Hoe gaat het met MINI in Nederland?

Auteur: , 42 Reacties

Een MINI mag dan Brits zijn, de auto’s rollen wel uit ónze oude DAF-fabriek. Dus wilden we weleens weten of MINI blij is met de prestaties van VDL Nedcar. En wat vinden de Britten en de Duitsers eigenlijk van de stakingen in Born?

Hoe gaat het met MINI in Nederland?

Eind december belden we met MINI om eens bij te praten over de productie in Nederland. ’MINI blijft natuurlijk op en top Brits,’ vertelde Tamara Villani van MINI Nederland ons toen. ‘Het hart van de productie zal daarom altijd in Oxford zijn. Maar daar omheen ligt een flexibele schil, want de driedeurs wordt natuurlijk al zo’n anderhalf jaar in Nederland geproduceerd, naast de productie in Oxford. Daarnaast is er de Cabrio, waarvan de productie op 1 november is begonnen. Dat model wordt exclusief in Nederland wordt gebouwd. Daar zijn we heel trots op, want het zegt veel over de kwaliteit die bij VDL Nedcar wordt geleverd.’

Ook woordvoerster Nadia Landerloos van VDL Nedcar was bijzonder positief over VDL Nedcar. Goh. ‘Maar daar hebben we ook reden toe,’ legde ze uit. ‘We zijn in november begonnen met de productie van de Cabrio, als tweede model naast de hatch. Dat zorgt ervoor dat we nu 200 nieuwe medewerkers kunnen aannemen, bovenop de 2.350 die we al hebben. Dat is flink meer dan in de Mitsubishi-tijd. Toen we stopten met de productie van Mitsubishi’s zaten we namelijk op 1.500 medewerkers.’

Als alles goed, fantastisch en geweldig gaat, kun je je echter afvragen waarom de medewerkers al meerdere keren staakten. Zo kort na de overname van Nedcar door VDL zou je immers verwachten dat de medewerkers de grond kussen waarop Wim van der Leegte loopt. ‘Nou, de grond kussen is misschien wat overdreven, vind je niet?’, zo zei de woordvoerster, ‘Gelukkig gaat het niet om medewerkers die niet tevreden zijn met VDL Nedcar, maar zijn het stakingen voor de hele branche. En een goede cao is natuurlijk ook in het belang van onze medewerkers.’
Toch zou je je voor kunnen stellen dat twee werkonderbrekingen in juni, een staking in juni en een staking in december enige ergernis opwekken. Hoe verloopt zo’n telefoontje naar BMW om te melden dat er even geen MINI’s zijn? ‘Dat weet ik eerlijk gezegd niet,’ antwoordde Landerloos. ‘De afspraken met BMW gaan echter niet om het aantal mensen dat op een dag werkt, we hebben alleen afspraken over productievolumes. Dat betekent dat we de productie die we nu gemist hebben, zo snel mogelijk in moeten halen.’

Vlak na de overname gaf VDL nadrukkelijk aan dat er méér fabrikanten werden gezocht die productie aan Nedcar uit wilden besteden. Is dat nog steeds zo? ‘De fabriek draait nog lang niet op z’n maximale capaciteit. Weliswaar hebben we nu veel meer mensen aan het werk dan in het begin, maar we werken wel in één dienst. Dat kunnen we bijvoorbeeld nog uitbreiden naar twee of drie diensten. We zijn dan ook regelmatig in gesprek met fabrikanten als we de indruk hebben dat we iets voor ze kunnen doen.’
En gaat dat misschien een tandje harder als de leiding van het bedrijf binnenkort in handen van een nieuwe generatie komt? ‘In 2016 doet Wim van der Leegte een stapje terug bij VDL Groep, maar Willem, Jennifer en Pieter zijn nu ook regelmatig hier. Maar je moet niet vergeten dat Willem van der Leegte de nieuwe directievoorzitter van VDL Groep wordt. De dagelijkse leiding van VDL Nedcar is in handen van Joost Govaarts en Carel Bouckaert en dat blijft onveranderd. Ik denk dan ook dat we er hier in de dagelijkse operatie niet zoveel van zullen merken.’

Begin januari nam het succesverhaal van VDL Nedcar een andere wending. Directielid Jan Mooren liep in een interview met Het Financiële Dagblad leeg. Hij liet weten dat VDL Nedcar de stakingen inmiddels wél zat is en deed geen enkele moeite meer om de schijn op te houden dat het anders zou zijn. De stakingen waardoor het bedrijf getroffen wordt (net als DAF overigens) hebben niet te maken met het bedrijf zelf, maar moeten zorgen voor een betere CAO in de metaalindustrie. Leuk en aardig, liet Mooren weten, maar inmiddels hebben die stakingen er volgens hem voor gezorgd dat BMW een deel van de productie verplaatst, waardoor er in Born banen verloren gaan.

Tijd om eens contact op te nemen met zo’n vakbond. VDL Nedcar meldde dat er banen verloren zouden gaan en vrijwel tegelijkertijd sprak de FNV over een ‘voorspoedige nieuwjaarsstaking’. We waren dus wel benieuwd of de vakbond tevreden was met deze uitkomst. Volgens FNV-persvoorlichter Brenda Heidinga liegt VDL. ‘Het is onjuiste informatie dat de productie van BMW is verlaagd vanwege de stakingen,’ zegt ze. ‘Ook BMW heeft dat bevestigd. De productie fluctueert, dan weer wordt de productie verhoogt, dan weer verlaagd. VDL intimideert zijn werknemers op de werkvloer, en ook via de media door te dreigen met baanverlies.’ Dat is nogal moeilijk te rijmen met het aanvankelijke enthousiasme over VDL, toen het Eindhovense bedrijf NedCar overnam van Mitsubishi en de uitkeringen van de medewerkers aanvulde tot 100 procent van hun normale salaris. ‘Dat zijn verschillende zaken,’ zegt Heidinga. ‘Uiteraard zijn wij blij met elke baan, maar hoe VDL met zijn medewerkers omgaat, daar zijn we minder blij mee. De medewerkers zelf staan onder zware druk, worden geïntimideerd, werken veel en vaak over in plaats van dat er extra personeel wordt aangetrokken. De medewerkers zijn allemaal loyaal aan het bedrijf en werken hard, maar als ze op de werkvloer en nu ook in de media geïntimideerd worden, komt daar reactie op.’
Volgens de FNV is het niet zo dat het ongepast is om te staken zo kort na de overname door VDL. ‘We zien dat vooral bij bedrijven waar ontevredenheid heerst onder de medewerkers, de bereidheid tot staken heel groot is. Bij VDL heerst veel ontevredenheid over de werktijden en flexibele inzet van mensen — bijvoorbeeld veel overwerk en geen mogelijkheden tot inspraak daarover. Als daar intimidatie bij komt, wordt de bereidheid om deel te nemen aan stakingen rond de CAO steeds groter. VDL meldt dat andersom te zien, maar toch is dat niet onze ervaring. Bij bedrijven waar medewerkers heel tevreden zijn over hun werkgever, maar ontevreden over de CAO, is de bereidheid om mee te doen aan acties en stakingen veel minder groot.’

In een persbericht sprak de FNV zelfs over een smerig spel. ‘Vorig jaar in december maakte VDL Nedcar nog bekend 200 nieuwe arbeidsplaatsen nodig te hebben in 2016. Dat juist op het moment dat er wordt onderhandeld over een nieuwe cao voor de hele sector dergelijke berichten naar buiten komen is, past in het beeld dat wij al langere tijd zien: werknemers die willen staken worden geïntimideerd op alle mogelijke manieren. Wij onderzoeken op dit moment een aantal van deze gevallen. VDL grossiert in 19e eeuwse praktijken richting haar personeel: een modern werkgever onwaardig.’

Onlangs publiceerde de Volkskrant een interview met Wim van der Leegte. Daarin gaat hij niet in op de problemen bij VDL Nedcar, maar vertelt hij wel wat in de hemel hem bezield kan hebben om zo’n tent vol problemen in huis te halen. ‘Als je een moeizaam lopend bedrijf overneemt, kan je waarde toevoegen en dan wordt één plus één drie. Of vier. Als je een goed lopend bedrijf overneemt, kan het op z’n best een goed lopend bedrijf blijven. Dat vind ik geen ondernemen, dat vind ik beleggen.’
Of hij weleens wakker lag van de problemen bij zijn bedrijven, wilde de krant nog weten. ‘Ik ben een slechte inslaper. Maar niet omdat ik ergens aan lig te denken. Problemen moet je oplossen, maar niet ’s nachts.’

UPDATE: Dat VDL Nedcar ‘een tent vol problemen’ zou zijn, komt niet letterlijk uit het artikel in de Volkskrant. Voor de mensen die het wel zo interpreteren; Wim van der Leegte heeft dit nooit gezegd, het is de inleiding op de quote die uit het interview afkomstig is.



42 reacties

Langste artikel van 2016?
@bouwvakkert: dit is waarvoor ik op autoblog kom, niet voor het zoveelste zootje tupperware op een exoot. 5 Regeltjes is dan ook niet voldoende.
@bouwvakkert: wel een leuk stukje tekst.
Ik vind alleen die mensen van de FNV tenenkrommend, die moeten eens gaan werken.
@bouwvakkert: Ze betalen per woord.
Whahaha ..

Die FNV teef die van mening is dat haar ledenbestand uit slappe losers bestaat ..
+1 voor de research en huisvlijt trouwens ..
Hoop dit soort meuk vaker te mogen lezen ..

Top artikel boys .. 👍🏼👍🏼👍🏼
Eigenlijk de wrakke-antieke- uit-de -tijd-zijnde – luiaards de ruimte gevende en chantabele arbeids verhoudingen in een notedop.

Gek hè zoveel ZZPérs

@hehe
Die mensen van FNV weten het donders goed, maar parasiteren op de Arrebeierrr, die ze in stand houden.
Om zo zelf in weelde te kunnen leven en een gevoel en soms ook een teken van solidariteit te geven.
Voor de arrebeijer
Alles voor de Arrebeijer, behalve de waarheid; dat de arrebeijer jarenlang genaaid is door instanties als FNV en het ene kabinet na het andere.

Kabinetten die onze industrie letterlijk het land heeft uitgejaagd.

Da’s namelijk het economisch succes van Duitsland, die hebben nog een industrie.
Waar honderd duizenden arrebeijers werken
@desjonnies: gister was ik ff aan het zappen en bleef ik hangen bij een of ander programma over Emmen. Het viel me op hoe simpel het is om bedrijven naar je toe te halen als er werkeloosheid is. Je moet ze gewoon de ruimte geven. Letterlijk en figuurlijk. Geef ze land om op te bouwen, en geef ze vrijheid om het zo te doen zoals zij het willen. Dan is er zo weer een maak industrie in Nederland. Maar er zijn altijd wel een paar kunstzinnige ambtenaren die zich met het uiterlijk van de fabriek bemoeien. Of muizenliefhebbers die hun zeldzame muisje willen beschermen. Of vakbonden die niet willen dat de mensen er komen te werken.

Zorg je voor genoeg werkgelegenheid dan gaat de behandeling van de arrebeierr ook omhoog, want anders gaan ze wel weg naar de concurrentie.
@lekbak: Andere Tijden was dat, omdat het eerste woonerf ooit in de wereld in Emmen was. Voor als je het nog eens terug wilt kijken ;-)
@lekbak:
Bedrijven de vrije teugels geven heeft historisch niet vaak geleid tot betere werkomstandigheden van arbeiders, zeker niet in nederland. Overigens is die historische tendens zich aan het herhalen getuige de groeiende inkomstenongelijkheid.
@super: ga je te moeilijk doen dan heb je geen werkgelegenheid. Ik vraag me af wat beter is, niet optimale werkomstandigheden (niet verwarren met uitbuiting) of met z’n allen werkeloos thuis zitten.
Een net artikel, waar alle partijen aan het woord komen, maar het wordt niet ontkent noch bevestigd of Nedcar nu echt opdrachten en banen verloren heeft door stakingen, noch of Nedcar/ VDL wel of niet beroerd omgaat met de werknemers.

om een oordeel te vellen hebben we toch echt juist DIE info nodig!


Een ding zou voor iedereen die een beetje oplet toch duidelijk moeten zijn: Nederland is geen USA , Duitsland of Frankrijk, vakbonden zijn hier normaal een stuk ‘ netter’ en werken graag mee in plaats van tegen. Dat zien/zagen we ook in het heel erg succesvolle ‘poldermodel’ en het is onze regering die dat aan het uithollen was/is… NIET de vakbonden.



Het is dus volstrekt populistisch om de vakbonden hier de zwarte piet toe te spelen. Het is best mogelijk dat ze die verdienen , maar dat weten we niet tot we een antwoord hebben op de bovenstaande vragen.
@dracae: het is in dit geval heel simpel. Zonder de overname van vdl hadden al deze mensen geen werk gehad. Staken zet kwaad bloed bij de werkgever (en de opdrachtgever), het is dan ook een zeer krachtig en het laatste middel wat je in kunt zetten. Als je als vakbond een bedrijf wilt laten staken voor het grote goed (een algemene Cao voor de branche) doe je dat dus niet met nedcar.
@lekbak: Tenzij.. juist Nedcar die werknemers dus niet al te goed behandeld. Ik zeg niet dat het zo is.. maar alleen dat het uitmaakt, net als het uitmaakt of BMW ECHT productie heeft verplaatst vanwege die stakingen.

Ik geloof zowel de vakbonden, als de werkgevers niet zomaar op hun blauwe ogen. . ..
@lekbak: Maar dan heb je ook gezien hoe makkelijk bedrijven weer vertrekken.

Bovendien, wil jij voor 5 euro per dag 12 uur lang werken? Zo nee dan is het nog steeds voordeliger om kleding in Indonesie/Bangladesh te laten maken.
Waarom denk je dat in oost groningen zo veel communisten zitten? Omdat de heren boeren zo goed voor het personeel zorgde?

Ik heb ooit de uitspraak gehoord: Een goede werknemer is op zijn 50e op.
Met andere woorden dan schuif je die aan de kant en zoek je weer een jonge hond, die je in 30 jaar verslijten kan.
@ronnys: een moderne fabriek met Nederlandse mensen kan best goedkoper zijn dan een Indiër die voor 5 euro 12 uur werkt. Maar dan moet je niet onmogelijke eisen gaan stellen.

Vroeger zat er een enorm verschil tussen Groningen boeren, en boeren elders in het land. De opa van mijn vriendin was huisarts daar. Als een knecht (levensgevaarlijk) gewond was werd de dokter gebeld en werd de knecht naar de weg gereden. Daar mocht de dokter het oplossen, de boer had zijn taak gedaan. Naar het ziekenhuis in de stad rijden omdat de dokter slechts een motor had was teveel. De patiënt in kwestie is dus achtop de motor vastgebonden en zo zijn ze naar het ziekenhuis gegaan, de man heeft het overleefd. Die mentaliteit zag je vooral in Groningen, gelukkig.

Gelukkig zijn die tijden voorbij, maar je moet als werknemer niet teveel willen. Dan is je werk namelijk weg, zo simpel is het.
@desjonnies: als die mensen van de FNV nou van de werkvloer kwamen (zouden werken) ipv fulltime stoorzender te zijn, zouden ze misschien wat constructiever zijn. Ik heb twijfels of het nu wel om de arbeiders gaat en niet om het creëren van een eigen bestaansrecht.
@hehe: vakbonden zijn net als milieuwetenschappers. Zonder problemen zouden ze niet bestaan, dus zullen ze in meer of mindere mate problemen blijven creëren.
@lekbak: Als mensen echt tevreden zijn bij VDL acht ik de kans dat ze gaan staken wel heel klein in hoor!
Tuurlijk mogen ze blij zijn dat ze werk hebben, maar dat wil niet zeggen dat de bazen, maar alles kunnen doen wat ze willen!
@ronnys: ik wil ook meer verdienen, meer vakantie dagen (begin maar eens met een week, ik heb nu niks) en minder uur per dag werken. Maar dan komt er doodleuk een Tsjechische kapitein op mijn stoel te zitten. Ik wil wel meer, maar ik heb het goed genoeg. En goed genoeg is beter dan werkeloos thuis zitten.

Arbeiders beschuldigen het management vaak van hebzucht en het teveel willen, maar zelf zijn ze geen haar beter. Er is een eeuwige jacht naar betere werkomstandigheden, en er is altijd wel iets om over te zeiken.
@desjonnies:
Realiseer je je wel dat vakbonden in duitsland veel meer dan in nederland oppermachtig zijn?
@desjonnies: vroeger waren ze nodig, nu zijn ze hun doel voorbij geschoten en is de balans te ver de foute kant op gekanteld waarbij het juist averechts werkt voor de arrebeijer.. nu is een vakbond gewoon een betaalde lobby die vanuit een soort ‘slachtofferrol/anti-kapitalist’ de boel loopt te dwarsbomen voor zowel de werkgever als de arrebeijert

vind het wel leuk, zulke nuchterheid van een ras arrebeijer uit de haven van 010
@perry_snijders: Topartikel! In plaats van losse en populistische aannames, warempel wat onderzoek. Complimenten.
Complimenten voor dit stuk. Lekker lang, verschillende kanten ook benaderd en zonder een erg nare smaak gebracht (dat geven wij reageerders er wel aan). Meer van dit aub!
Kortom, kansloos, die vakbonden…..
@dutchdriftking:

In essentie zijn vakbonden prima instituten ..

De organisatie is jammer genoeg in vrijwel alle gevallen mafioos danwel eeuwige student danwel ambtenaartje ..
Kortom .. Een stagnerende factor in de samenleving ..

Hun werk is dan ook andere mensen laten staken ..
@lincoln:
Niet meer mafioos dan de top van een gemiddelde multinational.
@super: de top van de gemiddelde multinational doet niet alsof ze voor de arbeider opkomen.
@lekbak: Nee, die maken dik duidelijk voor eigen portomonee te gaan, boven het belang van het gehele bedrijf waar men voor “werkt” en zelf onderdeel van uit maakt.
@Orichy: precies, veel minder laag en kwalijk dus dan doen alsof je goed bent terwijl je geen haar beter bent.
@lincoln: precies. Het idee voor een goed salaris en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en banen creëren is super. Ze slaan alleen enorm door en zijn vaak alles behalve realistisch met hun eisen.
@dutchdriftking: dat komt omdat hun meerwaarde niet meer is.. de FNV heeft geen bestaansrecht meer behalve lobbyen tot elk bedrijf NL is ontvlucht
@lincoln: Eeuwige antifa leden?
Leuk artikel om te lezen! Complimenten.
Inderdaad een prettig en goed geschreven artikel, de complimenten zijn op hun plaats!
@perry_snijders: Goed stuk! Ik vroeg me al een tijd af hoe e.e.a. nu precies in elkaar zat, door alle kanten te benaderen heb ik nu een aardig beeld gevormd.
“Ik wens je veel personeel”

Dat is wat mijn oma vroeger altijd zei als iemand iets te melden had wat haar niet zinde…

Een subtiele manier om iemand een hoop ellende toe te wensen. Ik moest gelijk aan haar denken toen ik dit artikel las.
@moveyourmind: Is je Oma toevallig van Joodse of Arabische afkomst? In die kringen is dat namelijk een heel bekend gezegde.
@Edge: Dat niet, ik heb ook geen idee waar ze die uitspraak vandaan heeft…
@Edge: mijn opa zei dit altijd en hij was geen arabier;)!
Leuk artikel, zo wil ik er wel meer zien!

OT: het blijft natuurlijk ook een lastige situatie. Als je als arbeider vindt dat je uitgebuit wordt en die mening gedeeld wordt door collega’s en een vakbond, snap ik de verleiding om te staken wel. Anderzijds vraag je je natuurlijk ook af in hoeverre de beweringen van FNV waar zijn, en in hoeverre de stakende medewerkers niet volkomen gestoord zijn? Immers, de banen liggen niet voor het oprapen en er zijn behoorlijk wat werklozen in Nederland, dus wees blij dat je überhaupt werk hebt. Zoals altijd zal de waarheid ergens in het midden liggen, maar het moge duidelijk zijn dat al die negatieve aandacht niet goed is voor BMW, VDL NedCar of de werknemers.
@Edge:
En dan mag het oubollig klinken, maar nog steeds geldt: Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet!
Natuurlijk is het in onze Grondwet vastgelegde Stakingsrecht geen algemeen geaccepteerd recht om je eisen kracht bij te zetten. Maar wat is erop tegen dat de laagstbetaalden een instituut hebben dat voor hun rechten opkomt? En dat dit grondwettelijke recht toepast?
De mondiale globalisering heeft zich tot doel gesteld om de “shareholder value” tot algemeen doel te verheffen zonder de menselijke waardigheid in acht te nemen. Okay! Het zal mijn tijd wel duren, maar ik voorspel dan wat mijn pa dan zo’n 40 jaar geleden al voorspelde: “Als de geldelijke hebzucht de menselijke waardigheid overstijgt, let dan goed op je kinderen, want zij zouden zich weleens in de werkelijkheid kunnen verslikken”
Overigens zat ik eind ’70-er jaren op een jaarinkomen van zo’n (omgerekend) € 80.000,-). Niet erg slecht, dus. Maar ja, ik ben danook een econoom van eind jaren ’60. Geluk verder, jullie nerds!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).