Hier, de duurste BMW occasion van Nederland

Auteur: , 65 Reacties

Het was eigenlijk niet eens een close call.

By far het duurste dat je op de Nederlandse tweedehands BMW-markt kunt kopen, die titel neemt de Z8 (rijtest) in elk geval mee naar huis. Toch moeten we ‘m nageven dat ’t een auto is die z’n hoge status verdient. Neem alleen al de eigenzinnige vormgeving, losjes gebaseerd op die van de klassieke en tegenwoordig miljoenen kostende 507 uit de jaren ’50.

Onder de kap ligt een 4.9 liter grote V8 uit de E39 M5, goed voor 400 pk en 500 Nm. Het sprintje naar de 100 is dan ook in 4,7 tellen achter de rug, de top is afgeregeld op 250 km/u. Maar wat boeit het, kijk naar dat ding en alle normaal zo boeiende cijfers zijn plotsklaps overbodig.

BMW Z8 interieur

Vooruit, op één cijfer na dan. Aan deze gebruikte Z8 met slechts 14.980 km op de teller hangt het pittige prijskaartje van 294.500. *pats*, daar ging de droom. Aan de andere kant draagt een dergelijk bedrag wel weer bij aan de magie die om deze bijzondere roadster hangt. Bovendien gaat het om een versie met bi Color-interieur, waarvan er slechts 1.235 zijn gebouwd.

Alleen dat dashboard en die glimmende spiegels hebben me persoonlijk nooit zo kunnen bekoren, daar had wellicht meer in gezeten. Desalniettemin zou ik er niet op spugen. Hooguit als er een vuiltje op de lak zit. Overigens ligt de dealer nét over de grens bij Enschede, maar omdat ’t zo’n dikke kar is keuren we hem goed. Check al het moois in de gallery.



65 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Was net 5 minuten geleden deze tegen gekomen.
Nog iets duurder, te vinden in Duitsland..
Bij autosalon Singen…
http://i.imgur.com/DkaDKSL.jpg
@Dimglor: Is een mooiere auto als me het mij vraagt, is een Alpina ook natuurlijk maar de combinatie is mooier.

Ach ja ik hoef niet te twijfelen helaas.
@Donstil:
Mooiste exemplaar was die blauwe van die rijtest ;-)
Die stond perfect voor mij.
Enkel die prijs…
@Dimglor: De Alpina is sowieso beter want uitgerust met een automaat. Met deze auto kap neer en cruisen langs de Mediterranee.
@406_v6: Die Alpina is sowieso slechter WANT een automaat ….
@dawwg: Wat heeft iedereen tegen autonaat, ik zou niet anders willen eerlijk gezegd. Maar goed eerder lui als moe
@dawwg: dat zou ik normaal gesproken ook zeggen, maar de Z8 is meer een MB SL dan een BMW M4, qua rijden. Zie rijtest Alpina Z8 van Clarkson
@dawwg: @406_v6 heeft gewoon gelijk. De Z8 was niet een echte sportwagen. Hij voelde zwaar, de besturing was verrassend vaag en het onderstel was op zich goed, maar dansje een beetje op zijn dempers.

Dus de Alpina versie is de gene om voor te gaan. Meer koppel onderin, relaxter qua karakter, prima automaat en in het Alpina blauw of groen met vanille interieur bog de mooiste ook!
@406_v6: & @gtwillem: De Alpina is leuk want Alpina. De extra prijs van Alpina is minder leuk.
Maar goed, die automaat. De Z8 is dan niet echt de race machine. Maar die Z8 zou ik gebruiken voor in het weekend op de bergweggetjes. Heerlijk zelf schakelen en lang doortrekken. Of dat heerlijke geluid als je zelf terugschakelt en de koppeling op laat komen.
En met zo’n wagen zou ik toch niet op het randje rijden; die fase van het leven is gepasseerd.
Altijd al willen hebben. Daar gaat mijn droom…
Inderdaad erg duur. Daarbij worden Z8’s ook wel een beetje verheerlijkt. Laten we niet vergeten dat de E39 M5 vele malen beter reed. En de SL55 AMG was goedkoper, completer en veel sneller. Dus ik zou die twee kopen en een paar ton in mijn zak houden.
@gtwillem: Maar daar gaat het helemaal niet om welke beter zal rijden.
Waar die gigantische prijsstijging wel in zit begrijp ik niet helemaal eerlijk gezegd, zo schaars zijn ze nu ook weer niet, 5703 exemplaren.
Erg mooi zijn ze wel, absoluut een van Bmw zijn mooiste.
@bofkont: wel een beetje! Een tweezits roadster met een 400pm sterke V8, handbak en achterwielaandrijving moet gewoon beter rijden dan de sedan waar hij op gebaseerd is. De Z8 voelt zwaarlijviger, is meer onderstuurd, bak is gek genoeg minder soepel en de zitpositie is niet prettig. Dit terwijl het bij de E39 M5 allemaal perfect is. Ja. De Z8 is een plaatje. Maar dat is een door Fisker getekende DB9 of V8 Vantage ook. En voor 3 ton heb je een M5 E39, SL55 AMG, V8 Vantage én DB9 voor nog steeds minder geld dan een Z8….
@gtwillem: De Z8 is perfect voor 1.5x de prijs van een SL55 uit die tijd. Ook door die makken.
Verschil met de AM is: met een Z8 kan ik nog aankomen. Mensen zien een oude doch sjieke BMW cabrio. Autokenners zien de Z8, vinden m mooi en speciaal; maar vinden je geen poser.
Als je in een oudere, maar prachtige DB9 aankomt, denkt toch iedereen: daar moet je hem hebben met z’n Aston Martin; opschepper. En die V8 Vantage, moet je toch naar die 2008 versie, want die 380pk versie is toch een beetje een afknapper.
@gtwillem: heb er gister eentje bij leitner alkmaar zien staan, was er niet erg van onder de indruk.. Een leuke auto jazeker, maar een leuke 993 staat veel hoger op mijn lijstje.
@lambo4all:
Een aantal jaren geleden mocht ik met een Z8 rijden en dat was een belevenis. De afwerking was echter niet wat je van een dergelijke dure Duitser zou mogen verwachten.
Zelf vond ik het een enigszins schyzofrene auto, een boulevardcruiser die hardcore wil zijn.
Met de Alpina versie heb ik nooit gereden maar ik vermoed dat die meer klopt.
@gtwillem: ook ooit tweemaal in gereden, rond de introductie. Ben helemaal verkocht. Ik heb geen referentie met de SL55 AMG, maar ik ben 15 jaar later nog steeds verliefd op de auto. Ziet er schitterend uit en vond ik geweldig rijden…
@wilbertg: ik heb de introductie van beide meegemaakt. Ik werkte destijds voor BMW toen de Z8 kwam. Op uitnodiging van een oud IVA klasgenoot de SL55 AMG mogen rijden. Wereld van verschil. Het interieur van de Z8 is mooier, maar de SL is veel luxer. Daarbij was de 55 zoveel sneller. Echt niet normaal hoe snel die auto toen was. Daarbij was de SL scherper en comfortabeler. En de stoelen waren beter. Ik vind de Z8 nog steeds mooier en tijdlozer, maar man wat was die SL55 indrukwekkend. Echt een game changer. Vergeet niet dat de 360 Modena slechts 400pk had en de 550 Maranello 485. De AMG had 500 moddervette pk’s en 700 zeer aanwezige Newtonmeters. Bijna over de hele rev range. En met bijna 6.000 stuks is de Z8 ook niet weer zó zeldzaam.
@gtwillem: zijn we soort van collega’s geweest. Ik liep toen stage op ’t hoofdkantoor. Mooie tijd gehad daar.
@gtwillem: Wordt deze auto zo verheerlijkt omdattie toevallig veel aandacht heeft gekregen in een James Bond film? Want zoals je zegt, met 6000 exemplaren issie eigenlijk niet zo exclusief.
@paganizonda760nc: volgens mij reed Pierce Brosnan in ‘The World Is Not Enough’ in een Z8 replica. Op een Cobra chassis met Mustang V8. Niet echt een BMW…

De Z8 is erg duur, altijd al geweest. Maar volkomen onterecht. De bovenlaag zit rond de 2-3 ton, maar dat zijn absurde bedragen. Een normale zwarte met zwart interieur met redelijke kilometers doet rond de ton en dat is een betere prijs. Alles boven de 80k in Euro’s is wat mij betreft pure diefstal…
Phoe, dan maar een e39 M5. Zelfde blok, en ook heel mooi.
@dutchdriftking: ik merk dat je man met verstand bent. Je hebt groot gelijk. Op die schitterende koets na is er eigenlijk geen enkele plausibele reden om geen M5 te kopen. En als je een luxe roadster wilt, ga voor de SL55 AMG.

Zeker voor drie ton zijn er zeer smakelijke opties. Een Aston Martin Vanquish Volante, Audi R8 Spyder V10, Ferrari 430 16M, 458 Spider, SL65 AMG, SLS AMG Roadster, of 911 Turbo S Cabriolet.
@gtwillem: de koets is juist datgene, voor mij, deze wagen zo begeerlijk. Zoveel mooier dan alles uit het rijtje dat je opsomt wat mij betreft
@gtwillem: als je een roadstar wil, moet je zeker géén AMG kopen; gewoon een 6 of 8 cylinder zonder turbo’s of andere opfokkerij, gekoppeld aan een automaat en dan relaxed rondrijden met de kap neer.
@406_v6: SLS heeft geen turbo’s en andere opfokkerij ;)
@406_v6: deels mee eens. Als ik iemand een advies zou geven zou ik een late SL350 (de 3.5 met 272pk, niet de oude 3.7 met 245pk) of een latere SL500 (5.5 met 388pk). Het prijsverschil is niet zo groot, dus ga voor de 500 in de kleur die je het mooist vind. Maar de SL55 AMG is een zeer geslaagde uitvoering. Relaxt, koppelrijk en voldoende comfortabel. Maar als je het gas intrapt is het een zeer capabele auto. De latere SL63 AMG zou ik niet aanraden. De droge koppelings automaat is nogal abrupt en de motor heeft nogal toeren nodig om de gang er flink in te houden. Daarbij vind ik de laatste R230’s erg lelijk: die neus past gewoon niet bij de rest van de auto. En de AMG is te ordinair, terwijl de uiterlijke aanpassingen bij de 55 uiterst discreet waren (velgen, uitlaten, luchtroostertje en donkere achterlichten).
@gtwillem: Het liefst koop ik een M5 die een ongelukje heeft gehad en bouw ik met deze een gewone e39 station om naar M5 specs. Motor, onderstel, interieur, alles. Lijkt me een heel fijne wagen.
Als je het kan lijen: nu kopen en er 4 jaar naar kijken in je verwarmde garage. Dan is ie vast 20% meer waard.
Helaas moet ik het doen met minder dan 1% spaarrente.
@danmar: 20% in vier jaar kan met andere middelen ook. En waarom vier jaar?
@phaeton: zal dit model echt nog zo veel stijgen? Die bubbel moet toch ooit een keer knappen?
Deze dealer is gevestigd in Duitsland, dus telt dit eigenlijk wel😉
@gyon: VDM zit toch in Enschede?
@mercedesclk350: haar voorraad haalt VDM uit (voornamelijk) Duitsland. En volgens mij slaan ze het gros daar ook op…
Zelfde met Oldenzaal Classics. Alleen hebben die enkel het postadres in Nederland (Deurningen), maar het bezoekadres/de showroom in Bad Bentheim, Duitsland.
@e1000bmw523i: Bij ons in de grensstreek doen we niet meer moeilijk over waar die achterhaalde stippellijn nou precies loopt. Van Amsterdam worden we een beetje bang (enge trams, taxi’s en prostituees) maar in Bad Bentheim voelen we ons gewoon thuis.
@mashell: nja, ik heb Kranenburg en Emmerich in de achtertuin, dus wat dat betreft… 😉
Wat een ding zeg. Ik ga ‘m met de jaren steeds mooier vinden! Zelfs dat interieur.
Je krijg er wel een zakje om je pook heen fijn :)
You better wrap yourself, before you crap yourself!
Ik ga er binnenkort toch maar even naartoe denk ik
Ik zag hem volgens mij bij F.Breeman in rotterdam een maand geleden.
Er staat meer dan 15.000 kilometer op de teller. Dan hoef ik hem niet.
Hey heeeey BMW joehoe hiero, kijk zo konden je ook auto’s maken, zonder al die overbodige vouwen en gaten in de carrosserie.
Een Smart Crossblade is volgens mij nog gelimiteerder.. Desondanks: mooie bak!
Het is ook ver uit de mooiste bmw ooit gemaakt. en nog exclusief ook. Lijkt me vrij logisch dat hij veel moet opbrengen!
Ga naar Roel Hoefnagels, dan heb je zeer ws een betere deal voor een Z8.
Heb ze ook voor een tonnetje op marktplaats gezien, dit is natuurlijk wel heel duur. Maar in zo’n conditie en met zon km stand krijg je er wel wat voor terug
@4244cc: dat was waarschijnlijk meer dan 2 jaar geleden.
Bij de introductie werd ik er totaal niet warm van, en nu nog steeds niet.
Beetje een nietszeggend 13 in een dozijn roadster design, met een schizofrene combi van retro neus en dan opeens een strakke moderne kont. En de interieur designers hadden dezelfde retro/modern discussie met elkaar. Voor dat geld is zoveel leukers te krijgen.
Hoe mooi..
5 jaar geleden kwam ik voor het eerst een Z8 tegen in de garage van mijn oom onder zijn appartement. Helemaal verliefd was ik toen ik die Z8 zag staan dus ik ben meteen gaan kijken wat zo’n ding nog waard was. Oke, een eurotje of 90.000.. Onbetaalbaar dus.
Nooit kunnen weten dat hij dus nu 3x dat bedrag waard is. What the f***..
Waar gaat het heen met de wereld? Die dingen worden dan alleen gekocht voor een investering. Het dus aan te nemen dat we een Z8 dus minder gaan zien op de openbare weg. Voorheen spotte ik er wel 1 af en toe. Nu zie ik ze nooit meer.
Dure Miata.
Wat ik nooit snap is dat fabrikanten een dergelijke mooie koets altijd veel te duur maken. Had er een Z3/Z4 van gemaakt. Dan was het veel toegankelijker en volgens mij net zo legendarisch geweest.
@lekbak: zo’n mooie koets met zo’n dikke motor kun je natuurlijk niet voor weinig geld maken. Bovendien wil BMW er ook nog wat op verdienen en dat gaat een stuk makkelijker met een hoog prijskaartje, het verkoopt toch wel.
@mashell: daarom ook die klasse lager. Goedkopere techniek zoals de z3/4 en mindere kwaliteit rondom maar wel goedkoper met dezelfde koets. Een auto die er zo goed uit ziet kan je dan echt wel 2000 extra voor vragen omdat de koets net ff lastiger te persen is. Je maakt een dan natuurlijk vele malen meer van. Maar op een of andere manier durven Duitse fabrikanten dat nooit. De modellen die veel relatief verkocht moeten worden mogen zelden een uitgesproken design hebben.
@lekbak: BMW had er eigenlijk een Z6 van moeten maken? Z8 koets met een 6 cilinder lijn motor erin? Zou kunnen maar hoe lager in de markt hoe steviger de concurrentie. Van een topmodel als de Z8, hoog in de markt, raak je een beperkte hoeveelheid wel kwijt. BMW gekkies met veel geld genoeg. Zeker als de wagen klassieker potentie heeft (of de wagen goed is maakt dan niet meer uit, als het maar exclusief is). Je ziet nu nog erg hoe prijzen voor de Z8 terwijl de 850 voor wisselgeld te krijgen is. Ik ben bang dat BMW hierin een bevestiging ziet voor haar keuze om de wagen in de bovenkant van de markt te houden.
3 ton hahahah… gewoon zoeken en je hebt een mooie voor veel minder.
Ik vond de Z8 nieuw al niet heel bijzonder voor zo veel geld.
Als ik zo veel geld te besteden had aan een auto, zou deze geen moment in aanmerking komen…
Blijft toch wel een heel bijzonder interieur voor een bmw!
Wat is dat ding toch lelijk op deze foto met die hardtop ….
Hey, die knoppen op t dashboard komen van mijn gasfornuis..
Deze is duurder ;-) M1 !!!

http://link.marktplaats.nl/m958661962
?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=79562
Paar maandjes terug stond er een Nederlander met 9.000 op de teller bekoop voor 289.000. Had een zwart interieur en lijkt inmiddels verkocht te zijn…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).