Langzame rijders veroorzaken ernstige ongelukken

Auteur: , 114 Reacties

Maar liefst 3 per week.

Langzame rijders veroorzaken ernstige ongelukken

Al eerder schreven wij over irritaties in het Nederlandse verkeer. Daarbij stonden langzame rijders in de top 5. Het blijkt niet alleen een irritatiepunt te zijn, langzame rijders zijn ook nog eens verantwoordelijk voor veel (dodelijke) ongevallen.

Langzame rijders veroorzaken grote ergernis bij andere weggebruikers. Door het langzame verkeer ontstaan opstoppingen. Andere weggebruikers gaan bumperkleven en rare inhaalacties uithalen en er ontstaat een hoop agressie. In de UK onderzocht het ministerie van Transport het aantal doden en gewonden als gevolg van langzame rijders. Het aantal slachtoffers wat veroorzaakt werd door automobilisten die flink onder de snelheidslimiet rijden is in de afgelopen 5 jaar met 75% gestegen. Afgelopen jaar waren er 160 slachtoffers te betreuren waarvan 26 ernstig en zelfs 2 doden.

Volgens Hugh Bladon, oprichter van Alliance of British Drivers, veroorzaakt een langzame rijder frustratie bij anderen waardoor gevaarlijke inhaalmanoeuvres worden uitgevoerd. Hoe kan het ook anders, ook deze ergernis vinden we terug in het lijstje met irritaties in het Nederlandse verkeer. De oprichter van de organisatie die opkomt voor de belangen van weggebruikers is niet verbaast over de vele verkeersslachtoffers, “Te langzaam rijden is egoïstisch en dom en veroorzaakt ongevallen”. Bladon pleit voor een realistische snelheidslimiet die bij de weg past zodat gevaarlijke inhaalmanoeuvres niet meer nodig zijn.

Ondanks dat in de UK -een aantal wegen uitgezonderd- net als in Nederland geen minimumsnelheid geldt kunnen automobilisten die extreem langzaam rijden wel worden gestraft. Zij krijgen een boete voor onzorgvuldig rijgedrag van 100 pond, omgerekend net geen 120 euro. In Nederland is rechts inhalen met 240 euro nog steeds duurder.

Zou een minimumsnelheid ongevallen voorkomen? (via Dailystar)



114 reacties

Dus als we allemaal gewoon niet steeds agressiever worden in het verkeer is het ook opgelost.
@kieuwkieuw: je hoeft absoluut niet agressief te zijn om rechts in te halen. Maar naar een kwartiertje onnodig links te hangen zonder gang is bij mij me geduld wel op… onzin om op iemand te wachten die niet capable is om een auto juist te besturen. Gevaarlijk ook!
@3246cm252kw: Je hebt dan ook wel echt enorme hoeveelheden tijd verloren door een kwartiertje 100 km/u te rijden in plaats van de maximale snelheid van 120/130. Als het al om een kwartier gaat. Ik ben het met je eens dat als je niet capable bent om een auto te besturen dat je dan niet op de weg thuis hoort. Maar op een wat lagere snelheid rijden dan maximaal toegestaan heeft volgens mij niks te maken met of je capable bent of niet.
@kieuwkieuw: Niet inzien dat je in de weg rijdt wel 😉
@bottles: In maart moeten we toch allemaal 100 km/u rijden dus dan zal het probleem wel wat afzwakken. Behalve natuurlijk bij de mensen die denken dat je drie keer zo snel bent als je 130 km/u mag rijden, die zullen dan constant geïrriteerd zijn.
@kieuwkieuw: als jij beweert dat je vrijwel geen tijd verliest, wat doe je dan op de linkerbaan? blijf lekker achter de vrachtwagens! scheelt je mooi nog een paar centen, die kan je vast goed gebruiken!
@dutchneon: Gelijk heb je! En die vrachtwagens rijden tegenwoordig ook bijna 100.
@3246cm252kw: Idd, ik geef ze voldoende tijd om naar rechts te gaan. Doen ze het niet zet ik mijn pinker naar rechts op en rijd er rustig voorbij. Zo vermijd ik de frustraties van kilometers achter een linkerbaanvakrijder te rijden waardoor je onbewust toch dichter gaat rijden en je je gaat ergeren. Wel grappig hoeveel mensen links blijven rijden voor kilometers en als je dan naar het rechtervak gaat wakker worde en ook naar rechts willen voor je..
@kieuwkieuw: Het verkeer ophouden door te langzaam te rijden scharen we dan maar onder de noemer “passief agressief”.
@karhengst: Dat mag jij doen, maar ik heb totaal geen problemen met mensen die wat harder willen rijden. Terwijl mensen die harder willen rijden wel problemen hebben met mensen die wat zachter willen rijden. Anticiperen is ook wel een belangrijk aspect in dit hele verhaal.
@kieuwkieuw: Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Rustig blijven en go with the flow. 👍
@kieuwkieuw: kom op man, als je geen 120 of 130 wilt rijden snap ik dat, maar als je dus zegt dat je de tijdsbesparing (en vooral de perceptie daarvan) niet uitmaakt. wees dan een vent en blijf rechts. pak die paar minuten extra tijdsverlies dan ook als een vent, of geeft even gas naar 130 als je naar links komt!
@kieuwkieuw: heb je wel eens in de nacht op de A4 gereden, er zijn daar namelijk altijd van die slimpies die 80 gaan rijden op de een na linker baan terwijl je 130 mag.
Laat ze dat soort mensen maar gewoon het rijbewijs afpakken. Als je niet durft te rijden, blijf dan van de weg!
@str8six: zelfde geldt voor mensen die door langzaam rijgedrag aggresief worden en rare manouvres uit gaan halen. Als je geen zelfbeheersing hebt, blijf dan van de weg.
@thijsj: als ik 20 minuten bezig ben om in de beneluxtunnel te komen in noordelijke richting, en eruit rijd en er niks aan de hand is. blijkt dat regelmatig te komen omdat iemand met 70 naar boven rijd omdat hij vergeet gas te geven of de tunnel eng vind ofzo. 1 km terug sta je door het accordeon effect met de drukte gewoon stil. dan is enige frustratie gewoon niet uit te sluiten.
@marc94: Als je dat dan weet, hoef je je niet te frustreren. Dit neem je mee in je trip naar werk/huis als ingecalculeerde tijd. Ik sta ook elke dag minstens 30 min. in de file. Het zij zo, ik maak me niet meer druk. Dan maar later op werk of thuis.
@joejojo2012: Respect dat je ’t zo los kan laten, mij lukt dat niet. Als mijn rit verstoord wordt door zo’n ei zonder situational awareness dan kan dat echt ’t bloed onder m’n nagels vandaan halen. ‘T is gewoon ook niet nodig, goed rijden is meer dan alleen gas geven, sturen en remmen.
@bottles: Ik woon in Roemenie. Net als @Klausenburger. Geduld leer je dan wel hebben ;)
@marc94: even aanvullend over hoe ik die 70 rijder kan zien als ik ergens achter aansluit; deze observatie maak ik vanaf de motor als ik tussendoor kom. anders ga je de oorzaak nooit zien natuurlijk. die is de genoemde tunnel al lang uit tegen de tijd dat je aankomt met je auto. de file er achter is dan helaas al een feit. @joejojo2012 : je kan je er beter niet over opwinden en er maar vast rekening mee houden, maar het is zoooo enorm onnodig allemaal… dat is meer de frustratie dan het stilstaan zelf.
@marc94: Helemaal mee eens. Rijd hier ook dagelijks door de Beneluxtunnel.
@thijsj: helemaal mee eens!
Een minimum snelheid gaat denk ik niet werken, aangezien je altijd afhankelijk bent van de verkeersdrukte. M.a.w. het zal altijd beoordeeld moeten worden door een agent die bekijkt of iemand onnodig gevaar veroorzaakt door langzaam te rijden.
@cvoc: de minimum snelheid op de snelwegen in Nederland zijn juist afgeschaft om beter tegen langzaamrijders te kunnen optreden.

Vroeger was er een minimum snelheid van 70 km/u voor personenauto’s, en als iemand dat ook reed, was er niks tegen te doen – ook al functioneerde zo iemand feitelijk als rijdende chicane. Nadat deze minimum snelheid werd afgeschaft, kan men mensen die dit soort onrealistische snelheden rijden op basis van artikel 5 van de WVW wél aanpakken – en eventueel aanmelden voor een EMG cursus of een onderzoek van het CBR naar de geschiktheid om te rijden.
Snelheidslimiet op snelwegen afschaffen en handhaven op afstand houden en gebruik richtingaanwijzers. Snelwegen hebben geen gelijkvloerse afslagen of tegenliggers, kan prima. Of is gewoon beter, Zelfregulerend systeem. Mensen letten meer op en zijn meer met het verkeer dan met bijzaken bezig. Het verbaast mij elke keer weer hoe goed er in Duitsland gereden wordt. Te langzaam verkeer blijft gewoon relaxed tussen de vrachtwagens heb je geen last van.
@shaw: Ergens volg ik dit maar voor sommige mensen zou dit pure paniek tot gevolg hebben, al dan niet zonder reden. Wat betreft de Duitsers, je weet nooit wat je voor je wielen krijgt. De ene volgt netjes de regels mbt afstand, voorrang en snelheid en de volgende gaat zonder richting aan te geven voor je rijden met 90, niet eens moeite gedaan om jouw snelheid in te schatten. 200m tussen? Prima joh gooi ik hem effe naar links, als je dan 200 rijdt kunnen de ankers dicht.. Ze rijden zo verschillend en dat maakt het gevaarlijk.
@geenidee: Duitsers kunnen ook niet invoegen. Veel te langzaam, moeilijk kijken en als ze achter je invoegen vliegen ze je later weer voorbij. Of ben ik als rechterbaanrijder verplicht om een baan op te schuiven en ruimte te maken voor de invoegen.
@pablo1971: in Duitsland hebben invoegers voorrang, dus ja als het nodig is moet je een baan opschuiven
@shaw: wat mij opvalt is dat duitsers vaak wel goed/beleefd rijden, maar nederlanders en marokkanen enorm aggresief en asociaal zijn omdat ze denken dat dat hoort in duitsland ofzo.
@thijsj: als ik wekelijks in Duitsland rij maak ik mij altijd de meeste zorgen om Nederlanders, die zien een vrachtwagen op 100 meter afstand en gaan dan alvast naar links..
@janhenvol: 100 meter lijkt me niet heel veel te vroeg, bij 160 km/u is dat 2.5 sec
@zipmoto: als die vrachtwagen stil staat wel ja, maar de betreffend nl-ers rijden waarschijnlijk100 of 110 en bij een snelheidsverschil van 10km/h is het toch al snel 36 seconden (20 km/h is 18s).
@jeroen83: goed punt. Al is 80 meter al wel de standaard 2 sec afstand!
@zipmoto: 2 seconden kan je niet zomaar in meters uitdrukken, maar bij 80 km/h (beide voertuigen rijden 80) is het 80 x 1000 / 3600 x 2 = 44,4 meter. Bij 80 meter kan je beide al 144 km/h rijden
@zipmoto: mochten ze echt 160 rijden is het snelheidsverschil met iemand die met 200 nadert ook weer niet hoog. Daarbij rij ik veel in Duitsland en als er meerdere vrachtwagens en/of auto’s rijden is passeren met 200 ook niet echt handig. Gas los tot 150/160 en gas erop als je er voorbij bent
@jeroen83: absoluut mee eens, maar ik bedoel dan vooral de situaties dat er 1 vrachtwagen rijdt, een Nederlander dichterbij, als de nederlander zou spiegelen nog genoeg tijd zou hebben je er eerst langs te laten. Maar nee met 100 de wagen ervoor gooien
@janhenvol: De Duitser daarentegen was een kilometer eerder niet eens naar rechts gegaan.

Lood om oud ijzer.
@shaw: en hoeveel dodelijke ongelukken gebeuren daar ? Het is bizar hoe het daar aan toe gaat en dat moet je zeker hier niet willen. Als je 140 rijdt wordt je nog van de weg gedrukt. En geen file melding systeem boven de snelweg, levensgevaarlijk; iedereen die opeens in de remmen gaat
@kenner: Potverdorie wat een fans heb jij zeg, nog geen halve minuut is je post gepubliceerd, en je hebt nu al een Like. Wist niet dat er zoveel regelfreaks op Autoblog rondhangen… OT: ik heb een totaal andere ervaring, en rij heel veel in Duitsland. Je moet natuurlijk wel na je inhaalmanouvre weer naar de rechterrijstrook, ookal vind jij dat je met 140 flink doorrijdt.
@kenner: ons buurland het Duitse Noordrijn Westfalen, een deelstaat met evenveel inwoners en oppervlak als heel Nederland, daar vallen juist mínder doden dan in Nederland. Dus ondanks dat je sneller mag en kunt rijden, en er sneller gereden wordt, MINDER verkeersdoden. En dat is al jarenlang zo trouwens. In 2018 Duitsland/NRW: 490 en in Nederland 613. (NRW-Duitsland-oppervlakte 34.080 km² / Bevolking 17.638.098 (2014), OppervlakNL 41.543 km² inwoners 17.084.719 (2017)
Persoonlijk is mijn grootste ergernis toch wel iemand die met 70-80 km/uur invoegt, de hele rechter strook die 100/130 rijdt gaat naar links en de hele doorstroom is kapot.
@barendbotje: 1 van de oorzaken daarvan is dat de enige betaalbare “auto’s” voor de normaal verdienende gezinnen van het formaat Aygo zijn met het vermogen van een scooter.
@rike: Nederlandse invoegstroken zijn lang zat om met een erg langzame auto de 100 te kunnen halen. Ik heb zelf jaren in een oude terreinwagen gereden (en die was langzamer dan de gemiddelde Aygo) en heb altijd met een veilige snelheid kunnen invoegen.
@robert110: precies, ik blijf me verbazen over mensen die hun auto met 70-80 de snelweg op rijden. Even gas is fijn voor de mensen achter je en op de snelweg zelf.
@rike: Nou… Dat valt best mee hoor.. Mijn auto is voor mij geen primair vervoer. Daarom heb ik een oud en goedkoop frummel. Vierenveertig trappelende paarden, aan de krukas. En toch hoef ik nooit met minder dan 110 km/u in te voegen. Kwestie van anticiperen en gas geven als dat nodig is. Soort brommer met een dak, steeds het maximale eruit halen, dan kan dat gewoon veilig. Nouja, totdat je onverhoopt wel crasht natuurlijk…
@baardmijt: subaru Vivio?
@1audi1: Oprecht knap! 👍🏼
@baardmijt: haha ja zijn geweldige wagentjes. Ooit nog ( compleet onverantwoord) 160 mee gehaald, op de teller uiteraard. Stond er wel van te kijken want volgens de specs zou die niet harder dan 138km/h moeten lopen
@1audi1: ik heb er ook 1 gehad, super betrouwbaar
@1audi1: 143 op de GPS doet ie… Met 13.000 toeren ongeveer….
@rike: Het probleem is dat veel mensen niet de volledige invoegstrook gebruiken en/of niet weten hoe ritsen werkt. De invoegstroken in NL zijn indd lang genoeg om op snelheid te kunnen komen (zelfs met een 0.9 Toyota Aygo e.d.) maar nee invoegen is volgens veel mensen zo snel mogelijk de snelweg op en daar pas op snelheid komen. Weer een gevalletje van IK ben de belangrijkste op de weg en iedereen moet maar aan de kant als ik de snelweg op wil..
@tiimoo: Hierbij komt overigens ook nog dat je boze blikken krijgt als je bij langzaamrijdend verkeer de volledige invoegstrook gebruikt. Blijkbaar vinden veel mensen dat je dan ‘voordringt’ en willen ze je er niet tussen laten.. Zie af en toe zelfs mensen die bij het eerste blokje invoegstrook STIL gaan staan om in te voegen in plaats van door te rijden en correct te ritsen.
@barendbotje: als de hele rechter rijstrook naar links gaat met 100/130 dan is stroomt het toch juist lekker door? Dat is juist de doorstroming. Dat de linker rijstrook wordt vrijgehouden om “lekker door te jakkeren” is een arrogante illusie.
@mashell: Weer lekker zuur vandaag. Gister hallucinerende paddo’s, vandaag zure appels.
Ook een rol spelend volgens mij: vaak zie je mensen die al bang hebben om te rijden een klein autootje kopen -omdat het oa gemakkelijk parkeert- waarin de gevoelssnelheid veel hoger ligt waardoor ze nog trager rijden met alle gevolgen vandien. En als ze dan nog plots verrast worden door een situatie waardoor ze plots een snok aan het stuur geven kantelt het ding sneller om dan een auto met een langere wielbasis. De auto’s die ik hier op de Brusselse ring op hun kop zie liggen zijn toch vaak kleine auto’s, vaak aangereden door snellere grote auto’s.
Als er geen vrachtwagens waren, dan was het waarschijnlijk een stuk minder erg geweest. Wat je nu krijgt, is dat de langzame rijders (die helemaal rechts zitten) op hun eigen snelheid naar links komen om een vrachtwagen in te halen. Iedereen die op het snelheidsverschil anticipeert schuift ook een baan op op hun eigen snelheid, met als gevolg dat de capaciteit van de meest linkse baan verdampt. Check het zelf maar eens, als er een poosje geen vrachtwagens zijn rijdt het vaak beter door. Dan zitten de langzame rijders uit dit artikel netjes rechts en blijven rechts.

De oplossing: een aparte rijstrook voor vrachtwagens. Het zal Nederland verbazen.
@dare2think: vrachtwagens zijn mijns inziens gewoon een constante waar je mee om te gaan hebt.

Iedere auto is technisch gezien ik staat zich aan te passen aan de rest van het verkeer. Het feit dat men dit veelal uit pure onkunde of egoïsme verzuimt kan je de vrachtwagenbestuurder niet aanrekenen.
@karhengst: Het probleem is dat 50% van de automobilisten dit niet kan.
@dare2think: Klopt, maar dat verander je alleen met een betere opleiding en correctie van bestuurders. Begin eens met een Postbus 51 spot over de gevolgen van het harmonica effect in verkeer en hoe je daar ook als “Club van 100” last van hebt wanneer je clubgenoot even verderop dus indirect jouw file heeft veroorzaakt.

Even gas bij of even inschikken helpt iedereen. Dat geldt voor de door- en langzaamrijders. Maar het begint met begrip.
@dare2think: of van die mensen die gaan zweven met 100 op de middelste baan van 3 banen.. Meestal als je dan vanaf de rechterbaan naar links gaat, ze inhaalt en dan weer helemaal naar rechts volgen de lammetjes wel.
@dare2think: Klopt, vroeger had je dit bij Rotterdam (wellicht nog steeds, ben er al jaren niet geweest) kon je met de vrachtwagen zo de file voorbij rijden. Was heerlijk!
@dutchdriftking: klopt, over de van Brienenoordbrug tot aan ’t knooppunt en een stukje daarna nog om ’t invoegen te versimpelen, loopt een aparte strook voor trucks en bussen
@dare2think: Klopt, ik heb er echt een hekel aan. Geldt idem voor inhalende vrachtwagens. Leidt geheid tot files.
Klopt. Omdat de andere te hard rijden.
@smart2000: Welnee, gematigd te hard rijden en hierdoor ruimte creëren is juist veilig.
Pak de fiets
@baidu: Is zo’n gedoe die iedere dag weer in en uit de kofferbak te moeten ruimen.
@karhengst: :-) :-)
Onderzoeken uit de UK over veiligheid op de weg kan ik niet serieus nemen. Iedereen haalt daar rechts in en dat wordt blijkbaar maar gedoogd ofzo.
@quincy: Ze blijven ook continu links rijden
Ik heb tijdens rijles ook altijd geleerd dat een maximumsnelheid ook een minimumsnelheid is voor zover de situatie dat toe laat. Juist met de reden om ergernis bij andere weggebruikers te voorkomen. Ik ben het daar ook wel mee eens.
@berlinetta: Het spijt me voor je, maar dan heb je het toch echt verkeerd geleerd. De borden, die de maximumsnelheid aan geven (het witte ronde bord met rode rand en daarop een getal) zijn verbodsborden. D.w.z. dat je er niet harder mag rijden. Zoals jij het geleerd hebt en uitlegt zouden die borden gebodsborden zijn en dat zijn ze gewoon niet. Wel is het zo, dat velen van mening zijn wat jij beweert, maar dat zijn dan ook de mensen, die zich het meest ergeren aan diegenen, die de maximum snelheid niet wensen te rijden.
Mijn ervaring is dat mensen altijd gezien de situatie vaak te hard rijden waardoor er een harmonica effect ontstaat. Hou afstand waardoor er ook ruimte is voor invoegend verkeer, ook van de rechter naar de linker baan. Als die ruimte wordt aangehouden dan hoef je niet vol in de ankers maar rustig het gas iets laten vieren. Maar nee, wij willen met z’n allen op de trekhaak van onze voorganger zitten waardoor er vollop geremd moet worden. Ohja, en ga je naar links om in te halen, geef dan ook gas bij als je in een andere verkeersstroom terecht komt!! Dan helpt het ruimte houden pas echt. Gister ook weer zo’n klootviool die invoegd tussen de vrachtwagens en vervolgens ‘m zo naar links drukt. Hij ging dus 80~90 en ik kwam er aan met 125~130. Stukje inzicht mist men ook wel hoor. Alles op de wereld draait om jou
@lowrider: Precies. Ik gebruik mijn remmen, op de snelweg, eigenlijk alleen maar voor files of als ik wordt afgesneden. Voor de rest hoef ik alleen soms gas los te laten.
@carfreakjim: Ik rem ook zelden, want dan worden mn velgen vies (BMW he)
Dus volgens deze experts is elke trucker egoïstisch en dom.
@johnwaters: nou… Daar lijkt het soms wel op. Een inhaalmanoeuvre van een vrachtwagen levert zo weinig tijdwinst op voor de chauffeur maar vaak zo veel hinder (en cumulatieve tijdsvertraging) voor het andere verkeer dat het wel als dom en arrogant te karakteriseren is.
@mashell: dat dus, er moet als de sodemieter gewoon een ander systeem komen voor afstand houden en niet inhalen
in de UK mag alles en iedereen zich op de Motorways bevinden, zoals fietsers en brommobielen. Dat is het grote verschil met Nederland, en waarom bevindingen uit de UK met een grove korrel zout genomen moeten worden. Eigenlijk is het niet te vergelijken.
Het is te zot voor woorden dat de minimale snelheid 60 km/u is op de Nederlandse snelwegen!
@bmw2coupeeigenaar: Er is géén minimumsnelheid op de Nederlandse snelwegen, zoals reeds aangegeven in de tekst.
@simonmc: Correctie, een auto moet minimaal 60km/u kunnen om op de snelweg te rijden.
@bmw2coupeeigenaar: Maar dat hoeft hij niet te rijden
@roel_lemaire: Niet vanwege een vastgestelde minimale snelheid. Maar als er geen file is, of andere omstandigheden waardoor harder rijden niet mogelijk is, dan is het gevaarlijk om 60 km/u of nog langzamer te rijden. En om die reden verboden. Ook daar is artikel 5 voor;
‘Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.’.
@roel_lemaire: hup met je Twizzy de A2 op. Naast dat je de volgende afslag niet haalt want accu leeg, wordt het geramd een gedenkwaardige rit ….
Gewoon rekening met mekaar houden, maar mensen zonder inzicht hou je altijd.
Want wat is erger/gevaarlijker? De rustige rijder die 110 hard zat vind, maar invoegen e.d lastig vind omdat bijvoorbeeld z’n auto niet zo snel is, of iemand die 130 wil rijden en zichzelf er zowat dwars doorheen wilt beuken.
Er geldt in NL een maximum snelheid van 130, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat we dat dan ook moeten rijden.
Anyway, hoop standaard geneuzel, snel vs langzaam, geen inzicht vs wel inzicht
Gewoon kappen met dat ikke, ikke, ikke en elkaar wat ruimte geven
@guus1975: Ik ben (uiteraard) wel voorstander van mijn eigen methode: Ik heb 235 pk ter beschikking om zonder moeite m’n eigen plekje op te zoeken bij het invoegen, en vervolgens zet ik de cruise op 110 en blijf op de rechterbaan. Ben ik weinig mensen tot last. Tenzij ik een vrachtwagen moet inhalen, maar 20 km/u verschil vind ik nog wel redelijk.
@jochempie: Ik vind 20 km verschil ook nog wel redelijk hoor. Maar zelfs als je in een treintje zit met 110 km/h, je kunt geen kant op omdat je een rij vrachtwagens inhaalt, dan nog willen sommigen echt dwars door je heen…
Ik snap dat dus niet en ik vind daar wat van
@guus1975: Mensen, en met name Nederlanders, laten zich door niemand de wil opleggen. Dat gaat zo ver, dat ze zich zelfs genaaid voelen als ze geen vrij baan hebben om iemand te passeren. Dat is toch echt hun eigen probleem.
Volgens mij zijn heel veel (vooral oudere) bestuurders bang het gas in te trappen of toeren te maken. En vooral dat laatste is nodig bij kleine gebakjes met 60pk om een beetje gang te maken…
@duderuud: Ik zie het anders ook regelmatig kinderen doen, denk dat het ook deels komt door het ‘nieuwe rijden’ campagnes.
@duderuud: 60 pk…. Wauw… Dan zou mijn auto nóg sneller zijn…
@duderuud: Man, dit is hier in Zwitserland een probleem zeg.. Men voegt in met 70 km/u, en besluit daarna pas op snelheid te komen. Bloedlink.
Ze moeten berlingo’s verbieden en alle vrouwen boven de 70 hun rijbewijs afpakken
Dan heb je al een groot gedeelte op gelost
@supertjeduc: als we mensen die wat verkeerds vinden van wat anderen hebben, doen of zijn zouden buiten sluiten zouden we ook alle problemen kunnen oplossen.
@supertjeduc: Ik vind dat iedereen die spatievautjes maken geen rijbewijs mogen hebben. Onderzoek (er is er vast wel één te vinden) toont aan dat er een duidelijk verband ligt tussen schrijfvaardigheid en rijvaardigheid.
In belgie is er een minimumsnelheid van 70 op de snelweg en dit is echt crimineel, super gevaarlijk met vrachtwagens die 90 blijven bollen.

ik vind ook dat rechts inhalen zou moeten worden toegelaten. waarom heb je anders een rechter buitenspiegel
@jantje_555: Zondag was er op de site van Dernière Heure een dame die hoog bij laag aan het verkondigen was dat haar manier van rijden de wereld gaat redden. Ze rijdt nooit meer dan 80 km/h op een autosnelweg en laat de vrachtwagens inhalen. Tevens heeft ze een eigenaardige manier van zelfbedrog gevonden, volgen haar berekeningen (!) zal iemand die 80 ipv 120 rijdt 1000€ per 10.000 km kunnen besparen(sic). Ondanks commentaren van half franstalig België bleef ze bij haar standpunt. Zalig zijn de armen van geest.
@jantje_555: “waarom heb je anders een rechter buitenspiegel” om te controleren of je na je inhaalactie via de linkerbaan, weer terug kunt keren naar de rechterbaan. Maar ja, dat is de Belg niet gewend, of wel?
@jochempie: wij rijden zoals we willen, de pakkans is toch maar klein in ons landje
Nee het is het snelheidsverschil tussen mensen die zich wel aan de snelheden houden en degene die veel te hard al dan niet slalommend door het verkeer gaan alsof ze in een game zitten, ga eens gewoon 100 rijden waar je 100 mag en alles vliegt je voorbij
@cabrioot: inderdaad, welkom op de Antwerpse Ring.
@cabrioot: maar sommige rijden 100 op teller, andere dan weer 100 op gps en nog andere 90 om écht zeker te zijn dat ze niet te snel rijden…
Er is in het artikel nergens te lezen wat de definitie is van langzaam rijden.. hoe langzaam dan? Zoals je het nu leest is 110 rijden op een 120 weg ook al langzaam… Al die leasebak-aso’s in Nederland kunnen trouwens helemaal niet langzaam rijden, die zijn allemaal opgefokt en hebben te zware rechter voeten! Dus eigenlijk hoeft dit artikel al helemaal niet op autoblog te staan, omdat het niet voor ons lease-auto landje geldt.
Begrijp ik goed dat alle andere honderden verkeersdoden het gevolg zijn van te hard rijden?
@gasterplancke: Dat moet haast wel. Zo verbaas ik me over al die aandacht die uitgaat naar alcohol in het verkeer. Bij slechts 20% van alle ongevallen is alcohol in het spel. Dus 80% van de ongevallen wordt veroorzaakt door bewust onbeschonken bestuurders.

Onmiddellijk van de weg met al die BOBbies!
Ik dacht dat je hier in Nederland minimaal 80 moest rijden op de snelweg
Ik heb een paar weken overal de maximumsnelheid aangehouden en niet daaronder waar mogelijk. De reacties van mensen zijn absurd. Lichten, toeteren, inhalen waar het niet mag, er voorbij knallen om door oranje/rood te rijden. Absurd gewoon al die agressie en frustratie.
Het ergste is nog als 2 langzame jopies elkaar gevonden hebben op de snelweg. Dan gaan ze gezellig kilometers lang naast elkaar rijden, oftewel ‘blokkerend inhalen’
@intimrasiert: Jopie rechts heeft CC op 100km/h en Jopie links heeft CC op 101 km/h.
Ik rijd vaak rustig, dus niet 130 omdat het mag, maar gewoon 115 op de teller of zo. Maar als ik wil inhalen, dan zorg ik dat geen mensen blokkeer, dus of ik geef even gas bij of ik wacht gewoon.
Mijn ervaring is dat 20 km verder we naast elkaar bij het verkeerslicht staan, ook door de verkeers drukte.
Gevaarlijk langzaam is anders, maar je kan niet iemand de schuld geven van een ongeval door inhalen als hij 100 rijdt op de snelweg, dat is de omgekeerde wereld.
Ik rijd vaak op een lange 80 weg, meestal rij ik 90, en sommige mensen rijden streep 80 op de teller. Anderen gaan met gevaar voor hun leven inhalen. Dat is dom, niet die mensen die zich aan de regels houden.
Ik voeg wel altijd in met een gelijke of hogere snelheid dan het verkeer op de snelweg. Altijd zorgen voor momentum, en niet met 1100 rpm invoegen in 6, soms is gas bij een betere oplossing dan remmen.
Daarom hang ik nooit tussen de langzaam rijders. Lekker linkerbaan iedereen wegdrukken
Volkomen mee eens, ik ben zelf iemand die ook niet altijd de maximale snelheid rijdt op de snelweg. Echter zijn dat vaak de trajecten waarbij hardrijden vrij weinig zin heeft. Dan kun je beter 88/90 achter een vrachtwagen aan sukkelen en rustig op bestemming aankomen. Als ik dan wel in moet of wil halen geef ik ook even gas bij zodat een ander minimale hinder van mij heeft.

Op rustige trajecten rij ik dan vaak ook wel weer door, en probeer ten alle tijde rechts te rijden.
best mede weggebruikers, met ruim 5000.000 km tot nu toe gereden te hebben zowel prive als internationaal chauffeur in 44 jaar mag ik mij rekenen tot de ervaren chauffeurs.In die 44 jaar ben ik zowel prive als trucker nog nooit betrokken geweest bij een ongeluk en ook nog nooit in een gevaarlijke situatie terecht gekomen en waarom? omdat ik in de eerste plaats defensief rijdt en ruim van tevoren anticipeer op wat er zowel voor mij als achter mij gebeurt.
Dit even als kleine inleiding.
Nu ik al zolang op de weg zit kan ik wel aangeven waarom het op de weg regelmatig volledig mis gaat, allereerst de verandering van het wagenpark, mijn eerste auto was een opel kadett die met pijn en moeite er 140 km/u uit perste en alle autos in dezelfde prijsklasse presteerde niet veel beter dus was het op de weg over het algemeen een stuk rustiger dan nu. Maar nu hebben we een wagenpark, die drie keer zo groot is als 40 jaar geleden, waarvan de meeste autos nu ook in de goedkopere prijsklasse met gemak 170 tot 200 km/u halen waardoor we een hele andere dynamiek op de weg gekregen hebben, om het toch een beetje in toom te houden besloot onze regering om maximum snelheden in te voeren en wij truckers werden als eeste geconfronteerd met een snelheids begrenzer die voor internationaal werk ingesteld wordt op 90 km/u en voor nationaal vervoer op 85 km/u. en vergis je niet met de huidige vrachtwagens zouden ook wij met gemak 140 tot 160 km/u kunnen halen. Kijk maar eens op youtube met gerelateerde filmpjes uit het oostblok waar ze onbegrenst rondrijden echte waanzin. Terug in Nederland moeten we gewoon erkennen dat het simpelweg te druk is geworden op onze wegen en rijden er teveel autos rond met alle verschillen in rijstijl en snelheidsverschillen wordt het er niet beter op. En wat mij persoonlijk nog het meeste stoort is het gebrek aan normen en waarden oftewel respect voor elkaar maar dat is in onze huidige maatschappij algemeen goed geworden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).