De oplossing voor controversiële designaspecten is hier met een Porsche 996 die mooie koplampen heeft.
Je gaat ondergetekende echt niks horen zeggen over de Porsche 996 op een negatieve manier, en dat 996-eigenaar Wouter over mijn salaris gaat heeft daar niks mee te maken (echt niet). Maar even serieus, eigenlijk is het probleem niet zo groot. De Porsche 996 klopt qua lijnenspel erg goed, het was een perfecte revolutie voor de 911 die toch meer op een evolutie leek. En die lampen, tsja, het is ook een dingetje van zijn tijd.
‘Goede’ 996-koplampen
Er zijn mensen die Porsche nog steeds niet kunnen vergeven voor de 996. Jammer, maar dat is wel één van de redenen dat de 996 nu de instap-911 is. Goedkoper ga je ze niet vinden! Daarom hebben we nu een occasion die al je problemen oplost. Deze Porsche 996 occasion heeft gewoon ronde koplampen.
Swap
Door het importkenteken, 997 Turbo-velgen en dus de voorkant denk je misschien: wat is hier 996 aan? Mooi, dan hebben ze je te pakken. Er is namelijk een 996 gepakt en de hele voorkant van een 997 pre-facelift is erop geplakt, met dus de velgen van een 997 Turbo. Eigenlijk is een 997 al een manier om uit te vinden hoe een 996 met ronde koplampen eruit had gezien, maar de combinatie zo omgewisseld maakt nog eens duidelijk hoe klein de verschillen zijn tussen de twee generaties.
Het enige wat je niet krijgt is de achterkant, motor en het interieur van de 997. Wat normaliter de prijs zou drukken, daarover zo meer. Eerst even de basics. Los van de 997-ombouw is het een pre-facelift 996 uit 2000. Een Carrera 4, welteverstaan, met de 3.4 en een Tiptronic-bak. Goed voor 301 pk. Oh ja, en het is een cabrio, in blauw met een blauw kapje. Tof!
Minder tof is het idee achter deze ombouw, gezien de prijs. Hij kost namelijk meer dan de goedkoopste 997’s met 29.900 euro. Waarom je dan een halfbakken 997 zou kopen en niet een echte? En als de 996 in de lift zit, wil je eigenlijk een origineel exemplaar. Wie dus een dergelijke ombouw interessant vindt? Wij weten het niet.
Kopen
Maar goed, de auto ziet er prima uit, heeft met 165k op de teller nog meer dan genoeg leven in zich en eerlijk is eerlijk: het is een grappig idee. Grappig genoeg voor 30 ruggen? Bepaal zelf maar.
outlook zegt
Maarja wel lelijke velgen… bleh
alcantara zegt
Die zijn makkelijk te vervangen. Ik knap eerder af op de lelijke parkeersensoren. En het lelijke interieur.
Robert zegt
“…met 165k op de teller nog meer dan genoeg leven in zich”
Mits aantoonbaar netjes onderhouden.
*Kuch* IMS lager
DeWitteCondor zegt
IMS lager is ook zo’n internethype. Zelfs bij de meest gevoelige variant van het lager is het faalpercentage niet hoger dan 10% geweest. Bovendien is veel intussen al vervangen of gaat niet meer stuk. Als je je zorgen maakt kun je het vervangen voor 2,5k voor een betere aftermarket. Betere investering dan zo’n slecht passende 997 bumper.
gallardogt zegt
Die achterlichten van de 997 vind ik minder dan die van de 996.
raoufff zegt
Gewoon triest!
ClassicCarClubber zegt
In de jaren 90 zat ik volop in m’n tienerjaren als de 996 en Boxster uitkwamen. Ronde en organische vormen waren toen volledig normaal. Heb me er ook nooit aan gestoord en ook nu niet. Ik herinner me dat wanneer de 997 uitkwam, en terugkeerde naar de kenmerkende 911-styling, ik het gevoel had dat het een stap terug was. Nu vind in het overigens de best geslaagde 911. Zeker als 997.2 Turbo.
Jochen zegt
Zo’n nieuwe voorkant zit er toch zeker niet op omdat de hele voorkant in elkaar heeft gezeten ?
kniesoor zegt
Dat was ook míj́n eerste gedachte . . .
Tractie2000 zegt
Ik hoor helaas ook bij de club die moeite heeft met het 996 front.
Eerlijk, ik vindt die scherpe punten aan de koplampen ook het design verprutsen.
Niet dat ik elke vernieuwing afwijs, maar goed is nou eenmaal goed.
Die kitjes om toch een 996 meer 997 te laten lijken zijn niks.
Maar deze van AB is wel een goeie, en eerste die ik zie die kan.
Er zijn 996 uitvoeringen die de moeite zijn om een 997 look te krijgen, al verpruts je dan de originaliteit van zo’n special.
Dus gewoon voor de 997 gaan, en als ik er één wens dan een mooie luchtgekoelde 993.
De 993 is smullen, en een maat wil dolgraag een 964.
Flatsix zegt
De enige reden dat je zoiets zou kopen is dat de prijs significant lager is dan de real deal 997 of dusdanig leek bent dat je het ‘gewoon een leuke auto vindt’. Een 997 is de betere auto en de waarde(ontwikkeling) van een 997 begint met de termen ‘originaliteit’ en ‘historie’ met niet teveel km. Origineel is ie zeker niet en de historie roept ook vraagtekens op met een importauto waarvan de complete neus vervangen is.
Uiteindelijk zul je ook bij dit type zien dat er waardering ontstaat voor het karakteristieke van de generatie, wat in dit geval die koplampen zijn en dan moet je weer ombouwen. Het terugbouwen zie je ook veel bij eerdere generaties. Dit kost je nu denk ik ca 10K. Of deze niet zo exclusieve uitvoering met veel km en hoge productieaantallen ooit écht veel gaat stijgen is natuurlijk dan nog de vraag.
Voor een leek dus die er allemaal niet zoveel om geeft (en dat zijn er in dit prijssegment denk ik best wel wat) en niet perse een langetermijnvisie heeft , is dit een prima auto dus.
DeWitteCondor zegt
30k voor een tiptronic 996 cabrio met deze km stand is vrij fors. De vraag is of de ombouw m nou goed doet. De motorkap lijkt niet lekker aan te sluiten bij de bumper. Bovendien is de controverse rond de 996 vooral een die door autojourno’s is gecreeerd. Het design was gewoon de zeitgeist.
racenderechter zegt
Porsche 996 heeft de mooiste koplampen ooit. En deze wagen heeft in de kreukels gelegen.
sulobb zegt
De koplampen zijn mooi, maar ze passen niet bij het ontwerp van de 996. Van mij krijgt het project een 👎