
Is de wereld klaar voor een hybride 911?
De geruchten over nieuwe 911jes beginnen altijd vroeg. Alles passeert de revue: De volgende 911 krijgt een viercilinder of een V8, of een buitenboordmotor of wordt elektrisch. Als je alle geruchten verzint is het niet zo gek dat er een keer eentje waar is, in dit geval is dit de laatste. Vorige maand liet Porsche CEO, Oliver Blume, weten dat de volgende Porsche 911 een hybride versie krijgt. In een interview met Automobile Magazine deed hij zijn boekje open.
“De auto komt zodra de markt er klaar voor is” aldus de CEO. Dit is ergens gedurende de levenscyclus van de 992, rondom en nabij 2023. Naar verluidt krijgt de auto ‘gewoon’ een 3.0 flat six, zoals we gewend zijn. De kracht die deze motor levert wordt aangevuld door een elektromotor met 94 pk en 310 Nm koppel. Dit zorgt voor een totaalvermogen van 485 pk en 761 Nm koppel. Het batterijenpakket moet 10.8 kWh leveren, wat genoeg sap moet zijn om 64 kilometers elektrisch te rijden. Eerder werd verwacht dat de nieuwe Carrera een hybride zou worden, maar het wordt dus een losstaand model. Knap hoor, de exacte gegevens weten van een model dat pas over vijf jaar het licht ziet. Wij verwachten dat er nog wel het een en ander zal veranderen.
Porsche blijft Porsche, dus de 911 blijft een snelle jongen. Hoewel.. is Porsche nog wel Porsche? De 911 blijft in ieder geval een 911, en die is snel. In 3.5 seconden moet de hybride naar de 100 kunnen, met een maximumschnellheid van 310 km/u. Enkele andere sappige dingen die je moet weten zijn de aanwezigheid van een koppel boost functie van 20 seconden, on-demand vierwielaandrijving en coasting modus om energie te besparen.
En nu we toch bezig zijn zullen we jullie de speculaties rondom andere modellen niet onthouden. De 992 turbo S krijgt naar verluidt 40 pk extra, wat uitkomt op een totaal van 620 paardenkrachten. De nieuwe GT3 krijgt een helaas gedownsizede bi-turbo motor. Rust in vrede mijn heerlijk klinkende vriend.
De Carrera en de Carrera S krijgen beide een upgrade van 30 pk, dit zorgt voor totaalvermogens van 400 en 450 pk. Om de krachtboost van de nieuwe zescilinders op te kunnen vangen is Porsche ook bezig met een nieuwe 8-traps PDK.
Naar verwachting wordt de nieuwe generatie 911 in oktober onthuld op de Mondial de l’Automobile in Parijs. Zoals gewoonlijk beginnen ze met Carrera 2(S) en 4(S).
Rust zacht, atmosferische 911.
@jochempie: straks gaan ze die dingen nog waterkoeling meegeven ..
Het moet niet gekker worden ..
Vast een ideetje dankzij Rutte ..
Allemaal hoogopgeleiden ..
Ligt allemaal aan Trump ..
@willeme: @willeme=Lincoln? ..
@porker: mind = blown
@porker: Eens in de zoveel tijd komt er een reactie van willem die typisch lincoln is. Of hij trolt zo nu en dan eens goed of hij vergist zich en is onder de verkeerde naam bezig. Hoe dan ook klopt het niet…
@willeme: hoe kom je daar nou weer bij?? Wedden dat het bij de Rabobank vandaan komt!!!
@rhellema: altijd al geweten. Het is allemaal de schuld van de Rabobank.
@jochempie: als we altijd zouden blijven hangen in ’t verleden reden we nog met paard en wagen.
@henk_he: ik zeg ook niet dat het slecht is, maar het is wel jammer dat het niet meer kan.
@jochempie: de LaFerrari en 918 Spyder zijn ook hybrides…ken weinig auto’s op dit moment die beter klinken. Laat maar komen dus!
@ingloriousleon: En allebei met een afmosferische motor, drol..
@jochempie: ik vind geen enkele 911 lekker klinken. Turbo of niet.
Een snotterige boxer is gewoon ruk. Doorgemodderd concept, net als de motor achterin trouwens..
@lippie: Ik wil je vragen even dit filmpje te bekijken:
https://www.youtube.com/watch?v=KVdme4ISq8Y
Als ik er het geld voor zou hebben zou ik een sprintje trekken naar de Porsche dealer voor een GT3 met touring pack, zo worden ze binnenkort niet meer gemaakt.
@tvklarenbosch: in Turkije staan er nog een zwikkie ;)
Porsche is voor mij geschiedenis als dit klopt. De huidige carrera klinkt niet, om over de turbo nog maar te zwijgen.
@nopetrolnofun: de huidige Carrera klinkt bijzonder goed. Daar zit nog echt een 911-geluid in. Op deellast klinkt ie misschien zelfs beter dan de vorige. De 911 Turbo klinkt al jaren briljant.
Stel je voor dat je een porsche bij een stoplicht ergens in de binnenstad ziet optrekken met het geluid van een….Prius.
Gelukkig zijn vele 911 kopers puristen, hoop dat ze massaal die stekker auto negeren en voor een ‘echte’ 911 gaan. Maar ja, fiscaal voordeel zal wel genoeg reden zijn om zo’n hybride geval aan te schaffen :(
@sjeemsbond: waarom ook niet. Stuk beter voor de motor om hem bij stadsverkeer niet te belasten
@tuutertuuter: tenslotte moet een racemotor toch stuk gaan door te racen en niet door de ‘poser’ uit te hangen in ee binnenstad…
@sjeemsbond: niks mis met mijn geluid
@sjeemsbond: je maakt een kleine vergissing. De puristen rijden geen 911, die dromen er alleen van. De mensen die een 911 kopen kiezen massaal voor de minst puristische versie, met vier wiel aandrijving en automaat.
@sjeemsbond: “Stel je voor dat je een porsche bij een stoplicht ergens in de binnenstad ziet optrekken met het geluid van een….Prius.”
Voorlopig stel ik me dan een 918 voor. Helemaal niet vervelend om te zien.
@torsen: dat bedoel ik! Die van mij heeft ook wat weg van een 918!
@toyotaprius: laten we zeggen dat de jouwe model stond voor de 918, je rijdt dus een ‘oer 918’
@torsen: nee hoor, ik heb heel bewust een 997 Carrera S coupé met 6-bak gekocht. Stukken lekkerder en lichtvoetiger dan…. de Carrera 4 automaat die ik ervoor reed (-: Wel leuk om te zien dat zo’n configuratie nu als 991 Carrera T als “puritijns” wordt neergezet. Het is “zoals het hoort” wat mij betreft. Heb ook goede herinneringen aan de 986 Boxster S met zesbak. Niet heel mooi misschien, maar qua wegligging heerlijk.
@pmm1971: Ik neem aan dat dit een antwoord op @mashell was van de reactie boven die van mij.
@willeme: Topsnelheid in het Duits is: Höchstgeschwindigkeit.
Verder vind ik het prima dat auto’s door evolueren. Ook bij de 911. De tijd is ernaar. Blijft uiteraard jammer van de beleving (van donker grommend tot hees huilende zes cilinder boxermotoren).
@Original_Arnoud: ???
@willeme: hij heeft hem niet ?
@willeme:
Oeps. @de verkeerde auteur.. moest dus @merkelinho zijn..
Wat een tristesse. Driewerf zonde.
Doe mijn maar een Mustang Shelby GT350R.
Hybride 911, op zich best wel prima. Ook lekker in je 911 naar de supermarkt zonder je blok om zeep te helpen met allemaal korte ritjes met koude motor. En voor de rest stuurt het op elke rotonde en b-wegen nog steeds als een porsche
@allesmetturbo: En wanneer je met je 911 naar Zuid-Frankrijk rijdt, hoef je minder vaak te danken doordat de elektromotor de benzinemotor ontlast in die cruisemodus. Ik zou er wel een willen.
@edge: als je met een 911 naar zuid Frankrijk mag zou ik best heel vaak danken!!!
En als hybride iets helpt tegen tanken, heb je de foute moment gekozen om te rijden, want hybride brengt enkel echt op in de file… dus nog niks gewonnen ?
Mooie kans voor Alfa Romeo om een 8C opvolger neer te zetten met die heerlijke V6 uit de Giulia Q!
@slipstreamer: Dat zou dan dus de 6C worden ;)
Schijnt dat Porsche al een dealtje heeft gesloten voor nieuwe, efficiëntere elektromotoren met Nederlandse inbreng. Ondanks de eeuwenoude lay-out toch een van de meest innovatieve wagens.
@silverarrow: over welke NL inbreng heb je het dan?
@janjansen: Spijkstaal?!
Hopelijk gaan de mensen ooit inzien dat een lekker atmosferische sportauto die 5.000 km per jaar doet en goed bewaard wordt door een liefhebber waardoor die 30 jaar meegaat, minder vervuilend is dan een doordeweekse wegwerpauto die 25.000 km per jaar doet…
@zwannes: alleen als de mensen met de sportwagen er niet in een doorsnee doordeweekse auto er ook nog even 25k bij rijden. Eigenlijk zouden de liefhebbers met hun rijdersauto in de lijn van jouw argumentatie vooral met het openbaar vervoer moeten reizen.
@mashell: perfect! Minder mensen op de baan! En als er mensen rijden rijden ze in iets moois.
Gaaf! De luchtgekoelde motoren komen weer terug bij Porsche!
Dat het electromotoren zijn mag de pret niet drukken…
400pk in het basismodel… Eigenlijk volkomen absurd en niet zoals de 911 bedoeld is.
Prima al Die windmolens in de “normale” 911, maar zonde dat ze een turbo in de Gt3 proppen, dat hoogtoerige karakter en het geluid is juist het top punt van de huidige Gt3, en dat zal in de komende generatie helaas niet meer zo zijn… jammer!
“Enkele andere sappige dingen die je moet weten zijn de aanwezigheid van een koppel boost functie van 20 seconden,”
Heerlijk voor als je die 20 meter tussen jou en je voorligger ff snel wil overbruggen… in de file…
@rick-dos: Wij hebben een hybride cayenne en daarbij is inderdaad het probleem dat de motor bijna nooit goed op temperatuur komt. Om de zoveel tijd gaat hij ook hiervoor naar de dealer waar ze de motor schoonmaken (bekend probleem) en gelukkig valt dit onder de garantie. Anders zou je er echt op leeg lopen
@bastikaal: Als reactie op weetikveel… het is nog vroeg merk ik
@bastikaal: daar is een gemakkelijke oplossing voor: koop een vakantiehuis in Zuid Frankrijk. Maak je vaker lange ritten en blijft de motor schoon.
Wat ik me bij hybrides vaak afvraag, slijt de motor niet juist extra hard aangezien de brandstofmotor pas aanspringt zodra je na een paar kilometer van huis de snelweg op wil rijden en dan veel gas geeft, aangezien je motor dan nog koud is en ineens op zn flikker krijgt?
@weetikveel: zou dat niet andersom werken? Je wordt aangeraden in de winter niet tijdens het krabben de motor te laten draaien (als je dat al zou willen in die uitlaatgassen). Een motor draait onder belasting beter warm. Er wordt ook aangeraden om niet meteen volgas te geven omdat de olie nog niet goed door de motor gepompt is. Maar dat is precies iets wat het hybride systeem al vast kan doen.
>> de aanwezigheid van een koppel boost functie
Dat is in het Algemeen Beschaafd Nederlands gewoon 1 woord hoor: koppelboostfunctie.
On topic: ook Porsche zal mee moeten doen in de elektrificatie van hun auto’s. Dus wie weet, een 4-cylindermotor de 911 met meerdere turbo’s en grotere elektromotoren… Eens zal dat zwarte vloeibare goud opraken.
Ecoboost mustang, hybride 911.. tsja er worden er wel een klap meer door verkocht, en meer keuze is altijd goed voor iedereen
Het is alleen jammer dat je geen non turbo meer kan kopen, mja daar heeft iedere grote fabrikant ‘last’ van.
Allemaal leuk zo’n 992, maar wat komt er daarna? Geen 993 neem ik aan. 994? 995? 904??
@gulli: De i994 of de 994e
Rust zacht atmosferische 911?
Hybride en 911, Die twee dingen kunnen wat mij betreft echt niet samen…