En ze worden goedkoper en goedkoper. Deze Porsche 997 kost precies 30 mille!
Porsches zijn een uitstekende investering. Alle luchtgekoelde 911’s zitten al een tijdje in de lift. De prijzen zijn af en toe een beetje maf geweest, maar over het algemeen schrijf je er niet meer op af. Houd ‘m keurig bij qua, zowel esthetisch als technisch en je kan zelfs een klein beetje waardestijging verwachten als je niet te veel kilometers maakt.
Met de 996-generatie blijkt dat de 911 wel degelijk af kan schrijven. Het is al jarenlang de minst waardevaste 911. Zijn opvolger, de 997, is op eigenlijk alle punten beter en fraaier. En tot voor kort dus altijd duurder.
Dus op zich is dat ook niet vreemd. Maar de eens zo prijzige 997 is niet meer zo prijzig. We hebben namelijk een 997 van 30 mille gevonden!
Porsche 997 nu vanaf 30 mille
Voor de liefhebber is het er ook eentje in een kleur! jazeker, een blauwe. Of Aqua Blue om precies te zijn. Althans, daar lijkt het het meeste op. Mocht je de complete PTS-catalogus uit je hoofd kennen (zoals @Loek), horen we graag wat het anders moet zijn. Overigens was Aqua Blue geen PTS-kleur, maar gewoon een metallic lak. Hoofdsponsor @dutchdriftking zal kunnen beamen dat de 19 inch BBS Lobster-wielen de beste keuze zijn voor deze auto (en vele andere VAG-producten).
De rest van de specificatie is minder spannend. Het is een gewone Carrera, dus niet met de sterkere S 3.8 met straffer onderstel en de grotere remmen. Deze non-S heeft de 3.6 liter met 325 pk, op zich niet verkeerd. Helaas is heeft de 997 geen handbak, maar de automaat. Dat was in deze periode nog een ouderwetse slushbox met koppelomvormer en slechts 5 (vijf!) voorwaartse verzetten.
Koop dan?
In zijn tijd was het geen verkeerde transmissie, maar de PDK (die bij de facelift geintroduceerd werd), is vele malen beter. Van 0-100 km/u sprinten duurt precies 5 seconden en de topsnelheid bedraagt 285 km/u. Het is dus zeker geen stakker.
Dit specifieke exemplaar kost niet zozeer 30 mille vanwege de automaat. Nee, dat komt door de kilometerstand. De teller staat nu namelijk op 265.000 km. Dat vinden sommige mensen veel, maar voor een Duits kwaliteitsproduct zou het geen probleem moeten zijn. Inderdaad, ‘zou moeten zijn’, want de Carrera-blokken kennen wel degelijk lager-issues van de 996. Voordeel: iedereen heeft er een fix voor. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Check hier eventjes waar je op moet letten bij de aanschaf van een 997:
Meer lezen? Dit zijn 8 gedurfde Porsche-kleuren op een rij!
Polo Fun zegt
Ik wil er een Roebel voor geven.
alcantara zegt
Ik beschouw een auto als volledig afgeschreven vanaf 250k km op de teller. Dan is 30k nog steeds heel fors. Fabrieksnieuw zal het allemaal niet meer aanvoelen als je zoveel km’s met +300pk op de achterwielen hebt lopen knallen. En een complete onderstel revisie zal ook niet goedkoop zijn. Om nog maar te zwijgen over het blok zelf + automaat…
michiel_vandelft zegt
Dat is leuk als jij dat zo beschouwd, ben je vrij alleen in denk ik… :)
jaapiyo zegt
De 997.2 heeft de motorproblemen niet, maar de pre-LCI is wat fraaier…en goedkoper. Persoonlijk vind ik ze, net als de 993, qua looks wat overrated. Het is zeker niet lelijk, maar persoonlijke favorieten zijn het G-model, de 964 of de 991.2. De 996 is voor het geld in de juiste spec ook wel de moeite. Liever een bijzondere 996 met een goede historie en een kleurtje dan een dertien in dozijn zwarte 997 met zwart leder, zogezegd.
alcantara zegt
Dat je een 991.2 qua looks beter vind kan ik begrijpen, maar een 964…? Ik vind dat juist een heel schrale gedateerde bak vergeleken met dit. Ik vind ze pas vanaf de 993 mooi worden, met als enige echte misser de koplampen van de 996.
jaapiyo zegt
Ik vond de 964 als kind helemaal niks. Niet ‘de echte’ (G-model) en minder mooi dan de 993. Maar apart genoeg is dat veranderd. Ronde 90s designs zijn wat mij betreft slecht oud geworden. Het is op een of andere manier een beetje ‘makkelijk’, glad en karakterloos. Maar goed het is allemaal wel nuance natuurlijk, het zijn allemaal 911-jes en hoewel dat de Golf GTI van de sportwagens is, heeft het net als die Golf GTI altijd wel wat. Een 993 Carrera in Arenarood met standaardvelgen en pindakaas zeg ik ook geen nee tegen.
DeWitteCondor zegt
IMS was gerelateerd aan de M96/97 motor tm modeljaar 2008. De 997.2 heeft inderdaad een opvolger, maar bore scoring en vastzittende cylinders kan daar wel degelijk nog voor komen. Overigens hebben de Mezgers dit allemaal niet dus als het budget het toelaat zou ik altijd zoeken naar een Turbo of een GT3, alleen al hiervoor, maar dan zit je wel in een hele andere prijsstelling (hoewel er een tijd was dat je een 996 turbo handgeschakeld onder 2005 dikkere single row IMS kan niet vervangen worden meen ik dus die zou ik niet nemen (en dat is nou net deze gen 997.1).
mashell zegt
Bel de dokter, ik ben het helemaal met @Jaapiyo eens…
jaapiyo zegt
Kijk, goede zaak. Wil je ook nog wat stemadvies?
mashell zegt
Nou dokter, graag, ik zou graag een wat diepere bariton stem hebben, wat raadt u daarvoor aan?
jaapiyo zegt
Sustanon 250 mg i.m. eens per 3 wk. Bijwerkingen zijn potentieel een beetje alopecia androgenetica en een lichte ergernis aan het witte mannen zijn de duivel gedachtengoed.
Dutchdriftking zegt
Door de kleur en de wielen wil je er gewoon eentje. Grappig wel dat een Mk4 R32 (ook zonder deze wielen) inmiddels dus gewoon duurder is…
kniesoor zegt
De kleur verdient sowieso een pluim. Aangenomen, dat het onderhoud up-to-date is en de oto ondanks de kilometerstand deugdelijk is, lijkt me dit een prima eerste Porsche voor een liefhebber van het merk.
ouwedibbes83 zegt
22 eigenaren tot nu toe, zegt de advertentie. Autoblog typt het verkeerd over, want de advertentie en de foto’s geven aan dat de KM-stand op 286.xxx kilometer staat.
Huidige eigenaar heeft m sinds 3 april dit jaar, dus nog geen 3 weken. Veel wisselende eigenaren is in de regel geen recept voor goed onderhoud.
Aan de liefhebber van t merk zou ik vooral een aankoopkeuring bij een goede specialist adviseren, wanneer je denkt een koopje te gaan scoren. Het geeft je een veel beter beeld van de staat van onderhoud, inzicht in de kosten van reparaties en voer voor de onderhandeling.