwat onbekende rivaal van de Nissan Stagea duikt op op Marktplaats. Het is voor ons niet een compleet vreemde auto, wij kenden hem als Mitsubishi Galant Station Wagon. In thuismarkt Japan heette dit model Legnum en dit is de Legnum VR-4 Type S.

Qua uiterlijk heeft de Galant (en dus de Legnum) een herkenbaar front, maar verder was het gewoon een vrij doorsnee grote stationwagon. De VR-4 Type S laat zien dat het geheel niet saai hoeft te zijn. Een veel uitgesprokenere voorsplitter, bumperset rondom en een sjaak van een achterspoiler, uiteraard gecombineerd met een betere stance en dat soort werk.

V6

Wij kenden de Galant nog met de 2.5 V6 (6A13 voor intimi), natuurlijk ademend goed voor 163 pk. In de Mitsubishi Legnum VR-4 Type S ligt dezelfde 2.5 liter grote V6 maar dan als 6A13TT, waar de TT uiteraard staat voor Twin Turbo. Zo was dit blok ineens goed voor ruim 300 pk, al hield Mitsubishi het zelf op 280 pk volgens het herenakkoord. Gekoppeld aan vierwielaandrijving had je zo een monster van een stationwagon te pakken. Dat leverde een sprinttijd van rond de 6 seconden op en een topsnelheid van ruim 240 km/u.

Porsche

Je had de Mitsubishi Legnum VR-4 Type S met een handbak, maar je had ze ook met de INVECS-II automatische transmissie. Dit is een semi-automaat. Daarmee kon je ofwel volledig automatisch schakelen, of zelf op- en neerschakelen. Daar zit zelfs een vleugje Porsche aan verbonden: de INVECS-II bak is gebaseerd op Porsche’s Tiptronic-automaat uit de jaren ’90. Dikke specs, Japanse obscuriteit, Porsche-credentials: what’s not to like?

Te koop

Zoals je wellicht door hebt nemen we je mee in de geschiedenis van de Mitsubishi Legnum VR-4 Type S omdat er eentje op Marktplaats staat. Het gaat om eentje uit 1996 in de briljante kleur Trigger Mauve. Wanneer heb je voor het laatst een fabrikant de naam mauve horen gebruiken?

In het interieur staat vooral de Japanse degelijkheid (lees: saaiheid) centraal, dus echt dik in de opties zat deze Legnum ook niet. Wel heb je lekker veel ruimte, want het is nogal een forse wagon. En geef toe: meer jaren ’90 dan deze fluwelen stoelen wordt het ook niet.

Mods

De vorige eigenaar van deze Mitsubishi Legnum VR-4 Type S heeft er wat mods aan toegevoegd om de Legnum nóg beter te maken. Snelheid in een rechte lijn blijft hetzelfde, vooral het onderstel en de remmen zijn aangepast. Een BC Racing schroefset bijvoorbeeld, en zowel voor als achter een Cusco veerpootbrug.

Remmen kan je met behulp van alles afkomstig van een Mitsubishi Lancer Evolution IX. Die had af fabriek Brembo-remmerij. De velgen komen ook van een Lancer Evo, maar dan de Evo X. Kleine modificaties zijn bijvoorbeeld het verwijderen van de grille voor om de intercooler beter te laten zien, een facelift-motorkap en een nieuwe voorruit.

Kopen

Deze Mitsubishi Legnum VR-4 Type S uit 1996 staat sinds 2013 op Nederlands kenteken. Er staat 210.000 kilometer op de klok. De prijs is fors, maar dan heb je wel iets unieks. Kopen kan voor 9.500 euro op de Marktplaats-advertentie.

Met dank aan Daan voor de tip!

Ook interessant!

  • Koop de occasion van Rachid op Marktplaats
  • dikste betaalbare stationwagon
    Is dit de dikste betaalbare stationwagon van Marktplaats?
  • De goedkoopste Bentayga van Marktplaats
  • marktplaats mobile
    Marktplaats gaat samenwerken met mobile.de

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

galant, Legnum, marktplaats, Mitsubishi, occasion

Vorig bericht: « Autoblog Spot van de Week: WiLL Cypha
Volgend bericht: Mijn Auto: BMW M3 (E92) van Gijs »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    21 januari 2024 om 15:42

    Prachtige wagen, zeg. Ik zou persoonlijk niet kunnen wennen aan de rechtsgestuurde uitvoering, maar verder tikt dit heel veel boxjes aan.

    Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    21 januari 2024 om 15:54

    Oh wat krijg ik een spijt dat ik mijn Galant Wagon verkocht heb als ik dit soort foto’s zie. Gelukkig staat ie op nog geen kilometer van mijn huis in een showroom te shinen, door absurd toeval:

    https://www.autoblog.nl/spot/2023/07/mitsubishi-galant-3

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      21 januari 2024 om 16:55

      Garage Reijmes. Die heeft sowieso leuk old- en youngtimer spul staan. Ik loop er regelmatig langs. Zo heeft hij al járen een prachtige Audi V8 in een hoek van de showroom staan, waar ik meer dan eens verlekkerd naar heb staan kijken. Maar ja, deze auto staat inmiddels al zó lang stil, en het gebrek aan n.o.s. parts maakt het volgens mij schier onbegonnen werk om dit nog als daily driver in te zetten.

      Ik heb net de website van deze garage gecheckt, maar helaas doet de occasionsectie het niet. Iets met Wordpress, misschien? Hebben meer websites last van, naar het schijnt ;-)

      Login om te reageren
      • wetdualclutch zegt

        21 januari 2024 om 17:23

        Audi heeft tegenwoordig ook een eigen afdeling (Audi Tradition) welke onderdelen voor klassiekers reproduceert of nog (vanuit opgekochte inboedels) heeft liggen opgeslagen; https://shops.audi.com/en_GB/web/tradition/spare-parts

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          21 januari 2024 om 18:07

          Klopt, maar dan mag je wel een nier verkopen de portemonnee trekken. In de tijd dat ik een bj.84 Audi 100 reed, was ik op zoek naar een vervangend Klimatronik bedieningspaneel, en die boden ze zowaar aan: 1600 euro! Uiteindelijk vond ik via eBay een gebruikt exemplaar voor 150 euro, maar ik heb daar wel meerdere maanden naar moeten zoeken.

          Login om te reageren
        • eelco106gti zegt

          21 januari 2024 om 22:43

          Voor mijn RS6 C5 heb ik afgelopen 2 jaar daar 2x een slangetje voor het DRC dynamic ride control oliedruk dempersysteem mogen bestellen: flink aan de prijs ja. Maar was wel blij dat die mogelijkheid er was.

          Voor mijn Renault Megane 2 RS worden sommige onderdelen niet meer gemaakt bij Renault Sport en is het apk afkeur… ook geen goede 2de hands onderdelen. maar dankzij thirdparties die revisiesets leveren kan ik weer voorruit 👍

          Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        21 januari 2024 om 17:52

        Ja topgarage. Daar lopen ze rond met honderd jaar gezamenlijke ervaring, ookal is het mensen dat er werkt met 1 hand te tellen. Ben er nu een paar jaar klant, maar mijn galant was er nog nooit geweest. Stond wel ff gek te kijken toen ik de auto van de vrouw ging ophalen, en mijn oude wagen in de showroom stond.

        Maar echt een aanrader die garage, wel op tijd bellen. Ze zitten vaak de 1e 6 tot 8 weken al vol, want ze zijn te succesvol voor hun locatie eigenlijk.

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          21 januari 2024 om 18:12

          Ik kom al meer dan 25 jaar bij Garage Peters Van Nijenhof, al sinds de tijd dat ze nog ‘onder’ de Mandelabrug zaten (Meinerswijk) en ik zelf nog in Malburgen woonde. Met name vanwege het feit dat ik dan 15 jaar met lpg heb rondgereden, waar zij uitstekend mee overweg konden en kunnen.

          Login om te reageren
          • Johanneke zegt

            21 januari 2024 om 18:26

            Goeie om te weten! Ben altijd benieuwd naar ervaringen van anderen, heb ik zelf opties. Mijn vorige garage kapte ermee, tja dan moet je op zoek naar wat anders maar je wilt wel vertrouwd zitten.

            Login om te reageren
      • basman147 zegt

        21 januari 2024 om 19:09

        Mijn moeder woont daar nog, en ik ben op minder dan 1 kilometer daarvandaan opgegroeid. Die Audi V8 staat daar letterlijk al 25 of 30 jaar? De laatste tijd is er wel wat meer verandering te zien in de showroom. Heb een jaar of 20 geleden nog eens verlekkerd staan te kijken naar een 106 Rallye die ze hadden staan, maar hij was met 6k nogal prijzig vond ik toen…

        Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      21 januari 2024 om 17:26

      Maar je kan wel een Nissan Primera kopen voor een kwart van het geld.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        21 januari 2024 om 17:54

        Jaaa, camera, cruise control, dimmende spiegels, is ook wel fijn om te hebben. Wel spuuglelijk ten opzichte van de Galant 😂😂

        Login om te reageren
  3. Gele Koplamp zegt

    21 januari 2024 om 16:33

    Bekend logo op het stuur (Bad Obsession Motorsport; bekend van Project Binky)

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    21 januari 2024 om 17:35

    De natte droom van @Johanneke. En persoonlijk kan ik hem ook zeer waarderen.

    Login om te reageren
  5. Fruitcake zegt

    21 januari 2024 om 17:39

    Je zou niet zeggen dat ie bijna 30 jaar oud is, ziet er nog modern uit.

    Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    21 januari 2024 om 17:49

    Wat een mooie wagen was dat toen. En nog steeds. Vooral die mooie neus die doet denken aan een sharknose BMW zonder dat het een slappe kopie is.

    Deze heeft ook een erg fraai interieur met die typische ‘gevlekte’ velours bekleding waarvan het motief gelukkig niet té wild is. Hier word ik wel hebberig van.

    Login om te reageren
  7. Poulusma zegt

    21 januari 2024 om 18:38

    @Loek

    ‘Hier, de dikste Japanse stationwagon die iedereen vergat’ ik ben deze zeker niet vergeten! Ik heb nooit van het bestaan af geweten 🤣

    ‘Je had @willeme en ondergetekende moeten zien kwijlen in Essen toen daar een rasechte Nissan Stagea 260RS Autech Version stond.’ hier ben ik ook schuldig aan, heb er wel wat foto’s van gemaakt 🤩

    Ik heb btw altijd gedacht dat de VR-4 voor vierwiel besturing stond, maar dat heeft blijkbaar alleen op oudere types gezeten 😅

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      21 januari 2024 om 18:48

      Dacht dat alleen de GTO (3000gt) dat had, en dan alleen de pre facelift modellen, maar kan ik naast zitten.

      Login om te reageren
      • Poulusma zegt

        21 januari 2024 om 20:00

        @Johanneke

        Ja volgens mij had de GTO Twin Turbo ook vierwielsturing. Van de Galant VR-4 naar wat ik las heeft de 6e generatie het wel maar de 7e niet meer. Eerdere generaties kon ik voor zover niet vinden.

        Login om te reageren
        • Johanneke zegt

          21 januari 2024 om 23:44

          Van de 7e is voor zover ik weet geen VR4. Generatie 6 was het de rallyauto van hun, daarna is de techniek overgezet in de lichtere colt met kont, oftewel de lancer.

          Login om te reageren
          • Poulusma zegt

            22 januari 2024 om 18:38

            Ow thanks! Wist ik niet. Is het weer een educatieve dag 😏

            Login om te reageren
  8. THSD zegt

    21 januari 2024 om 18:39

    Tja lastig lastig deze legnum, stagea of toch een crown estate athlete V?

    Login om te reageren
  9. dracae zegt

    21 januari 2024 om 19:19

    Deze komt in de auto-media regelmatig voorbij, maar dat vind ik niet erg. Echt een leuke auto. Doe mij maar eentje, maar dan wel met het stuur aan de juiste kant..

    Login om te reageren
  10. Richmond zegt

    21 januari 2024 om 23:10

    De galant is altijd een prachtige ingetogen auto geweest net als de sigma. Zo als VR4 helemaal, jammer van het stuur en de iets te grote uitlaat. EN ik vermoed dat display in de middenconsole ook niet.

    Login om te reageren
  11. rrk147 zegt

    22 januari 2024 om 08:43

    Een hele mooie auto! Erg sterk ontwerp blijkt wel. Waar is het mitsubishi? Als je kijkt wat ze nu nog verkopen. Zou hem nu nooit meer kopen, dat wel😅.

    Zijn voorganger vind ik nog mooier, de Sigma met een v6. Wat een uitstraling had die auto, en icm het v6 geluid. Mocht hem als tiener vaak wassen in de wasstraat waar ik werkte.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North