
De parkeerprijzen stijgen in de grote steden. Dit is hoeveel miljoenen de burgemeesters willen ophalen.
Zelfs als je auto stilstaat, kost hij je nog steeds geld. Denk maar eens aan de afschrijving (tenzij je een goede investering hebt gedaan). Zelfs voor het stukje land waar je je auto achterlaat, betaal je. En op sommige plekken niet zo’n beetje ook. De prijzen rijzen op verschillende plekken de pan uit. Je gaat toch denken: wat verdienen die steden in totaal met het parkeergeld?
Het antwoord komt van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De onderzoekers bekeken de begrotingen van verschillende grote Nederlandse gemeenten. Hierin staan ook de verwachte inkomsten uit parkeerheffingen. Samen met OZB (onroerende zaakbelasting), afvalstoffenheffing en rioolheffing leveren de parkeergelden het meest op van alle heffingen. Zo hopen de gemeenten dat 10,3 procent van de belastingopbrengsten uit parkeergeld komt. Ter vergelijking: in 2017 was dit nog 8,1 procent.
Zoveel verdienen de gemeenten met parkeergeld
Over hoeveel centen praten we dan? Voor 2024 waren de inkomsten uit parkeerheffingen begroot op 1,321 miljard euro. Dacht je dat dat al een berg geld was? Dit jaar denken de gemeenten samen zelfs 1,475 miljard euro in het laatje te brengen. Dat is bijna anderhalf miljard euro en 11,6 procent meer dan in 2024.
Een aantal grote steden draagt fors bij aan de gestegen parkeerinkomsten. De gemeente Amsterdam spant (natuurlijk) de kroon. In de hoofdstad moet er € 42 miljoen extra worden verdiend met parkeren. In Den Haag willen ze € 22 miljoen extra, in Rotterdam € 17 miljoen, in Utrecht € 16 miljoen en in Arnhem en Breda nemen ze genoegen met € 7 miljoen extra inkomen ten opzichte van de vorige begroting.
Waar gaat het geld heen?
De miljarden worden niet rechtstreeks geïnvesteerd in betere wegen. Waar het geld wel belandt? Dat weten alleen de beleidsmakers. Het parkeergeld verdwijnt namelijk in de pot ”algemene middelen’ van de gemeenten. Dat wil zeggen dat het geld vrij besteedbaar is. We hebben dus geen idee waar al onze duur verdiende centen heen gaan. Wat dacht je van het neerzetten van borden voor de milieuzones?
Foto: Porsche Taycan gespot door @p406





Wordt er bij dit soort berekeningen ook rekening gehouden dat er winkels om vallen doordat er geen hond meer komt?
Waarschijnlijk niet nee. Ze rekenen alleen zo dat het alleen maar geld oplevert.
Niet anderhalf miljard meer, maar volgens mij rond de 150 miljoen extra ten opzichte van het jaar ervoor. De verwachtte totale opbrengsten zijn nog net geen anderhalf miljard.
Tsja, iedereen schreeuwt moord en brand om die tarieven, het doet de middenstand de das om etc etc maar je kunt toch gewoon ergens op een hub buiten de stad parkeren en laatste stukje naar hartje centrum met een shuttle of desnoods OV? Als het toch om shoppen of een dagje uit gaat is net dat stukje toch niet oniverkomelijk? Ik heb zelf een bloedhekel aan de echt grote steden, juist omdat het een verschrikking is (voor mij als buitenlever althans) om er te autorijden, maar het is dus ook helemaal niet nodig voor het gros van de mensen (de dagjesmensen)
Je vraagt je idd af waar al dat geld heen gaat. Buiten de subsidies die ze van het rijk krijgen. Inflatie is een bullshit verhaal, dit veroorzaakt het rijk zelf. Weet je, dat ze een keer een verhoging doorvoeren kan je wat van vinden, alleen wordt het ieder jaar alleen maar meer🤷♂️. Je hebt toch een keer genoeg zou ik zeggen.
Ze hebben niet voor niets de ring A10 om Amsterdam gelegd. Kan je d’r met een grote boog omheen rijden (als XR zich niet heeft vast geplakt).
Als je wilt weten waar het naartoe gaat, zie: https://www.amsterdam.nl/bestuur-organisatie/financien/begroting-2025/
Als je wilt weten waarom de boel zoveel verhoogd, google eens op ravijnjaar. De landelijke overheid geeft de gemeenten vanaf 2026 gewoon heel veel minder geld. De schuld voor de hoge parkeertarieven zou je dus bij de regering Schoof moeten leggen, die financieren de gemeenten nog slechter dan de regeringen Rutte al deden.