Veel BMW fans beschouwen de E39 M5 (1998-2003) als de laatste echte M5. Een pure sportauto, zonder ingewikkelde computersystemen, maar wel met een dikke V8 die 400 pk door de achterbanden pompt.
V8-power
Zagen we bij de E28 M5 (282 pk) en de E34 M5 (311 pk) nog een 3.5 liter zes-in-lijn, de krachtigste versie van de E39 kreeg een 4941 cc grote V8. Deze M5 werd onthuld op de autosalon van Genève in 1998. Een waar kanon, de V8 gaf namelijk 400 pk bij 6600 tpm en 500 Nm tussen de 3800 en 5000 tpm. Het geluid viel mij wat tegen, maar je weet: hoe meer toeren hoe lekkerder. Het gebrul wordt namelijk pas getemperd bij 7000 tpm.
Sportieve zakensedan
Met een snaarstrakke wegligging, een 0-100 km/u tijd van 5,3 seconden en een top die zonder begrenzer (250 km/u) boven de 300 km/u zou liggen, liet BMW zien dat een zakensedan bijzonder sportief kan zijn. De auto deed een rondje Nurburgring in 8 minuten en 20 seconden.
Handgeschakeld
De M5 was alleen leverbaar met een handgeschakelde zesbak. Dezelfde transmissie die ook in de 540i lag, weliswaar wat verstevigd. Iets wat BMW Motorsport ook deed met het onderstel en de carrosserie. Naast dat de auto 2,3 cm lager kwam te liggen, voegde het merk zwaardere anti-roll bars toe en werd de vering strakker afgesteld.
Geen i-Drive
Ondanks dat het de auto nog ontbeerde aan een i-Drive systeem met tal van rijmodi, had de E39 M5 al wel een sportknop. Die verbeterde de gasrespons. Ook was er Servotronic dat de stuurbekrachtiging aanpaste aan de snelheid van de auto. Mooie techniek voor die tijd.
20.482 stuks
In tegenstelling tot zijn voorgangers werd de snelste E39 geboren op dezelfde productielijn als de reguliere 5 Serie. BMW kon daardoor de productie flink opschroeven. In het totaal zijn er 20.482 stuks gebouwd.
Youngtimer
Tegenwoordig is de E39 M5 een gewilde youngtimer. De auto kostte nieuw circa 110.000 euro maar is al voor minder dan een kwart van die prijs te vinden. Gekoesterde exemplaren gaan rustig nog voor circa 40 mille over te toonbank. Heel leuk speelgoed, en genoeg ruimte voor de kids!
geweldige auto!! En natuurlijk uit dezelfde tijd als de e46 <3
Mannen van autoblog. Hou dat sport nu eens weg bij dit soort auto’s. Een 2000kg zware sedan kun je geen sportauto noemen. Hooguit een sportieve sedan of snelle rechtuitbrander.
Verder een erg leuke auto. Jammer van de vele problemen die vaak gelijk de hoofdprijs kosten. (bijv. Falende vanos en problemen met het motorblok bij de prefacelift modellen)
@jeffreym3: wat maakt dat uit dan? Het is gewoon de sport versie van de gewone 5 serie, dat maakt het toch een sportauto, deze auto rijd sneller dan de meeste sport auto’s, drift lekker door bochten enz. Dat maakt het dus een sport auto
@isobmw: dat maakt het een sportieve sedan. Geen sportauto. Een porsche 911 is een sportauto. Een Megane RS ook nog wel. De e39 M5 is een gewone 5 serie met een behoorlijk blok erin. Qua onderstel aanpassingen is het niet heel bijzonder.
@jeffreym3: niet heel bijzonder zegt ie… :( heb je er weleens in gereden?
@driver28: Hij heeft wel een punt. BMW heeft met deze auto een balans opgemaakt tussen comfort en sport. De reguliere uitvoering is meer comfort, de M is sportiever. Vergelijk dat echter met het onderstel van een willekeurige echte sportauto, of een goeie schroefset, dan kom je er achter dat het onderstel wel degelijk een compromis is.
Maakt dat uit? Volgens mij niet, maar er is dus wel een punt dat dit geen hardcore sportauto is als bijvoorbeeld een 911.
Ik heb deze auto trouwens overwogen, ze zijn goed betaalbaar, zeker als je zelf bereid bent er wat aan te doen. Uiteindelijk niet voor de auto gekozen omdat ze niet in Touring uitvoering beschikbaar zijn (nooit officieel gemaakt) en omdat ze er toch wel gedateerd uit beginnen te zien.
@lemster: dan kijken voor een E61 model :)
@driver28: Inderdaad, 550i. Is ook lichter. Schroefset + LSD er onder en je hebt een prima auto. Of stiekem dromen van een Alpina B5 of B5s (zijn qua prijs ook helemaal niet zo vreselijk gek meer).
@driver28: Wat ik vergat toe te voegen is dat de M5 E61 is extreem zeldzaam is met een handbak. Die SMG bakken draaien allemaal in de soep en vind ik ook niet leuk, dus die wil ik niet. En het blok is ook niet enorm betrouwbaar. Bovendien verbruikt die V10 1 op 5. Het is het gaafste blok wat er is, maar dat vind ik allemaal iets te ver gaan.
Voor minder dan de prijs van een M5 kun je ook een 550i met handbak kopen en daar een supercharger + schroefset + LSD op (laten) zetten. Dan zit je op vergelijkbaar vermogen en handling als dat van de M5, maar het vermogen is allemaal veel eerder in je toeren beschikbaar (en dus bruikbaarder op de openbare weg). Bovendien is de 550i een 200 kg lichter dan de M5 en ziet die er ook wat subtieler uit. Sleepers zijn nou eenmaal het gaafste.
@lemster: idd handbak zijn er niet veel..ik heb er zelf nog geen gezien iig :) maar een 550 is ook zeker niet verkeerd al vind ik zelf de standaard bumperkit van de e60/e61 maar saai, maar van de andere kant wel weer een sleeper
@jeffreym3: Dit is een foutieve bewering. Een Megane RS is een zogenaamde Hot Hatch, geen sportauto. Een Elise, Boxster, S2000, Caterham 7, MX-5, GT86, 370Z ed zijn sportwagens. Auto’s die er speciaal voor ontworpen zijn.
Zowel de M5 als de Megane Renault Sport zijn sportieve versies op basis van normale productie auto’s. De M5 kun je wel kwalificeren als een Sport Saloon (sport sedan). En en verdoemd goede ook nog eens ;-)
@jeffreym3: Ik vind het een sportauto, een 535i is een sportieve sedan.
@haaldie20inchvanjegolfaf: als die 535i niet al sneller is dan de m5
@haaldie20inchvanjegolfaf: @isobmw,
Wat jullie vinden moet je naar het politiebureau brengen.
Hier de definitie van het begrip “sportwagen”.
De eigenlijke definitie van een sport auto is een voertuig, waarmee aan professionele autoraces wordt deelgenomen. Daarnaast zijn er echter ook sport auto’s die voor het normale wegverkeer zijn toegelaten. Hiertoe behoren bijvoorbeeld de Porsche 911, de Porsche Boxster, de Lotus Elise of de Ferrari F430. Deze sport auto’s onderscheiden zich nadrukkelijk van sportcoupés, sportsedans of GrandTtourismo’s, die weliswaar ook als sportieve varianten te boek staan, maar bij lange na niet de prestaties leveren die deze sport auto’s kunnen behalen.
Een M5 valt in de categorie “sportsedan”.
@jrk68: wat jij vind moet je ook naar het politiebureau brengen dan, als mensen het een sportwagen vinden of niet, moeten ze zelf weten toch, deze m5 word vaker gebruikt op het circuit, dan voor zaken denk ik, dus meer ‘sport’
@isobmw: Ga toch knikkeren joh
@redbeams: ga huilen joh
@isobmw: een M5 is zeker weten een sportauto, anders kan het ook geen ringtaxi zijn. Echter, buiten die 2 ringtaxi’s wordt geen enkele M5 gekocht om circuits onveilig te maken. xD
@isobmw:
Laat denken a.u.b. aan een paard over, buiten de ringtaxi, een paar safetycars en een paar afgtrapte ouwe lijken op de ring ben ik in mijn 30 jarige carrière op de circuits nog nooit een M5 op het circuit tegen gekomen.
Dat je fan bent van BMW, prima. Zelf heb ik ook een zwak voor het merk, maar niet genoeg om dergelijke onzin uit te kramen….
@jrk68: nu is die definitie natuurlijk ook niet helemaal juist. Zo kan een megane rs (of tegenwoordig elke andere goeie hothatch) zich best redden tegenover porsches. Met een goede rijder ook nog wel tegen een f430.
@jeffreym3:
Jij vindt die definitie niet juist, dat is wat anders dan dat die definitie niet juist is, ik hb hem immers niet verzonnen maar gewoon gekopieerd.
Gelukkig zeg je het zelf al, een Megane RS is een hothatch. Misschien wel de beste ooit en een zeer capabele auto maar als je de segmenten in de branche zou kennen is het dus geen sportwagen.
Ik daag hierbij AB uit om hier eens een artikel over te schrijven, ik word een beetje moe van al die betweterige onwetendheid….
@jrk68: wat je vind moet naar het gemeentehuis, zucht…
@frankel:
Zucht, je vindt, met DT dus….
@jrk68: Ik moet hier van poepen.
@jeffreym3: Niet zo piepen. Een Megane RS is weer een kruiwagen vergeleken met een Dauer, die anderen weer sportwagen noemen. Ik denk dat als je een auto met 400pk hebt die ontworpen is om dat ook op de weg te houden dan heb je een sportauto. Puur omdat het in een saloon zit brengt daar weinig verandering in, anders zou BMW met weinig tot geen sportauto’s overblijven.
Ondanks dat het een vrij simpele wagen is (waarmee ik bedoel dat 5-serie een alledaags massa product is, geen coachbuild van de hand van een kunstenaar of een compromisloze sportieve glamour coupe) vind ik dit een van de mooiste ontwerpen die er is.
Deze staat sowieso in m’n top 20.
Al vind ik dat men er gewoon een dikke 6-in-lijn in had moeten lepelen ipv zo’n V8 blok.
@Hupke: neejoh! Voor deze hebben ze een goeie keus gemaakt ik hou ook van 6 in lijn! Maar de V8 van deze m5 is echt super!
http://youtu.be/88b_gqlkcMg
Jaa! Mooie opvolger voor mijn E39 530i! Zou er graag 1 willen!
@rd1991: ik heb er vorig jaar een gekocht in M uitvoering het is ook echt een superfijne auto
Ik blijf dit toch een van de mooiste en meest klassieke M5 vinden. Elke keer als ik er één zie rijden kijk ik toch even om. Het is de ultieme all rounder in m’n ogen.
@jaimeeus: Ik ook. Ik vind dit ‘gewoon’ de mooiste sportsedan.
Geef mij maar een E60 M5, S85!!!
@maseratizzzzzzzz: mee eens. Geluid, looks, moderner. Zou ook mijn keuze zijn.
@camber24, @maseratizzzzzzzz: en een hoop problemen. Met name aan dat zogenaamd heerlijke blok…
Inderdaad zeer special, tijdloze auto zo’n e39 5-serie. M5 blijft een geweldig concept, een auto die goed inzetbaar is als dagelijkse fijne sedan en als er éven tijd voor een lolletje is een geweldige sportwagen blijkt te zijn
@knipperlichtje: FOEI!! jeffreym3 zei toch dat men ‘sport’ weg moet laten bij een 2000 kg zware sedan!! Stoute knipperlichtje!!
@drugsrunner: ideale drugsrunnerbak trouwens..
De E39 blijft geweldig, de E60 is heeft die heerlijke V10 maar de M5 F10 is gewoon zoo prachtig en zo goed!! Hier vs GT-R: http://m.youtube.com/watch?v=nNgQXECT90o
doei GT-R!
@jrmpower24: ik kan dit geen DOEI noemen…. Ik vind het meer een DOEI BMW, tenslotte is het een Nissan die een dikke Duitser aan zijn lip blijft
@jrmpower24: Volgens mij remdie die gtr eerder af.Hier vanuit de gtr https://www.youtube.com/watch?v=IVBr4VmW1c0&app=desktop
@redbeams: remdie=remde
@redbeams laat je ogen nakijken z.s.m.
@isobmw: Ik zei toch…ga toch knikkeren joh.
@redbeams: stuur je mama maar even knikker ik met haar:)
@isobmw: Heb het net gevraagd maar ze heeft niks met leeghoofden zoals jou.
@redbeams: dan heeft ze dus ook niks aan jou;)
@isobmw: Just ask and you will know…
Mooiste BMW ooit gemaakt.
@Homer55: Staat ook bij mij bovenaan op de lijst :)
Geweldige auto! Maar geen ingewikkelde techniek? Ik vind bijvoorbeeld een g-krachten sensor, die onder andere de olie in het carter op de “goede plek” houdt best bijzonder…
die 6-pitters van BMW zopen al meer dan mijn 454 Olds ..
zal dit wel helemaal schrikbarend zijn ..
@lincoln: Zal wel op LPG lopen dan….
@lincoln: Onzin, zelf 4x een zes in lijn gehad van bmw,E36 323i en 3x E46 328i.
1 op 10 met gemak en op lange afstanden zelfs 1 op 13.
@bofkont:
hetzelfde verbruik als een F-150 uit die periode dus ..
hebben ze lekker voor elkaar bij BMW dan ..
@lincoln: wat voor prachtige Olds heb je dan? Een Toronado? Ninety Eight? Eighty Eight? Of toch een Vista Cruiser of iets anders? Vertel maar!
OT: Wat een prachtbak is een M5 E39! Geweldig!
@toyotafortuner:
70er 88 coupe + 71er Cutlass ..
en over een paar weken rij ik trouwens weer voor een maandje in een Suzuki APV ..
@lincoln: 2 prachtige auto’s! Goeie keuze! Wat de APV betreft: is een Ertiga niet comfortabeler? :)
@lincoln: Mijn oude 523i (E39) liep gewoon 1 op 11, 1 op 13 als ik het rustig aan deed, en mijn huidige 325i (E92) haalt ook 1 op 11, valt mij nog heel erg mee. Lange stukke autobahn is overiggens gewoon 1 op 6, dat wel.
@gtwillem:
voor een auto uit de jaren 70 zou dat idd normaal zijn ..
@lincoln: Ik vind 1 op 11 niet verkeerd, mijn Impreza doet met gemak 1 op 13 (als je rustig aan doet).
Mijn buurman heeft een 518 uit 78, haalt de 1 op 8 niet eens, zijndus je bewering klopt niet helemaal.
@lincoln: klopt z’n ding zuipt als een ketter maar daar werd toen veel minder naar gekeken als nu
dat was nog in de guldens tijd en stroomde het geld met bakken binnen
@bmwpowerm5:
dank voor je bijval ..
het valt niet mee in een wereld vol onderbuik kneuzen ..
Autoblog. Intens dank ik u voor de aandacht die u weidt aan simpelweg de beste auto. Ter universum.
Als ik na mijn huidige opleiding aan het werk ben en genoeg verdien om naast een Impreza een M5 E39 te kopen en te rijden, dan doe ik dat gelijk. Maar dan wel met Hayward & Scott einddempers eronder. De M5 die hier tot 2 jaar geleden altijd in de wijk stond had een compleet op maat gemaakt uitlaatsysyeem met vier eindpijpen van circa 120mm groot. En klinken dat dat ding deed!
@ej20g: je haalt de woorden uit mijn mond ik zou precies hetzelfde doen.
Goedkoopste sport sedan die er is…..Kost zo’n sticker?
Imo de mooiste M5/5-serie ooit gemaakt!
Pfoe, deze is zo lekker. Mooiste BMW ooit gemaakt en een van m’n favoriete auto’s terwijl ik totaal geen BMW fanboy ben
Wederom, doe mij maar een E55 AMG, Zie letterlijk echt niks in die m5.
@henkhupelschoten: Hoezo fanboy ;)
@henkhupelschoten: Vind je zo’n E-klasse er niet enorm gedateerd uitzien vergeleken met een E39?
@henkhupelschoten: De E55 AMG is fantastisch, maar de M5 is Perfect, ik heb met beide een blokje om gemogen, maar de BMW was nog net wat verfijnder, dan de Mercedes.
OT: Ik wil er één met het stuur rechts en in het blauw, met open dak.
@Orichy:
Een cabrio M5?
Dat wordt een stevig stukkie zagen dan….
@Orichy: Mag ik vragen waarom je het stuur rechts wil?
@Orichy: meen je dat echt? de E55 van die tijd is gewoon een stoomboot levensgevaarlijk als je daar hard mee door een bocht wil
@henkhupelschoten: M5 is een stukje specialer. De E55 AMG is ook erg leuk (tijdje in een E55 Combi gereden) maar het is vooral een heel erg snelle E-klasse. Op dagelijkse basis wel prima mee te leven, overigens. En vergeet niet dat ze flink roesten, dat had Mercedes pas na 2006 een beetje voor elkaar.
Wat zou ik deze graag willen hebben ( ooit )
Gaafste M5 ooit! Zo’n E39 is echt tijdloos! De 1996-2003 periode is wat mij betreft qua design echt het beste BMW tijdperk geweest.
Fenomenaal de E39 M5, veruit de mooiste M5 naar mijn mening.
De E39 reeks is sowieso de mooiste 5 serie ooit.
De eerste series hadden idd wel kostbare problemen, olie zuipers door falende zuigerwanden.
Voor mij de beste gepeperde sedan. Vooral omdat ie niet zo pompeus is als huidige premiumbakken!
Bij mij staat er een paar straten verder op een, een grijze :P
Nu nog vier van die diaprojectoren in de deuren om het logo op de grond te projecteren en hij is helemaal af!!
Nog een weekje wachten op het mooiste deel van de serie…
Geweldige auto! Zou er graag 1 in goede staat willen vervangen voor m’n e39 525i maar ondanks de aantrekkelijke prijs van de e39 M5 is hier in NL de btw, verzekering, brandstof en onderhoud helaas een stuk minder leuk voor de masterlijke beest!!!
@venividivici: de=dit
Ik weet me nog die geweldige test van de E39 M5 door Tiff Needel in Top Gear goed te herinneren,toen nog op de donderdagavond op BBC2.Wat een auto.
Bloedmooie auto de e39 is mijn favoriete M5 samen met de f10.
Heeft een tijdloze design en zou nu nog steeds meekunnen.
Deze is vele malen indrukwekkender dan de E55 AMG W210 uit dezelfde tijd.
De w211 is dan wel weer een fraaie, maar de w210 niet.
Ontzettende onzin dat dit de laatste echte M5 is. Is het zo’n drama dat een auto met de tijd meegaat?
Zelfde verhaal met de 911
@ettie:
Die 911 is een slecht voorbeeld, die is geëvolueerd van een sportwagen naar een handtasje.
Die is er dus niet begeerlijker op geworden, naar mijn bescheiden mening..
@tupperware: deels eens, als je er in gereden hebt dan zou je m meer als een luxe sporttas omschrijven
Zo hoort een m5 te zijn! Prachtig
Bij de vorige M-specials had ik wat te klagen: Ik snap niet dat de M-versies van E34 en E28 de voorkeur krijgen boven de Alpina-versies.
Dat is bij de E39 anders. Met de Alpina B10 E39 is nogal gerommeld. Hij is er als 6- en als 8-cilinder, en begint al bij 260 pk. Ook is de sterkste versie nog lang geen M5.
Tegelijk is deze M5 meer zakensedan dan eerdere types. Iets minder brul, iets meer luxe. Kortom: Wat meer Alpina.
@mout: De Alpina B10 3.0, 3.2 en 3.3’s liepen overigens wel schitterend. En diie kon je ook met handbak en LSD krijgen. Een Late B10 V8 S had 375pk, ook niet verkeerd.
Maarj je hebt zeker een punt, er is nu minder verschil tussen een BMW M5 en Alpina B5 S, alle twee hebben ze een 4.4 V8 Biturbo met automaat. En het scherpe randje van een M5 is er nu ook wel af.
Heerlijke auto, prachtige velgen……..heb ze zelf ook!
Mijn favoriet de ///M5 E39.
Heerlijk design, geweldige motor, prachtig interieur,…Echte droomwagen.
Dankzij de magische handen van Joji Nagashima (designer E39).
///M ///M ///M ///M ///M ///M ///M ///M ///M ///M ///M ///M ///M ///M ///M ///M ///M ///M ///M
Ooit staat er (minstens) eentje op mijn oprit….
Doet me gelijk denken aan die (inmiddels overleden) Georgische M5 straatracer. http://www.autoblog.nl/nieuws/georgische-m5-drifter-is-niet-meer-59901
De mooiste 5 serie OOIT!…
Hoe mooi ik de E39 M5 ook vind, strikt genomen is dit al geen echte M meer. Het blok werd namelijk niet meer met de hand gebouwd, en hij stond in dezelfde fabriekslijn als de overige E39’s.
De E34 was een echte M5. Als ik zou moeten kiezen zou het dan ook een E34 M5 of Alpina B10 3.5/1 (op basis van E34) zijn.
Dit kan dus gewoon jouw auto zijn https://link.marktplaats.nl/m1442585713