• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe Opel groot werd door Citroën te kopiëren

Auteur: Dizono, gepost 4 maart 2017 om 15:33 – 23 Reacties

Opel Laubfrosch


De Franse fabrikant mag mede verantwoordelijk worden gehouden voor het uitgroeien van Opel tot een speler van mondiaal niveau.

De overname van Opel door PSA is groot nieuws, maar wist je dat er al een veel vroegere connectie is tussen Opel en PSA, Citroën om precies te zijn? Hoewel Opel al sinds 1899 auto’s bouwt, wist het merk nooit gigantische volumes weg te zetten. Dat veranderde in 1924 met de 4 PS, de eerste Duitse auto gebouwd volgens het lopende band-principe van Henry Ford.

De naam van de auto duidt op de fiscale paardekrachten, al is de auto vooral bekend onder de naam Laubfrosch, ofwel boomkikker. Dat had te maken met de kleur waarin de auto aanvankelijk standaard werd geleverd: groen. Het was ook een belangrijk onderscheid met de Citroën 5CV, die door zijn standaard gele kleur liefkozend petit citron werd genoemd.

Citroen 5CV

Die onderscheidende kleuren waren nodig ook, want verder leken de Citroën en de twee jaar jongere Opel sprekend op elkaar. De geschiedenis van de 4 PS is een beetje schimmig, maar ga er maar vanuit dat er geen geld is betaald voor het ontwerp en Opel de 5CV van Citroën schaamteloos kopieerde. Citroën spande zelfs nog een zaak aan tegen Opel, maar de Duitse rechter bepaalde dat de auto’s wel degelijk verschilden. Zo was de grille anders, evenals de kleur.

De gelijkenissen waren echter veel groter. Niet alleen lijkt de body vrijwel precies hetzelfde, ook komt de wielbasis aanvankelijk exact overeen en vertoont de auto ook technisch meer overeenkomsten dan verschillen. Beide auto’s beschikken over een kleine watergekoelde zijklepper met vier cilinders. Daar waar de Citroën het moet doen met 856cc, krijgt de Opel een slagvolume van liefst 951cc.

Citroen versus Opel

Omdat de overeenkomsten toch wel erg groot zijn, besluit Opel al snel de 4 PS iets aan te passen. Zo krijgt de auto een langere wielbasis (2,5 meter) en wordt het slagvolume van de vierpitter vergroot naar 1018cc. Terwijl Citroën al in 1926 de productielijn van de 5CV stilzet, blijft Opel de Laubfrosch tot 1931 bouwen. Het is een groot succes voor Opel, in totaal worden er 119.484 van gebouwd, terwijl Citroën rond de 80.000 5CV’s bouwde. Daarnaast is het dit succes dat General Motors er toe brengt om in 1929 een aandeel van 80 procent te nemen in de Duitse fabrikant, niet wetende dat bijna 90 jaar later het moederbedrijf van Citroën de nieuwe eigenaar van Opel zal worden. En zo is de cirkel weer rond…

Ook interessant!

  • SPOTiCAR, het nieuwe occasionlabel voor Peugeot, Citroën en Opel!
  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

Citroen, Klassiekers, Opel, psa

Vorig bericht: « Mercedes roept wereldwijd 1 miljoen auto’s terug
Volgend bericht: Stevent McLaren af op een derde rampseizoen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. fiestacruizer zegt

    4 maart 2017 om 15:38

    Eigenlijk was het toen ook al als nu.. er komt geen enkele innovatie uit Russelsheim.

    Login om te reageren
    • danone zegt

      4 maart 2017 om 20:56

      @fiestacruizer: dat zei ene Martinus ook altijd…

      Login om te reageren
      • schreute01 zegt

        4 maart 2017 om 22:24

        @danone: alias The Leaper? De man die niemand meer serieus nam?

        Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        5 maart 2017 om 01:35

        @danone: is ie weg?

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          5 maart 2017 om 11:21

          @henkhupelschoten: Hey Henk, heb jou ook een tijd gemist!

          Login om te reageren
  2. rufctr01 zegt

    4 maart 2017 om 15:40

    Mooi verhaal weer!

    Login om te reageren
  3. frisian zegt

    4 maart 2017 om 15:55

    Zet vervolgens de Peugeot 172 of 190 s er naast en je ziet nog meer gelijkenissen.

    Met name de grill / radiateur

    Zo’n 4ps staat nog op mijn wishlist.

    Login om te reageren
  4. desjonnies zegt

    4 maart 2017 om 16:08

    Och, weer jaren later jatte Renault met de JuvaQuatre de zelfdragende carrosserie constructie die Opel voor de 1935 Olympia gepatenteerd had.
    Renault betaalde geen cent aan copy rights, dit omdat Renault meester was in het omzeilen en anders omschrijven van technische zaken.
    Zo beweren boze tongen dat de constructie van de vijfde deur van Renault’s R16 in 1965 ordinair was gestolen van Citroën. Die Renault 16 werd een wereldhit qua volume model, is de huidige dwars geplaatste motor met de ernaast geplaatste versnellingsbak een Autobianchi FIAT uitvinding, hoe vaak zal dat concept niet gestolen zijn?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      4 maart 2017 om 16:13

      @desjonnies: ik zat al te twijfelen of ik de Kadett/Olympia en Juvaquattre moest noemen, want dat is inderdaad ook gewoon een schaamteloze kopie. Het overnemen van elkaars techniek is wel weer iets anders natuurlijk. Net als dat Dixi-BMW wel de rechten kocht om de Austin 7 in licentie te bouwen, maar niet voor de motor. De oplossing: exact dezelfde motor bouwen, maar dan in spiegelbeeld…

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        4 maart 2017 om 17:35

        @dizono:
        Eerlijk gezegd leuk dat je deze hebt gekozen, want deze kende ik namelijk niet .

        Login om te reageren
    • LaLancia zegt

      5 maart 2017 om 12:43

      @desjonnies: wat kon Opel patenteren aan de zelfdragende carrosserie dan? Lancia had dit in 1922 al (Lambda).

      Login om te reageren
  5. rulefollower zegt

    4 maart 2017 om 16:12

    lemon of citroen.
    What is in the name…

    Login om te reageren
    • solksagen zegt

      4 maart 2017 om 17:21

      @rulefollower: Best wel veel in dit geval. De bijnaam van de auto was niet ‘lemon’ maar ‘petit citron’, anglicismen waren tot niet zo lang geleden not done in Frankrijk. Citroën-oprichter André Citroen (zonder trema) was de zoon van een naar Frankrijk geëmigreerde Nederlandse diamanthandelaar, hence the name.

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        4 maart 2017 om 17:52

        @solksagen: pardon my French! Je hebt gelijk, heb het even aangepast =)

        Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        5 maart 2017 om 09:05

        @solksagen:
        En hun Nederlandse naam was eigenlijk Limoenman, die hebben ze in Parijs veranderd in Citroen, maar omdat de Fransen moeite hebben met het uitspreken van het ‘oen’ gedeelte van die naam, is er een trema op de e gekomen, zodat de Fransman het kon uitspreken.

        Login om te reageren
        • solksagen zegt

          7 maart 2017 om 07:43

          @desjonnies: Mooie naam, Limoenman. André’s betovergrootvader Jacob, die limoenen uit Suriname importeerde, koos de naam bij de invoering van de Burgerlijke Stand in 1811. André’s grootvader, goudsmid Barend, wijzigde de naam in 1831 in Citroen om met Netje Roosenboom, dochter van een handelaar in gouden horloges, te mogen trouwen. Papa Roosenboom vond de naam Limoenman beneden zijn stand.
          Barend boert zo goed in zilver en goud en later ook diamanten dat hij gaat dromen van een wereldwijd imperium, waarvoor hij een aantal van zijn zoons de wereld instuurt naar steden als Brussel, Berlijn, Warschau, Londen en Parijs, waar zijn kleinzoon André wordt geboren. Als André naar de technische hogeschool gaat, verandert de administratie van die l’Ecole Polytechnique de naam eigenhandig in Citroën.
          Bron: Denise Citroen http://docplayer.nl/502400-Denise-citroen-limoenman-citroen-citroen-cidor-limoenen-juwelen-auto-s-en-kunst-in-de-familie.html

          Login om te reageren
  6. baasbas zegt

    4 maart 2017 om 16:17

    It’s a German…

    *proest*

    Login om te reageren
  7. Robert zegt

    4 maart 2017 om 16:23

    Die Chinezen hebben het kopieergedrag van de Europeanen gekopieerd. Denk ik.

    Login om te reageren
  8. mrrallycross zegt

    4 maart 2017 om 16:27

    Haha mooi dit. Zal nu wel weer gaanngebeuren

    Login om te reageren
  9. henrie zegt

    4 maart 2017 om 17:51

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  10. LaLancia zegt

    5 maart 2017 om 03:27

    Met kopiëren is de Duitse auto-industrie groot geworden, dus dit verhaal verbaast me niet zo. Wel interessant, want ik kende ‘m nog niet.

    Login om te reageren
  11. cossiekiller zegt

    5 maart 2017 om 12:30

    Beter goed gepikt dan slecht bedacht.
    Ondertussen zijn de meeste modellen wel de moeite. En zoals de Insignia al 2 keer een volledig ander model geworden is sinds de Vectra. Ze maken er zich tenminste niet zo makkelijk vanaf door alle modellen op elkaar te laten lijken!

    Login om te reageren
  12. marinepower zegt

    5 maart 2017 om 23:14

    Vroeger was made in germany ook niet iets om trots op te zijn. Dat hadden de Engelsen min of meer verplicht gesteld, aangezien de Duitsers halverwege de 19-de eeuw ook maar wat aanrommelden met hun staal en gietwerk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North