
De ideale strandauto is een… Volkswagen Touareg.
Er is een Volkswagen T-Roc Cabrio, maar een Touareg Cabrio is er nooit geweest. Volkomen logisch natuurlijk, want een dakloze auto van dat formaat slaat helemaal nergens op. Tenminste, dat dachten we, totdat we deze auto te zien kregen.
Een gekke Argentijn (@pinisgarage) heeft het gewoon gedaan: de zaag zetten in Touareg. En het resultaat is gewoon heel erg cool. Niet iedereen zal het met me eens zijn, maar ondergetekende heeft een eerste generatie Touareg altijd al gaver gevonden dan een Cayenne.
De Touareg is van zijn dak ontdaan, maar behoudt nog wel zijn achterbank en vier deuren. Je kunt dus met vier vrienden over het strand raggen. Zoals je ziet is ook het onderstel aangepast. We hebben geen specificaties, maar de Touareg staat een stuk hoger op zijn pootjes, met dikke off-roadbanden.




De hamvraag is: wat voor motor ligt er in? Bij de Touareg kan dat werkelijk van alles zijn. Een VR6? Een vijf-in-lijn? Een W12? Een V10? Het kan allemaal. In dit geval is het de V8. Met 410 Nm heb je meer dan genoeg koppel om door het zand te scheuren. Het lijk erop dat er ook wat met de uitlaat gerommeld is, want de V8 klinkt heerlijk rauw op de filmpjes.
We hebben verder niet veel info over dit project, maar we wilden jullie deze unieke Touareg Cabrio niet onthouden. Want als je het nog niet doorhad: wij vinden ‘m cool.
Foto’s: seka.shots / pinisgarage





Aangezien het origineel een zelfdragende carrosserie is zullen ze wel heel wat verstevigingen hebben moeten aanbrengen. Zeker omdat ze de vier deuren behouden hebben.
Al met al best een geslaagd geheel terwijl ik het geheel nooit erg boeiend heb gevonden.
Nu lijkt ie wel een Aardvark.
Ik houd van onzinnige / eigenzinnige auto’s maar dit gaat een paar stappen te ver.
Donkerblauw is eigenlijk te chique, dit mag wel in een meer zomers kleurtje dat past bij het strand. Lichtblauw, zeegroen of nog exotischer, dat Lambo geel of oranje. Maak meteen die velgen weer zilvergrijs, dan zie je nog beter dat er joekels van banden onder zitten. Hoe wielen in deze wielkasten kunnen bewegen als ze inveren, is voor mij nog een grote vraag.
Ja hoor, helemaal goed. Lekker ruim en ook achterin kun je best fatsoenlijk zitten – zeker voor een cabrio, daarin kun je nooit achterin als je boven de 3 jaar bent.
Mooi vlak gehouden, net als good old E30 en E46 cabrio’s, vooral geen dikke bult achterop als de Golf cabrios. En gelukkig geen metalen dak van een eos, dan zou je niet kunnen openen of sluiten als er een zandkorrel onder een wiel ligt.
Weegt vast nogal wat maar ach, dat maakt toch geen reet uit bij zo’n boulevard cruiser.
Nooit een VW fan geweest maar ben het een met @machielvdd.
De Touareg was mooier dan een Cayenne. De huidige is daarentegen niks meer. Net een omgepompte T-Roc.
Fan van een Touareg cabrio? Nee, echt niet.
Een Landcruiser zoals een Bronco of Wrangler zou ik meteen aanschaffen.
Met deze wielen en banden wordt zelfs een Fiat Panda cool.
Waarom? Waarom doe je dit? (ik ben bang dat z’n opa vertelde dat ze vroeger in Duitsland ook vierdeurs cabrio’s hadden…) Waarom noem je jezelf pinisgarage? Waarom is de 105 op de kentekenplaat achter afgeplakt?