Auto en openbaar vervoer komen verrassend overeen

Auteur: , 35 Reacties

Uit de categorie: alles wordt veel duurder!

Unimog op de rails

Nou was autorijden nooit echt goedkoop, maar het wordt er ook niet bepaald goedkoper op. Behalve de nog steeds toenemende aanschafprijzen van auto’s worden de bijzaken als verzekering, benzine en verschillende belastingen ook duur. Meer dan ooit gaan mensen afwegen om misschien af te veren naar het openbaar vervoer. Maar ook dat is de laatste tijd niet meer goedkoop.

Om de feiten op een rijtje te krijgen, bracht het CBS een rapport uit. Hierin worden de onkosten van een auto en de kostenprijs van verschillende soorten OV met elkaar vergeleken, met als speerpunt de gemiddelde stijging van beide bedragen sinds 2009. De resultaten staan hieronder in een grafiek.

Grafiek

Waar de stijging van de autokosten pieken en dalen kent, is de toename van de OV-kosten alleen maar aan het stijgen. Vooral in de bus en met de taxi merk je die stijging: in de trein valt het reuze mee. Balanceer je de kosten van het OV tot een gemiddelde, dan is de gemiddelde toename zo’n 23 procent. De pieken en dalen van de autokosten balanceren zich van 2009 tot 2018 uit tot een gemiddelde van 23 procent. Bijna hetzelfde getal dus.

In het totale plaatje is autorijden echter veel duurder dan met het OV reizen. In Nederland wordt ongeveer tien keer zoveel geld uitgegeven aan de auto vergeleken met het OV. Overigens is de nogal inconsequente lijn van het autogebruik voornamelijk te wijten aan de benzinekosten, wanneer je de overige kosten vergelijkt met brandstofkosten is de trend weer heel anders.

Brandstof vs overige kosten

Image-credit: een Unimog op de rails, gespot door @tenaci.



35 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
De vrijheid om vanaf je voordeur tot aan de deur van je bestemming te komen, op ieder willekeurig moment van de dag, is dat geld meer dan waard. Hoewel ik dagelijks met de trein naar m’n werk reis en dan vrolijk de files voorbij rijd, zou ik mijn auto en motor nooit wegdoen. Puur vanwege de vrijheid, comfort, gemak én plezier die ze mij bieden.
@henk_he: precies dit, ik zou het niet beter kunnen verwoorden!
Unimogs zijn awesome.
@peugeotgti: Unimog is love, Unimog is life
@2wheeler: Unimog is traag
@kennone: je bent zelf traag!!1!
@2wheeler: Ik voel een Unimog-song komen.
de uren die je wint van deur tot deur itt tot het OV, al is het zelfs met een deelwagen, zullen nooit kunnen gecompenseerd worden, die luxe heeft natuurlijk zijn prijs al zeggen ze: time is money, dus zonde dat je die verspeelt op de trein of OV.
@jantje_555: Tijd moet je ook niet verspillen. In de ochtend een half uurtje werken in de trein, zeven uurtjes op kantoor en weer een half uurtje terug in de trein. Beter dan een half uur naar de auto voor me staren, acht uur werken en dan weer een half uur naar de auto voor me staren.
@smulders: als je een echt autohart hebt, en dit is vermoedelijk zo of je zat niet op deze website dan is het net leuk om even naar wat auto’s te starten in de file. een nieuw model, of een oud model, of een speciale striping of (in belgie) leuk persoonlijk kenteken, etc
Mijn schoonzus kwam onlangs uit Amsterdam naar ons toe (Bergen N-H). Ze had even geen auto ter beschikking en kwam erachter dat klein stukje metro, trein en vervolgens busrit haar retour €37,- kostte. En uiteraard duurde het ritje meer dan anderhalf uur ipv 35 minuten met de auto. Natuurlijk kan ze een kortingsabonnement nemen als ze vaker deze route aflegt, maar in dit geval heeft ze maar even een auto gehuurd. Dat was net zo duur
@por100: Afhankelijk van waar in Amsterdam en waar in Bergen kost die reis circa 25 euro retour. Tenzij ze eerste klas zou reizen natuurlijk.
@donvincenzo: Ze moest nog een OV chipkaart [email protected]
@potver7: je kan ook gewoon een kaartje kopen, kost evenveel als een ov kaart zonder korting.
@potver7: Als je voor vertrek nog een auto aan moet schaffen is het ook een duur ritje naar Bergen.
@smulders: 😂😂
@donvincenzo: Een mooi sterk verhaal moet je overdrijven!
En die huurauto wordt natuurlijk voorgereden en weer opgehaald!
Het grootste verschil is dat je met het OV in de file staat.

In de auto kan je zitten.
Heb sinds mijn 18e mijn eerste auto, een volvo 940. Ondanks dat de auto veel duurder is dan het ov bied een eigen auto zo veel meer voordelen en gemak dan het openbaar vervoer. Voor veel medestudenten is het dat het niet waard. Begrijpelijk want het bezit van een auto kost gewoon veel geld.
Winter. Koud en guur. Op we naar de bushalte, toch maar je kraag omhoog want het is best koud.
Handen in je zakken, en met een stevige pas door de tegenwind.
Gelukkig, de bus komt er al … O nee, da’s een andere.
3 minuten te laat maar daar is hij dan. Je gaat op de plek staan waar je denkt dat de bus zal stoppen. Net als de deur opengaat springt er iemand tussen en vliegt de bus in. Vroeger zei men nog wel eens goedemorgen tegen de chauffeur bij het tonen van je OV.
Nu loop je gewoon langs met je Chip, bliep, en je gaat zitten.
Een gevoel van medelijden bekruipt je. “Ik zal de chauffeur een goedemorgen wensen”.
Uit je tenen trek je de motivatie: “goedemorgen”.
De chauffeur kijkt je beduusd aan.

Fijn, nog voldoende zitplaatsen, lekker bij het raam. Je ziet echter niets want de ramen zijn drijfnat van de condens. “Hebben die bussen geen airco?” denk je nog.
Het maakt ook niet uit, over 12 minuten ben ik op het station, ruim op tijd voor de trein.

19 minuten later sta je op het perron. De trein gemist. Maar ruim op tijd voor de volgende!
De wind is gedraaid. Komt nu van alle kanten. En hard ook. Wat is het koud! Gelukkig is je hand bijna bevroren in positie zodat je telefoon niet uit je handen kán vallen. Autoblogje dan maar.

“Beste Reizigers”
Snel kijk je om je heen of je iets anders als Dames en Heren ziet. Maar nee.
“De trein naar de plek waar u niet moet zijn vertrekt over 10 minuten”
Fijn … zal wel druk zijn in de trein dan.
14 minuten later is hij daar dan. Helemaal vol maar nog net een plekje om te staan. Naast iemand die vanochtend zo, uit bed, de trein is ingesprongen. De geur van iemand die deo niet kent, en de algehele ochtendgeur van tientallen vreemde mensen dringen je neus binnen.
Je kan gelukkig nog net bij je telefoon. Autoblogje dan maar weer.

Eindelijk, jouw station.
Nu op weg naar je werk/school/bestemming!
Het is inmiddels gaan regenen maar gelukkig ben je je paraplu in de bus al vergeten… ach, het is maar 10 minuten lopen en je bent toch niet van suiker?!

——

Winter. Koud en guur. Op weg naar je auto, toch maar je kraag omhoog want het is best koud.
*knipper knipper* auto van t slot en je stapt snel in. Start de motor, check. Gordel om, check. stoelverwarming aan, check. Climate control doet wat die moet doen, check. Radio/muziek aan, check. Rijden maar!

O nee! File! Nu zit in nog langer in mijn heerlijke zetel, lekker warm, behaaglijk, naar mijn favoriete radio/muziek te luisteren. Wat een verschrikking!
O, we rijden alweer. T gaat niet snel, maar we rijden wel.
Hoppakee, parkeerplek op. Zul je net zien, begint het te regen. Ach, die 1 minuut lopen red ik wel zonder plu.

——

Nee, het is mij een raadsel waarom we met de auto gaan …
@verplicht: Haha. Je verteld het wel vanuit een perspectief van een autorijder. Je vergeet er alleen bij te vertellen wanneer je in de file sta:
“Ik sta weer stil, met mijn voet continue op de koppeling. Ik mag weer een stukje opschuiven, koppeling omhoog, twee meter naar voren, en de koppeling weer in. Dit doen we de komende … km op Rijksweg A.. en dan op Rijksweg A.. (tenzij je een automaat heb). In file met al die automobilisten en vrachtwagen chauffeurs doe maar claxoneren om niks, links/rechts inhalen. Ff snel een rood lichtje pakken, anders weggebruikers opdrukken want we hebben haast. Weggebruikers doe onderweg hun tanden poetsen, scheren, make up etc. Waarom staan ze niet eerder op. Misschien dezelfde soort mensen die vanuit hun bed het OV instappen”.

Niet alles is perfect van beide zijden. Ben het met je eens dat het OV niet van de auto gaat winnen tenzij het nagenoeg gratis wordt gemaakt.
@werf76: excuus voor de typevoudjes ;)
@werf76: No worries :)

Je hebt gelijk hoor. Ik overdrijf natuurlijk ook een beetje. Wat ik probeer te zeggen; ongeacht hoe duur de auto ten opzichte van het OV ook is; mij krijg je het OV niet meer in. De nadelen van de auto wegen, voor mij, niet op tegen de voordelen van het OV.
@werf76: om eerlijk te zijn, waarom zou je nog een handgeschakelde auto kopen? Automaten rijden vloeiender, zuiniger en sport automaten schakelen sneller. En de prijs telt ook niet meer mee, aangezien merken als bmw ze voortaan gratis aanbieden en lease auto’s ze ook standaard hebben.
@gwnbmw: pssstttt, het komt misschien een verrassing, maar niet iedereen koopt een nieuwe BMW uit de showroom. Schijnen nogal duur te zijn.
@werf76: woon in Zeeland, daar heeft het OV al zelf een beslissing gemaakt dat je beter met de auto kan gaan. Hier rijdt zo weinig OV en sluit niet op elkaar aan. Het is gewoon geen alternatief. Maar zoals zo vaak kijkt Den Haag maar een paar km om zich heen. Daarbij kan je hier de auto nog voor de deur parkeren en kunnen wij ook gewoon 130 rijden op de snelweg. :)
@werf76: nu woon ik in Zeeland en daar heeft het OV al een keuze voor je gemaakt door lekker met de auto te gaan. De dekking van het OV hier is barslecht. Lekker in de auto en je kan hier nog gewoon voor de deur parkeren zonder belachelijk tarieven en netjes 130 op de snelweg. Daarnaast zijn de Bwegen ook leuk genoeg om af en toe je auto de sporen te geven. Jammer dat Denhaag nooit verder kijkt Daan een paar km in de randstad.
@jpoers: altijd handig 2 soortgelijke reactie. Bedankt app dat het zo snel werkt. Sorry voor de reaguurders
@verplicht: Je loopt naar de auto. Na enkele minuten door de buurt lopen heb je die gevonden, je vrouw parkeert altijd ver weg omdat ze niet in de smalle vakjes voor de deur durft te parkeren. Buurman heeft er weer met zijn trekhaak tegenaan gezeten. Vogelschijt op het dak. Ramen bevroren en de stijlloze deuren doen het niet meer. Naar binnen, heat pack in de magnetron. Weer enkele minuten teruglopen. Heatpack op de ramen leggen (die inmiddels al fors afgekoeld is door de lange wandeling). Wachten, lang wachten en vervolgens maar via de kofferbak naar binnen klimmen. Vergeten de ramen te krabben en je wilt niet terug via de kofferbak dus maar de blower erop. De ruiten beslaan maar de AC doet het niet bij -3, dus maar wachten tot het vocht weg is. Na enkele minuten voorzichtig de straat uit omdat de lease-maatschappij nog geen winterbanden heeft kunnen regelen. En nog even langs de wasstraat om die vogelpoep er met de hogedruk af te spuiten. Twintig minuten later dan gepland op kantoor en er was geen eens file deze keer.

Op het werk aangekomen een minuut of vijf als een roofvogel om het kantoorpand cirkelen op zoek naar een parkeerplek…

Of gewoon *bliep* en in een voorverwarmde trein stappen, om daar je ontbijtje op te peuzelen.
@smulders: mensen die hun ontbijt in het OV nuttigen…

Al helemaal van die veganistische sportschoolfanatici.

@smulders: tip a. Vertrek uit de randstad. Tip b. Standkachel :)
En dat is exact de reden dat ik komend jaar begin met woon/werken per motor, vermoedelijk komt er naast de S1000RR een redelijk goedkope R1100S of K1200S te staan om lekker cheapass kilometers te vreten. Ik ben behoorlijk klaar met aansluiten in de file als een of andere hersenloze zombie, OV is geen optie met de redelijk afgelegen bestemmingen waar ik voor m’n functie naartoe moet.
@racerx: zodra de temperaturen wat aangenamer worden spring ik ook weer op de motor voor woon-werk. Ik heb niet echt last van file op mijn traject, maar vind het gewoon leuker rijden.
@2wheeler: Heerlijk he? Heel sf en toe gebruik ik m’n pretfiets er ook voor, maakt de daily commute toch wat specialer.

Met een goed pak en dito kuip zijn lage temperaturen ook wel aardig te doen. Bij vorst pak ik de auto wel.
Als ik met de auto naar werk ga ben ik er met een half uur, als ik met het OV naar werk ga doe ik er anderhalf uur over, plus het is niet van deur tot deur. Nee sorry, liever de auto in alle comfort dan in het Onrendabele Vervoer

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).