• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Special: GMC Syclone

Auteur: willeme, gepost 6 januari 2018 om 18:00 – 33 Reacties

GMC Syclone


De topsprinter van 1991 was een budget pickup. Wie had dat gedacht?

De Porsche 911 Carrera, Nissan 300ZX Twin Turbo, Ford Mustang SVT Cobra R, Acura NSX, Mazda RX-7, Mercedes-Benz 500 SL, BMW 850i en Jaguar XJ-S. Allemaal sportieve sportcoupés. Allemaal voorzien van veel vermogen en hoge prestaties. Ze hadden nog iets gemeen: allemaal werden ze finaal zoek gereden door een kleine, onopvallende en spotgoedkope pickup truck. Het merk GMC kennen we vooral van de coole Vendura-van van B.A. Baracus. Maar dit was hun huzarenstukje. Dames en heren, ga er goed voor zitten want vandaag behandelen we alle ins outs van de coolste en snelste pickup die de wereld gezien heeft: de GMC Syclone.

De GMC Syclone is de ultieme versie van de GMC Sonoma, wat het zustermodel is van de Chevrolet S-10. De S-10 was de eerste echt geslaagde compacte pick-up van GM. Zijn voorganger, de Chevrolet LUV, was gewoon een gerebadgede Isuzu. De Ford F-150’s en Chevy Silverado’s zijn natuurlijk immens populair in Amerika, maar ook in het lagere segment was er veel vraag naar pickups, waar voornamelijk Japanse concurrentie te vinden was in de vorm van de Toyota Hilux of Nissan Navarra. De GMC versie van de Chevrolet S-10 was de S-15 (later Sonoma).

GMC S-15

We beginnen met de Buick GNX, een auto die een eigen artikel waardig is. Met de GNX hadden de engineers van General Motors (met hulp van McLaren) een monster van een auto gebouwd. Amerika is natuurlijk het land van de V8 motoren. Je zou verwachten dat deze auto ook een V8 heeft, maar niets is minder waar. De Buick GNX was uitgerust met een 3.8 V6 met een enorme turbo, goed voor zo’n 280 pk. De Buick GNX was een vreemde eend in de bijt. Want dit sinistere slagschip met slechts een V6 reed Corvette’s en Camaro’s er met gemak uit.

Buick GNX

Toen de GNX uit productie ging, hadden GM engineers het lumineuze idee om die 3.8 V6 in het vooronder van een Chevrolet S-10 te laden. Sterker nog, ze hebben het gedaan. Met heel veel passen, wikken en wegen kregen ze de motor geplaatst in het vooronder van de kleine pickup met, in dit geval, achterwielaandrijving. Omdat de motorkap niet paste, werd de motorkap van de GNX aangepast voor de S-10. Het resultaat was niet verkeerd, maar Chevrolet zag er niets in.

GMC Syclone

Chevrolet was namelijk zelf al bezig met een sportieve pickup truck. Tegenwoordig kijken we qua niches nergens meer van op, maar begin jaren ’90 was de combinatie ‘pick-up’ en ‘sportief’ niet een gangbare. De Silverado SS 454 was de eerste pickup die de badge SS (van Super Sport) mocht dragen. De 454 slaat op de motor, een V8 met een slagvolume van maar liefst 454 cubic inches, dus 7.4 liter! Ondanks die cilinderinhoud was het vermogen relatief laag: 235 pk is niet echt een monsterscore. Onderstel, transmissie, remmen en differentieel werden aangepast. Het interieur kreeg wat sportieve touches en het exterieur was lekker dik met grote bumpers en lichtmetalen velgen. Nu Chevrolet dit in de showrooms had staan, was er geen reden voor nóg een snelle pickup. Al helemaal niet eentje die (naar alle waarschijnlijkheid) sneller zou zijn.

Chevrolet Silverado SS 454

Het project was dus aan het doodbloeden. Gelukkig waren ze bij GMC lekker eigenwijs. GMC is een aparte divisie van General Motors, voornamelijk verantwoordelijk voor diverse terreinwagens, pickups en bedrijfswagens. Helemaal niets sportiefs aan. Om het merk een boost te geven, bekijken ze de mogelijkheden voor een vlottere variant van de GMC S-15/Sonoma. Ondanks dat dat het Buick GNX blok wel in te passen was, bleek het teveel werk te zijn. Daarom werd er geopteerd voor een 4.3 liter Vortec V6. In principe familie van de Vortec V8, maar dan met 2 cilinders minder. Dankzij een flinke Mitsubishi TD06-17C turbokit en Garrett intercooler was de motor tot grote dingen in staat. Zeer grootse dingen, zou zelfs blijken.

GMC Syclone Vortec V6 Turbo

GMC gaf op dat de Syclone een vermogen had van 280 pk en een koppel van zo’n 475 Nm. Dit waren echter zeer conservatieve waarden. In werkelijkheid leverde de LB4-V6 rond de 330 pk en meer dan 550 Nm. Moederbedrijf General Motors was eigenlijk ‘not amused’ dat GMC met de Syclone bezig was. GM was namelijk nét bezig met twee heel prestigieuze projecten: de Lotus Carlton (Omega) en Chevrolet Corvette ZR-1. Beide auto’s met veel vermogen en een navenant prijskaartje. Een budget-pickup mocht natuurlijk niet sneller zijn. De naam ‘Syclone is overigens bewust verkeerd geschreven. Aanvankelijk was het de bedoeling om de auto ‘Cyclone’ te noemen, maar Mercury had de rechten al op die naam.

Chevrolet Corvette ZR-1

De GMC was echter wel sneller. Althans, op de sprint. De Syclone was gebouwd voor de kwartmijl, de standaardsprint in Amerika. De zescilinder turbomotor was gekoppeld aan een eenvoudige viertrapsautomaat met goed gekozen schakelmomenten. De transfer-box kwam van BorgWarner, 65% van de krachten ging naar de achterwielen, de overige 35% naar de voorwielen. Deze combinatie zorgde voor een bijna ziekelijke acceleratie. Weinig auto’s kwamen zo snel van hun plek. Want aan de buitenkant was het niet te zien dat de Syclone zó snel was, een ware sleeper dus. Het vereiste ook geen moeite of kunde: automaat in D, rechter pedaal helemaal naar beneden en daahaag Ferrari.

GMC Syclone

Ferrari? Geintje zeker? Nope, de GMC Syclone was sneller dan een Ferrari 348 TB op de kwartmijl. De Syclone werd door diverse tijdschriften (red: een soort papieren Autoblog) getest tegen snelle auto’s, maar Car & Driver zette er doodleuk een Ferrari 348 TB naast. Een volbloed sportwagen van Ferrari met een 3.4 flatplane V8 en 300 pk. Dat moet toch wel sneller gaan dan zo’n opgevoerde plastic emmer op wielen? Nee, dus. Ook in dit geval was het de manier waarop de Syclone van zijn plek kwam. De GMC Pakte direct een flink aantal meters voorsprong. Overschakelen naar twee zorgde voor nog steeds een behoorlijke acceleratie, bij de derde versnelling liep de Ferrari al wat in. De voorsprong werd telkens kleiner, maar voordat de Ferrari de zwarte pickup kon inhalen was de finish al bereikt.

GMC Syclone

De Syclone was slechts een jaartje in productie. De auto kreeg twee opvolgers. De eerste was de Sonoma GT. Qua uiterlijk was de Sonoma GT nauwelijks te onderscheiden van de Syclone. Op de velgen na waren ze bijna identiek qua uiterlijk. Onderhuids waren er wel verschillen. De Sonoma GT had weliswaar de zelfde Vortec V6 van 4.3 liter, maar zonder de knoepert van een turbo. Hierdoor was het vermogen 195 pk en het koppel 350 Nm. Nog altijd veel vermogen en koppel voor zo’n kleine pickup. De Sonoma GT was ook aanzienlijk lichter dan Syclone, want de Sonoma GT had enkel achterwielaandrijving. Nog een verschil waren de kleuren. De Syclone was er alleen in het non-metallic zwart, de Sonoma GT was in meerdere kleuren beschikbaar.

GMC Sanoma GT

Alle GMC’s Syclone’s zijn dus gebouwd in 1991 en allemaal non-metallic zwart. Er zijn echter 10 uitzonderingen. Op basis van de Syclone bouwde ASC (American Sunroof Company) in samenwerking met Philip Morris de Marlboro Edition te maken van de Syclone. 10 initieel zwarte Syclones krijgen een nieuwe rode lak en Marlboro stickers plus striping en heerlijk foute Boyd Coddington velgen met Marlboro-logo’s op de naafdoppen. Officieel zijn ze net zo snel als de ‘gewone’ Syclones, maar wellicht dat de Borla uitlaat en andere chip nog wat extra gezonde paarden onder de kap heeft. Verder staat de Marlboro versie nóg lager op zijn wielen. Het meest herkenbare is het uitneembare dak, specialiteit van ASC. Deze zijn nu serieus geld waard aan het worden, minder dan $80.000 volstaat niet.

GMC Syclone Marlboro Edition

De tweede ‘opvolger’ was de Typhoon. Deze GMC Typhoon kwam in 1992 op de markt. De Typhoon was de meer praktische variant. De Typhoon was gebaseerd op de GMC Jimmy, een kleine SUV op basis van de GMC Sonoma. Het voordeel van deze variant was natuurlijk dat deze een stuk praktischer was. Een achterbank en een kofferbak zijn natuurlijk erg handig. Technisch zijn de Syclone en Typhoon bijna gelijk. De Typhoon is wel een beetje zwaarder, waardoor de prestaties iets lager uitvallen. Maar 0-100 in 6 seconden is naar huidige maatstaven nog steeds bloedsnel. In vergelijking met een BMW X3 M40i of Mercedes-AMG GLC43 kan de Typhoon nog steeds voor een verrassing zorgen. Leuk weetje: op het motorblok staat nog altijd ‘Syclone’. Ook bij de Typhoon was er keuze uit meerdere kleuren.

GMC Typhoon

Het mooie van de GMC Syclone is dat het een compleet overbodige auto is. Je kan er eigenlijk helemaal niets mee. Er is slechts plaats voor twee personen. Het interieur is zeldzaam slecht, zelfs Daewoo zou dit in de vroege jaren ’90 niet durven te monteren. Op de gave sportstoelen na was het vrij karig aan boord, met als toppunt het lelijkste stuurwiel allertijden. Het is weliswaar een pick-up, maar daadwerkelijk dingen mee nemen is niet de bedoeling. Maximaal mocht je 250 kilo vervoeren. General motors was sowieso streng voor Syclone eigenaren, want het werd ernstig afgeraden om offroad te rijden, ondanks de vierwielaandrijving.

GMC Syclone

De Syclone is een beetje een vreemde eend in de bijt. Sommige mensen waren er gek op, ook Jeremy Clarkson. Eddie van Halen, Jay Leno en Ziggy Marley hebben er eentje. Met name die laatste is een leuke gedachte. De kans is vrij groot dat de snelst accelererende auto op het eiland van Jamaica een 27 jaar oude budget-pickup is. 27 jaar oud. De impact van de GMC Syclone kun je met gemak vertalen. Stel je voor dat een een kleine pickup sneller van zijn plaats komt dan een Ferrari 488 GTB. De makers van de Syclone kunnen nog altijd apetrots zijn op hun project, het is nog altijd de snelste pickup op de 1/4 mijl. En daar was het allemaal om te doen.

GMC Syclone

Meer lezen? Check deze 15 Power SUV’s die hun tijd ver vooruit waren.

Ook interessant!

  • Dit mag je eigenlijk geen bedrijfswagen meer noemen
    Dit mag je eigenlijk geen bedrijfswagen meer noemen
  • Hummer is loeizwaar
    Nieuwe GMC Hummer EV wordt een loeizwaar geval
  • 7 briljante en geniale sportieve GM wagens
  • GMC Hummer EV SUV
    GMC Hummer EV SUV: dit is de productieversie

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

gmc, pickup, Specials, syclone

Vorig bericht: « Hoe deed Alfa het eigenlijk aan de andere kant van de plas?
Volgend bericht: De Tesla Model 3 rijdt als een BMW E46 M3 »

Lees Interacties

Reacties

  1. cossiekiller zegt

    6 januari 2018 om 18:02

    Daar is ie dan. Topartikel Willem!
    De bruutste en meest verrassende auto die ik ooit had…

    Login om te reageren
  2. 900t zegt

    6 januari 2018 om 18:20

    Leuk stuk, heb ooit eens een fragment gezien over deze auto, BI-ZAR snel ding.
    Ik denk dat je de naam van Suzuki en GMC even door elkaar hebt gehaald, Jimmy i.p.v. Jimny

    Login om te reageren
  3. e1000bmw zegt

    6 januari 2018 om 18:25

    ”De Porsche 911 Carrera, Nissan 300ZX Twin Turbo, Ford Mustang SVT Cobra R, Acura NSX, Mazda RX-7, Mercedes-Benz 500 SL, BMW 850i en Jaguar XJ-S. Allemaal sportieve sportcoupés. Allemaal voorzien van veel vermogen en hoge prestaties.”
    Uh…@willeme, juist die 850 en de XJ-S stonden nou net niet bekend om het hebben van veel vermogen en hoge prestaties. Het viel destijds vooral wat betreft de acceleratie een beetje tegen. Zeker in vergelijking met de overigen in het rijtje. Snelle cruisers waren het dan weer wel.

    Login om te reageren
    • damrakker zegt

      6 januari 2018 om 18:54

      @e1000bmw523i: wat is je punt?

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        6 januari 2018 om 23:43

        @damrakker: dat die twee niet in dat rijtje thuis passen en al helemaal niet vergeleken moeten worden met de Syclone, welke een sprintmonster was

        Login om te reageren
  4. tenaci zegt

    6 januari 2018 om 18:51

    Te gek ding mooi artikel! Filmpje op YouTube van Jay Leno is ook geweldig. Kleine kanttekening, de opvolger heet Jimmy, de Jimny is natuurlijk het kleine klipgeitje van Suzuki.

    Login om te reageren
  5. shibby zegt

    6 januari 2018 om 19:17

    Fuck. Nu wil ik er één.

    Login om te reageren
    • coffeecup zegt

      6 januari 2018 om 22:23

      @shibby: dat spookt na iedere special van @willeme door m’n hoofd…

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    6 januari 2018 om 20:07

    Gaaf dit!

    Login om te reageren
  7. maxidyne zegt

    6 januari 2018 om 20:11

    Bedankt voor weer een heerlijk stukje autogeschiedenis! Zo’n Typhoon stond hier jaren in de straat, sneller dan mijn RS2 tussen de 100 en 160. Bruut apparaat, 9 van de 10 hadden geen idee waar ze mee te maken hadden. Buurman heeft inmiddels een Ram pickup met Cummins.

    Login om te reageren
  8. rob5nismo zegt

    6 januari 2018 om 20:17

    Mooi.stukje bij street outlaws was dit lang de te kloppen auto

    Login om te reageren
    • dedokter zegt

      6 januari 2018 om 22:12

      @rob5nismo: die Sonoma (geen Syclone) van Daddy Dave was dan ook niet bepaald standaard meer :)

      Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      6 januari 2018 om 23:49

      @rob5nismo: Dat was een iets jongere Sonoma, maar met een 10L V8 met drukvulling. Zat korter bij de 3000pk dan 300…

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        7 januari 2018 om 00:10

        @cossiekiller: al die wagens daar gaan richting de 3000pk
        Ik vond het altijd wel leuk om te zien bijna elke race blok eraan vanwege de nos

        Login om te reageren
  9. E34M5Touring zegt

    6 januari 2018 om 20:21

    https://www.hemmings.com/classifieds/dealer/gmc/syclone/1936099.html
    Een van die Editions staat te koop op Hemmings. Ik vind persoonlijk de Typhoon mooier. Iets praktischer ook. Maar beide erg gaaf! Ze zijn nu nog redelijk betaalbaar, de normale Syclone en Typhoon zijn nog wel te vinden voor 15-30k. Denk dat het nog wel gaat stijgen, toch een beetje een cult auto. Net als de Grand National.

    Login om te reageren
    • damrakker zegt

      7 januari 2018 om 10:50

      @E34M5Touring: https://www.barrett-jackson.com/Events/Event/Details/1991-GMC-SYCLONE-PICKUP-182563

      Login om te reageren
  10. eefie zegt

    6 januari 2018 om 21:57

    Een mooi stukje geschiedenisles, dank

    Login om te reageren
  11. Edge zegt

    6 januari 2018 om 22:20

    Ah ja, deze kende ik nog van toen je op GTWillem.com af en toe wat stukjes dropte. Niet dat dat veel uitmaakt, ook de tweede keer leest het zeer prettig weg. Topstuk weer, @willeme!

    Login om te reageren
  12. noosaheads zegt

    6 januari 2018 om 22:48

    Alweer een mooi stuk @willeme Was het niet zo dat ook Autovisie(jaja.. dode bomenmedia en zoiets als AB op Cyperus papyrus. Grappig en net zo oud) een in dat geval een Typhoon tegenover een 348 zetten? Sowieso is die auto meerdere keren voorbij gekomen.

    Login om te reageren
  13. m54b30 zegt

    6 januari 2018 om 23:04

    Is toch al eens eerder een artikel aan gewijd, tenminste een van de wagens is eerder over gesproken op AB.

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      6 januari 2018 om 23:49

      @m54b30: Dat was over de top 10 van de snelste pick ups. ;-)

      Login om te reageren
  14. renegade zegt

    6 januari 2018 om 23:44

    Ben nu echt zo benieuwd hoe dat klinkt bij volle acceleratie op de kwart mijl…… :-D

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      6 januari 2018 om 23:51

      @renegade: Denk aan een Chevy V8, iets minder roffelend en met een constant gefluit van de turbo.

      Login om te reageren
  15. toyotafortuner zegt

    6 januari 2018 om 23:46

    Vroeg me al af, wanneer deze wagen eens een Zaterdagavond artikel van Don Willem kreeg. En vandaag was t dan zover. Wat een gek apparaat zeg. Een pickup die gewoon gehakt kon maken van een Ferrari

    Login om te reageren
  16. imarinos zegt

    7 januari 2018 om 01:30

    Heerlijk leesvoer, dank je!

    Die opmerking… tijdschriften zijn een papieren versie van Autoblog, ik heb hardop gelachen!

    Login om te reageren
  17. mrbasa zegt

    7 januari 2018 om 04:53

    Ten eerste top artikel maar even een kanttekening; een huidige X3 40i (heb ik) en een GLC43 AMG gaan dik onder de 5 seconden naar de 100.
    Die pakken deze ‘orkaan’ makkelijk tijdens een stoplichten sprint

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      7 januari 2018 om 09:54

      @mrbasa: De Syclone doet 0-96 km/uur (0-60MPH) in 4.3 seconden door de AWD. De Typhoon (de suv versie) doet het in +/- 6 seconden. Staat niet helemaal duidelijk in het artikel.

      Deze pick-up maakt dus ook vandaag de dag nog gehakt van die Bmw en Mercedes.

      Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      7 januari 2018 om 10:26

      @mrbasa: Alles kan natuurlijk. Ze zullen in elk geval kort bij elkaar eindigen. De X3 40i is ook speciaal gemaakt met een snelle acceleratietijd in gedachten. En is natuurlijk ook veel praktischer en heel wat zuiniger. Mijn Syclone deed de kwartmijl in 13,3sec. Met enkel een open uitlaat als modificatie. Kan je ook eens testen. Ben ik wel benieuwd naar.
      Een Syclone weegt met awd en een zware motor en transmissie ongeveer 1600kg.

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      8 januari 2018 om 14:33

      @mrbasa: Het zal wel een spannende sprint zijn. De Typhoon is denk ik sneller van zijn plaats, op hogere snelheid pakken de BMW en Mercedes de GMC.

      Login om te reageren
  18. dwersbongel zegt

    7 januari 2018 om 09:59

    Dit is wel een erg gave pickup hoor. Heb je weer mooi verwoord Willem!

    Login om te reageren
  19. red5 zegt

    7 januari 2018 om 14:20

    Eén van de eerste autotesten die ik in zo’n autoplog las ging over deze bak. Nooit echt gek geweest op Amerikanen, maar deze is me altijd bijgebleven. Een andere die indruk op mij gemaakt heeft door zijn verschijning tijdens mijn eerste bezoek aan de VS, de Yukon en de nog grotere Yukon XL, zijn mijns inziens ook wel een artikel waard!

    Login om te reageren
  20. gregorius zegt

    8 januari 2018 om 10:04

    Weet niet of Usain Bolt sommige van zijn auto’s ’thuis’ in Jamaica heeft staan, maar hij schijnt wel van wat snel spult te houden.

    Login om te reageren
  21. alpinafanb10 zegt

    8 januari 2018 om 12:49

    Mooi artikel,

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North