Autoblog advies: zuinig en licht werkpaard voor 3 mille

Auteur: , 93 Reacties
Opel Corsa

In de categorie: het mag niets kosten.

Voor de meeste mensen is een auto het vervoersmiddel nummer 1. Eventueel is er dan een motor naast om te genieten van de mooie zomerdagen. Niet in het geval van Arjan. Hij is namelijk verzot op alles wat slechts twee wielen heeft. Op dit moment heeft hij twee motorfietsen: een Suzuki GS500 en een heuse Ducati 748. Voor de goede context: dat is bijna de Ferrari F355 onder de motoren.

Arjan heeft onlangs een nieuwe baan. Gefeliciteerd! Nadeel: hij moet nu veel meer kilometers gaan maken. Arjan beseft dat een auto voor dit doeleinde toch wel nodig is. Omdat Arjan al een waanzinnige sportmotor heeft, hoeft hij geen dikke sportwagen. Nee, Arjan zoekt een kleine, comfortabele diesel. Aangezien hij al een Peugeot 106, 206, 306 en Alfa GT + 147 gehad heeft, mogen we die achterwege laten. Belangrijk is dat de volgende auto erg licht is. Alles zwaarder dan 1151 kilogram valt automatisch af, anders kan hij (naar eigen zeggen) veel beter de motor pakken. Oh, en stuiterbakken als een Volkswagen Lupo vallen automatisch ook af.

Arjan heeft zijn eisen en wensen duidelijk kenbaar gemaakt in een tabel:

Huidige /vorige auto's:Ducati 748/Suzuki GS500 (pekelfiets)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 3.000
Jaarkilometrage:30.000 km
Brandstofvoorkeur:Diesel
Reden aanschaf andere auto:Gewisseld van baan
Gezinssamenstelling:Getrouwd geen kinderen
Voorkeursmerken /modellen:Audi A3, Citroen C3 een Alfa doet het ook altijd goed
No-go modellen / merken:Alles zwaarder dan 1151 k

Voordat we beginnen met de aanbevelingen: in deze prijsklasse spelen er meer dingen mee dan alleen een betrouwbaar imago. Er zijn wel degelijk goede auto’s te vinden voor 3.000 euro, maar je moet op je hoede zijn. Check daarom altijd de onderhoudshistorie. Is deze niet compleet? Dan kijk je gewoon even verder. Probeer zo goed mogelijk te beoordelen hoe de staat van de auto is. Kleine krasjes of deukjes zijn niet erg, maar controleer of alle elektronische items werken. Kijk even onder de motorkap: zijn de vloeistoffen keurig bijgevuld. Hoe zijn de banden eraan toe? Schuin afgesleten C-merk banden? Dan kijk je verder. Anders kan de auto bij de volgende beurt meteen voor 1.000 euro verspijkerd worden. Koop je de auto bij een garage? Probeer geen korting te krijgen op de auto, maar beding een beurtje. Dat bespaart je uiteindelijk meer geld.

Citroen C3 1.4 HDi Ligne Ambition
€ 2.450
165.000 km
2002

Deze had Arjan zelf in gedachten: een Citroën C3. Is het wat? Nou, voor zijn specifieke eisen eigenlijk wel. De Citroën C3 is helemaal vrij van dynamische capaciteiten. Dit is een klein, charmant en comfortabel autootje. Kijk wel even of de auto goed zit, want de stoelen zijn niet naar ieders smaak. Je zit relatief hoog en de stoelen zijn wat smal. Het onderstel is vooral erg soepel. Dankzij de hoogte van de auto is de C3 wel een beetje zijwindgevoelig. De 1.4 motor is vrij zuinig, maar verwacht geen flitsende prestaties. In het budget zijn er voldoende te vinden met KM-standen onder de twee ton.

Citroen C3

Opel Corsa 1.3 CDTI Silverline (C)
€ 2.900
185.000 km
2005

Zo’n auto die je werkelijk overal ziet rijden, maar waar je nooit bij stilstaat. Ja, dames en heren, de Opel Corsa is hutspot op wielen. Maar net als met hutspot doet het wel wat het moet doen. De Corsa is relatief ruim en vaak behoorlijk goed uitgerust. In het budget zijn voldoende exemplaren te vinden met bijvoorbeeld airconditioning en fabrieksradio. De motor is op zich soepel en relatief stil, maar niet gezegend met een dosis vermogen. Met andere woorden: erg langzaam. De hele dag 110 km/u op de rechterbaan van de snelweg rijden levert echter wel leuke verbruikscijfers op. Gewoon een prima auto, waar niet zo heel erg veel mis mee is.

Opel Corsa (C)

Volkswagen Polo 1.9 TDI Comfortline
€ 2.450
195.000 km
2002

Dit is een lastige. De Volkswagen Polo is in principe een logische concurrent. Je ziet wel dat de restwaarde van Volkswagens een stuk hoger ligt, want de Polo’s in het budget zijn aanzienlijk ouder en hebben meer kilometers gelopen. Tijdens onze zoektocht kwamen we bij particulieren enkele exemplaren tegen met de 1.9 TDI motor. Dat blok is wat rauw, nagelt nogal en bij volgas trakteert ‘ie je achterligger met lekker veel roet. De combinatie van veel vermogen, trekkracht en een aangenaam gebruik maakt echter veel goed. De driecilinder 1.4 TDI is beter te vinden in het budget, maar is te traag en ongemanierd. De Polo is vooral op comfort afgestemd. Het is geen bijzondere auto om bochten mee te maken. Voor langere ritten wel prima, alhoewel de stoelen plankhard zijn. De één houdt ervan, de ander niet. Even uitproberen dus. Aandachtspunten zijn er ook, die kun je bekijken in dit aankoopadvies.

Volkswagen Polo

Peugeot 1007 1.4 HDI Urban
€ 2.950
240.000 km
2007

Ok, dan is het nu tijd voor een knotsgek apparaat. Het is heel erg makkelijk om de Peugeot 1007 compleet de grond in te trappen. Toch voldoet de auto in dit specifieke geval aan jouw wensen en eisen. Ten eerste de zitpositie, die was op zich prima in de 1007. Ook is de 1007 behoorlijk comfortabel, je hebt het idee in een grotere auto te zitten. De 1007 geeft wel een nieuwe definitie aan het woord ‘traag’. Je moet echt heel erg je best doen (en wind mee hebben) om een dikke boete te scoren. Maar het grootste voordeel is dat de auto alleen in de smaak viel bij oudere mensen. Grote kans dat een 1007 daadwerkelijk ‘van een oud vrouwtje’ is geweest!

Peugeot 1007

Fiat Grande Punto 1.3 M-JTD Actual
€ 2.600
210.000 km
2011

Waarschijnlijk is dit een van de meest aanbevolen auto’s van deze Autoblog-rubriek. Daar zijn een paar goede redenen voor. Ten eerste is de Grande Punto (aankoopadvies) gewoon een fraai autootje om te zien. Met name die achterkant is knap gedaan. Ten tweede de uitrusting: de meeste Grande Punto’s zijn goed uitgerust met airco, radio en elektrische ramen. Vaak zit er ook nog een leuk setje wielen onder. Je krijgt dus heel erg veel auto voor je geld. Nadelen: de stoelen zijn niet ieders favoriet. Ook is de wegligging niet briljant. De Punto is niet sportief, maar ook niet bovengemiddeld comfortabel. In het budget zijn er Punto’s van dit decennium te vinden. Qua betrouwbaarheid scoort de Punto niet onaardig, vooral even lette op de elektronica.

Fiat Grande Punto

Mitsubishi Colt 1.5 Di-D Invite
€ 2.750
225.000 km
2007

Mocht je heel erg nationalistisch zijn ingesteld, dan is deze auto de beste optie. De Mitsubishi Colt is gebouwd in het Nederlandse Born. Grandioos, maar wat krijg je voor je geld? Nou, op zich best veel. De Colt is een stuk ruimer dan de alternatieven, die heer staan beschreven. De 1.5 diesel is ook uitstekend: lekker veel vermogen en koppel in vergelijking met de anderen. Ook is de betrouwbaarheid uitstekend (aankoopadvies). De vijfdeurs is niet zo heel mooi (best wel lelijk eigenlijk), maar de driedeurs is best een kek autootje om te zien. Iedereen vergeet dat deze auto überhaupt ooit bestaan heeft, dus de prijzen zijn zeer schappelijk.

Mitsubishi Colt

Renault Clio 1.5 dCi Dynamique Luxe
€ 2.950
220.000 km
2006

De meest typische Franse auto in dit overzicht. De Clio is comfortabel zonder zompig te zijn, iets wat Fransen uitstekend kunnen. Hetzelfde geldt voor de motor. De 1.5 dCi is een uitermate prettige metgezel. Niet bijzonder krachtig, maar wel een fijn blok in de omgang. Zoals ze zeggen: zo smeuïg als een een pot pindakaas. Ondanks dat Renault de Clio enorm heeft verbeterd is de Clio niet het laatste woord in betrouwbaarheid. Het zijn vaak wat kleinere, elektronische storingen en de voortrein. @Wouter legt je in deze video uit welke punten extra aandacht verdienen als je een Clio uitzoekt.

Renault Clio

YOLO: Ford Focus 1.6 TDCi Trend
€ 2.950
200.000 km
2007

Een Ford Focus diesel als YOLO? Zijn we dan helemaal van het padje afgeraakt? Nee. We weten namelijk: het gewicht van de Focus is hoger dan Arjan graag zou willen. Toch raden we aan om even te kijken naar de Focus. Het is een van de weinige auto’s die daadwerkelijk in de buurt komt van de fabrieksopgave. Het onderstel is in zijn klasse uitstekend, voldoende comfortabel, maar ook capabel genoeg om wat harder te rijden. Daarbij is de Focus een klasse hoger dan de andere auto’s in deze lijst. Dankzij een grotere spoorbreedte en wielbasis is de Focus rustiger. Laatste voordeel: voor 3 mille kun je een heel redelijk exemplaar op de kop tikken. Uiteraard is het wel een risico, want de Focus kent zo zijn problemen. Lees daarom dit aankoopadvies goed door.

Ford Focus

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



93 reacties

Haal je lekker een tourmotor erbij man. Vele male leuker dan deze zaaddodende koekblikken.
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo:
In de winter is een motorfiets heus geen pretje om dagelijks meer dan 50km woonwerkverkeer te doen. Koud, nat, veel wind en bij daglicht wordt je op de motor al vaak over het hoofd gezien dus in de donkere dagen is dat al helemaal het geval. Goedkope auto is dan een prima alternatief.
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: daar omschrijf je precies mijn situatie. Heb 6 weken geleden voor nog geen 2000 euro een Corsa uit 2002 gekocht met slechts 30.000 km op de teller en ja het klopt echt. Naast de Corsa een nieuwe Yamaha MT-09 Voor de fun, gewoon omdat plezier op twee wielen veel beter te betalen is dan plezier op vier. De Corsa doet het top en het verbruik is niks, ik heb dan wel de 1 liter 3 cilinder benzine motor.
@jasperh: Heb het inderdaad ook een tijd gedaan, gewoon elke dag op de motor, beviel prima. Ook in de winterse koude.
Maar nu ik ploegen werk (geen last van files) en een stuk verder moet rijden gaat het economisch echt een hoop schelen!
Hyundai Getz: verrassend ruim van binnen, prima zicht door grote ramen, zuinig, bijna geen onderhoud en met ~ 1000 kg en 100 pk nog best vlot
@olivier420: getzie bah
@olivier420: goed voorstel!
Dat is de eerste 16v variabele geometrie turbo die ik ooit gereden heb. En ik moet zeggen dat dat destijds een ware revelatie was. 86pk en iets van een 200Nm zonder lag op een 1.5.
(Toen had ik een 1.9 turboD evasion en die heeft een kanjer van turbogat)
Ik heb dat jaar erg hard liggen scheuren in de Pyreneeën. Good times good times 🤪
Opel Corsa, heerlijke wagen. Zelf nu al 2 jaar een Corsa B in bezit. Gekocht voor 1450 met 31.150 op de teller!!

Momenteel is hij 20 jaar oud en heb er al 50.000 mee gereden. Geen grote mankementen gehad op een kapotte stappenmotor en homokineet na. Gelukkig niet al te dure grapjes. Ik ben er erg tevreden mee en hoop zeker nogmaals 50k ermee te kunnen rijden!

Helaas wel pas geleden een ongeluk gehad omdat een vrachtwagen plots naar links kwam toen ik naast hem reed op de autosnelweg. De gloednieuwe banden in combinatie met geen ABS lieten mij slippen toen ik vol in de rem moest en helaas in de slip geraakt en de vangrail met mijn linker achter/zijkant gekust. Helaas een schram op de auto maar de schade valt reuze mee. Van de zomer maar eens goed polijsten en beetje camoufleren!
@wolfssjrd: In het voorjaar onze Corsa C uit 2006 ingeruild. Prettige auto die ruimer is dan je denkt. 7 jaar mee gereden en er nooit wat mee gehad, op een koplampverstellermotortje na. Airco, elektrische raambediening, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels. Best een compleet autootje met een zeer volwassen rijgedrag en door het lage gewicht voelde hij best pittig aan. Enige nadeel was het toerental bij hoge snelheden, maar dat was de 1.2 Twinport, met de diesel geen ervaring.
@danmar: Ik heb er eentje uit 2001 gekocht met 128k op de teller 4 maanden geleden (1.2 16V ecotec). Vorige auto was een corsa b uit 1997. De C die ik heb is maar 20 kg zwaarder dan de B. 1/17 gemiddeld is haalbaar als je veel lange afstanden rijdt. Erg goedkoop mee te rijden. Niet spannend of snel, maar prima om jezelf goedkoop te plaatsen. Een stuk minder speels dan zijn voorganger, maar daardoor wel een stuk volwassener.
In de categorie “het mag niets kosten” zeer tevreden met mijn Peugeot 106 die geen drol heeft gekost. Maar goed, das geen diesel en zo vaak rij ik er niet mee :D
@rubenpriest: een 106je is inderdaad fantastisch. Staat nu ook al voor de deur. Maar het leven is te kort om twee keer dezelfde auto te rijden joh. Zijn wel geleverd als diesel overigens.
@volleyrock: de diesel in de 106 is echt super traag.. daar zijn de hier voorgestelde alternatieven stuk voor stuk super snelle sportwagens bij vergeleken..
@RubenPriest: heb er dik 7 jaar geleden een gekocht voor 1500 euro met het idee “ik zie wel hoe lang ie het volhoudt”, ik rij er nog steeds in. Eerlijkheid gebiedt wel te melden dat ik er maar 80k mee gereden heb in die tijd.
Zou ipv Focus 2 eerder naar een Focus 1 kijken. Dacht dat het dieselblok hetzelfde was, maar hij weegt een stuk minder. In een nette ouwe Focus rij je nog steeds niet voor paal – my 2 cents…
@davelepeef: De Focus I is nooit geleverd met een 1.6 tdci. De Focus II is veel meer auto, en als je netjes op tijd en goed onderhoud doet, gaat ie heel lang mee. Bepaalde zaken verdienen extra aandacht. Verstopt roetfilter, EGR klep, lekkende verstuivers etc. kunnen bijdragen aan problemen met de turbo. Zelf hebben wij naast een MKII fase II 2.0 Duratec ook een MKII fase I met 1.6tdci zonder roetfilter. Ding staat nu op 290.000km.
Bij 140.000km bij voorbaat de turbo vervangen, tussendoor alleen een keer een dynamo gehad die ging hemelen. Voor de rest alleen regulier onderhoud.
@marco79: je hebt gelijk, mk1 kreeg ’n 1.8. Geen idee wat verder het verschil is.
Ik heb zelf een mk1 1.6 en een mk2.2 1.8; de nieuwe is inderdaad veel, veel meer auto, maar met zo’n kwart meer gewicht mag dat ook wel. Hoewel de nieuwere heerlijk stuurt, lijkt de mk1 gewoon leuker te rijden daardoor. Verder weet ik het gewicht van een mk1 diesel niet, maar het zal lichter zijn dan de mk2. Denk ook dat je binnen het budget een nettere mk1 koopt.
@davelepeef: de 1.8 diesel heeft ervoor gezorgd dat het woord turbogat een hele nieuwe dimensie kreeg..
@phevtreb: Uhm dan heb je het niet over de 1.8 diesel in de focus I. Maar de 1.8 in Mondeo MKI of II of zelfs de Escort. Je hebt de 1.8 TDDI met 90pk, onverwoestbaar, niet supersnel. Alleen de brandstofpomp kan soms een dingetje zijn. De 1.8 TDCI (geleverd vanaf 2002) levert 115pk en is een heerlijk blok.
Alleen net zoals de huidige diesels kunnen verstuivers bij de 250.000km problemen gaan geven als ook het dual massa vliegwiel. Zowel de TDDI als de TDCI en auto zijn gewoon goed.
@davelepeef: ik heb bijna 10 jaar een MKI Wagon gehad. Ooit begonnen als een 1.6 16v en is als 1.8 16v verkocht aan een collegaatje. Bij zo’n 300.000km heb ik ‘m omgebouwd naar een 1.8 en uiteraard laten herkeuren.
De MKI is qua scherpte en communicatief onderstel (nu had mijn wagon wel een Eibach set en een compleet nieuw onderstel) nog steeds de fijnere van de 2. Alleen de MKII is veel meer auto. En gaat ongemerkt ook hard de hoek om. Ik deel je mening dat een laatste serie MKI misschien ook een goeie keus zal zijn. De uitloopmodellen zijn vaak behoorlijk aangekleed. Climate control, leer, 4 electr ramen, electr. en verwarmde spiegels, voorruitverwarming.
@marco79: aardig aan het klussen geweest!! Maar het leuke is dat het niet veel hoeft te kosten, spullen zijn makkelijk te krijgen.
En wat betreft uitzwaaimodellen, indd leuke deals na enige tijd. Kijk ook wel s met een schuin oog.naar een mondeo mk3 platinum. Het rijdt subliem, ze zijn ruim en technisch goed. Alleen ze zijn nogal verouderd :/
Suzuki Swift met wat kilometers? https://www.autoscout24.nl/aanbod/suzuki-swift-1-3-comfort-benzine-blauw-51282e10-2220-484f-90d5-2f5646554967?cldtidx=9 rijd iig niet als een natte krant
@rutger97: ook als diesel te krijgen zij het sporadisch
@rutger97: https://www.autoscout24.nl/aanbod/suzuki-swift-1-3-diesel-exclusive-diesel-rood-1c07f425-842c-42bc-baf1-c640490f6a12?cldtidx=2 zoals deze. Heeft flink gewerkt maar is wel afgeladen met alle opties die je kon krijgen en 10jaar oud.
@rutger97: en de wielen zijn gratis…
@rutger97: Geweldige auto! Mijn zus heeft er bijna 2 ton in gereden en alleen standaard onderhoud niks stuk
@hollandbest: ik rijd dik 20d km per jaar in de benzine. Wil m warm best wel eens doorhalen tot de 160-170. Bochtige weggetjes alles. Ik verbruik nog geen 200cc olie tussen de beurtjes en buiten nieuwe banden geen problemen.
Met de Punto niet de veiligheid vergeten.
Deze auto heeft nul punten gehaald op de euro ncap crash test. Ik zou die niet pakken.
@toyotavenray: omdat die niet de moderne waatschuwingssystemen heeft: dat heeft geen enkele auto in dit rijtje.
@toyotavenray: door geen veiligheidsystemen ofterwijl derest zou ook 0 sterren halen.
@toyotavenray: nogsteeds meer bescherming dan op de motor
@dampu020: klopt. En je zit droog.
@toyotavenray: pff, er al over nagedacht hoe de anderen zouden scoren als deze nu tegen een muur zouden worden geknalt?
De Punto scoorde in 2005 5 sterren, dus het is gewoon een veilige auto.
Toyota corolla E12?
Mercedes-Benz W115 of W123 diesel van 1978 of ouder. Belastingvrij, oerdegelijk en lekker comfortabel.

@mercedesw140: En vederlicht?
@berlinetta: geen 1151kg of minder. Mijn W123 200 benzine van 1982 weegt 1334kg. Maar het gewicht maakt niet uit als de auto belastingvrij is.
@mercedesw140: rijdynamiek, verbruik en onderhoud veranderen aanzienlijk bij een hoge gewicht.
@mercedesw140: moet je naast een rijbewijs óók een lasdiploma hebben. Want de Mercedessen van deze generaties roesten harder weg dan dat je de tijd tussen twee apk-beurten kunt overbruggen. Tenzij je een strak en gaaf exemplaar uit Italië of zo kunt scoren (en deze een goede dinitrol-behandeling geeft), maar met het opgegeven budget van 3 mille ga je dat niet redden.
Altijd leuk om te zien wat je kunt krijgen voor een laag bedrag. Dit zijn prima autootjes. Ik zou zelf voor de Punto gaan, maar dan ook omdat ik het de mooiste en meest tijdloze vind.
Polo 1.9 tdi is een verstandige keuze. De Fiat of Opel (in de Opel ligt dezelfde Fiat motor) zijn ook wel redelijk.
@Willeme: “trakteerd”? tt=stam+t 😉
OT: ik zou met verstand de Colt kiezen, vrij betrouwbaar en betaalbaar in onderhoud. Geen kinderen? Dan zeker de 3-deurs.
@henk_he: zou ik inderdaad ook overwegen, alleen met dieselmotor zijn ze zo ongelofelijk schaars… er staan er as I speak nu welgeteld acht stuks op Marktplaats.
@rrrobert: je hebt maar één goede nodig 😉
@RRRobert: onbekend maakt onbemind. Gelukkig vertaald zich dat in de prijs.
Ik heb zo’n 1007 een tijdje terug als leenauto gehad toen mijn eigen wagen voor reparatie bij de garage stond. Je hebt inderdaad het idee in een grotere auto te rijden en echt vooruit wil het ook niet, maar het is toch wel een geinig dingetje. Hoe kinderlijk het misschien ook is, ik voelde me net inspector gadget met die schuifdeuren die je op afstand kon openen met de sleutel, en binnenin met één druk op de knop weer sloten terwijl jij je gordel om doet en de auto start.
Wat dacht je anders van de eerste generatie Opel Meriva? Laatst in gereden en toen viel me op dat de 1.6 diesel behoorlijk pittig is! Nadeel is alleen wel dat hij een kleine 100 kilo zwaarder dan je eigenlijk wilt.
Ik zou gaan voor een Opel Corsa. Rijdt heerlijk, alleen de stoelen vind ik wel aan de kleine kant
Ik heb zowel de C3 als de Punto een tijdje gehad als vervangwagen.

De Punto rijdt dan veruit het vlotste en ook de mooiste. Zeker als je de 1.4 jtd vind met de krachtigste afstelling ik dacht iets van een 86pk.
Bij lichtgewicht en diesel zou ik toch snel voor PSA gaan. Jammer dat de 206 geen optie meer is, met de 2.0 HDI heb je echt een mooie combi van een laag gewicht en een betrouwbaar blok. Ik haal met een gechipt blok met een beetje moeite 1 op 20.
De 1007 is een flinke rammel bak, en die schuifdeuren worden bloedirritant. Even snel in en uitstappen is er niet bij. De Clio met 1.5DCi is na al die jaren wel betrouwbaar gebleken, een van de betere Renault motoren.
Ik had nooit gedacht dat ik het iemand zou adviseren, maar kijk eens naar een Skoda Fabia greenline diesel. No-nonsense en value for money, worden veel aangeboden en kan je nu voor een mooi prijsje overal ophalen.
De Mitsubishi rijdt en schakelt erg goed. Dat zou mijn keuze zijn. Weinig onderhoud nodig maar is wel weer duurder dus lood om oud ijzer.
De corsa stil? Mijn 1.7 di is absoluut niet stil. Maar het zijn auto’s die je zelden tot nooit laten staan. Heb ook nog een 1.4 sport gehad uit 2000, fijne auto’s zijn het wel voor zulke relatief kleine auto’s.
Seat ibiza tdi ? Goedkoper als een polo en ziet er beter uit. Ik heb er 1 gehad die ik kreeg met 70000 km. Met 376000 km weggedaan , was een fijn en rap autootje.
@jarnobakker: ook mijn gedachte. Zelf een ibiza gehad, een 1.4 sport benzine weliswaar, maar echt een lekker pittig autootje met goede looks
Seat ibiza 1.9 tdi, vlot blok en leuk uitziend karretje.

101pk op 1144kg
215dkm en €3k

Seat Ibiza 1.9 TDI Reference
http://link.marktplaats.nl/m1241103374?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=105520
Ik heb zowel de C3 als de Punto een tijdje gehad als vervangwagen.

De Punto rijdt dan veruit het vlotste en ook de mooiste. Zeker als je de 1.4 jtd vind met
@tjorque: oei sorry m’n plaat blijft hangen !
Een Citroen AX diesel? Meer rijbeleving krijg je niet voor dat geld. Zelf heb ik een 1.1 benzine first en ik denk dat ik geen betrouwbaardere en ‘leuk rijdende’ auto krijg. Hou je nog geld over ook.
Ik zou zelf voor de Mitsubishi gaan. Staan als erg betrouwbaar bekend, en wees eerlijk, wat heb je aan een zuinige auto als ‘ie veel reparaties nodig heeft.
Audi A2 1.4 TDi. Case closed
@ko4n: zijn die al onder de 3 mille gezakt met een normale km stand?
@xiran: ligt er aan wat je een nornale km-stand vindt. Maar met het juiste onderhoud zijn ze behoorlijk betrouwbaar en bij de juiste specialist is dat ook niet echt heel prijzig.
@ko4n: gefeliciteerd je hebt zojuist de lelijkste auto in deze rubriek genoemd, is ook prestatie opzich!🥂
@bmwfreak038: lelijk is n mening maar hij voldoet wel aan alle eisen rn rijd beter dan zo’n beetje alles wat op het lijstje staat
@ko4n: je wil wel een mooie auto, je koopt ook geen schoenen die niet mooi vind, maar lekker lopen.
Zou nooit voor die ford diesel gaan, is hetzelfde blok als in de mazda 3 of volvo s40/v50 en deze staan nou niet echt bekend als ‘ betrouwbaar’, turbo en egr problemen komen vaak voor. Is een swift 1.3D niet wat? Autootje oogt nog steeds leuk, stuurt prima en er zit een fiat diesel in dus qua betrouwbaarheid zit dat ook wel goed!
Honda jazz…
@ffw88: geen diesel… Was ook mijn idee…
@dandezemaar: idd, diesel. My bad. Wij hebben ook een Jazz:

http://imagizer.imageshack.us/a/img924/6626/dm7jp3.jpg

http://imagizer.imageshack.us/a/img923/1394/LR6roh.jpg

Super praktisch en zwaar onderschat inderdaad.
@ffw88: de meest onderschatte auto aller tijden. Man, wat is dat ding praktisch. Mijn lief heeft de 1e en 2e generatie gehad. We zijn nog met 4 volwassenen, 2 grote tenten en alle kampeer-meuk naar Normandië gereden met de 1e. Geen centje pijn, alles past erin.

Helaas voor dit topic is hij niet als diesel geleverd.
Als je niet door een milieuzone komt gewoon een oude Mercedes met diesel motor van 40 jaar oud, rijden altijd en je betaald niks aan belasting
Volvo 440/460 diesel van het laatse uur. Lichter dan je denkt en goede stoelen. Comfortabeler en veiliger dan zo’n klein koekblik.
@dandezemaar: en die lascursus voor de wielkasten achter krijg je er dan gratis bij?
Peugeot 207 1.6 HDI mag niet ontbreken op ieders shortlist voor een dergelijke wagen.
@sezz: Volgens mij gaat een Peugeot 207 diesel over de 1151kg heen. Die dingen zijn zo mega zwaar, zeker voor een B-segment auto.
Natuurlijk de Fiat Grande Punto. Design van de auto is tijdloos
Misschien niet geheel voor de hand liggend maar wel leuk en vlot, een Citroën C2 HDI VTS importeren!
Heb je 110pk op 1097kg
Met zulke ritten ook nog eens lekker zuinig
De Polo concurent uit eigen huis, de Ibiza. Oogt vlotter, interieur wat speelser in mijn ogen, en net wat knappere exemplaren voor 3k. Mocht je echt een dolle bui hebben en 1500 euro meer uit willen geven, een Cupra en een FR TDI (160 en 130pk) leveren behoorlijk vermogen gecombineerd met een laag vebruik. Eventueel nog te chippen naar nóg meer vermogen. Maakt de woon-werk ritten toch aangenamer.
Qua looks en motor zou ik voor de Clio gaan, best ogende van het stel. Ook de 1.9 tdi blokken uit o.a zijn erg goed. De rest zou ik niet eens over nadenken.
Je mag mijn gele Opel Corsa D uit 2011 met 255K op de teller voor €2300 ophalen.
ziet er voor de honden niet uit, maar is altijd goed onderhouden bij de man die ook mijn motor deed. Betrouwbaarder dan de dealer, waar ze hun stagiaires aan de kleine auto’s laten werken.
Recent is turbo vervangen (die begon wat los te zitten na 240K en er zitten nieuwe banden onder (Quatrac 5). Kun je nog fatsoenlijk meekomen met verkeer ook (gechipt naar 120pk bij 1099kg). Verbruik zo rond 1:21 – 1:22 bij redelijk doorrijden. Mijn vriendin gebruikte de auto altijd om naar haar werk in de Ardennen te rijden. Zij kon rustig een kruissnelheid van 140-150 aanhouden. Dat kun je met de Corsa C oid wel vergeten.
Hij is wel heel geel in alle gradaties. We noemen hem rakker.
Misschien een tweede generatie Twingo? Op basis van de techniek van de Clio II, dus volledig uitontwikkeld. Eentje met een wat sip hangende bumper uit 2011(!) met 165.000 km doet nog geen 2600 euro: https://www.autowereld.nl/renault/twingo/1-5-dci-63kw-collection-airco-26400970/details.html Krijg je er ook nog eens de lelijkste automatten ter wereld erbij.

Great news! The Dacia… Logan can now be yours! https://www.autowereld.nl/dacia/logan/1-5-dci-laureate-8-2018-26181808/details.html. Ook uitontwikkelde Renault techniek voor weinig.

Anders zou ik ook gaan voor een Punto. Ziet er prima uit, rijdt prima, doet het prima. Prima Punto!

Waarom staat er eigenlijk geen Ford Fiesta in het lijstje? Niet betrouwbaar?
Complimenten. Een GS500 en een 748 (geel, want die zijn sneller volgens de legende) heb ik beide ook gehad. Een Colt CZ5 ook, verrassend praktische auto en extreem betrouwbaar. Wel een beetje saai maar met 16″, donkere ramen, mistlampen etc. nog best te pruimen.
@vpowert: Heb je idd gelijk in wist niet dat die zo zwaar zijn echter misschien toch een overweging waard. In ieder geval imo een beter keuze dan de 1007 want die ontloopt ie qua gewicht en verbruik nauwelijks terwijl ie veel meer ruimte biedt.
Is diesel nog wel zo interessant bij 30k per jaar? Vroeger lag die grens op 25k maar ik heb eigenlijk geen idee.

En zou een Ford Fiesta diesel geen optie zijn?
@sportevo: Inderdaad de Fiesta diesel is een goede optie, maar dan wel met de 1.6 TDCI motor. De 1.4 TDCI is met 68 pk wat onderbemeten (wel goed te chippen). De 1.6 kun je voor dat geld ook og wel in een leuke sport uitvoering vinden.
Renault twingo Dci? Misschien nét boven de €3000 maar wel lagere running costs lijkt mij.
Is het eerste model Audi A3 1.9 TDI niks voor je?
Mijn vriendin heeft twee maanden geleden een A3 1.9 TDI uit 2005 gekocht (8P pre facelift) voor € 2.750. Gescheiden climate control (links/rechts), cruise control, carkit, elektrische raampjes. 350.000 op de teller. Loopt als een zonnetje, geen gedoe. Alle elektronica werkt naar behoren. Haar eerste 5.000 km zitten er ondertussen op. Op de brug gezet, keihard van onder, geen zweetplekken bij de turbo, geen olielekken. Rijdt 1:19. Heerlijk ding. Waarom die er niet bij?
Als het niet zoveel mag kosten in aanschaf dan is onderhoud toch ook van belang lijkt me.
Dan lijkt de colt me de enige juiste keuze , ook vanwege z’n betrouwbaarheid.
Tsja, voor dit budget zou ik YOLO gaan. Het leven is echt te kort. Misschien iets wat over 2 a 3 jaar MRB-vrij wordt en dan ongetwijfeld in waarde zal stijgen. Ik noem maar wat: BMW E28, Saab 900, Mercedes W126, Opel Senator, Peugeot 505?
30.000 per jaar is dat voldoende voor een diesel?

De 1.3cdti is een goede motor. Rijdt wel lekker maar je hebt kans dat het oliepeil gaat stijgen.

De polo heeft slechte versnellingsbakken. Weet niet of het bij deze uitvoering ook het geval is.

De 1007 is onnodig zwaar door de schuifdeur.

De clio… schijnt nogal wat elektrische problemen te kunnen hebben…

De rest zou wat kunnen zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).