• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hippiebusjes als vervoersmiddel FIFA World Cup

Auteur: britt, gepost 17 december 2019 om 10:58 – 10 Reacties

Hippiebusjes als vervoersmiddel FIFA World Cup


En het is helaas geen T1

Tijdend de FIFA World Cup gaat Volkswagen het vervoer regelen in Doha. De hoofdstad van Qatar is voornemens een compleet elektrisch én autonoom vervoersmiddel in te zetten en heeft daarvoor VW als partner uitgekozen. Qatar Investment Authority (het staatsfonds) gaat samenwerken met Volkswagen om de infrastructuur te realiseren die nodig is om de zelfrijdende voertuigen in het huidige wegennet te laten rijden. Heel vreemd is deze samenwerking niet, QTA heeft namelijk ook wat belangen in Volkswagen.

Vier merken van de Volkswagen Groep gaan proberen te zorgen dat alles op rolletjes, of banden, loopt.
De afdeling bedrijfswagens levert 35 I.D. Buzz busjes. Het busje, wat ruimte biedt aan vier personen, kan autonoom door de stad pendelen. Ook aan grotere groepen is gedacht, Scania zet 10 high-tech bussen in tijdens de FIFA World Cup. Om te zorgen dat alle autonome technologieën werken bieden MOIA en Autonomous Intelligent Driving (AID) ondersteuning. Zij leveren de expertise om alles op tijd werkend te krijgen. Daarmee is nogal wat werk aan de winkel want het elektrische hippiebusje en zijn grote broer moeten nog getest worden. In 2021 wil Volkswagen al proeven gaan doen met de nieuwe voertuigen.

QIA-topman Mansoor Al Mahmoud ziet de ontwikkeling van de emissieprijs technologie niet alleen als winst voor zijn ‘eigen’ Qatar maar ook als innovatie voor de rest van de wereld. Helemaal uniek is het idee trouwens niet. Toyota komt al wat eerder met innovatieve voertuigen tijdens de Olympische Spelen in Tokio. In 2020 zal daar de e-Pallete volledig elektrisch en autonoom rondrijden om topsporters naar hun verblijf in het olympische dorp te pendelen. Ook Toyota denkt aan de grote groepen en doet dit met een waterstofbus, Sora, voor 79 inzittenden.

Volkswagen werkte tot 2017 samen met de NOC*NSF. Echter gooide het Internationaal Olympisch Comité (IOC) roet in het eten door een samenwerking met Toyota aan te gaan. Door de deal met in het contract een exclusiviteitsbeding moest onze nationale sportbond de relatie van bijna 30 jaar met Volkswagen verbreken. Zou het toeval zijn dat Volkswagen nu ook vervoer gaat regelen tijdens een sportevenement? (via Tech Crunch)

Ook interessant!

  • Volkswagen ID.4 is World Car of the Year 2021
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, fifa, ID-Buzz, voetbal, Volkswagen

Vorig bericht: « Langzame rijders veroorzaken ernstige ongelukken
Volgend bericht: Memorabele ritten van redacteuren »

Lees Interacties

Reacties

  1. n0zem zegt

    17 december 2019 om 11:21

    Leuk ding, maar een busje voor vier personen??

    Login om te reageren
    • jaromir zegt

      17 december 2019 om 12:20

      @n0zem: dat is ook t 1e wat ik dacht… mn T1 kan zelfs 9 personen aan.

      Login om te reageren
    • dare2think zegt

      17 december 2019 om 13:50

      @n0zem: Stiekem is het een heel erg klein busje, met dezelfde basis als de ID.3. Kijk maar eens naar de wielbasis en de grootte van de stoelen.

      De ID.3 ziet er al een beetje uit als een busje, dit ‘busje’ heeft alleen een rechter dak en een iets kleinere kreukelzone. Dat is ook nog wel een dingetje: de T1 had uberhaupt geen kreukelzone en de motor achterin. Ik vind het apart dat ze het niet doen met het nieuwe busje, elektra is daar precies voor geschikt, er hoeft geen motor meer achterin! Verder ziet het er wel trendy uit, dit busje. Maar het is geen bus.

      Login om te reageren
      • jaromir zegt

        17 december 2019 om 15:16

        @dare2think: tjah, je hoopt dan eigenlijk toch dat er een ‘grande’ versie komt van deze ode aan de VW T1. Daar met 4 personen heeft een busje verder weinig zin en is nou ook niet bepaald een aerodynamisch design

        Login om te reageren
  2. grasvreter zegt

    17 december 2019 om 11:24

    Hopelijk vallen er bij de bouw van dit busje niet honderden slavendoden, zoals bij de bouw van de stadions.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      17 december 2019 om 13:16

      @grasvreter: Ja inderdaad! Al is een verlaging van de populatie wel heel goed voor het milieu….

      Login om te reageren
  3. wimof zegt

    17 december 2019 om 12:04

    En nog niemand die schrijft ‘hoe leuk ie wel is ” Zal ik het dan maar doen!

    Login om te reageren
    • kobus1967 zegt

      17 december 2019 om 15:49

      @wimof: doe maar.

      Login om te reageren
  4. rickthestig zegt

    17 december 2019 om 12:26

    Moest meteen aan die scène uit Scary Movie 1 denken, waarbij de deur van de taxi open gaat en het blauw ziet van de rook.

    Login om te reageren
  5. marinepower zegt

    17 december 2019 om 12:28

    In een land waar brandstof en personeel vrijwel niets kost, moet het hier wel echt om het milieu gaan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North