Maserati Ghibli: dit is hem! [updated]

Auteur: , 101 Reacties

Maak kennis met Quattroporte's kleine broertje. De schrik van Duitse premium boys.

Zijn debuut stond gepland voor 20 april op de Shanghai Auto Show, met een foto-onthulling die morgen plaats zou moeten vinden. Ze hadden zelfs al een mini-site voor de Ghibli in het leven geroepen en een teaservideo vrijgegeven. Maar het is inmiddels traditie: er zijn altijd partijen die de foto’s eerder lekken. Deze keer ging Autoforum.cz met de foto’s aan de haal, die veel gelijkenissen tonen met de eerder gelekte renders.

Naast de knik boven Maserati’s drietand in de grille valt het kenmerkende driedelige luchtrooster op in de zijschermen. Over de flank heeft hij een scherpe vouw, die de nieuwste versie van zijn grote broer ook heeft, en ik vind de combinatie koplampen + grille + motorkap nu al fraaier dan het opgepompte middengedeelte van de Quattroporte.

De eerste foto van het interieur laat een kneiterdik binnenwerk zien, met rood leer en koolstofvezel details. Het moet alleen gezegd worden: de lay-out (plaatsing van het scherm, luchtroosters, etc) is behoorlijk identiek aan die van Fiat’s Amerikaanse dochter.

Over de motoren is bekend dat er een 3.0 V6 met turbo’s beschikbaar komt (de zespitter die 410 pk in de Quattroporte levert), gaan er geruchten dat er een V8 op de optielijst staat, en wordt er zelfs rekening gehouden met de komst van een dieselmotor om de Audi A6, BMW 5 Serie en Mercedes E-Klasse het leven compleet zuur te maken.

Als we zo naar deze foto’s kijken, met zijn geperforeerde remschijven, rode remklauwen, en de vierdubbele uitlaatuiteinden, zou dit wel eens de V8-variant kunnen zijn. Morgen weten we meer… Tot die tijd: FOTO’S.

Update 11:00 – Het is officieel: er komt een 3,0 liter V6-diesel in de Ghibli te liggen, met 270 pk, dus vergelijkbaar met de 3.0D S-modellen van Jaguar (275 pk). Koppelcijfers worden niet gegeven.

Benzinelovers kunnen kiezen uit een twin-turbo V6 in twee vermogensuitmonsteringen: ca. 330 pk of 410 pk, iets minder dan in de Quattroporte dus. Met 4,9 meter is de Ghibli bijna even lang als de vorige generatie Quattroporte.

Update 12:30 – Maserati heeft de informatie nu ook zelf naar buiten gebracht. We hebben geen extra info verder, maar wel meer plaatjes!



101 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Mooie auto! Ik vind vooral de voorkant erg fraai, mooier dan de nieuwe Quattroporte ben ik bang…
@Jansen: vind de voorkant ook mooi, achterkant doet me denken aan seat
@Jansen: Nou, zo bijzonder was mijn opmerking nu ook weer niet dat ik 19 duimpjes verdien…. Zijn er mensen die gewoon altijd op de eerste opmerking drukken ofzo?
@Jansen: je hebt gewoon gelijk! prachtig model waarvan in heel erg hoop dat we deze meer gaan zien!
@Jansen: Duimpjes zijn voo mensen die zich kunnen vinden in jouw reactie. Daarvoor hoeft ‘ie niet persé vernieuwend, humoristisch of bijzonder informatief te zijn.
@Jansen: ja deze is idd mooier in verhouding, bovendien zijn de achterlichten mooier gestyled! En op die achterlichten knapte ik bij de nieuwe quattroporte toch af. Er komt vast wel een facelift als deze veel beter gaat verkopen en betere reviews krijgt.
Prachtbak! Een van de mooiste interieurs van zijn klasse, met waarschijnlijk een van de mooiste motorgeluiden van zijn klasse gecombineerd. Ben alleen geen fan van de voorkant..
Wow, ongelooflijk mooi ding! Ik vond de nieuwe Quattroporte al mooi, maar dit is nóg mooier!
Hele mooie wagen, geen verkeerd werk van de ontwerpafdeling!
Als dit rond de 60k zou kosten (evenveel als mooi uitgeruste E, A6, 5 reeks) en in diesel dan maakt deze een heel goede kans…
@upstream: denk niet dat dat voor Nederland ‘lekker’ gaat lukken…onze tabellen gaan uit van CO2-tax en daarmee gooit Maserati ‘hoge ogen’. Begint bij 80K (op z’n minst).
@upstream: Ze hebben wel een aardig 3.0l diesel blok in hun gamma. Het 2987cc blok uit de Chrysler 300 (of Lancia Thema; whatever). (Autiwiki zegt dat het een 3000cc blok is, maar wikipedia zegt van niet). Lijkt me prima passen, doet 240 pk en 550nm in de Chrysler… en met de uitlaattechnieken die ze hebben bij Maserati / Ferrari moet je t in theorie als iets anders dan een vrachtwagen laten klinken.
Is dit ding nou hun eigen (VM Motori) doorontwikkeling van het 3.0l diesel blok dat sinds 2005 in bijv de MB E300 en later in de 280, 320 CDI ligt?
@gregorius: Het huidige 3L diesel blok in de nieuwe Grand Cherokee en de Thema (300c) is een doorontwikkeling van het Mercedes blok dat in de vorige generaties lag. Maar dan doorontwikkeld door de heren van Fiat. En dat blok klonk al heerlijk voor een diesel om eerlijk te zijn. HEEL stil en een verhuld 6 cilinder brommetje erin.
Leuk bakkie hoor
van het immer betrouwbare wikipedia;

” The Ghibli will offer V6 petrol and diesel engines as well as a twin turbo Ferrari V8 in the performance model. “
neusje lijkt op BMW 3 serie met wat fantasie
@ronaldddvos: Inderdaad; ik vind het geweldig!
@ronaldddvos: met nog wat meer fantasie kreeg ik beelden door van de DAF 33
@ropbp: hehe
@Jansen: had jij dat ook ;-)
@ropbp: Zeker, en de achterkant deed mij sterk denken aan een Willy’s Jeep
Mooi!! Ook dat interieur al zou ik persoonlijk voor een iets minder opvallende kleur dan rood kiezen. Als ik dan al ooit voor die keuze zou staan …
De achterkant is echt om te huilen…
Prachtig ding, wellicht nog stijlvoller dan zijn grotere broer!
Maakt het enkel nog meer aantrekkelijk voor VAG om Alfa over te nemen… Mooie aanvulling: sportieve reisberline met karakter…

Nota: Maserati valt onder Alfa Romeo en ze (zullen) produceren in dezelfde fabriek van Mirafiori in Turijn…
@upstream: Maserati valt toch onder Ferrari en dus onder Fiat?
@burrito: Nope, ze behoren onder/samen met Alfa tot Fiat en gaan soms motoren lenen bij Ferrari…
@upstream: volgens wiki vallen ze nu samen met alfa onder fiat, waar ze eerder onder ferrari vielen (en via hen dus onder fiat). Er staat dat ze in dezelfde groep zitten als Alfa, maar niet direct onder Alfa
@upstream: ohnee toch niet… jij hebt gelijk… sinds 2005 merged met Alfa… dan denk ik helemaal dat Fiat Alfa nooit aan VAG gaat verkopen. .. of ze trekken ze eerst weer uit elkaar
Schitterende wagen!!! Ook het interieur is uitmuntend en straalt klasse en degelijkheid uit. Een frisse verschijning tussen de stoffige gevestigde orde.
de voorkant heeft iets weg van een 3 serie..
@vaporrosam5: Precies ik moest ook gelijk denken aan de 3-serie.
Prachtig. Veel mooier dan die nieuwe Quattroporte.
Dit is wél premium, in tegenstelling tot Audi.
@felix95: “Dit is pas premium, net zoals Audi” bedoel je misschien? Daar zit net iets meer waarheid in.
@kapiteinaudi: Nee ik vind Audi minder premium worden. Dit ziet er veel exclusiever uit.
@felix95: Doe mij ook de Ghibli maar, daar kunnen de Germanen niet tegenop.
@kapiteinaudi: Maar dat wilt niet zeggen dat Audi niet premium is natuurlijk!
@kapiteinaudi: Ik vind audi’s heel gaaf, maar ze gaan allemaal te erg op elkaar lijken. Een beetje saai, maar het blijven wel leuke auto’s. Een Maserati is gewoon veel vetter;)
@felix95: Er zijn niet veel merken die ik boven Audi verkies, maar Maserati is er zeker één van!
@felix95: niet om het een of ander, maar deze heeft ook wel erg veel weg van de QP.
@kapiteinaudi: klopt, de buitenkant is veel saaier. Maar ik vind dat het interieur van de ghibli toch niet op kan tegen dat van de A6.
@audi18: Inderdaad, het interieur van de A6 (en alle Audi’s trouwens) is werkelijk prachtig! Modern, veel luxe en extreem veel oog voor detail. Maar ik moet toch wel zeggen dat ik het interieur van deze Ghibli ook heel mooi vind, mooier dan dan van de Quattroporte.
@kapiteinaudi:
Als ik dan toch krom zou moeten liggen voor de onderhoudskosten, dan liever voor de Ghibli. Zeker in jouw vergelijking met een vormloos hok als een A6….
@kapiteinaudi: Pfff wat een hoop onderbuik gebrabbel weer zeg..
Kom eerst nou maar van die Gazelle af..
@kaasboerin: Van de Gazelle ben ik al lang af hoor. Geen gebrabbel trouwens, gewoon feiten….
@kapiteinaudi: Bijvoorbeeld:

“Doe mij ook de Ghibli maar, daar kunnen de Germanen niet tegenop.”

Dat ding bestaat nog niet eens piem0l..
@kaasboerin: Maakt niks uit of ie nog niet bestaat, ik heb me gewoon gebaseerd op het uiterlijk. Maar als jij een (al dan niet saaie) Duitse zakensedan mooier vindt, dan is dat jouw keuze……
@kaasboerin: De specs en het plaatje kunnen al veel zeggen, dick
@felix95: Enkel peekaas en lengte..
Genoeg om te weten dat deze succesvol zal zijn (voor kinderen, that is).
@Kapiteinaudi: Ik heb mijn mening nog niet gegeven hoor, dat doe ik pas zodra er veel meer bekend is, ik onderbouw mijn mening nl. graag d.m.v. de feiten, unlike you.
@kaasboerin: Ik heb geen feiten nodig om te zien dat deze Ghibli er beter uitziet dan de Duitsers hoor……
@kapiteinaudi: Daar ben je (mentaal) ook jong voor..
Maar als jij uiteindelijk met grotenmensengeld naar auto’s gaat kijken heb je d’r plots een heeeeele andere kijk op.. :)
@kaasboerin: Ik vind de Ghibli gewoon mooier dan de concurrentie, geld heeft er dus niks mee te maken. Geen goed argument……
@kapiteinaudi: Kiiiiijjjjjjk, je kan het wel..

“Ik vind”..
Goed zo knul!

Wat ben ik toch ook goed hè! :)
@kaasboerin: Zucht.
@kaasboerin: Kinderachtig for the win, gefeliciteerd saaie boer
@kapiteinaudi: Als je bereid bent om te zien hoeveel mooie kleuren er bestaan, zul je ontdekken dat we wereld niet zo zwart-wit is. Daar kom je nog wel eens achter. Heeft bij mij ook tot mijn 16e geduurd.
@felix95: kijk een aan felix. Ik ven het volledig met je eens;)
Ik zie veel vijf serie in de lay-out van het interieur/dash/console/schakel systeem met handrem. Maar dan in sexy maatpak. Mooi hoor.
@porker: Ik denk dat je toen lag te slapen in die 5-serie. Ik vind het nogal verschillen van elkaar :p
Erg stijlvol weer. Voorkant en interieur zijn erg fraai, achterkant had van mij meer een Granturismo sausje mogen hebben, die is nu wat saai. Maar wellicht doet het dat in dit segment juist heel goed.
@massarati: Beetje Amerikaanse achterkant, je ziet veel van dat soort kontjes daar. Maar staat toch wel mooi, gran turismo was inderdaad wat beter geweest.
Wat een mooie bak zeg.
Mooi. Alleen jammer dat ze de grille vierkantig hebben gemaakt! Hoort gewoon ovaal, zoals op de GT…
Ik ben verliefd…*kwijl*
Allemachtig prachtig! Geen idee waarom je nu nog voor de duitsers zou moeten kiezen. Ik ben DIEP onder de indruk!
Schitterend. De koplampen kijken wel wat indringend, als je er lang naar blijft kijken krijg je het gevoel dat ze in je ziel staren, maar overall zeer goed uitziende auto.
Ah gelukkig, hier had ik al op gehoopt.
De zucht naar ruimte (voor minuscule chinezen..) heeft de Quattroporte beroofd van z’n geweldige proporties.
De Ghibli heeft die gelukkig overgenomen, hulde Maserati!
Nu is het wachten op de afgeleide Alfa 166 opvolger.
Lekker bezig daar in Italië..
@PeugeotGTI: In Italië zijn ze altijd lekker bezig :)
@kapiteinaudi:
Zegt kapiteinAUDI haha
Maar je hebt gelijk :)
+1!!
Droomauto. Al zal een diesel misschien verkopen, in een Maserati hoort natuurlijk gewoon een dikke benzinemotor. Met de V6 ben ik al tevreden :D
Jammer alleen dat de navi niet vanaf een knop in de middenconsole te bedienen is..
Als dat zelfs in een renault megane kan, zou dat zeker in een maserati moeten kunnen. Maar ja, broertje lancia thema heeft het ook niet..
WAT een mooie auto is dit geworden echt een waardig alternatief voor de 5 serie en E klasse. Alhoewel de laatste geupdate E-klasse wel heel fraai is. Maar dit geeft toch een veel meer premium gevoel.

Toch vermoed ik dat je deze toch niet zoveel gaat zien. Hetzelfde geldt voor de Jaguar XF, die echt meer verdiend. Nou ja, heb je toch wat unieks voor de deur staan.
En zo begon het steeds meer een budgetmerk te worden, heb totaal niks met het uiterlijk..
@The360box: Een budgetmerk? Deze auto zal met wat opties makkelijk een ton aantikken. Het is een budgetauto voor multimiljonairs ja.

OT: prachtige auto die weliswaar mooier is dan de Quattroporte. Jammer dat die V6 Amerikaans is. Ik zou dan doorsparen voor de V8 als ik in die positie was.
Op zich een fraaie auto, maar het uiterlijk is helaas niet bijzonderder dan bijvoorbeeld de nieuwe bmw 3-serie.
Geweldig! Mooier dan zijn grote broer door zijn ietwat gedrongener uitstraling!
Prachtige auto van voren en van binnen. De achterkant mist gewoon wat. Een setje boomerang lichten zou wel mooi staan. Jammer dat Maserati daarmee gestopt is.
Misplaatst namen recyclen +1…
Ze hadden de naam beter kunnen gebruiken voor een nieuwe coupé, had deze dan 430 genoemd, dan klopt er nog iets van de referentie naar het verleden.
Voorkant=nieuwe 3-serie
Het interieur raakt alleen nu al los (zie foto 3, Rechts naast het navigatiesysteem)
Wat moet Mercedes trots zijn dat haar techniek na 17 nog steeds te modern is voor de andere autofabrikanten.
Geen “Boeh! Chinees!” reacties?

Vreemd…
Eerst de loterij winnen, andere kleur leer erin en inpakken.
ik er dan niemand die ziet dat de achterlichten zo van de kia optima lijken geplukt

verder mooie bak maar de achterlichten van de GT had haar beter gestaan
Ik vind hem lelijk, net als de Quattroporte…
Maar dat zal wel aan mij liggen, ik zie namelijk nog maar heel zelden een nieuw model van welk merk dan ook dat ik echt mooi vind. Het is allemaal van die overgedesignde rommel met het onontkoombare ‘familiegezicht’.
Schitterend! beetje jammer van dat dieselgedoe maar als je gewoon een lekkere benzineuitvoering neemt heb je daar geen last van!
@salberts93:
Ach, als we hem daardoor vaker gaan zien, dan knapt het straatbeeld er wel van op….
@jrk68: dat is wel weer waar
Toch wel jammer dat dat interieur zo sterk gebaseerd is op dat van de 300C. Hoewel het interieur van die 300C bij het nieuwe model een stuk beter is dan het budget bak interieur van de originele 300C is het nog steeds een best goedkoop aandoend geheel. Spiegeltjes komen trouwens ook uit de parts bin, maar dat is wat minder erg.

Desalniettemin kan een dikke Duitser natuurlijk niet tippen aan de beleving van deze Maser, zeker niet als je de V8 aanvinkt zodat je een echte Maserati motor hebt. En je moet toch wel de allersaaiste boekhouder ter wereld zijn als je dan nog voor zo’n zwaargeneusde Opper-VW gaat met dat op FWD gebaseerde platform.
3-serie met Italiaans sausje, zeker niet verkeerd!
@bazzelijn: meer 5-serie geloof ik qua formaat, forgive me als ik ernaast zit
Waarschijnlijk is dit een fijn model om het gaspedaal diep in te trappen en het zijraam gedeeltelijk te openen, om het fantastische geluid te beluisteren wat dit meesterwerk hoogstwaarschijnlijk zal gaan produceren. Wat de kritiek op dieselmotoren betreft: Reken er maar niet op dat de motor zal zorgen voor roetpluimen of slechte prestaties. Goede zet om diesels toe te laten in dit type auto’s. Bijvoorbeeld Jaguar heeft dit geen windeieren gelegd.
Parkeer heb maar op de oprit. Roze stik is niet nodig..
Mooie auto.
De indeling van de snelheidsmeter vind ik dan wel weer vreemd. Deze gaat eerst in stapjes van 20 km/h en boven de 100km/h moet je oppassen want dan zijn het stappen van 30 km/h.
Naaaaiiiissss! Als deze tussen de 50.000 en 70.000 euris wordt, dan heb ik over 5 tot 7 jaar een mooi 2e handsje om aan te schaffen
Klasse auto
Vet nice! Heel mooi kleinere grill dan de quattroporte. Maar jammer weer van die achterkant. Schijnt moeilijk zijn om een mooie achterkant te ontwerpen in de autowereld.
Voor mij is het met de Bentley Continental GT, Alfa GT en Mercedes C klasse wel gelukt. Ook de oude Quattroporte is niet slecht.
@dvt093: Ja de achterkant van dat schaalmodel wat eerder op internet verscheen vond ik mooier, minder lijnen en gewoon een wat meer gedrongen sportieve uitstraling. De lampen waren ook daar al niet super maar ik vind de achterzijde inderdaad niet super gelukt nu.

De auto’s die je noemt als goede voorbeelden ben ik het dan weer niet helemaal mee eens maar ach, smaken verschillen. Bij Maserati vonden ze dit kennelijk mooi…(helaas)
Lijkt gelukkig totaal niet op een 3 of 5 serie (koop een bril s.v.p.) en heeft goddank ook niet zo’n saai interieur als BMW. Alleen jammer van die (stink)diesel, dat past niet bij zo’n aristocratische auto, wel bij de duitse eenheidsmeuk.
Doen ze het weer. Dode knoppen op het stuur, daar wordt een dure auto heel “goedkoop” van.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).