• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe een elf jaar oud racespel het boegbeeld werd van enorme campagne

Auteur: Loek, gepost 13 juli 2025 om 12:05 – 8 Reacties

Een oud racespel waarvan je de opvolger nog steeds kan spelen, werd het boegbeeld voor een campagne en petitie waar gamers een vuist voor maken.

Als je ook maar een klein beetje bekend bent met games, zegt de serie Test Drive je waarschijnlijk wel iets. In 2005 kwam die serie met een game genaamd Test Drive Unlimited die voor vele gamers voor een revolutie zorgde. Een grote open kaart met al je droomauto’s om te racen, ontdekken of gewoon doelloos rondrijden: de ultieme vrijheid. Unlimited 2 pakte veel van die dingen en probeerde ze te verbeteren, maar dat lukte niet altijd. Vandaar ook dat Test Drive Unlimited 2 al snel in zwaar weer kwam na de release in 2011. Geen zorgen, want Ubisoft zou helpen.

The Crew

Die uitgever zou samen met veel van de mensen die het zinkende schip van de ontwikkelaars van TDU2 verlieten, een soortgelijke game uitbrengen. The Crew kwam in 2014 en bood diezelfde vrijheid, maar dan met nieuwere auto’s, meer personalisatie met deze auto’s, en een gigantische nieuwe kaart: een replica van de VS wat al direct de grootste kaart is waar een racespel zich ooit heeft afgespeeld. Even van New York naar Los Angeles rijden kan zelfs als je doorrijdt wel een half uur duren, terwijl je in Test Drive binnen een paar minuten er wel was. In 2014 een aardige revolutie.

Einde

Het zorgde ervoor dat Ubisoft die basis doorzette en in 2018 met het vervolg The Crew 2 kwam. En in 2023 kwam daar weer een vervolg van in de vorm van The Crew Motorfest. Een mooie voortzetting van de titel, maar vergeet niet waar je vandaan komt. The Crew is echt zo’n game die je naast Gran Turismo 4 in je gamekast zet, er twintig jaar niet naar omkijkt en over tien jaar weer eens in je PlayStation 3 stopt om even die nostalgie weer te proeven.

Klein probleempje: dat kan niet. Nou ja, je kan de CD-ROM (oud hè?) van The Crew wel in je PlayStation of Xbox stoppen en de game zal lanceren. Maar voorbij het startscherm kom je niet. Ubisoft lanceerde The Crew als een ‘always online’-titel. Dat houdt in dat je altijd in de grote wereld kan samenspelen met anderen, of dat nou vrienden of complete vreemdelingen zijn. Maar het betekent ook dat je elke keer dat je de game lanceert moet verbinden met de server van Ubisoft. En die uitgever speelt dan weer je vader die je kamer binnen komt stormen omdat je het licht in de badkamer hebt laten branden: ‘voor niks komt de zon op!’ Oftewel: Ubisoft richtte zich liever op The Crew 2 en Motorfest om die te laten draaien en trok de stekker uit The Crew. Letterlijk, want je kan dus nu de game niet spelen. Ook al heb je hem gekocht en ofwel in je digitale bibliotheek ofwel als CD, de verbinding met de Ubisoft-server zal niet lukken en dus zal je teruggestuurd worden naar het homescherm.

Offline

The Crew is niet de enige game die zo werkt en waarschijnlijk niet eens de eerste. En even vanuit Ubisoft gezien: het absolute merendeel speelt The Crew Motorfest, zelfs The Crew 2 wordt al een stuk minder gespeeld. De servers werkende houden voor een game die eigenlijk alleen wordt gespeeld ter nostalgie (en waar middels microtransacties geen winst meer op te maken valt), is veel moeite voor weinig winst. Maar eigenlijk ging het al mis toen het spel werd aangekondigd als ‘always online’. Want veel gamers hebben er vrede mee dat de support voor een game wordt gestopt, je kan altijd nog in je eentje spelen. Maar ook dat kan dus nu niet. Het was dus mooier geweest als The Crew een offline-modus had die nog wel werkt.

Stop Killing Games

Vandaar dat gamers nu opstaan en The Crew gebruiken als het belangrijkste voorbeeld voor de campagne en petitie Stop Killing Games. Het is eigenlijk heel simpel: je betaalt nu voor een game, maar hebt als consument niet zelf in handen wanneer een game ten einde komt. Bij The Crew heb je de game lang genoeg kunnen spelen. Maar wat nou als de studio die de server beheert failliet gaat? Dan heb je dus talloze mensen die een flinke mep geld hebben betaald voor een game en wordt (te) kort na diens release de stekker eruit getrokken: daar zit je dan. En zelfs al heeft een game een mooi leven gehad: het is nu fysiek niet mogelijk om een game als The Crew te spelen, ook al heb je er wel voor betaald.

Stop Killing Games wil dan ook middels een petitie legaliseren dat games altijd moeten kunnen blijven leven, zonder het risico dat de stekker eruit getrokken wordt. Zodat niet de uitgevers, maar jij in handen hebt wanneer je klaar bent met het spelen van deze game. De hoofden achter Stop Killing Games beweren zelfs dat dit op veel plekken in strijd is met de wetten van consumentenrechten. Je kan dan ook op hun website de petitie tekenen die pleit voor een EU-wijde wet waarin games zo ontworpen moeten worden dat ze middels een offline-modus niet afhankelijk zijn van support van de uitgever. 1,3 miljoen mensen tekenden die petitie al. Ook in het VK willen ze deze petitie aanbieden aan het parlement.

Red het gamearchief van de fanatieke gamer, zo luidt de boodschap indirect. En dat allemaal vanwege The Crew, een verrassend leuke racegame uit 2014 die we zeker hadden aangeraden om nog eens te spelen. Als het had gekund.

Ook interessant!

  • Gespot - Wiesmann met een gloednieuw 'oud' kenteken
  • Video: trailer van de allerlaatste The Grand Tour
  • Bied mee op de ultieme zomerauto!
  • Video: rijden met de legendarische Porsche 930

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Games, The Crew

Vorig bericht: « Video: Volvo-rijder laat zich niet inhalen
Volgend bericht: Wat kost de nieuwste Rolls-Royce Phantom eigenlijk op Marktplaats? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    13 juli 2025 om 13:29

    Ik snap het sentiment wel, maar het is niet alsof gamestudios en uitgevers hier echt wat mee gaan doen, zelfs niet als er wetgeving komt. Je ziet nu al bij de release van Android telefoons dat fabrikanten een X aantal jaar Android updates en beveiligingspatches aankondigen, zodat iemand die over een paar jaar een drie jaar oud toestel bij de Mediamarkt voor bijna nop koopt niet kan gaan jammeren dat de support zo karig is. Zoiets zullen ze dan ook wel gaan doen voor games. Dan krijg je de garantie dat de gameservers vijf jaar online blijven, en is het daarna alsnog aan de developer om te bepalen wanneer de stekker eruit gaat.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      13 juli 2025 om 13:38

      @Edge: ik denk ook dat The Crew, ondanks het aanwakkeren van de petitie, niet het beste voorbeeld is. Dat was gewoon het ‘wakker worden’-moment.
      Kijk naar een game als TDU Solar Crown. Vorig jaar uitgekomen als always online-titel. Werd initieel best matig ontvangen vanwege bugs, slechte optimalisatie, etc. Zorgde ervoor dat er flink geschakeld moest worden binnen de studio’s, waarmee niet uitgesloten werd dat de game ineens ermee zou kappen. Na een paar maanden al. En als dan de stekker eruit wordt getrokken, hebben al die gamers 60 tot 100 euro betaald om een paar maanden gegamed te kunnen hebben. Da’s niet eerlijk voor de mensen die weinig tot geen problemen ervaren. En dit alles kan niet voorkomen worden omdat er geen wetten voor zijn.

      Wetgeving lost wellicht niet de problemen op die er al zijn in hele oude titels. Maar het zorgt er hopelijk voor dat nieuwe games uitkomen met offline-modi of op zijn minst een vangnet voor de oude servers in geval van onheil. Dan zadel je de consument niet op met je eigen falen.

      Login om te reageren
    • carguy24 zegt

      13 juli 2025 om 14:04

      Is ook wel een verschil en precies het probleem: oude android of iphones worden misschien niet meer ondersteund en zijn niet meer veilig, maar als je ze aanzet doen ze het wel!

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      13 juli 2025 om 14:41

      Dat is het hem nou juist, natuurlijk mogen de studio’s stoppen met de support en upgrades. Geen probleem. Als het spel dan maar wel speelbaar blijft tot in de eindigheid dmv offline play.

      Mijn vader speelt nog steeds de originele Tetris op de originele game boy. Ruim 30 jaar nadat het spel uitkwam. Niks gezeur met online servers. Zelfs C&C Red Alert wordt nog wel eens opgestart. Elke keer als hij een nieuwe laptop koopt zorg ik dat hij zijn oude spellen nog kan spelen. En dat terwijl de gemiddelde huidige personeelsbezetting van EA waarschijnlijk jonger is dan het spel zelf.

      Login om te reageren
  2. Henk O zegt

    13 juli 2025 om 22:01

    Uhhh, 11 jaar oud?
    Ik speelde al Test drive in 1987 op de C64

    Login om te reageren
  3. grrrrrene zegt

    14 juli 2025 om 22:13

    Gewoon verplicht een “plan B” laten ontwikkelen voor als de servers offline gaan. Dat de fans dan zelf servers kunnen opzetten bijvoorbeeld, dat komt echt wel goed. Ik denk dan aan hoe Live for Speed dat deed: je kunt gewoon zoeken naar servers, waar spelers op zitten. Inmiddels zijn er ook mods voor deze oeroude race sim…

    Daarnaast is always online voor mij een no go. Zeker bij dit soort grote game studios. Die geven niet om de klant, alleen om hun geld. Ik snap dat er geld verdiend moet worden, maar het weet als developer waar je aan begint als jouw server verplicht is om het spel te kunnen draaien, zelfs in single player.

    Login om te reageren
  4. JaxDryke zegt

    15 juli 2025 om 12:18

    Zeg Loek, ik kan me de geweldige cruises nog wel herinneren met jou en Johan in TDU2.
    Volgens mij hebben we The Crew 1 ook wel eens samen gespeeld.

    Een schande dat TDU SC is zoals het is, totaal niet dezelfde smaak en sfeer als in de eerste twee delen.

    Terugkijkend op The Crew 1 en dan The Crew 2 en Motorfest, heb ik altijd deel 1 het leukst gevonden. Want…politie. Die is geheel afwezig in TC2 en TC Motorfest.

    Misschien weet je het niet, maar The Crew 1 is een soort van terug, in de vorm van The Crew Unlimited. Ze hebben een Discord server en zijn erg actief in de ontwikkeling. Ik heb zelfs al een paar race sessies mee mogen doen enkele maanden geleden, was geweldig om het weer te spelen.

    Misschien handig om dit erbij te vermelden onderaan het artikel. Hoe meer gamers in de The Crew Unlimited Discord server, hoe meer actie.

    Gegroet,

    RamteamJax
    – The Ramteam Network

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      31 juli 2025 om 17:37

      @JaxDryke: ha, Youri. Ik herinner me onze cruises nog goed inderdaad :)
      Volgens mij hebben Johan en ik toen nog via jou een account kunnen bemachtigen om wat meer auto’s ontgrendeld te hebben… hihi

      TC1 heeft in mijn ogen altijd het gat dat TDU achterliet het best opgevuld, al vond ik TDU2 jaren na release nog een ijzersterke titel. TC2 heb ik nog wel een tijdje gespeeld maar zoals jij zegt, ging meer de ‘Forza Horizon-kant’ op. En dan is Forza Horizon simpelweg beter. TC Motorfest heb ik gespeeld maar viel erg tegen, de evolutie t.o.v. TC2 is te klein en de kaart zou moeten voelen als een geinige TDU2-hoedtik, maar voelt als een goedkope knock-off. Dat deed TDU2 toch echt wel beter.

      TDUSC is best een toffe game vind ik, doet veel dingen uniek ten opzichte van rivalen. Maar heeft echt nog veel werk nodig, zelfs al is het om de oude TDU’s te evenaren. Jammer, want ik zie wel potentie. Ik heb toch echt een paar weken na de release best leuke dingen kunnen doen met wat maten in TDUSC.

      Die Discord over TC1 zal ik eens bekijken, ik wist dat een groep bezig was om de servers van TC1 te ‘reverse engineeren’ om ze weer werkend te krijgen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North