Over alleskunners die nooit dood gaan gesproken, er komt een nieuwe Unimog aan.
De Unimog (UNIversal MOtor Gerät) begin zijn carrière vlak na WOII als landbouwvoertuig, maar groeide uit tot een onstopbaar dieselpowered werkpaard dat het altijd bleef doen, zelfs als hij stuk ging. Nadat Mercedes de productie in 1951 overnam is het design in de loop der jaren weliswaar aangepakt, maar nooit ingrijpend. Unimog bleef Unimog.
Echter, dit jaar nog komt Mercedes met een nieuwe variant. In het najaar onthullen ze een versie die het vooral moeten hebben van gewichtsbesparing en nieuwe BlueTec6 dieselmotoren die aan de Euro6-norm voldoen. De basismotor wordt een 5,1-liter viercilinder, en het ultieme werkpaard krijgt een 7.7-liter zespitter waarmee Unimog voor het eerst de 300 pk-barrière doorbreekt, die krijgt namelijk 354 pk.
De diversiteit aan carrosserievarianten en lengtematen wordt ook al in deze twee ‘spyshots’ (door Mercedes zelf verspreid) aangetoond. Bekijk de beelden van de sneeuwtest HIER.
Hieronder een Unimogje van vroeger, de 250.000 dollar kostende stalen ros van Arnold Schwarzenegger.
Badass truck! Dat klinkt ook gaaf, “Unimog”.
geen top op het bot uitgeknepen 2-litertjes, maar gewoon een 5.1 liter 4-cilinder zoals het hoort.
Ideaal om gast arbeiders in te verplaatsen.
bruut met een hoofdletter B!
De nieuwe is wel een heel stukje groter dan de oude!
@spotu2: hij komt er in verschillende lengte maten. De oude had ook versies die net zo groot waren.
Ooit nog ‘ns een rit achter in de laadbak van zo’n oude Unimog meegemaakt. In de Oostenrijkse alpen, dat ding liet zich door niets tegenhouden. Ik zweette peentjes van het uitzicht op de afgronden waar we langs reden…
Toffe dingen.
Altijd al fan geweest van Unimogs.
Serieus gereedschap voor mensen met verstand van zaken.
blijft gaaf z’n unimog vooral het oude model met de ronde neus
die dingen zijn gewoon niet kapot te krijgen
Want baas….
Tijdens mijn diensttijd een oudere versie Unimog (een 406 “met de ronde neus”) als PV gehad. Machtig ding ! Zelfs met z’n 4.5Ltr. Benzine (!!) motor niet te verslaan in ruw of drassig terrein. D’ r zat een lier in de Bumper maar die heb ik maar zelden nodig gehad. Meestal was de inschakeling van de diverse sperren al genoeg om de auto los te worstelen uit gelijk welke benarde situatie ik de auto in gekregen had. Goeie herinneringen !
Alleen Mercedes kan zoiets gaafs bouwen.
Als hij toch niet dood kan, waarom dan een nieuwe?
@hamerhaai: Omdat mensen design willen, zelfs bij een machine…
@hamerhaai: Omdat aan Euro6 normen voldaan moet worden. Staat toch in de tekst. En die normen gaan niet alleen over uitstoot maar ook over fabricage methoden.
PK’s maken niet zoveel uit. Zo’n beesten hebben massas koppel nodig…
Een Unimog was altijd mij ultieme droom als 18-jarige. Misschien als ik ooit de lotto win…
En dan elke winter gratis iedereen uit de sloot trekken en sneeuw ruimen. Omdat het kan! :)
had hem bijna niet herkend met die camouflage
Komt hier ook weer een Brabus variant van? Of was de 7.7(!!)l 6pitter krachtig genoeg. Wat een knots van een apparaat. Toen ik in Apeldoorn op school zat kwamen er 2 met classic Unimog’s. Elke dag. Volgens mij niet echt comfortabel maar wel erg cool.
Badass!!! Zou ook wel zo’n ding willen, haha
Die dingen zijn populair bij de jeugd hier. “Neem ie de Mogge eem mit?”