Alles wat je moet weten over de Tesla Model 3

Auteur: , 147 Reacties

De nieuwe instapper is heter dan de eerste iPhone, zo lijkt het. Wij hebben de specs voor je!

Er zijn weinig auto’s waar zó naar uitgekeken werd als de Tesla Model 3. De roddel- en achterklap-machine draait al maandenlang op volle toeren. Is de kwaliteit wel hoog genoeg? Kun je überhaupt een Model 3 naar wens samenstellen? Hoe lelijk wordt de Model 3 eigenlijk? Hoe lang moet je er eigenlijk op wachten? En gaat Elon Musk daadwerkelijk betalende klanten inzetten als ondankbare proefkonijnen?

Uiteraard wordt de soep minder heet gegeten dan deze wordt opgediend. Dat neemt niet weg dat de Tesla Model 3 hoogstwaarschijnlijk een enorm belangrijke auto wordt in de geschiedenis van de automobiel. De reden is simpel: de verbrandingsmotor heeft zijn langste tijd nu echt wel gehad. De alternatieven worden telkens serieuzer, maar de Model 3 is een aanbieding in het zwaarbevochten D-segment. De Audi A4 is de laatste Nokia met Symbian, de Model 3 is de eerste iPhone.

Tesla Model 3

Het feestje dat Elon Musk heeft gehouden was lekker eenvoudig. In de fabriek werden de eerste 30 exemplaren afgeleverd. Mocht iemand van Ferrari meelezen: de auto’s werden afgeleverd aan werknemers die er eentje wilde kopen. Om deze heugelijke gebeurtenis luister bij te zetten werden er meteen meer details, opties en prijzen vrijgegeven. De prijzen zijn in Dollars, maar geven een indicatie van wat we in Nederland kunnen verwachten (alvorens de fiscus er een plasje over doet).

Prijs
De Tesla Model 3 is leverbaar vanaf 35.000 Dollar, zoals altijd de indicatie was. Hoeveel vermogen de motor levert is niet bekend, maar de prestaties zijn prima. 0-96 km/u in 5,6 seconden en een topsnelheid van 210 km/u. De actieradius is 354 km.

Long Range Battery
Voor 9.000 dollar heb je een grotere accu, gekoppeld aan een sterkere motor. Nog steeds is onduidelijk hoeveel vermogen de auto levert, maar 0-96 km/u doet nu 5,1 seconden en de top bedraagt 225 km/u. Dat is niet een schokkend verschil qua performance, maar je kan wel verder rijden met de Model 3, namelijk 498 km. Kijk, dat begint al ergens op te lijken. Daar zou je een dag lang mee kunnen forenzen zonder te laden.

Autopilot
De Autopilot van de Model S vindt min of meer zijn weg ook naar de Model 3. Voor 5.000 Dollar kan de Model 3 zichzelf parkeren, van rijbaan wisselen en de snelheid aanpassen aan het voorliggende verkeer.

Autopilot (maar dan echt)
Bovenstaande foefjes kennen we ook van exoten als de Volkswagen Touran, Kia Cee’d en Mitsubishi Outlander. Voor 3.000 kun je het uitbreiden met een volledige Autopilot. Deze kan sturen, gasteven en remmen wanneer nodig. Uiteraard is de wetgeving hier nog niet klaar voor, dus deze optie (voor 3.000 Dollar) komt later op de markt.

Kleuren
Als je geen extra geld wil uitgeven aan de lakkleur, kan je elke kleur kiezen zolang het maar zwart is. Andere andere kleuren (rood, wit, parelmoer, blauw, grijs en zilver) kosten namelijk 1.000 Dollar extra.

Velgen
Standaard rolt de Model 3 op 18″ lichtmetalen ‘Aero’-velgen. 19″ jetsers zijn leverbaar voor 1.000 Dollar

Tesla Model 3

Premium Upgrades Package
Zeg maar de Pro Line van Audi of Executive uitvoering van BMW. Zo’n pakket dat eigenlijk noodzakelijk is om een beetje luxe te ervaren in je Premium leaseauto. Bij Tesla kost dit pakket maar liefst 5.000 Dollar, maar daar krijg je wel wat voor terug. Denk aan elektrisch verstelbare stoelen (+verwarming) en stuurwiel, privacy glas, inklapbare speigels met verwarming, licht- en regensensor, audio upgrade, LED-mistlampen en een docking station voor 2 smartphones.

Er werden meer details vrijgegeven over de Model 3. Zo is Tesla’s middenklasser 4,68 m lang, 1,85 m breed en 1,47 meter hoog. De standaarduitvoering weegt 1.609 Kg. De uitvoering met langere actieradius (dus met meer accu’s) legt 1.730 Kg in de schaal. De auto heeft achterwielaandrijving en een behoorlijk hoogstaand onderstel: double wishbones aan de voorkant en een onafhankelijke multi-link setup aan de achterkant.

Het interieur is verder nogal erg kaal, op het enorme (17″)-scherm na. Volgens Elon Musk is dat bewust gedaan. Hij is ervan overtuigd dat auto’s meer en meer autonoom zullen gaan rijden. Dus heb je minder informatie nodig op het dashboard. Een ander dingetje waar we over geschreven hebben is het vermeende gebrek aan betrouwbaarheid. Tesla schijnt bewust de productie laag te houden in het begin om te de kinderziektes eruit te halen. Gezien de orders die klaar liggen moeten ze dat snel onder handen krijgen, want er staan veel klanten te wachten. Spannende tijden.



147 reacties

kortom als je hem wil hebben (wat ik me niet voor kan stellen) met wat gebruiksgemak en luxe ben je nog steeds 50+K kwijt. Yep dat wordt een bestseller…
Ik voorzie net als de iPhone dat er snel gevestigde merken met betere alternatieven komen.
@airc: Je snapt het echt niet hè… iPhones zijn niet zo succesvol omdat het de “beste telefoon is”, maar omdat het gewoon goed werkt. Je kan veel vinden van de Apple-bubbel, maar het is best prima vertoeven daarbinnen. En wat is er mis om te betalen voor gemak, comfort, status? Tesla idem, zij hebben de formule succesvol neergezet. Ze hebben elektrisch rijden uit de geitenwollensokkensfeer getrokken en het sexy gemaakt. Daarom is er ook zo’n hype rondom nieuwe producten. De markt wil het, zo werkt het. Er zal in de niche altijd een beter/goedkoper alternatief zijn, maar er zijn zo veel meer factoren die meespelen dan dat.
@posthumus: electrisch rijden is niet sexy, zal het ook nooit worden. Ik ben zelf gebruiker van iPhone dus weet echt wel waar ik over praat. Maar ik weet ook best dat de iPhone niet het beste toestel is. Je wordt alleen minder leeggezogen voor data dan bij android. Kiezen tussen twee slechtsten. Tesla precies zo. Electrisch rijden is niet sexy. Zal het ook nooit worden. Het is noodzaak. Noodzaak is per defenitie niet sexy.
@airc: lulkoek, ik heb soms toch wel noodzaken waarvoor de oplossing behoorlijk sexy is hoor…
@airc: Sex is noodzaak, maar volgens jou redenering niet sexy..
@airc: Zeggen dat dit geen succes wordt, dan moet je wel een gigantisch bord voor je kop hebben hoor, dan begrijp je de nieuwe markt echt totaal niet.
Behalve dat het een electro waggie is het dus eigenlijk niets bijzonders.
483 kilometer actieradius, moest ik van de week in een halve dag doen.
Zolang ook Tesla zich laat meezuigen in totaal onbelangrijke zaken als topsnelheid en acceleratie, 19″ velgen en zich niet focust op actieradius, onderhoudsvrij en goedkoop per kilometer blijft de explosiemotor koning.
Me zou de wagen namelijk compleet anders wegzetten dan zijn explosie concurrenten die alleen maar aan “wie heeft de grootste doen”, iets wat volkomen onbelangrijk is als je op zwarte zaterdag 14,5 uur voor de péage in Valence moet wachten.
Daarnaast is dit geen hatchback oftewel geen vijfde deur, iets waar wij in Europa wel van houden.
Op zich vind ik het geen lelijke wagen, alleen is die enorne LCD televisie als dashboard goedkoop en zum kotzen.
@desjonnies: Dat scherm wordt onhandig om te bedienen bij gewone touchscreens in de auto zit ik ook al vaak mis omdat er net een hobbeltje is. maar daar kan ik mijn vinders nog op de rand laten rusten. Dat wordt hier helemaal lastig.
@airc: het is denk ik vrij lastig om te bedienen idd, in de stad met drempels en hobbels kan dat een uitdaging worden.
Buiten de bediening vind ik het ook niet mooi staan, dat hadden ze wel iets mooier kunnen doen.
Jammer want voor de rest ziet het er wel goed uit, ook met de range.
@lekkerlinksrijden: Uit ervaring kan ik je zeggen dat de bediening met het touchscreen erg handig gaat. De knoppen daarop zijn erg groot. Bovendien de enige manier om in de toekomst nieuwe functionaliteiten uit te rollen. Tot slot is de bediening op het stuur bij een model s super handig. Je kan bijna alle veel gebruikte functies ook via t stuur bedienen mocht je dat willen .
Het enige wat ik vreemd vind is dat verwarmde buitenspiegels en licht- en regensensor in een duur optie pakket zitten. In Nederland kun je eigenlijk niet zonder die dingen. Voor de rest zie ik me er over een paar jaar wel in rijden.
@mashell: ik heb die opties die jij noemt nog nooit op een van de auto’s gehad die ik bezat en toch rij ik al een kleine dertig jaar tevreden rond in Nederland. Zonder dat ik ze mis.
@rrrobert: je weet niet wat je mist. Verwarmde buitenspiegels horen gewoon in Nederland. Ik heb te vaak gehad dat me de buitenspiegels op de snelweg bevroren.
@mashell: ik heb nog nooit verwarmde buitenspiegels, licht- of regensensor gehad en ik overleef het prima in dit extreme NL.
@desjonnies: je snapt dat de acceleratie en topsnelheid bijkomstigheden zijn van de elektromotoren? 483km’s echte range is gewoon top! Red je dat bijvoorbeeld met een bmw 335? Die is minder snel (maar wel veel duurder).

En wie rijdt er nou meer dan 400km per dag? Voor die mensen is deze auto gewoon niet, die moeten aan een ouderwetse diesel.
@aarsgewei: als ik 700+ km in een 540 red, ga je 483 in een 335 ook wel redden.
@racerx: dan moet je echt rijden als een dooie, tot de laatste drup peut. Op vakantie met alleen snelweg km’s haal ik net 1 op 10 en ik heb er nooit meer dan 66 liter in weten te krijgen. (In bijna 8 jaar 540 en 545). Gemiddeld 11,9 op 100 km en de 540 nog een slokje extra.
@garp: rijdt gewoon 1:12,5 of beter bij 125km/u. Bij een beetje stadsverkeer keldert dat naar 1:11 gemiddeld. Rijden als een dooie hoeft niet dus.
@aarsgewei:
Ik
Als ik op pad ga vreet ik kilometers en ik rijd inderdaad Diesel omdat ik een actieradius heb van 1000 – 1300 kilometer. En als je veel rijdt zijn zaken als topsnelheid en acceleratie zaken voor kleine kinderen, ’t ding staat bij mij op cruise control en bolt met 120 / 130 door. Urenlang.
@desjonnies: als je van autorijden houdt is acceleratie best wel een dingetje
…of zeg ik nu iets heel geks?
@janjansen: hangt van het doel van de auto af. Ik heb een auto gekocht voor dagelijks gebruik. Dat is een slome 206. Nu zoek ik nog iets voor op een circuit en om te raggen. Dat is de funmobiel. Echter hiermee ga ik geen 1000den km’s op een dag door europa branden om het voorbeeld van @desjonnies even aan te halen. Daarvoor heb ik toch echt wel wat handigers voor.
@peug206: er ging dus iets mis bij mn reactie.
hier hebben we een C5 op hydraulische veren en een 206 SW GTi voor de lol kilometers (en voor de vrouw om te gaan werken)
ik moet er ni aan denken om meer dan 100km rechtdoor op 1 dag in die 206 te rijden
@desjonnies: “Behalve dat het een electro waggie is” is juist de essentie in dit hele verhaal. Het feit dat Tesla “meegaat” in de acceleratie-race, etc. is omdat “wij” (de consument) daar blijkbaar waarde aan hechten. Waarom denk je dat Tesla wél succesvol/”sexy” is, en we tegenwoordig geen Leafs, Zoë’s, etc. meer zien? Die laatsten waren alleen interessant omdat ze over-gesubsidieerd werden.
@posthumus: “wij” hechten daar waarde aan? Pfoe…ik heb nu een auto die in 5,9 sec van 0-100 km/h gaat, maar of dat zinvol is? Neuh…hooguit interessant bij de koffieautomaat op het werk en op verjaardagsfeestjes. Verder niet bijster zinvol. Dat ik op 1 tankvulling met gemak > 600km aaneen kan afleggen en en dan binnen 5 min met moeder de vrouw aan het stuur weer verder kan is -nog steeds- zinvoller.
@406_v6: want dat doe je 3x per week? Hoe handig is het dat je thuis dagelijks met een volle accu weg kan rijden en niet bij t pompstation langs moest
@pramm: Niet handig, want moet een ellenlang verlengsnoer gebruiken om de auto dan thuis op te kunnen laden. Zo’n laadpaal plaatsen op gemeentegrond is niet toegestaan en op eigen grond heeft geen zin omdat m’n auto er nooit van z’n leven in de buurt kan staan
@406_v6: in steeds meer gemeenten kan je een laadpaal aanvragen.
@posthumus:
Ik ben absoluut niet tegen verandering alleen moet die verandering mijn leven toegevoegde waarde geven zoals de mobiele telefoon heeft gedaan. Ik rijd regelmatig enorme afstanden die het gebruik van een elektrische auto onmogelijk maken omdat ik geen zin heb om een laadstation te zoeken en te wachten tot het ding opgeladen is.
Mensen zijn bereid om nieuwe technieken te omarmen als deze ze voordelen brengen en geen ergernis, echter zal stroom schier onbetaalbaar worden als er een elektrische revolutie komt !
Want wat lul je, betalen zul je !
@desjonnies: Veranderingen moeten jouw leven verbeteren? Dus een elektrische auto die voor 90% van de automobilisten een uitkomst zou zijn mag de shredder in omdat jij er toevallig niks aan hebt?
@felixf: Wat mij betreft wel ja, zou ik niet van wakker liggen.

Het probleem dat @desjonnies omschrijft geldt voor mij ook. Moet er niet aan denken dat ik plots opgeroepen word voor dienst en mn elektrokar nog niet voldoende opgeladen is. “Ja maar daar moet je dan rekening mee houden”. Nee, dat wil ik niet. Er is al genoeg waar ik rekening mee moet houden, het begint zo net op een mobiele telefoon te lijken: je kunt niet echt zonder, dus moet je constant zorgen dat dat kutding opgeladen is. Irritant. Zolang ik niet binnen 10 minuten een EV ‘vol’ kan ‘tanken’, ga ik echt niet overstappen. En met 10 minuten opladen vergeleken met de 5 minuten van een brandstof auto, geef ik aan dat ik ook nog best een kleine concessie wil doen om het milieu te sparen. Voor zover een EV dat doet…
@racerx: duidelijk dat je geen enkele ervaring hebt met een elektrische auto. Hoeveel km rij jij gemiddeld per dag?
Het verschil met een conventionele auto is dat je niet tankt wanneer de tank leeg is, nee je kan laden wanneer de auto stil staat. Parkeren op t werk en er is een lader, prima eraan, in de stad en er is een lader, ff bijladen. Dus de situatie die jij beschrijft heb ik in 2 1/2 jaar tijd nog nooit mee gemaakt. De auto is immers veel vaker vol dan leeg
@pramm: Tot je op locaties komt waar geen laadpaal is. Handig hoor! En waar ga je dan heen met je elektrokar?
@silenro: en ze hebben er geen stopcontact? Lijkt me sterk. Misschien zelfs een standaard 3 fasen rode stekker? Stroom is nog veel beter beschikbaar dan benzine of diesel.
Met een gewoon stopcontact laadt je wel trager, maar 1 uur is ca 3,6 kWh, dus kleine 20 km verder. Maar in 2 jaar tijd is me dat nog niet overkomen. Ik denk niet dat een van de elektrische rijders in Nederland dat ooit is overkomen.
Waar je ook bent, er is altijd een laadpunt binnen ca 10 km. En op een laadpunt laadt je tussen de 55 en 100 km per uur.
@pramm: je mag gerust een weekje mee lopen met mij; maar het stroompunt wat het meest dichtbij komt is een lichtmast of een aggregaat (maar dat moet ik dan wel zelf meenemen). Je zal het je niet voor kunnen stellen als elektrorijder, maar niet iedereen heeft er zin in om voor of na werktijd nog eens verplicht te gaan bijladen om thuis te komen.
@pramm: Hoeveel km ik per dag rijd doet niet terzake, ik vind het laden van een accu gewoon een irritant principe. Fijn dat het voor jou werkt, voor mij gewoon niet.
@racerx: ik ben benieuwd wat je er zo irritant aan vind. Je plukt in en loopt weg. Je hoeft niet te wachten, gaat gewoon werken, slapen, winkelen of wat dan ook. En als je terug komt plug je uit. Tijd… Enkele seconden.
@pramm: je bent dus de hele tijd aan het in en uitpluggen, net zoals met m’n mobiele telefoon en laptop het geval is. Ik heb daar gewoon geen trek in, ik tank liever een keer 5 minuten zodat ik weer effe vooruit kan. Maargoed, blijkbaar mag ik die mening niet hebben.
@racerx: Je mag die mening wel hebben, maar je kunt je afvragen waar het op slaat.
Als je een Tesla op je oprit hebt, en je begint iedere dag dus met 500km rijbereik, dan zijn er nog maar weinig Nederlanders die daar niet mee uit de voeten kunnen. Snelladen kun je toch als je op vakantie gaat en pauzes neemt.

En voor vrijwel iedereen die er mee uit de voeten kan, kost het MINDER tijd om effe te pluggen dan te tanken. Ik kan 5x in de week een stekker in een auto steken, dat is nog steeds minder tijd dan het tanken bij het tankstation.
En met 500km rijbereik zou ik er ook voor kunnen kiezen om maar 1 of 2x in de week te pluggen.

Maar goed, ergens in 2022 (o.i.d) zijn je argumenten echt op, als er die elektrische auto is die je in enkele minuten kunt opladen. Fijn voor jou, en dan mag je nog steeds langs een ‘tankstation’ (in een paar minuten lukt niet met een thuis aansluiting)
Terwijl je het met thuisladen volledig ontkoppelt, en de overheid niet zomaar meer accijns op kan voeren.
@felixf:
Waar zeg ik dat? Nergens, en geloof me iedere uitvinding die de mensheid heeft omarmd gaf de mensheid een voordeel, van een draagbare vuurmaker, een hol of andere vaste plek om te leven, het verbouwen van gewassen tot en met het vliegtuig aan toe, dus begrijp ik echt niet waar je het over hebt.
Als iets nutteloos is dan hoeven we het niet.
@desjonnies: Ik heb nog nooit meer dan 250 om op een dag gereden met mijn auto’s en op vakantie ga ik met het vliegtuig. Laat maar komen die elektrische auto’s :)
@donstil:
Ja wordt dan waarschijnlijk nooit bij nacht en ontij je bed uitgebeld om ergens naar een schip toe te rijden wat problemen heeft, ik wel dus .
Minder dan vroegâh maar nog steeds daarom is mijn tank noooit leeg, ligt er een slaapzak in mijn wagen, water, chips en dropjes.
Is mijn vaginatie systeem up to date en ligt er een reserve vaginatie in de auto voor het geval dat en staat er in de kofferbak een doos met ouderwetse wegenkaarten.
Verder is mijn verlichting altijd 100% omdat ik steevast iedere 100000 kilometers alle lampen vervang.
@desjonnies: zit er zo vaak zand in je vaginatie dat je die als reserve in je auto hebt liggen?
@desjonnies: “Zolang ook Tesla zich laat meezuigen in totaal onbelangrijke zaken als topsnelheid en acceleratie, 19″ velgen en zich niet focust op actieradius, onderhoudsvrij en goedkoop per kilometer blijft de explosiemotor koning.” Jezus gast, je hebt echt geen idee waar je het over hebt he? Vermogen is nu eenmaal makkelijk uit een elektromotor te krijgen en het bereik is juist waar ze op focussen! Anders had ie niet zo’n goed bereik. En dat jij nou zulke km in een halve dag maakt is super afwijkend van 90% van de bevolking. En onderhoudsvrij zijn ze al bijna (hoe meer onderhoudsvrij moet het van jou dan?). STerker nog, met mijn Model S heb ik tot nu toe nog 0 onderhoudskosten gehad, alleen bandjes vervangen. En ik rij ongeveer 3 ct per km, mede dankzij de zonnepanelen die ik op het dak heb. Goedkoper, schoner en beter dan dit kan op dit moment echt niet. Plus als jij een halve dag zoveel km achter mekaar maakt ben je relatief gevaarlijk op de weg. Neem een pauze, Supercharge even een minuut of 10 a 15 en je voelt je een stuk beter.
@stfu:
Eeeuuuh ik heb ooit onderdeken voor elektrische locomotieven verkocht, denk dat ik wel iets heb geleerd van Bombardier, over tractie, 100% beschikbaar vermogen, koeling, constante spanning, bewegende delen, is de explosiemotor inderdaad een onding.
Totdat je bij de energievoorziening komt.
@desjonnies: de ontploffingsmotor blijft koning BIJ JOU. Veralgemenen is verleidelijk, maar daarom niet noodzakelijk correct. Er zijn niet zo gek veel mensen die 500k op een dag met een personenwagen (moeten) rijden. Verder heb je natuurlijk gelijk. Het is en blijft een auto, die behalve zijn aandrijflijn en in vergelijking met de concurrentie best wel indrukwekkende bereik, niets speciaals te bieden heeft. Maar dat geldt voor de meeste auto’s: ze hebben echt niet zoveel te bieden. Behalve dan flexibiliteit in mobiliteit, (de illusie van) vrijheid, status, onafhankelijkheid, comfort tijdens verplaatsingen. Dat een Tesla niet sportief is, daar zit ik niet mee. Een doorsnee BMW is dat namelijk ook al lang niet meer. Als jouw ding in een niche zit, dan koop je dat gewoon. Maar voor de Ford T-rijders onder ons, en die zijn nu eenmaal in de meerderheid, is de model 3 een fantastisch aanbod.
@bara:
Ik zou zeggen loop eens binnen bij de gemiddelde transporteur.
@desjonnies: je doet me denken aan verzuurde oudjes. Extreme voorbeelden geven die in de 10% uithoek zitten, ver van de gemiddelde mens.

De GEMIDDELDE automobilist doet <100 km per dag.
Ik rijd 70.000 km per jaar en zou met plezier in een tesla rijden. Pauze nemen is goed voor je mentale fitness en doe je met een tesla vaker.
@woudloper: op t tesla forum in Nederland zijn er rijders die per jaar met hun Tesla tussen de 100.000 en 120.000 km afleggen, zonder enig probleem.
Zowieso, kan je zonder ergens rekening mee te hoeven houden, dagelijks ruim 350 km kunnen afleggen zonder onderweg te hoeven bijladen. Als je dat 5 dagen in de week, 47 weken per jaar doet, zijn dat al ca. 100.000 km. Om dat met een gewone auto te doen, sta je al snel meer dan 100 x bij de pomp a 15 minuten, oftewel 25 uur verloren.

Voor die 25 uur kan je zeker 40x bij een supercharger 300 km bijladen.
@woudloper:
Fijn joh, ook jij mag een mening hebben, vreemd genoeg heb ik nooit behoefte om te stoppen voor mijn mentale fitness. Geen idee wat je ermee bedoelt.
En leer begrijpend lezen, ik heb niets tegen vooruitgang Tesla of elektrisch rijden, alleen heb ik niets aan zo’n ding omdat ik geen zin heb ergens in een Franse of Duitse haven te moeten overnachten in een vlooienpakhuis omdat mijn wagen opgeladen moet worden en vliegen is geen optie omdat ik negen van de tien keer langer onderweg ben, nooit weet wanneer mijn klant exact binnenloopt of weggaat en ik vaak gecomprimeerde gasflesjes vervoer.
Mensen begrijpen hier kennelijk niet dat als ik onderweg ga ik vaak afstanden van een internationale vrachtwagen moet rijden en daar zijn er overigens verdomd weinig van die elektrisch rijden, geen eigenlijk en dat heeft een reden !
Prettige dag van een oude zuurpruim !
@desjonnies: Geen hatchback is inderdaad een grote fout. Onbegrijpelijk eigenlijk.
@frederik: om meer hoofdruimte achter te bieden. En je hebt nog steeds best een ruimte kofferbak en nog 1tje voorin.
@frederik: Het is een auto voor de Amerikaanse markt. Daar zijn hatchbacks voor arme sloebers.
@frederik: geen break vind ik anders momenteel het grootste probleem…
@tjorque: dan koop/lease je de Model S. Grootste kofferruimte in liters uit z’n klasse en beter te betalen dan meeste mensen denken.
Kan prima mee in zijn segment lijkt mij. De range is voor 99% van de wereldbevolking voldoende voor de dagelijkse verplaatsingen. Wie met de auto op vakantie wil zal dan (i.e. een handvol dagen per jaar) moeten snelladen. Maar je moet nooit meer gaan tanken dus dat is gecompenseerd :-)

Ruimte voor verbetering is er wel: een break of SUV met meer laadruimte zou hier in Europa zeker scoren.
@djim: neemt niet weg dat dit een belachelijk belangrijke wagen is op de weg naar autonoom en energie-efficiënter transport.
@djim: vakantie is een definitie. Afgelopen jaar heb ik een roadtrip gedaan (1 dag rijden 1 dag rust) en dat is me zeer goed bevallen. Was alleen wel 600km per dag, op binnendoorwegen. Alleen als het echt niet anders kon op de snelweg. Hoe ga je dan die snellader vinden? En wat is het verbruik van deze auto op buitenwegen? Is niet te doen lijkt mij…
@peug206: Sja. Voor een roadtrip moet de route uiteraard langs snelladers / superchargers gepland worden… Superchargers liggen nooit op de snelwegen (wel altijd in de buurt). Verbruik op buitenwegen is lager dan op een snelweg (waar aerodynamische drag heel erg speelt).
Je zal hier en daar wat concessies moeten doen om een laadpunt te vinden maar een roadtrip kan nog altijd. Al zou ik dat toch liever doen met een oude cabrio :-)
@peug206: voor een roadtrip zoals jij omschrijft laat (of laadt…) je dan die Tesla juist lekker thuis en neem je een auto mee die lekker stuurt, waar als het even kan het dak vanaf kan én die een lekkere verbrandingsmotor erin heeft liggen!
Voor de rest van de (zakelijke) tripjes zou ik zelfs op de dagen met de meeste kilometers uitkomen als jk op de bestemming maar even zou kunnen laden.
@ukbob: kijk eens op t tesla forum. Een ev blinkt hier namelijk enorm in uit. Heerlijk relaxt rijden betekend meteen de range fors laten groeien. En tijdens de lunch aan een normale lader, heb je er snel weer 150km bij in de batterij
@djim: Je vergeet denk ik dat per definitie een EV veel meer opbergruimte heeft. Vind het persoonlijk geen ‘verbetering’ maar aanvulling en de Model Y ligt in het verschiet.
Het is allemaal prima voor elkaar, die specs van de de model 3. Maar op zich niet heel bijzonder, het is enorm gehyped. Zo overdreven allemaal.

Ik doe daar niet aan mee. Ik laat me niet meeslepen in het marketing spelletje van Elon Muts.
Iets met piswater hier in de reacties. Dit is toch geweldig netjes wat hiervoor een prestatie word neergezet?
-edit: nutteloze bijdrage-
@snorrewietskie: wat ben jij toch een zeurpiet, op elk topic. Je zou bijna denken dat @Lincoln een nieuwe username heeft.
@winkeb:
Nee die is tenminste nog origineel en denkt na en vaak hebben @Lincolns comments een dubbele bodem, dit is plat en puberaal
@falcon: ik was net ook zo’n reactie aan het typen. Eindelijk een revolutionaire auto en dan van die conservatieve angst voor verandering.
@falcon: beetje respect mag inderdaad wel…!
Ze zullen het niet publiekelijk toegeven, maar de ‘grote’ merken staan hier toch even in hun hemd.

En om de iPhone analogie door te trekken:

– nu vinden we de specs van de 3 redelijk indrukwekkend, over een aantal jaar kijken we terug op deze auto en lachen we erom vergeleken met de range en laadtijden die we dan ervaren

– over een aantal jaar is ook de concurrentie bij dus hebben we meer keus in modellen en uitvoeringen en wordt de prijs verder gedrukt.


Ik kijk uit naar de toekomst!!
(Maar hoop wel stiekem dat er voor mooie weekend dagen de optie blijft bestaan om in een benzine gestookt exemplaar rond te toeren)
@ukbob: wanneer denk jij dat de concurrentie echt “bij” is. Er worden momenteel buiten Tesla geen serieuze fabrieken gerealiseerd voor de productie van batterijen. Hyundai bijvoorbeeld kon van haar elektrische auto slechts cellen krijgen voor 7.000 auto’s. Die zijn nu op. Lg kan niet snel meer produceren, dus er is een wachtlijst. Open heeft de ampera-e’s, maar wordt in de EU nog niet geleverd. In de praktijk in de VS ook nog nauwelijks, want geen cellen. De auto lijkt enkel bedoelt om aan de duurzaamheid eisen te voldoen.
@falcon:

Het spijt me dat ik kritisch ben en niet meedoe met de waan van de dag.

Wat overigens niet wil zeggen dat ik hier niet voor open sta, alleen behoor ik niet tot de doelgroep en ben ik van mening dat ze deze wagen verkeerd neerzetten, wat dat betreft kunnen ze nog veel leren van Citroën en hoe die in 1955 de DS lanceerden, iedereen wilde zo’n auto ! ! !
@desjonnies: Als je kijkt naar de vooruitbestellingen, dan heeft Tesla het toch niet helemaal verkeerd gedaan…
@desjonnies: weet je wel hoeveel mensen er 1000 dollar hebben neergelegd om zo’n auto ongezien te kopen? Is wel even van een andere orde.
@desjonnies: hoe lanceerde citroen de auto dan? Ik vind het nogal wat. Je geeft geen cent uit aan de media en je auto wordt dermate gehyped dat er voordat iemand er een heeft gezien er 500.000 gereserveerd zijn. Audi heeft in Noorwegen ook hetzelfde getracht te doen met haar ev. Dat is een stille dood gestorven.
@desjonnies: Het maakt niet uit wat we zeggen of wat autoblog er over schrijft. Je hebt echt een gigantisch bord voor je kop.

Deze auto is gewoon ongezien een half miljoen keer al besteld. Dus je mening doet er niet toe, ze hebben hem erg goed neergezet.

Hij heeft gewoon gelijk, er staat hier een revolutionaire auto, die voor veel verandering gaat zorgen.
Maar wat lezen we, weer de conservatieve zeikers voor wie het nu net niet uit komt.

Newsflash: Er staan in de catalogus nog veel meer auto’s die voor geen meter zouden werken.
Bijvoorbeeld auto’s waar je te weinig in mee zou kunnen nemen, auto’s met een te klein rijbereik (op brandstof), of auto’s die het wel allemaal kunnen maar die veel te duur zouden zijn om te rijden vanwege veel benzine verbruik. Ga je daar ook over zeiken?

En als je kunt snelladen in een kwartier, wie heeft er dan nog echt een probleem? Je moet toch een keer pauze nemen of lunchen? Op vakantie in West-Europa is het in ieder geval geen probleem.
Enig idee of er een standkachel functie optioneel is?
@suzignis: yep. elektrisch. kan aan en uit via een app op je smartphone. (En ja ik snap dat je een grapje probeerde te maken)
Herken ik hier iets van Henry Ford, dat je elke kleur kan kiezen zolang het maar zwart is ? Is dit een uitspraak van Elon Musk zelf of van de AB redactie ?
Er moet dus al minstens 18.000 dollar bovenop de vanafprijs voor de basis functies en grotere range die je wilt hebben, dus echt betaalbaar vind ik het allemaal niet echt hoor…
En dat hele dashboard zo in ’t midden, neem aan dat er wel een heads up display aanwezig is?
Verder natuurlijk wel knap dat ze de 3 zo neerzetten, toch meer auto dan bijvoorbeeld de Opel Ampera E.
@trustmeiamanengineer: Onzin, als je nu een B-segmenter koopt vink je 9/10 keer toch ook niet alle opties aan, omdat de auto anders onbruikbaar is. Wil je een bereikbare, elektrische auto, dan is daar de Model 3. Wil je alle opties, wellicht is de Model S of X wat voor je.
@posthumus: Nee, dan kun je toch veel beter een Renault Zoe kopen. Dat is namelijk wel een B segmenter, en bovendien veel goedkoper. En ik had ’t alleen over autopilot en extra range, dat kost al 18k extra. En je bent gek als je niet in ieder geval de autopilot neemt. En als je de extra range niet wilt ben je sowieso beter af met een Zoe.
@trustmeiamanengineer: tsja. Je kan beter een fiat panda kopen dan een Audi a4. Met wat opties er bij kost de een 15k, de ander meer dan 50. Dat is toch ook geen vergelijking?
Bijna 60.000 dollar voor een aangeklede versie met de extras zoals genoemd in het artikel, beetje duur zo’n aangeklede ipad lader voor dat geld kun je echt wel wat beters krijgen.
@justsomebody: zoals?
@aarsgewei: een leuke 3 serie, heb je nog een groter bereik ook… ;)

Ik zie mezelf later ook nog wel een keer elektrisch rijden, maar niet in dit hondenhok.
@racerx: Leuk ook als je ‘m zakelijk rijdt. Of 2.400 euro bijtelling per jaar of 13.200 euro. Of een volle lading van nog geen 15 euro of een volle tank van 80 euro. Mwa, ik zou het wel weten. Hou je genoeg geld over voor andere leuke dingen.
@stfu: die BMW is ook duurder in onderhoud en verzekering. Daarnaast is de afschrijving groter en sta je vaak stil bij zo’n treurig tankstation.
@racerx: ja, de Model S zag/ziet er tenminste nog goed uit. Komen vast nog wel andere fatsoenlijk uitziende modellen/merken op de markt.
@racerx: een leuke 3 serie met een beetje leuke en vergelijkbare motor kost al sneleer dan 80k.
@justsomebody: Wat een onzin. Je betaalt amper wat voor een volle ‘tank’, het is nog steeds een hoogstaande technologische auto, hebt amper onderhoud en in NL rij je helemaal goedkoop. En Tesla kennende hebben ze t.z..t ontzettend interessante leasing mogelijkheden. Laag maandbedrag met lage bijtelling = goedkoper dan een Kia Picanto.
Dat gaat hier met de 120% regeling voor ondernemers enorm verkopen.. nu duiken de Tesla’s te pas en te onpas overal al op. De frituur eigenaar of sneaker koning die zich eerst in een vito/transporter verplaatste zijn al overgestapt..
@toyotaprius: je kunt zelf ook ondernemer worden als je wilt.
@janjansen: dat is niet eens een slecht idee!
@toyotaprius: ondernemer is ondernemer, maakt toch niet uit waarmee hij zijn geld verdient?
@hansvb: idd, daar heb je helemaal gelijk mee en ik gun het ze ook, meer dan. Vaak is het hier ook een “fiscaal” advies vd accountant of boekhouder.
Zonder de autonome shizzle, maar met extra accu, mooie kleur en upgradepakket kost ie dus $50.000. Lijkt me niet verkeerd voor een e-waggie met 500 km bereik en null to sixty in 5,1 s. Een Ford Focus RS is ongeveer even snel en prijzig, maar heeft minder actieradius.
@roland78: en toch als je zou kunnen kiezen zal waarschijnlijk niemand voor de tesla kiezen.
@jelteeuu: en nu de running kost van een Focus RS vergelijken met een Tesla. Scheelt denk ik meer als 200 euro per maand.
@jelteeuu: behalve de half miljoen mensen die een betaalde reservering hebben gedaan.
Waarom toch die vergelijking met de iPhone?! Totaal geen goede vergelijking. Als ik dit zo zie is Elon Musk een beetje Henry Ford van de 21ste eeuw. Henry kwam met de Ford model T, Elon met de Model 3. Beiden ontketenden een revolutie omdat dure techniek voor iedereen toegankelijk werd.

Overigens snap ik ook niet dat een grotere accu ook gepaard moet gaan met een grotere motor. Als je dat laatste niet doet, zal de actieradius nog hoger zijn dunkt me. In Nederland kan je er beter 1 leveren die 0-100 in 7 seconden doet en een top heeft van 175km/u. Met al die eco kneuzen op de weg rijden we toch allemaal 85km/u om met 5km/u verschil een vrachtwagen in te halen.
@ghost: Waarschijnlijk dezelfde motor met gewoon iets meer vermogen. Merk je niks van in je bereik hoor. Als je gewoon normaal rijdt zit er geen verschil in rijkarakter. Het is niet te vergelijken met een 1.4tje of een 3.0 V6 ofzo.
@ghost: “Overigens snap ik ook niet dat een grotere accu ook gepaard moet gaan met een grotere motor. Als je dat laatste niet doet, zal de actieradius nog hoger zijn dunkt me.”

Nee, zo werkt dat niet. Een grotere motor bij een auto wilt zeggen ofwel meer cilinders, ofwel een grotere cilinderinhoud. In beide gevallen moet er meer ingespoten worden.

Een grotere elektromotor wilt zeggen dat ie meer vermogen kan leveren, indien je dat vermogen van de motor vraagt. Beschouw het als lampen met een dimmer. Heb je 200 watt lampen, en staat de dimmer op de helft, dan verbruik je ook daadwerkelijk maar 100 watt, ook al heb je 200 watt lampen.
Motortrend heeft er al mee gereden, die test staat ook online inmiddels. Foto’s van het interieur gezien, vond het enorm tegenvallen. Stuur zag er uit alsof het een pre productie model was, stiksels helemaal scheef en rommelig. Achterbakafwerking zag er uit als die van een Clio uit 2002. Op Motortrend’s insta en die van Johnny Lieberman staan al een aantal detail foto’s.
@e34m5touring: huh? Als er al iets mis is met de foto’s van de stiksels en kofferbak is het de belichting ervan. Wat mij betreft niks mis mee.
@E34M5Touring: thanks! Even checken
@e34m5touring: Ja hoor, je hebt weer wat gevonden om over te zeiken.

En zeg nou eens eerlijk, wat vond je van de rest van auto, gezien het stuur en de achterbak niet naar wens was? Hier staat een iconische auto die fantastisch rijdt, zeker voor dergelijke aanschafprijzen.
@fanboy: Joh ga lekker iemand anders lastig vallen. Met je gezeik.
Ben nu in de Provence en ben zelfs een tesla uit Finland tegengekomen. Met beetje plannen kun je aardige daggemiddelden halen. Dit is de toekomst.
Waar is de Kilometer teller?
Zo best handig kunnen zijn wanneer je die Autopilot niet aanvinkt in de optielijst..
@peugeot307: Links bovenin het scherm.
Oh oh wat zijn we weer bang voor ’t onbekende. Over een aantal jaar mag je nergens meer komen met je plofmotor of je ’t leuk vindt of niet. De electro-tsunami is op gang gekomen. Wen er vast maar aan.
Ben nu wel benieuwd waar de de ventilatieroosters zitten en waar ik überhaupt de snelheid af kan lezen. Ik hou wel van minimalistisch, zoals bijvoorbeeld het 308 design van Peugeot, maar dit gaat wel heel ver.
@kartmans: Nou wat denk je? Op het scherm natuurlijk, links bovenin. Dat is volgens mij nog een betere positie dan al die franse auto’s hadden/hebben. Het is een groot ventilatietooster, zo je wilt. Het is toch fantastisch dat iemand gewoon bij 0 begint, ipv maar doorharken op wat we hebben.
@amg65: Tuurlijk, er valt ook heus wat voor te zeggen, alleen zo minimalistisch vind ik niet heel mooi, oogt bijna of het nog niet af is. Daarentegen is het wel echt iets anders, en dat kan ik ook waarderen. En het is ook zeer zeker gaaf dat iemand inderdaad totaal een andere richting kiest. Dus het is ook geen kritiek wat ik uitte, alleen mijn mening.
Iers duurder dan een Opel Ampera-e maar dan wel met autopilot, dat worden lange levertijden hier.
Ongeveer 60000 euro betekend voor de ZZP-er netto ongeveer 25000 euro.
@kobus1967: als het zo makkelijk is om ZZP-er te zijn (gratis geld zoals je zelf zegt) waarom doet niet iedereen dat dan?
@janjansen: angst om zekerheid te verliezen.
@kobus1967: dan moet je ook accepteren dat degenen die wel dat risico nemen daar soms voordeel van mogen hebben.
@janjansen: omdat om van belastingvoordelen te kunnen profiteren als zzp-er, je ook serieuze winsten moet maken, en gelijktijdig ook zelf alle onzekerheden moet kunnen dragen (geen opdrachten, arbeidsongeschiktheid, pensioen etc) die als werknemer gewoon allemaal door de werkgever worden geregeld en bekostigd.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
En wat is er nog over van de actieradius na 10 jaar ?
@rotterdam: Waarschijnlijk nog zo’n 90%. Vraag je ook zulke dingen af bij een nieuwe BMW? “Hoelang gaat de motor mee zonder onderhoud?”
@rotterdam: Geloof het of niet, maar dingen evolueren. De batterijen van 10 jaar geleden zijn significant anders dan die van nu, ook al ziet de “verpakking” er hetzelfde uit.
Het zal voor de meeste mensen hier lastig te bevatten zijn dat het interieur zo minimalistisch is. Dit gedachtegoed gaat op voor elk revolutionair product, daar is de vergelijking met de iPhone dan ook gemaakt. Musk ontwikkelt de model 3 met de visie op de toekomst: autonome deelauto’s. Van de eerste video’s die ik heb gezien van het interieur is iedereen aangenaam verrast, veel ruimte en licht. Veel plekken om je spullen op te bergen (cup-holders, deurvakken, vee ruimte in de centre console).

Maar ja, het gaat inderdaad wat jaren duren voordat men dit gewend is. Nu bellen we ook allemaal met een lcd scherm. Uiteraard is de gevestigde orde uit Duitsland beter in interieurs maken, maar als je niet kunt zien dat zelfs daar de digitalisering / minimalisering doorbreekt….. A8 heeft 3 schermen nu?

Persoonlijk vind ik de stoelen er niet spannend uitzien en zelfs ‘saai’ ogen.
@amg65: daarom die je ook niet je ogen maar je kont in de richting van de stoelen…
Weet iemand of de Tesla’s gebouwd worden met een faraday cage principe, maw; Is de Elektronica afgeschermd tegen geladen deeltjes bij een geomagnetische storm of is het dan einde Auto?!
Niet geheel onbelangrijk als dit de toekomst van vervoer dient te zijn namelijk..
@spylegion: Ik zou er gewoon een grote alu-hoed omheen vouwen…
@trustmeiamanengineer: Txs voor het advies, had echter verwacht van meneer Musk, met zijn kennis van de geschiedenis, dat hij hierop geanticipeerd heeft tijdens de ontwikkeling.
498 km range vind ik nog acceptabel, maar dat is wel op papier zo. Ben benieuwd wat de werkelijke range is.

Ook vind ik hem vooralsnog erg duur. Nu is nieuwere techniek altijd prijzig, maar toch.

Het interieur tot slot is verschrikkelijk. Super goedkoop gemaakt met een LCD scherm erin. Misschien wel het lelijkste dat ik ooit heb gezien.
Wat een lelijk en kaal interieur…zou het goed doen in een Oostblok land…nee dankje, ik wacht nog wel een paar jaar
Indrukwekkend hoeveel weerstand hier op Autoblog in de reacties te vinden is. :)
Je hoeft hem niet te kopen, maar dit is toch wel een serieuze elektrische auto die veel van de ‘nadelen’ van een elektrische auto weg neemt.

Actieradius wordt altijd als grootste nadeel genoemd. Daar kun je met 500 kilometer serieus niet meer over klagen. Als jij meer dan 500 kilometer per dag rijdt moet je wellicht eens nadenken of je daar niet wat aan kunt veranderen: wat een verspilling van tijd en energie! Je besteed dan minimaal 5 uur per dag in de auto, volgens mij kan dat productiever.

De auto ziet er goed uit (over smaak valt te twisten, maar dit is in mijn ogen veel mooier dan elke Leaf, BMW i3 of -hybride- Prius). Je trekt bij het verkeerslicht vrijwel iedereen eruit en de topsnelheid van 225 km/u is ook niet lullig.

Voor ondernemers en in de lease wordt dit sowieso een no-brainer. En geen enkele andere fabrikant brengt momenteel iets ook maar een beetje vergelijkbaars op de markt. De lat ligt hoog en ik hoop dat Volkswagen, BMW en alle andere merken snel met interessante concurrentie komen. Maar dat zie ik de komende twee jaar eigenlijk niet gebeuren.
@elja:
Sommige mensen kunnen niet anders. Ik herstel bepaalde machines meestal in ziekenhuizen en fabrieken in zo wat gans de Benelux. Als mijn baas mij belt dat ik maandag een herstelling moet gaan doen 300km verder dan zit ik een halve dag in de auto en dat hoort bij de job. Ter plaatse opladen is ook geen optie want bij sommige klanten is het probleem in 10min op te lossen en dan mag ik weer zo veel km verder rijden naar de volgende.
@shiva: dat moet slimmer kunnen :) 600km rijden en 10 min bezig zijn.

Al praat je met iemand 2 uur door de telefoon, dan kom je er toch ook uit? Ga desnoods videobellen ;)
@shiva: sja, klinkt niet al te efficient. Maar volgens mij ben je wel de uitzondering. Maar na 5 uur rijden heb je ook wel recht op pauze, volgens mij. Dus dan kan je auto mooi ff laden terwijl je luncht.

Maar blijkbaar is de Model 3 voor jou nog niet de oplossing. Geef het nog vijf jaar; dan is de range nog hoger en de laadtijd korter. :)
Wat een achterruit!!
Ik hoor/lees niet veel over de afname van de accucapaciteit. De actieradius kan na een ton zo maar gehalveerd zijn. Dan koop ik m liever niet meer als 2e-hands om er dan mee naar Frankrijk te rijden. Binnen NL nog wel te doen, maar om mee op vakantie te gaan moeten die accu’s en de infrastructuir om op te laden toch echt nog wel beter worden.
@volvoturbo: je hoort daar niks over omdat het gewoon niet zo is. Priussen die afgedankt worden hebben meestal nog zo”n 80% capaciteit over, en die hebben een minder geavanceerde accu dan een Tesla.
@volvoturbo: aanvullend: dit was dus n praktijkvoorbeeld van een Zoë na 5 jaar en een ton gereden. De tijd zal leren hoe de Tesla’s ’t doen op dat punt.
@volvoturbo: Tesla’s rijden ook al even rond. Wat ik er zo van lees kun je uitgaan van circa 90% capaciteit na 5 jaar en dat neemt dan amper meer af.
@volvoturbo: mag ik vragen naar je leeftijd en opleiding?
@mlut: ben technisch hoger opgeleid, maar wat daar de relevantie van is?
Kijk dat vind ik nu een goede prijs €50K met een actieradius van een kleine 500km.
Kan niet wachten totdat hij beschikbaar is voor een proefrit.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Volgens mij is je verwarming een graadje hoger zetten in zo’n auto net zo gevaarlijk als een Whatsappje versturen. Dit leidt toch gigantisch af met zo’n scherm?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).