• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe lang nog tot wij onze eigen auto’s kunnen [3D] printen?

Auteur: sir_smokalot, gepost 28 februari 2013 om 15:48 – 19 Reacties

Urbee 2 - Foto: Sara Pane, Wired


De wondere wereld der 3D-printers staat niet stil. Het begon met miniatuurtjes, al dan niet op nano-schaal, maar inmiddels kan je zelfs al klassieke Aston Martins uit de printer toveren. Moet de auto-industrie zich zorgen gaan maken?

Dat laatste lijkt ons nog niet direct aan de orde, maar 3D-printers geven designers en ingenieurs wel een krachtig extra instrument in handen. Een van hen, Jim Kor, jaste zijn zelf ontworpen driewieler door de printer, het resultaat hiervan, de ‘Urbee 2’ zie je hierboven. Duurt lang, maar dan heb je ook wat.

In het productieproces wordt gebruik gemaakt van een plasticsoort die een carrosserie vervaardigt die naar eigen zeggen zo sterk als staal is. Wellicht, maar staal versplintert net bij een aanrijding. Aan de andere kant, koolstofvezel doet dat ook, en met name BMW verwacht in de toekomst veel van dit materiaal.

Met een Cw-waarde van 0,15 is de Urbee een staaltje aerodynamische engineering waar je ‘u’ tegen zegt. Ter vergelijking: Mercedes-Benz zit met een Cw-waarde van (minimaal) 0,22 voor zijn CLA al erg laag.

Het 3D-printen vergt momenteel nog erg veel tijd, en is (mede) daarom kostbaar, maar elke nieuwe techniek zakt na verloop van tijd in prijs. Lees meer omtrent de Urbee 2, en de ins en outs van de technologie en gebruikte materialen in dit artikel.

Met dank aan Simpson voor de tip!

Foto credit: Sara Payne, Wired

Ook interessant!

  • De auto van Max Verstappen in 2022
    De auto van Max Verstappen in 2022
  • Video: dít is de nieuwe auto van Max Verstappen!
  • Video - Eerste glimp van de nieuwe auto van Max Verstappen
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer

Nieuwste artikelen

  • Politie pakt motor van Brabantse vlogger af
  • Als je de trap niet opkomt, dan ga je maar Le Mans rijden?
  • Deze knotsgekke Lambo staat nu te koop in Nederland
  • VW Touareg in de uitverkoop: tot €10.000 goedkoper
FacebookTweetPinLinkedIn

3d, 3d-printer, printer, Techniek

Vorig bericht: « Ketjing! Aantal boetes bij trajectcontroles verdubbeld
Volgend bericht: Karim Benzema (Real Madrid) in RS5 geflitst met 216 km/u »

Lees Interacties

Reacties

  1. ikkefc3 zegt

    28 februari 2013 om 15:50

    You wouldn’t download a car…

    Login om te reageren
  2. sebasjuhh zegt

    28 februari 2013 om 15:54

    Is daar serieus behoefte aan?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      28 februari 2013 om 16:07

      @sebasjuhh:
      Mij lijkt het wel een leuk idee om bevoorbeeld een one off body voor m’n eigen auto te laten maken. Rij je iets unieks voor niet al te veel.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        28 februari 2013 om 16:08

        @jrk68:
        bijvoorbeeld…. ei….

        Login om te reageren
      • sebasjuhh zegt

        28 februari 2013 om 16:11

        @jrk68: Haha dat is wel interessant inderdaad, vrees echter dat je d’r nog ff op zal moeten wachten chef! Is wel belachelijk duur daarom, en niet iedereen zal z’n kunstwerk bij een ander willen laten doen..

        Login om te reageren
      • betonstaal zegt

        28 februari 2013 om 18:09

        @jrk68: mooie toekomst, alleen rijden veel mensen liever in iets bekends en bescheiden. Want het moet ook weer verkocht worden enzo. Er zijn veel kuddedieren, en die willen allemaal hetzelfde (iPad, Uggs, Blackberry, Audi, Facebook-aandacht)

        Login om te reageren
  3. towi1989 zegt

    28 februari 2013 om 15:56

    The whole car – which is about 10 feet long – takes about 2,500 hours.

    Dat is dus 104 dagen non-stop printen…

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      28 februari 2013 om 18:04

      @towi1989: altijd nog sneller dan een Ferrari geleverd krijgen.

      Login om te reageren
  4. ropbp zegt

    28 februari 2013 om 16:04

    Zoiets hebben ze toch al lang op de ontwerpafdelingen van de autofabrikanten. Daar kleien ze allang niet meer!

    Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    28 februari 2013 om 16:14

    CNC machines bestaan al 10-tallen jaren ..

    Login om te reageren
    • norge zegt

      28 februari 2013 om 16:45

      @lincoln: Leuk als je een sigaar als auto wil…

      Login om te reageren
      • 4991 zegt

        28 februari 2013 om 18:12

        @norge: hoezo sigaar? met een freesmachine kan je meer dan alleen ronde vormen maken i.t.t. de draaibank.

        Login om te reageren
  6. norge zegt

    28 februari 2013 om 16:48

    Goede ontwikkeling, in de toekomst is een eigen design het priemium ?

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      28 februari 2013 om 18:03

      @norge: dat is nu al zo, maar dat weten veel kit-kar-bouwers, Pontiac Fiero veredelaars, Burton-pruttelaars en Lamborghini-nabouwers niet.

      Login om te reageren
  7. Simpson zegt

    28 februari 2013 om 19:17

    Nog even en je gaat alleen voor een leeg ‘skateboard’ naar je dealer.

    Login om te reageren
  8. Carreza zegt

    28 februari 2013 om 19:23

    97%: ERROR! Printer has stopped working… Trolololoo

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      28 februari 2013 om 23:26

      @Carreza: PC LOAD LETTER

      Login om te reageren
  9. Esprit_de_Flandre zegt

    1 maart 2013 om 12:34

    De langverwachte terugkeer van de CoachBuilders?

    http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/02/special-coachbuilding-toen-en-nu

    Login om te reageren
  10. Esprit_de_Flandre zegt

    1 maart 2013 om 12:36

    Leuk karretje trouwens. Zouden ze beter echt in productie nemen. Conventionele productie…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North