• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen verzekert zich van Tesla-kennis

Auteur: jaapiyo, gepost 25 januari 2018 om 20:58 – 11 Reacties

Phaeton-Model-S


Handige investeerders, die Wolfsburgers.

Volkswagen maakt moves. Het bedrijf stroggelt nog altijd met de naweeën van dieselgate, maar tegelijkertijd is de blik gericht op de toekomst. Inmiddels lijken ze er ook bij VAG van overtuigd te zijn dat deze toekomst elektrisch is. Druk wordt er gewerkt aan de I.D. en aanverwanten.

Probleem is echter wel dat er joekelig veel batterijen nodig zijn voor al die elektrogebakjes. En op dat vlak zijn er toch echt fabrikanten die nu nog een voordeel hebben. Velen, waaronder ondergetekende, denken dat dit uiteindelijk geen onoverkomelijk obstakel zal vormen. Desalniettemin: Europese fabrikanten moeten hun accu’s nu nog grotendeels betrekken uit Azië.

In het Hoge Noorden van Europa werkt er echter iemand aan een snood plan om hier verandering in te brengen. Peter Carlsson wil met zijn bedrijf Northvolt in het Zweedse Skelleftea namelijk de grootste accufabriek van Europa bouwen. Qua formaat moet de fabriek een rivaal worden van Tesla’s Gigafactory in Nevada. Geen toeval, want Carlsson werkte voorheen bij Tesla, net als zijn compagnon Paolo Cerruti.

De kennis die ze op hebben gedaan bij Elon’s toko wordt kennelijk op waarde geschat door grote investeerders. Volkswagen-dochter Scania heeft namelijk geïnvesteerd in een ‘demolijn’ die Northvolt opstart in Vasteras. Scania’s CEO is enthousiast over het project en verwacht dat er volgend jaar al Scania’s zullen bestaan met batterijen uit de fabriek. Mocht alles volgens plan verlopen, lijkt er ruimte te zijn inniger samen te werken:

If we are successful in developing the kinds of products we aim for in this partnership, then this will be an important part of our supply chain.

Het één-plus-ééntje is snel opgeteld: tikt Volkswagen hier vast de benodigde accu’s van de toekomst binnen? (via Reuters)

Image-Credit: Phaeton en Model S uit het archief

Ook interessant!

  • Tesla Model 3 verkoopt dubbel zo goed als ID.3 in Europa
  • Video: Volkswagen ID Buzz voor het eerst rijdend gespot
    Video: Volkswagen ID Buzz voor het eerst rijdend gespot
  • Volkswagen start met testen autonome ID.BUZZ
  • Volkswagen is erop gebrand Tesla te verslaan
    Volkswagen is erop gebrand Tesla te verslaan

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

accu, Elektrisch, fabriek, id, Volkswagen

Vorig bericht: « Testaroli! Ferrari kopieert Mercedes’ diva?
Volgend bericht: Hier, de specs van de nieuwe 911, inclusief hybride »

Lees Interacties

Reacties

  1. dwfc zegt

    25 januari 2018 om 21:14

    Mevrouw Merkel zal haar autoindustrie wel beschermen ….
    https://www.trouw.nl/home/duitsland-wil-gigafabriek-voor-accu-s-bouwen~acf04217/

    Login om te reageren
    • audirijder zegt

      25 januari 2018 om 21:32

      @dwfc: ja, want tesla heeft niet voor miljarden aan subsidie binnen geharkt.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        26 januari 2018 om 09:03

        @audirijder: Subsidie die ieder ander merk ook binnen had kunnen harken, maar dat deden ze niet. Nee wat VAG betreft zijn ze het tegenover gestelde gaan doen wat jammerlijk heeft gefaald. Nu proberen ze duidelijk de achterstand in te halen door Tesla kennis op te kopen.

        Login om te reageren
      • dwfc zegt

        26 januari 2018 om 13:58

        @audirijder: Correct maar, Tesla is een beursgenoteerd bedrijf dat leeft van zijn aandeelhouders.Zolang deze blijven “investeren” is er geen vuiltje aan de lucht. Toch even deze opmerking, in 2016 maakte BMW een winst van 10 miljard € en Tesla een verlies van 6 miljoen $ …. per dag !

        Login om te reageren
    • huupe zegt

      26 januari 2018 om 07:10

      @dwfc: misschien een leuk nieuw item. Nederlandse bedrijven die afhankelijk zijn van de Duitse autoindustrie. Is voor ons zo gek nog niet wat ‘Mevrouw Merkel’ daar doet.

      Login om te reageren
  2. rijnounsdoor zegt

    25 januari 2018 om 21:32

    En met de software komt t ook vast goed…

    Login om te reageren
    • fouadski zegt

      26 januari 2018 om 07:08

      @rijnounsdoor: zolang de autopilot er niet in komt zal het wel los lopen

      Login om te reageren
  3. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    25 januari 2018 om 22:14

    Niet alleen de Europese fabrikanten halen hun accu’s uit Japan hoor… De Tesla mega factory is ook gewoon een Panasonic vestiging met een Tesla sticker

    Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    25 januari 2018 om 22:33

    Handige investeerders…

    Maar ik had mooi nog even gewacht… Binnenkort komt misschien wel een heel mooie futuristische en kant en klare accumegafactory met nog meer inside Tesla kennis in de executieverkoop…

    Login om te reageren
  5. rufctr01 zegt

    25 januari 2018 om 23:48

    Als ze bij VAG elektrische auto’s gaan maken dan is het ook afgelopen met het “olieverbruik grapje”

    Login om te reageren
  6. basr32 zegt

    27 januari 2018 om 17:33

    Ik zou zo’n Phaeton echt veel liever hebben dan zo’n rijdende koelkast

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North