• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe lang wil jij wachten op een Tesla Model 3?

Auteur: willeme, gepost 7 oktober 2017 om 10:04 – 45 Reacties

Tesla Model 3


Want de early adopters worden op de proef gesteld.

Zelden werd de introductie van een auto zo onder de loep gelegd als bij de Tesla Model 3. Het is De Verlosser, maar dan met een accupakket. De Model 3 is niet alleen interessant voor de Tesla-volgelingen, maar ook voor Jan Modaal. Nu is modaal een rekbaar begrip. Maar we kunnen er niet omheen: de Model 3 houdt de gemoederen bezig.

Het Amerikaanse Automotive Fleet weet te melden dat de productie nog niet op gang is. Sterker nog, het is eigenlijk best bedroevend. Tot op heden wordt slechts 20% van de beoogde Model 3 gebouwd. Dat was in het derde kwartaal van 2017. In dat kwartaal was het de bedoeling om er 1.600 te bouwen, maar dankzij problemen met de productie werden dat er 260 stuks, waarvan er 220 zijn afgeleverd aan klanten. Voor de context: er zijn dus meer Spykers gebouwd dan Tesla’s Model 3…

De productievertraging is opgelopen in zowel de assemblage-locatie in California alsmede de Gigafactory in Nevada. Het aantal geproduceerde auto’s nog eens extra laag als je bedenkt dat er meer dan een half miljoen klanten een aanbetaling hebben gedaan van 1.000 dollar. En dan komt nu het pijnlijke gedeelte. Want die lange wachttijden kunnen ervoor zorgen dat deze klanten hun interesse zullen verliezen in de Model 3.

Het Amerikaanse KBB heeft onderzoek gedaan. Van de mensen die geïnteresseerd zijn in een Model 3, blijkt tijd een bepalende factor te zijn. 35% vind de Model 3 de moeite waard als deze in een maand geleverd wordt. 8% vind drie maanden acceptabel. Nog eens 8% wil best 6 maanden wachten en 7% is bereid om een jaar te wachten op Tesla’s (potentiële) succesnummer. Opmerkelijk: 4% vindt een levertijd van 2 jaar geen probleem. Maar de trend is duidelijk te zien: hoe langer de klant moet wachten, hoe minder interesse er is. Benieuwd wat de moeder van Elon Musk daar van vindt. Nu moeten we wel een kanttekening plaatsen. In Nederland zijn wij gewend om op onze auto te wachten bij aanschaf. In Amerika rijd je vaak dezelfde dag nog weg in je nieuwe auto.

Met dank aan Andrea voor de tip!

Ook interessant!

  • Tesla maakt Model S en Model X nog veel duurder
  • Tesla Model Y
    "Elon Musk wilde stuur achterwege laten voor Tesla Model Y"
  • Tesla Model S en Model X krijgen geen gewoon stuur
  • Tesla Model X en Model S laten op zich wachten

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

model-3, Tesla

Vorig bericht: « Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Japan 2017
Volgend bericht: Fernando denkt Verstappen volgend jaar aan te kunnen »

Lees Interacties

Reacties

  1. str8six zegt

    7 oktober 2017 om 10:22

    Ik zit er überhaupt niet op te wachten

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      7 oktober 2017 om 10:56

      @str8six: Ik ook niet. Zowel het exterieur als interieur is naar mijn mening echt afschuwelijk, daarnaast ben ik absoluut geen early adopter en blijf ik nog lekker even doorrijden op benzine.

      Login om te reageren
      • lippie zegt

        7 oktober 2017 om 11:33

        @racerx: stel je toch niet zo aan. Afschuwelijk is de benaming voor een koreaans gedrocht van de jaren 90. Dit is gewoon een prima gelijnde auto met last van beeldschone concurrentie. En dat de binnenkant wat anders is dan we gewend zijn maakt het ook niet meteen afschuwelijk maar “niet fraai” ofzo.

        Login om te reageren
        • porschepdk zegt

          7 oktober 2017 om 13:49

          @lippie: Nee, het is elektrisch dit is Autoblog… Leuk artikel voor Apparata

          Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          7 oktober 2017 om 14:16

          @lippie: het is zijn mening, jij bent de enige die zich ‘aanstelt’ door zo te reageren

          Login om te reageren
        • racerx zegt

          7 oktober 2017 om 20:25

          @lippie: ik vind ‘m afschuwelijk, het lijkt wel een eierdop. Deal with it.

          Login om te reageren
  2. pomoek zegt

    7 oktober 2017 om 10:24

    Ik, maar wat gaan ze dan doen? Nemen ze die 1000 dollar mee en gaan ze ergens anders shoppen? Als al die mensen al 30.000 hadden aanbetaald, ja, dan zou ik wel begrijpen dat ze hun business elsewhere nemen, maar nu?

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      7 oktober 2017 om 10:25

      @pomoek: met ik bedoelde ik : ok

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      7 oktober 2017 om 11:04

      @pomoek: die 1000 dollar is volledig refundable.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        7 oktober 2017 om 11:15

        @flutterby: precies. Maar daar koop je geen nieuwe auto voor. En die 1000 pop kunnen ze voorlopig ook wel missen.

        Login om te reageren
  3. snorrewietskie zegt

    7 oktober 2017 om 10:27

    Zo lang mogelijk. Wat n vreselijke frikandel. Betalen voor n speciaal, maar n josbrinkie krijgen. Bleh.

    Login om te reageren
  4. viezefreddyw zegt

    7 oktober 2017 om 10:31

    Gewoon even helemaal niet.

    Login om te reageren
  5. justsomebody zegt

    7 oktober 2017 om 10:32

    Helmaal niet, bij de mediamarkt hebben ze goedkopere ipad-laders op voorraad

    Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    7 oktober 2017 om 10:34

    @willeme: alle reden om gewoon op je model 3 te blijven wachten: ze worden voor een groot deel met de hand gemaakt! https://jalopnik.com/tesla-model-3-production-is-jammed-up-because-parts-are-1819197180
    Dat is dus ook meteen de reden van de vertraging. Tesla Morgan 3 dus.

    Login om te reageren
    • ThomasBol zegt

      7 oktober 2017 om 11:15

      @pomoek: Huh? Tesla is toch de toekomst? En dan de productiemethode uit het stenentijdperk toepassen. Wat hypocriet.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        7 oktober 2017 om 11:25

        @thomasbol: Hier, deze is jaren geleden aangekondigd maar ook nog nooit geleverd: https://www.morgan-motor.co.uk/ev3/ Die kunnen het in ieder geval niet gooien op handmatige productie problemen.

        Login om te reageren
      • shalomleon zegt

        7 oktober 2017 om 11:59

        @thomasbol: ze maken de auto’s in beperkte oplages met de hand om zo eventuele kinderziektes in de productie te minimaliseren. Als alles eruut is word de productie opgeschroefd. Is toch fijn als jij die kerel bent die een jaar moet wachten…. dan heb je een prima wagen

        Login om te reageren
  7. jorden zegt

    7 oktober 2017 om 10:50

    Alleen mensen die een kopen kunnen wachten. Iedereen die een auto least (dat zijn er nogal wat in deze prijsklasse) zullen een ander model MOETEN kiezen. Kan je niet op het zogenaamde wonderkind zitten gaan wachten.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      7 oktober 2017 om 11:10

      @jorden: meestal zit er wel rek in een leasecontract hoor. Mijn collega rijdt door tot ver boven de 200k in afwachting van de Model 3.

      Login om te reageren
      • ThomasBol zegt

        7 oktober 2017 om 11:17

        @flutterby: ’tot ver boven..’ naar 220k moet wel te rekken zijn, nog verder wordt spannend.

        Login om te reageren
      • karhengst zegt

        7 oktober 2017 om 11:47

        @flutterby: Hier zijn dat twee leasecontracten… De meeste auto’s met een dergelijke kilometerstand kan je tegen dagwaarde bijtellen.

        Login om te reageren
    • shalomleon zegt

      7 oktober 2017 om 12:01

      @jorden: athlon heeft er 1000 gereserveerd. Dat zijn 1 van de 1e die hem krijgen

      Login om te reageren
      • kobus1967 zegt

        7 oktober 2017 om 13:30

        @shalomleon: ik meen gelezen te hebben dat er maximaal 1 per klant gereserveerd mocht worden, hoe heeft Athlon dat dan gedaan?

        Login om te reageren
      • flutterby zegt

        7 oktober 2017 om 13:38

        @shalomleon: mochten ze willen. Eerst directe klanten en daarna pas leasemaatschappijen.

        Login om te reageren
  8. trustmeiamanengineer zegt

    7 oktober 2017 om 10:58

    Hadden we niet verwacht hoor, dat ze productie moeilijker zou zijn dan Elon deed voorkomen…
    Maar goed als je perse elektrisch wilt rijden zijn er op die moment zat alternatieven. De nieuwe Nissan Leaf lijkt me een heel geschikte wagen, koop die lekker en ruil hem in als je model 3 er is. Maar misschien is de Leaf zelfs wel beter dan de 3…

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      7 oktober 2017 om 11:09

      @trustmeiamanengineer: de Leaf is toch wel een heel ander segment als de Model 3, al is dat na de Model S wel het beste alternatief.

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        7 oktober 2017 om 11:25

        @flutterby: Nou, de model 3 zou de eerste “betaalbare” elektrische auto met voldoende range worden. Maar Nissan maakt dat eigenlijk al lang waar met de Leaf. Misschien is de Nissan iets kleiner, maar ook iets goedkoper. En het belangrijkste, gewoon verkrijgbaar.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          7 oktober 2017 om 13:42

          @trustmeiamanengineer: de Leaf heeft anders nog een serieus beperkt bereik. De Model 3 komt een stuk verder en heeft het supercharger netwerk ter beschikking.

          Login om te reageren
          • robert110 zegt

            7 oktober 2017 om 19:57

            @flutterby: De Leaf doet 378 km, de tesla maar 354 km. En reken er maar op dat het niet lang meer duurt tot dat ook de andere elektrische rijders toegang hebben tot een groot snel-laad netwerk.

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              8 oktober 2017 om 08:22

              @robert110: de Leaf doet 150 Miles EPA en de Model 3 (base) 220 Miles.

              NEDC cijfers van de Model 3 zijn nog niet bekend, dus kan je niet vergelijken.

              Login om te reageren
    • pomoek zegt

      7 oktober 2017 om 11:23

      @trustmeiamanengineer: bleh, de Leaf! Hier, deze wil ik hebben! https://www.morgan-motor.co.uk/ev3/
      Is al jaren geleden aangekondigd maar volgens mij nog steeds niet in productie. Zal wel omdat ze handgemaakt worden.

      Login om te reageren
  9. Goed_Koopman zegt

    7 oktober 2017 om 11:01

    Tesla zou niet het eerste merk zijn dat zich in de opbouw van een deugdelijke productielijn verslikt. En dan zijn daar ook nog meerdere leveranciers bij betrokken. Onder andere onze trots VDL dat machines aan Tesla levert. Een gigantische megaklus. Zie dat maar eens logistiek te coördineren. Ergens zit een flinke kink in de kabel, dat is nu wel duidelijk.

    Hoe lang ik zou willen wachten? In ieder geval totdat er rook uit de schoorsteen komt.

    Login om te reageren
    • galverink zegt

      7 oktober 2017 om 11:05

      @goed_koopman: dat aspect wordt vind ik te gemakkelijk genegeerd. Alle andere merken hebben productielijnen die al decennia draaien, Tesla moet dat in één keer opbouwen.

      Login om te reageren
      • shadowbroker zegt

        7 oktober 2017 om 11:09

        @galverink: Heel simpel, ze moeten geen dingen beloven die ze niet kunnen waar maken

        Login om te reageren
  10. Boomer zegt

    7 oktober 2017 om 11:23

    Tesla heeft zich een beetje verslikt in wat er voor nodig is productie te draaien. De ‘voorspring’ die ze hadden op elektra gebied verdwijnt als sneeuw voor de zon nu ‘reguliere’ bouwers ook elektra doen.Maar die wete wat wat er voor nodig is een volledige productielijn op te zetten. Dat maakt de boel alleen maar interessanter. Want hoe sneller al het DD verkeer elektrisch rijdt hoe beter. Dan kunnen we in het weekend lekker benzine blijven verstoken in one hobby auto’s.

    Login om te reageren
  11. audirijder zegt

    7 oktober 2017 om 11:28

    De tesla bel gaat een keer knappen.

    Login om te reageren
    • slickrick zegt

      7 oktober 2017 om 13:12

      @audirijder: zeker weten, ze zijn de eerste met full EV maar de Duitsers en Japanners zullen ze straks toch inhalen. Ze hebben jarenlange ervaring met auto’s , design, crashtests, dealer netwerk etc. En een EV is toch een stuk makkelijker te engineeren, je hebt gewoon als basis een goede elektrische aandrijflijn nodig en accupakket , how hard can it be…..dag Tesla, dag Hype

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        7 oktober 2017 om 16:25

        @slickrick: de BMS van Tesla is uniek in productie auto’s. Leuk al die EV’s van de grote merken, maar binnen 5 jaar blijft er niks over van je accu. Zoek maar is naar battery degration van een Leaf en Tesla.

        Login om te reageren
  12. Jaymz zegt

    7 oktober 2017 om 12:45

    Zo zo. Dus je had een onderzoek nodig om te weten dat “hoe langer het duurt hoe minder klanten erop zitten te wachten”. Daar had ik geen onderzoek voor nodig want dat is bijna een natuurwet te noemen. Zeker in het consumptietijdperk waarin we nu leven.

    Login om te reageren
  13. defl8 zegt

    7 oktober 2017 om 12:50

    De Model 3 die het eerst leverbaar is, is ook nog eens erg duur vanwege Dual drive (4×4) en grote accu. Eigenlijk meer een kleine model S.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      8 oktober 2017 om 08:32

      @defl8: dual motor wordt pas in 2018 Q2 verwacht. Huidige Model 3 is rwd.

      Login om te reageren
  14. crusader zegt

    7 oktober 2017 om 12:55

    Niet, tegen de tijd dat de model 3 er eindelijk voor iedereen is zonder belachelijke wachttijden na bestelling zijn de andere merken er ook al met wss betere en goedkopere alternatieven…bvb de hyundai Ionic electric die met een 40kwh/200miles komt in 2018…bijna net hetzelfde als de goedkoopste tesla model 3 tegen wss de helft vd prijs met dezelfde opties…en beter in elkaar gestoken…

    Login om te reageren
  15. jdeboer zegt

    7 oktober 2017 om 14:04

    Nog een jaar of 5, dan hebben de early adopters de kop er af gereden en wordt het voor de particulier interessant.

    Login om te reageren
  16. destiny zegt

    7 oktober 2017 om 18:46

    Als ze de productie niet heel snel op orde krijgen, kan dat nog weleens dramatische gevolgen hebben. En wat te bedenken als die halfmiljoen aanbetalers hun geld terug willen? Of een terugroep actie?

    Ik ben benieuwd of Tesla over 5 jaar nog bestaat.

    Login om te reageren
  17. bfvo zegt

    7 oktober 2017 om 20:04

    Auto rijden op een oversized battery pack is een heilloze weg…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North