
Deze bijzonder sympathieke Fransoos wordt geveild op The Collectables.
Het is nog gewoon winter, maar met de stralende zon krijgen we toch al zin in de zomer. Als er één auto is waarvan je de zomer in je bol krijgt, dan is het wel de Citroën Méhari. Onze vrienden van The Collectables hebben momenteel een exemplaar in de aanbieding.
De Méhari was geen idee van Citroën zelf, maar van de Franse oorlogsveteraan en plasticmagnaat Roland de la Poype. Hij zag de Mini Moke en dacht: dat kan beter. De la Poype ontwierp de Méhari met een roestvrij kunststof koetswerk en ging daarmee naar Citroën. De rest is geschiedenis.




Zoals bekend staat de Méhari op het platform van de Eend en daar deelt de auto ook zijn motor mee. Deze levert 29 hele pk’s. Ruim voldoende om de Méhari van zijn plek te krijgen. Het is namelijk niet veel meer dan een stuk plastic met vier wielen en een stuur. Dat klinkt misschien oneerbiedig, maar de eenvoud is juist de charme van deze auto. Het is niet voor niets een cultauto geworden.




Zo’n Méhari hoort natuurlijk meer thuis in Zuid-Frankrijk dan in Nederland, maar toch is dit exemplaar zowaar origineel Nederlands. De auto werd in 1976 geleverd. Toen was de auto al 8 jaar op de markt, maar nog lang niet aan het einde van zijn levensloop. De Méhari is in totaal 20 jaar in productie geweest, tot 1988.
De auto verkeert in topstaat en is recent nog getaxeerd op maar liefst €30.000. Als je interesse hebt kun je terecht op The Collectables, waar je nog tot en met donderdag 20.30 mee kunt bieden!





Die ziet er beter uit danik. Uit hetzelfde jaar. :))
Betekent dat, dat jij ook belastingvrij bent ? 🙂
Ik wens de verkoper veel succes. Dit is nou typisch zo’n klassieker waarvan iedereen zegt dat -ie ‘em leuk vindt, maar niemand die daar 30 mille(?) op wil stuk slaan.
En ja, ook ik vind hem leuk. Dat wel.
“roestvrij kunststof”
Pleonasme gespot ;-)
Stukje jeugdsentiment. Maar in het huidige verkeer zou ik er niet mee durven te rijden. Als je daar een aanrijding mee krijgt…. Hij staat er echt tiptop bij. Ik denk dat er ook heel wat geld in is gaan zitten om zo te krijgen. Maar 30K zou ik er inderdaad niet op stukslaan.
Leuk hoor om over een afgelegen veldweggetje te karren met de zomerzon op je bol en een fles wijn in je mik. Maar in het dagelijks leven compleet onbruikbaar, onveilig, onpraktisch en oncomfortabel. Zoiets koop je alleen als je een wijngaard hebt en geld over hebt. Dit artikel is denk ik gewoon een beetje verkapte reclame, ik zie dat er ook pas 1 bod gedaan is en 12,5k vind ik al bizar veel voor dit ding eerlijkgezegd.
Onveilig wordt het zeker met een fles wijn in je mik. Ik hoop toch dat je dat zelf niet doet, tenzij je ambities hebt om onze Vlaamse vriend Tom Waes te kopiëren….
Onveilig, tja. Zijn remweg is kort en uit de bocht vliegen amper te doen dankzij de goede wegligging ‘roadholding’.
Oncomfortabel? Aan de vering ligt dat niet! Die is bijzonder comfortabel. Stil is-ie niet en de stoel is zéker geen Volvo-stoel. En je moet weer zelf iets doen, de carroserie is compact en overzichtelijk en airco mis je niet….
Ik ga kijken hoeveel ik kan bieden!!
Joh, dat was gewoon een verwijzing naar een standaard slechte franse film. In meer dan 20 jaar heb ik nog nooit met teveel drank achter het stuur gezeten, ondanks dat ik graag een borrel lust.
Tja die mehari’s zijn behoorlijk duur geworden. Ben benieuwd wat de veiling doet. Veel gemaakte denkfout is dat de taxatiewaarde ook de verkoopwaarde is. Het is echter de vervangingswaarde waarvoor hij verzekerd is en daarin wordt van alles meegerekend. Zelden blijkt de taxatiewaarde de echte marktwaarde te zijn.
Kijk nou, ik heb de benzine versie uit 1969. Plankgas met 45 km/u heuvel naar Ramatoulle.. afgeladen met boodschappen. Geweldige auto. Geen airco, ook geen arco, ruit naar voren klappen en gaan. Een echte conducteur quotidien.