Veel BMW fans beschouwen de E39 M5 (1998-2003) als de laatste echte M5. Een pure sportauto, zonder ingewikkelde computersystemen, maar wel met een dikke V8 die 400 pk door de achterbanden pompt.
V8-power
Zagen we bij de E28 M5 (282 pk) en de E34 M5 (311 pk) nog een 3.5 liter zes-in-lijn, de krachtigste versie van de E39 kreeg een 4941 cc grote V8. Deze M5 werd onthuld op de autosalon van Genève in 1998. Een waar kanon, de V8 gaf namelijk 400 pk bij 6600 tpm en 500 Nm tussen de 3800 en 5000 tpm. Het geluid viel mij wat tegen, maar je weet: hoe meer toeren hoe lekkerder. Het gebrul wordt namelijk pas getemperd bij 7000 tpm.
Sportieve zakensedan
Met een snaarstrakke wegligging, een 0-100 km/u tijd van 5,3 seconden en een top die zonder begrenzer (250 km/u) boven de 300 km/u zou liggen, liet BMW zien dat een zakensedan bijzonder sportief kan zijn. De auto deed een rondje Nurburgring in 8 minuten en 20 seconden.
Handgeschakeld
De M5 was alleen leverbaar met een handgeschakelde zesbak. Dezelfde transmissie die ook in de 540i lag, weliswaar wat verstevigd. Iets wat BMW Motorsport ook deed met het onderstel en de carrosserie. Naast dat de auto 2,3 cm lager kwam te liggen, voegde het merk zwaardere anti-roll bars toe en werd de vering strakker afgesteld.
Geen i-Drive
Ondanks dat het de auto nog ontbeerde aan een i-Drive systeem met tal van rijmodi, had de E39 M5 al wel een sportknop. Die verbeterde de gasrespons. Ook was er Servotronic dat de stuurbekrachtiging aanpaste aan de snelheid van de auto. Mooie techniek voor die tijd.
20.482 stuks
In tegenstelling tot zijn voorgangers werd de snelste E39 geboren op dezelfde productielijn als de reguliere 5 Serie. BMW kon daardoor de productie flink opschroeven. In het totaal zijn er 20.482 stuks gebouwd.
Youngtimer
Tegenwoordig is de E39 M5 een gewilde youngtimer. De auto kostte nieuw circa 110.000 euro maar is al voor minder dan een kwart van die prijs te vinden. Gekoesterde exemplaren gaan rustig nog voor circa 40 mille over te toonbank. Heel leuk speelgoed, en genoeg ruimte voor de kids!
98 reacties
Verder een erg leuke auto. Jammer van de vele problemen die vaak gelijk de hoofdprijs kosten. (bijv. Falende vanos en problemen met het motorblok bij de prefacelift modellen)
Maakt dat uit? Volgens mij niet, maar er is dus wel een punt dat dit geen hardcore sportauto is als bijvoorbeeld een 911.
Ik heb deze auto trouwens overwogen, ze zijn goed betaalbaar, zeker als je zelf bereid bent er wat aan te doen. Uiteindelijk niet voor de auto gekozen omdat ze niet in Touring uitvoering beschikbaar zijn (nooit officieel gemaakt) en omdat ze er toch wel gedateerd uit beginnen te zien.
Voor minder dan de prijs van een M5 kun je ook een 550i met handbak kopen en daar een supercharger + schroefset + LSD op (laten) zetten. Dan zit je op vergelijkbaar vermogen en handling als dat van de M5, maar het vermogen is allemaal veel eerder in je toeren beschikbaar (en dus bruikbaarder op de openbare weg). Bovendien is de 550i een 200 kg lichter dan de M5 en ziet die er ook wat subtieler uit. Sleepers zijn nou eenmaal het gaafste.
Zowel de M5 als de Megane Renault Sport zijn sportieve versies op basis van normale productie auto’s. De M5 kun je wel kwalificeren als een Sport Saloon (sport sedan). En en verdoemd goede ook nog eens ;-)
Wat jullie vinden moet je naar het politiebureau brengen.
Hier de definitie van het begrip “sportwagen”.
De eigenlijke definitie van een sport auto is een voertuig, waarmee aan professionele autoraces wordt deelgenomen. Daarnaast zijn er echter ook sport auto’s die voor het normale wegverkeer zijn toegelaten. Hiertoe behoren bijvoorbeeld de Porsche 911, de Porsche Boxster, de Lotus Elise of de Ferrari F430. Deze sport auto’s onderscheiden zich nadrukkelijk van sportcoupés, sportsedans of GrandTtourismo’s, die weliswaar ook als sportieve varianten te boek staan, maar bij lange na niet de prestaties leveren die deze sport auto’s kunnen behalen.
Een M5 valt in de categorie “sportsedan”.
Laat denken a.u.b. aan een paard over, buiten de ringtaxi, een paar safetycars en een paar afgtrapte ouwe lijken op de ring ben ik in mijn 30 jarige carrière op de circuits nog nooit een M5 op het circuit tegen gekomen.
Dat je fan bent van BMW, prima. Zelf heb ik ook een zwak voor het merk, maar niet genoeg om dergelijke onzin uit te kramen….
Jij vindt die definitie niet juist, dat is wat anders dan dat die definitie niet juist is, ik hb hem immers niet verzonnen maar gewoon gekopieerd.
Gelukkig zeg je het zelf al, een Megane RS is een hothatch. Misschien wel de beste ooit en een zeer capabele auto maar als je de segmenten in de branche zou kennen is het dus geen sportwagen.
Ik daag hierbij AB uit om hier eens een artikel over te schrijven, ik word een beetje moe van al die betweterige onwetendheid….
Zucht, je vindt, met DT dus….
Deze staat sowieso in m’n top 20.
Al vind ik dat men er gewoon een dikke 6-in-lijn in had moeten lepelen ipv zo’n V8 blok.
http://youtu.be/88b_gqlkcMg
doei GT-R!
zal dit wel helemaal schrikbarend zijn ..
1 op 10 met gemak en op lange afstanden zelfs 1 op 13.
hetzelfde verbruik als een F-150 uit die periode dus ..
hebben ze lekker voor elkaar bij BMW dan ..
OT: Wat een prachtbak is een M5 E39! Geweldig!
70er 88 coupe + 71er Cutlass ..
en over een paar weken rij ik trouwens weer voor een maandje in een Suzuki APV ..
voor een auto uit de jaren 70 zou dat idd normaal zijn ..
Mijn buurman heeft een 518 uit 78, haalt de 1 op 8 niet eens, zijndus je bewering klopt niet helemaal.
dat was nog in de guldens tijd en stroomde het geld met bakken binnen
dank voor je bijval ..
het valt niet mee in een wereld vol onderbuik kneuzen ..
OT: Ik wil er één met het stuur rechts en in het blauw, met open dak.
Een cabrio M5?
Dat wordt een stevig stukkie zagen dan….
De E39 reeks is sowieso de mooiste 5 serie ooit.
De eerste series hadden idd wel kostbare problemen, olie zuipers door falende zuigerwanden.
Heeft een tijdloze design en zou nu nog steeds meekunnen.
Deze is vele malen indrukwekkender dan de E55 AMG W210 uit dezelfde tijd.
De w211 is dan wel weer een fraaie, maar de w210 niet.
Zelfde verhaal met de 911
Die 911 is een slecht voorbeeld, die is geëvolueerd van een sportwagen naar een handtasje.
Die is er dus niet begeerlijker op geworden, naar mijn bescheiden mening..
Dat is bij de E39 anders. Met de Alpina B10 E39 is nogal gerommeld. Hij is er als 6- en als 8-cilinder, en begint al bij 260 pk. Ook is de sterkste versie nog lang geen M5.
Tegelijk is deze M5 meer zakensedan dan eerdere types. Iets minder brul, iets meer luxe. Kortom: Wat meer Alpina.
Maarj je hebt zeker een punt, er is nu minder verschil tussen een BMW M5 en Alpina B5 S, alle twee hebben ze een 4.4 V8 Biturbo met automaat. En het scherpe randje van een M5 is er nu ook wel af.
Heerlijk design, geweldige motor, prachtig interieur,…Echte droomwagen.
Dankzij de magische handen van Joji Nagashima (designer E39).
///M ///M ///M ///M ///M ///M ///M ///M ///M ///M ///M ///M ///M ///M ///M ///M ///M ///M ///M
Ooit staat er (minstens) eentje op mijn oprit….
De E34 was een echte M5. Als ik zou moeten kiezen zou het dan ook een E34 M5 of Alpina B10 3.5/1 (op basis van E34) zijn.