Zijn Kia’s nu mooier dan BMW’s?

Auteur: , 66 Reacties

Even een klein, maar pijnlijk vergelijk.

BMW Z4 Roadster Kia Tigernose '18

Het is iets wat we standaard graag doen. Een auto komt na jaren van ontwerpen, fijnslijpen en perfectioneren op de markt. Ein-de-lijk voldoet het ontwerp aan alle eisen en wordt het getoond. En wat doen wij dan? Inderdaad, met één one-liner het ongefundeerd onderuit schoppen. “Wat een lelijk hok, Next!” Dat soort praat. Niet dat we medeleven moeten hebben met autodesigners, maar in principe schuilt er altijd meer achter een ontwerp dan mooie lijnen.

Als auteur proberen wij natuurlijk nuance aan te brengen, maar dat wil niet zeggen dat dat altijd lukt. Met name niet als we met zijn allen in de kantine zitten in het virtuele redactiekantoor, na een dag hard werken. Toen de nieuwe BMW Z4 uitkwam ontglipte het ondergetekend: “Het lijkt wel alsof ze de neus van een Kia Stinger op een Fiat 124 hebben geplakt.” Bam! Alle moeite van Van Hooydonk en de zijnen meteen teniet gedaan.

Om aan te tonen dat het kolderieke onzin was, heeft de onvolprezen X-Tomi een rendertje gemaakt hoe het er daadwerkelijk uitziet. De Fiat 124 Spider heeft hij (wijselijk) links gelaten, maar de rest klopt. Hij heeft de neus van een Kia Stinger op een BMW Z4 geplakt. Normaal gesproken spreken we schande.

Origineel:

BMW Z4 Roadster M40i '19

Met Kia neus:

Kia Roadster

Nu lijkt het een redelijke vergelijking, maar eigenlijk is het heel erg opmerkelijk. Hadden we dit vergelijk 20 jaar geleden gemaakt, dan werden we met pek en veren besmeurd. Eigenlijk ook wel een beetje terecht. Kijk, als ze in 1998 de neus van een Kia Klarus op een BMW Z3 hadden geplakt, was het hek van de dam. Voor lering en vermaak een foto van de BMW Z3 uit 1998:

BMW Z3 Roadster 2.8i (E36/7) '98

En van de Kia Clarus van 20 jaar geleden:

Kia Clarus '98

Nu moeten we eerlijk bekennen dat de BMW er fraaier uitziet met een Kia neus, dan zijn eigen BMW-nase. Dat kan twee dingen betekenen. Het gaat echt hard achteruit met het BMW design óf Kia doet het gewoon waanzinnig goed (iets wat we eigenlijk al weten sinds 2006 en in 2016 nog even bevestigd werd). Een andere mening toegedaan? Laat het weten, in de comments.



66 reacties

Optie 3 designers leren nog maar een stijl op school…
@airc: Ik denk dat het anders ligt. Designers stappen zo vaak over van merk naar merk. Dan krijg je op een gegeven moment daar ze de stijl bij meerdere merken toepassen. En ze kijken veel van elkaar af. Zoals die onzinnige doorlopende achterlichten.
@jaymz: aan de andere kant werken er bij zo’n auto fabrikant wel meer dan één designer. Eigenlijk zou je helemaal niet de stijl van een bepaald persoon moeten kunnen herkennen.
@airc: daar zit wel wat in. Vroeger kwamen auto-ontwerpers veelal van algemene industrieel-ontwerpopleidingen. Die hadden een veel uitgebreider palet aan vormstijlen bij zich, en waren na het afstuderen nog niet helemaal fijngeslepen in het ontwerpen van auto’s. Tegenwoordig bestaan er ruim 15 toegewijde auto/vehicle/transportation design bachelors en masters wereldwijd, waar veel van de nieuwe generatie designers vanaf worden geplukt. Zo ook Calvin Luk, de man achter de Z4..
De Kia neus is niet op alle BMW’s mooier dan de BMW-neus en de rest van Kia’s is ook niet altijd mooier dan BMW’s. Het enige dat je kunt zeggen (en ik zeg het) is dat de Kianeus mooier staat op de Z4 dan de BMW neus. Meer niet.

Nou vooruit, we kunnen ook zeggen dat het KIA design grote sprongen heeft gemaakt.
@rolandrru: namens de ‘we’ die ik op mijn beurt vertegenwoordig 🙄: ‘we’ kunnen stellen dat het design van Kia de laatste twee jaar meer emotie en waardering oproept dan dat van BMW. En wat ‘ons’ betreft liggen daar twee bewegingen aan ten grondslag: de grootste beweging is dat Kia heel grote sprongen voorwaarts heeft gemaakt en de kleinere beweging is dat BMW het al wat jaren af laat weten op design-gebied.
De nieuwe Z4 is dan ook gewoon een lelijk hok. Wat zegt dat dan over Kia’s?
@e88125i: Dat een Kia dus mooier is dan een lelijke BMW…
Als de BMW maar rijdt zoals een BMW hoort te rijden.
Een atmosferische benzinegestookte zes cilinder in lijn, een turbogeblazen dieselgestookte zes cilinder in lijn, RWD, handbak, 50:50 gewichtsverdeling.
Dat is mooi.
Helaas ook door BMW verlaten. Doodzonde. Ook BMW slaat slaat door klimaatwaanzin gedwongen het foute electrofiele pad in.
https://m.youtube.com/watch?v=N-0Md4WSe-g
@kempenaer: Hoe bedoel je klimaatwaanzin? Het is inderdaad waanzin dat we al meer dan 100 jaar continue belachelijke hoeveelheid gassen in onze atmosfeer loslaten… Tis nou niet dat als hier de boel verziekt is dat we ff snel kunnen overhoppen naar een ander kant en klaar planeetje.l
BMW is heel erg aan het zoeken naar nieuwe manieren om de vaste stijlkenmerken vorm te geven, en het lijkt niet echt te lukken om een bepaalde richting te kiezen. Enorme nieren zoals op de nieuwe X5? Koplampen vast aan de nieren of juist weer niet zoals bij de nieuwe X3? Het lijkt wel alsof elk model door een ander team wordt ontworpen die niet met elkaar praten. De nieuwe 3 is dan weer wel goed gelukt qua front, maar helaas moeten we nu weer jaren tegen de minder gelukte 5 aankijken voor er weer een nieuwe kans komt. Het voelt niet zo sterk allemaal.
@frederik: ik vind dat zoeken van BMW eigenlijk als iets heel positiefs. Kijk bijvoorbeeld eens naar Mercedes en Audi, waarvan je de modellen niet meer uit elkaar kan houden zonder een typeaanduiding op de auto. Door dit zoeken is er veel meer diversiteit in de modellen maar toch heel duidelijk herkenbaar BMW.
@rhellema: Daar heb je een punt, hoewel Audi werkelijk al jaren niets beters weet te verzinnen dan een nog grotere grille en een nieuw LED-tierelantijntje. Mercedes heeft met de huidige C en E wel een hele mooie lijn neergezet, maar inderdaad kan ik ze niet uit elkaar houden. En veel andere modellen zijn dan weer minder gelukt.

Ik denk dat het gewoon af en toe lukt om een tijdloos ontwerp neer te zetten en daarna is het weer een tijdje aanmodderen. De modellen van BMW hebben wel de gewoonte goed op te drogen, neem bijvoorbeeld de E60. Dus wie weet valt het mee.
@frederik: in mijn ogen is BMW op dit moment de enige van de grote 3 Duitsers die een risico durft te nemen in het design van de auto. Vroeger kon BMW het winnen op het gebied van sportiviteit echter zijn er op dit moment geen slecht rijdende auto’s meer waardoor dat verschil nihil is en dus verwaarloosbaar.

Vroeger, als men een BMW kocht dan werd je gezien als een hardrijder, een coureur, men was een buitenbeentje en ik denk dat BMW op dit moment bezig is om in de huidige markt zijn bestuurders weer dat buitenbeentje wil laten zijn. Een beetje onder het motto “als je jezelf wilt afzonderen van de meute dan kies je voor een BMW, ben je een boekhouder of een meeloper dan zijn de ander 2 de betere keuze voor u”. Natuurlijk zullen ze het nooit met die woorden brengen maar het zou me werkelijk niets verbazen.
@rhellema: haha. BMW is juist de meest consevatieve van allemaal. De nieuwe 3 serie wordt de beste ooit genoemd maar ook de meest comfortabele. BMW wordt juist steeds meer sportief (lees minder hard geveerd). Daarmee ook steeds aantrekkelijker voor steeds meer mensen.
@mashell: ik zei ook in mijn reactie dat BMW het verschil op wegligging niet meer kan maken zoals vroeger dus zullen ze het daar ook veel minder op gooien maar meer op een uiterlijk wat per model echt kenmerkend is voor dát model, maar wat toch zeer herkenbaar is als BMW. Dat getuigt ook van een stuk lef ten aanzien van de styling van de diverse modellen en maken zich dus geen eenheidsworst als Mercedes en Audi.
@frederik: E60 was een tank toen hij uitkwam, en dat is hij nog steeds. Gewend raken aan de lelijkheid is niet hetzelfde als mooi worden.
De neus is niet het probleem bij de Z4, het is wat er vanaf het voorwiel gebeurt, met die extreem stijgende lijn op de flank en die honderden lijntjes op de reet waardoor de Z4 eruit ziet als een ADHD-SLK.
Ja.
Nee
@azuli: Ja, nein, Rammstein!
BMW gebruikt teveel vormen en frutsels, dat is gewoon cleaner bij die Kia photoshop.

Kijk naar de nieuwe BMW 3-serie. Al die nutteloze zwarte dingetjes op de bumpers, het ziet er gewoon niet uit.
@reactief: Nog erger.
Ik zat net een filmpje te kijken over de nieuwe 8-serie.
En die heeft gewoon neppe uitlaten, maar nog erger, de helft van die zwarte roosters zit gewoon hartstikke dicht. Nep!

Zo ergelijk, helaas doet bijna iedereen het tegenwoordig…
Tja. BMW heeft zoveel niches tegenwoordig dat het moeilijk wordt elk model een eigen herkenbaar BMW-gezicht te geven. Van elektrische auto’s, via sedans, combi’s, cabrio’s, coupés, SUV’s naar kakkende honden (sorry: coupé SUV’s) en dat moet er dan priemijum uitzien en toch herkenbaar als BMW’s
Daarnaast zijn ze ook de “eenvoud” uit het oog verloren. Die nieuwe 3-serie ziet er van voren zo druk uit. Zet die eens naast een E39 5-serie. Ik weet welke ik zou kiezen en het is niet de nieuwe 3.
@jeroenwz: het lukt audi anders wel, te erg zelfs volgens sommigen.
Ben ik de enige die de nieuwe 3 serie ook lelijk vind? De vorige was na de facelift op zijn best.
@civicfk3: valt me altijd op dat iedereen dat zegt als er weer een nieuwe 3 serie is en na een paar jaar vinden de meeste de nieuwe veel mooier.
Het is misschien iets voor BMW om een samenwerking met KIA aan te gaan, zodat KIA de Z4 ook uit kan brengen. Op deze manier is de KIA Z4 vele malen mooier dan “het origineel”
@saxoke: helaas is BMW al een samenwerking met Toyota aangegaan en staat de nieuwe Supra op ’t platform van de Z4, inclusief motorisering.
Kia heeft inderdaad grote stappen gemaakt – het bij Audi wegkapen van ontwerper Peter Schreyer heeft zich dubbel en dwars uitbetaald.

Tegelijkertijd zie je dat het door-evolueren van een bepaald ‘familiegezicht’ bij BMW tegen grenzen aanloopt, iets waar overigens niet alleen BMW last van heeft, maar ook landgenoten VW, Audi en Mercedes. Modellen worden inwisselbaar, onherkenbaar t.o.v. elkaar en daarmee minder aantrekkelijk. Mensen kopen of leasen de auto’s niet meer om het uiterlijk, maar enkel nog om de merkbeleving. En precies dát creëert als het ware ruimte om (relatieve) nieuwkomers als Kia en Tesla een significant deel van de markt te claimen.
De BMW fans zullen het wel niet leuk vinden, maar KIA had een kleine twintig jaar al een roadster die ontegenzeggelijk veel meer elan had dan de (ook fraaie) Z3…

https://images.autouncle.com/de/car_images/0e6ea9b1-3364-4758-b33a-7a1bd4f7e66a_kia-roadster-baugleich-lotus-elan-sehr-selten-gepflegter-wagen.jpg
@moveyourmind: helaas die bagger afwerking praten we dan maar niet over.
@moveyourmind: Mooie woordspeling! :)
Wat mis ik Bangle bij BMW. Ik weet nog goed hoe ik de 5-serie e60 verschrikkelijk vond toen die uitkwam, nadat ik hem vervolgens regelmatig in het echt zag begon ik hem steeds meer te waarderen*. Met het ontwerp kon BMW weer jaren vooruit. Destijds, en daarvoor, was BMW mijn favoriete merk, nu begin ik steeds verder af te dwalen. Uiteindelijk heb ik dit jaar zelf een nieuwe Mercedes gekocht..

*zijn voorganger zal die nooit kunnen overtreffen (geen een 5-serie btw)😉
Tja als je er een neus opplakt van een Kia die 70k moet kosten dan zal het best goed smoelen.
In de praktijk ben ik een Stinger nog nooit in het wild tegengekomen in Nederland, wel genoeg Kia Niro’s die een heel stuk minder fraai smoelen.
Denk dat het relatief simpel is. BMW wordt in Europa toch wel verkocht dus richt het design zich op het veroveren van de Aziatische markt. Kia heeft het vizier liggen naast Azie op Europa om 2 redenen. Groei in Europa en voeldoen aan het smaaklevel.Tweede reden is om een premium merk te worden. Vandaar technisch centrum naast de Nurburgring en ex personeel van BMW’s M devisie en europese designers. De Stinger is er slechts om 1 reden en dat is om de lat hoger te trekken. Kia verkoopt als een tierelier en kijk eens naar de prijzen van hun modellen nu. Technisch gezien is Honda ze nog de baas maar dat zal snel veranderen. Als ze ook nog DNA gaan meepikken van Lotus voor hun sportieve modellen zijn ze niet meer te stuiten. Ik ben BMW liefhebber in hart en nieren maar sinds een jaar of 2 kunnen de nieuwe modellen mij niet meer bekoren en kan ik wellicht beter voor wat anders kiezen; dat geldt voor vele met mij die het pure van BMW missen. Kan ook zo maar zijn dan de petrolheads onder ons de targetgroup al een tijdje niet meer zijn. Voorwielaandrijving , heel veel gewicht en minder stuurgevoel zijn niet mijn USP’s.
@gokartmozart: snap je punt. Maar je zinsopbouw is zwaar beroerd.
Ik dacht dat BMW zelf al een KIA- neus op de Z4 had geplakt.
Tja, Kia heeft tenslotte niet voor niets een Duitser in dienst genomen voor het design.
Smaken verschillen en design ook. Maar goed design is meer dan smaak. Het moet orgineel zijn, evenwichtig en min of meer tijdloos. De proporties van een auto moeten deugen.
De BMW voldoet niet overtuigend aan evenwichtigheid en daarmee houdbaarheid. Maar BMW zoekt naar een nieuwe stijl zonder anderen te kopiëren én blijft trouw aan haar merkwaarden door de kwaliteiten van aandrijflijn en onderstel. Ik kijk naar dat totaalconcept. Copycatmerken als Kia zijn daarom voor mij überhaupt niet zo interessant. Peter Schreijer, ex Audi en leerling van Walter da Silva, tekent voor Kia nu aardige auto’s die veel succesvolle designelementen hergebruiken van Audi, Volkswagen en BMW. Het totaalconcept is niet orgineel of onderscheidend, het is een slim massaproduct. Niets mis mee, maar daarom voor mij als autoliefhebber geen bijzonder interssant merk. Daar is veel meer voor nodig dan een leuke grille of achterlichten.
Het ontloopt elkaar niet veel, toch vind in de BMW neus mooier.
Kia gaat qua design hard vooruit en BMW al jaren langzaam achteruit vind ik… en dan gaat de ‘inhaalactie’ sneller komen… Kwalitatief zijn BMW’s helaas ook al jaren niet geweldig meer (veel technische issues merk ik)… Jammer, het was een aantrekkelijk merk.
Of het was gewoon te verwachten dak KIA’s op BMW’s gingen lijken :)
https://www.autoblog.nl/nieuws/de-designer-van-deze-bmw-gaat-naar-kia-102238
KIA is gewoon goed bezig maar het vergelijken met BMW gaat mij een stap te ver. Hoewel het op de persfoto’s goed uitzag is de KIA Stinger in het echt een teleurstelling. En dat heb je telkens weer bij Aziatische auto’s. Op persfoto’s ziet het er mooi uit maar in het echt is het allemaal net niet.
Maar nogmaals Aziatische merken zijn gewoon goed bezig alleen zijn ze er naar mijn mening nog lang niet.

De Z4 ziet er vanuit bepaalde oogpunten fraai uit maar als geheel stelt het gewoon teleur. Na de foto’s van de Supra gezien te hebben denk ik dat Toyota en BMW te veel water bij de wijn gedaan hebben waardoor het net niet auto’s zijn geworden.
De BMW neus is iets meer in balans waardoor het rustiger is en daardoor meer kracht uitstraalt. Desalniettemin ziet de KIA neus er goed uit en ja KIA heeft enorme stappen gezet op het gebied van design. De huidige BMW’s zijn fraai maar onderscheiden zich niet meer. Kijk naar de BMW X2, als men daar een Hyundai neus op zet heb je een bijna 1 op 1 kopie van de Tucson.
Moeilijke keus hoor, budget Azië meuk of een echte auto van een geweldig merk.
@herbert: BMW komt helemaal niet uit Azië (en de Kia’s die wij hier hebben ook niet).
Is BMW van het premium imago af?
Vroeger drukte het afgeloste oude model zijn stempel op het nieuwe model.
Nu mag een hippe designer zijn stempel er op drukken en blijkbaar willen we dat, want we kopen het.
Laten ze Bangle eens uit de mottenballen halen…
Wat is er mis met de 124 Spider? Ziet er beter uit dan zijn “zus” de Mx5, maar da’s mijn mening.
Volgens mij heeft de Stinger iets minder vouwen en nutteloze lijnen dan de BMW. Er mag dus nog iets aan de shop geschaafd worden.
@milan0: mag je toch niet te dichtbij gaan kijken. Het algemene silhouet is nog redelijk gelukt, maar de details zijn maar nop. Zero verfijning.
Het probleem met de Z4 is het ontbreken van de klassieke BMW koplampen met daarin twee circels naast elkaar.
Wat betreft kopie gedrag zijn het vaak de Chinezen die de blaam treffen (terecht). Maar Koreanen en Japanners kunnen er qua designtaal ook wat van. Dit maakt het de Duitsers lastig om zich te blijven onderscheiden. Ook doen de Koreanen technisch niet meer onder voor de eens zo geprezen ‘Deutsche grundligkeit’. Dit alles maakt ze steeds meer gelijkwaardige concurrenten, waardoor de vergelijkingsartikelen alleen maar zullen toenemen.
Als ik het zo even snel bekijk, lijkt op het eerste gezicht inderdaad dat de neus van de Kia beter staat op de Z4. Echter, naarmate ik langer kijk raak ik er van overtuigd dat we daar met een aantal jaren anders over denken. Durf te stellen dat de BMW neus langer fris blijft en mooier blijkt.
Ik wist niet dat er zoveel ontwerpers actief waren op Autoblog.
Kia doet het qua design behoorlijk goed. Maar waar BMW de laatste jaren mee bezig is… Dramatisch! Marketing technisch zal het allemaal wel helemaal kloppen maar voor liefhebbers van het oude BMW is dit wel einde oefening.
Kia is de laatste tijd gewoon heel goed bezig. De auto’s zijn over het algemeen mooi en krijgen steeds meer een eigen stijl. De nieuwe Z4 is in mijn ogen zeker niet de mooiste BMW van het moment. BMW is zijn stijl een beetje aan het vernieuwen en dat lukt niet bij ieder model ecen goed. De nieuwe 3 serie moet ik nog even aan wennen (vind mijn F31 nu nog mooier) maar dat komt wel goed. Bij de nieuwe 5 had ik dat ook en die weet
… ik inmiddels wel te waarderen 😄
Kia wordt steeds beter wat model betreft.
Het probleem heeft weinig met de BMW-neus, maar alles met de algemene vormbeslissingen te maken. Het silhouet is dat van een roadster. Tig bloedmooie voorbeelden in de autogeschiedenis met hetzelfde silhouet. Dat dan verneuken is geen ongelukje, dat is een bewuste beslissing. Een tijd geleden was het Peugeot die de term anti-design opgeplakt kreeg. Tegenwoordig verdient BMW die aanduiding.
Kia durft qua design risicos te nemen en BMW niet. De nieren moeten er altijd om dezelfde ruk manier op zitten.
Op een Kia carens hebben ze ook een BMW neus geplakt (en een bmw prijskaartje) hij is er echter jammer genoeg niet mooier van geworden…

De Kia neus op een Z4 vind ik dan ook geen schande. Hopelijk dan ook met Kia prijskaartje…
Een Kia coupé en cabrio, met Stinger-invloeden, zou ook wel welkom zijn. En als ze dat dan nog betaalbaar kunnen maken ook…
Blijf het zeggen maar tijdens de Bangle jaren waren BMW’s qua design gewoon het meest vooruitstrevend en ook uniek. Elk model; van de 3 tot de 7, Z4 en X5 zag er totaal anders uit maar was op de een of andere manier toch herkenbaar als BMW. Dikwijls (hoewel de meningen over de 7 nog gevoelig liggen) zagen ze er ook heel goed uit. Na zijn vertrek werd het eenheidsworst en nu is men weer zoekende naar een homogene huisstijl. Hoog tijd voor een tweede bangle die daar de leiding neemt.
Sinds wanneer zijn BMW’s überhaupt mooi? (Ik rij zelf een f30)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).