• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe staat het met de Nederlandse terugkeer van Voisin?

Auteur: perry_snijders, gepost 9 februari 2016 om 11:19 – 30 Reacties

Avions-Voisin A-JT


Zeven jaar geleden werden we verrast door de belofte over een wederopstanding van het merk Avions Voisin. Mogen we er nog wat van verwachten, of kunnen we het project toevoegen aan de lange lijst met papier-BV’tjes die niets produceren? Autoblog zocht het uit.

Avions Voisin heeft een Franse oorsprong, met wortels in de vliegtuigindustrie. Na de Eerste Wereldoorlog richtte het bedrijf zich, zoals veel vliegtuigbouwers noodgedwongen deden, op de bouw van auto’s. Luxe auto’s met veel aluminium en een bijzonder karakter. Zoals het verbinden van de voorschermen aan de radiator, een detail uit de luchtvaart.

In 2009 opperden twee Delftse ingenieurs dat ze het merk nieuw leven in zouden blazen. Een loods op voormalig vliegbasis Twente werd ingericht als werkplaats, er werd samengewerkt met de Universiteit Twente, en we kregen schetsen te zien van een nieuw model te zien.

‘Wat er op dit moment gebeurt rondom Avions Voisin? Ik betaal de huur van de stalling!’ Het antwoord van Matthijs Meulenbelt is duidelijk, op dit moment liggen de werkzaamheden rondom de auto stil. ‘Maar hij staat wel op wielen,’ voegt hij eraan toe, ‘en het is de bedoeling dat er dit jaar weer wat mee gaat gebeuren.’

We schreven eerder dat de auto gebouwd zou worden in de geest van Gabriel Voisin. Toen was het de bedoeling om jaarlijks een beperkt aantal auto’s te bouwen, waarbij aantallen tussen de twintig en vijftig werden genoemd. Daar is het nog niet van gekomen, maar Meulenbelt lijkt er niet onder te lijden. ‘Er zit op dit moment geen carrosserie op, maar inderdaad is dat bij een Voisin een belangrijk onderdeel. Zal ik het je laten weten als we weer verdergaan?’ Graag.

Ook interessant!

  • Video: Nederlandse politie achtervolgt inbreker
  • Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie
    Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie
  • Video: Nederlandse Huracan gaat kablam
  • Nederlandse bermen zijn levensgevaarlijk

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

nederlandse-automerken, voisin

Vorig bericht: « Dankzij Vorsteiner maak je van elke 991 een GT3 RS
Volgend bericht: België: terreurcamera’s die toevallig ook je snelheid meten »

Lees Interacties

Reacties

  1. remcott zegt

    9 februari 2016 om 11:22

    In ieder geval een duidelijk antwoord!

    Login om te reageren
  2. dikdraak zegt

    9 februari 2016 om 11:23

    Klinkt niet heel vertrouwenswekkend, eerlijk gezegd.

    Login om te reageren
    • ar156sw zegt

      9 februari 2016 om 13:50

      @dikdraak: meer dan veel van de reacties van voorgaande merken in de serie… hij is gewoon open: ligt stil, wil wel weer verder. Da’s beter dan een hoop blabla en defensief gedrag…

      Login om te reageren
    • ericd zegt

      9 februari 2016 om 15:55

      @dikdraak: Ach, er is weer ‘echt’ nieuws. Spyker laat nl. van zich spreken en zou met een nieuw model naar Geneve komen.

      Login om te reageren
  3. jipino zegt

    9 februari 2016 om 11:29

    Die heeft voor de achterkant goed gekeken naar die misvormde Rolls-Royce die laatst hier voorbij kwam.

    Login om te reageren
  4. eklasse zegt

    9 februari 2016 om 11:31

    Voisin, het Alfa Romeo van Nederland.

    Login om te reageren
  5. maxhunter zegt

    9 februari 2016 om 11:32

    Heel vetrouwenwekkend juist. Eerlijk en helder. Zeker niet in de leer geweest bij Victor Mueller ;-)

    Login om te reageren
  6. beetec zegt

    9 februari 2016 om 11:32

    Wel een eerlijke en open reactie. Dit in tegenstelling tot andere ‘merken’ eerder in deze serie.

    Login om te reageren
    • perry_snijders zegt

      9 februari 2016 om 11:34

      @beetec: Ik vond het wel verfrissend, in ieder geval.

      Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    9 februari 2016 om 11:32

    In iedergeval een duidelijk eerlijk verhaal. We wachten af.

    Login om te reageren
  8. moveyourmind zegt

    9 februari 2016 om 11:40

    “Ik betaal de huur van de stalling”

    Mooie uitspraak!

    Dat het maar duidelijk is dat we hier niet te maken hebben met een soort Victor Muller die mooie dagdromen heeft waar anderen slapeloze nachten van krijgen…

    Login om te reageren
  9. Ilquadrifoglio zegt

    9 februari 2016 om 11:42

    De Franse auto-industrie heeft prachtige automobiele voortgebracht. Vooral de designs door Figoni et Falaschi zijn bijzonder en hebben wat Art Deco stijlelementen. Voisin, Bugatti, Delage, Delahaye, Facel Vega en Talbot Lago zijn helaas niet meer.

    Login om te reageren
    • ramshoek zegt

      9 februari 2016 om 15:46

      @Ilquadrifoglio: Helemaal met je eens. Ik zou graag zien dat de Fransen weer zo’n speciaal merk voort zouden brengen.
      Overigens. De Britten noemden de door jou genoemde Franse Carrossier graag: ‘phoney and flashy’. Vrij vertaald: ‘nep en opzichtig’.
      Niet mee eens, hoewel ik wel begrijp waar dit uit voort kwam; Britse auto’s waren toch vooral functioneel vorm gegeven.

      Login om te reageren
  10. astra zegt

    9 februari 2016 om 11:44

    Leuke serie artikelen dit! Complimenten!

    En ontopic: Ik ben heel nieuwsgierig waar dit toe leidt. Het antwoord is eerlijk, dat is alvast een pré. Wordt vast ooit ergens wel een keer vervolgd…

    Login om te reageren
    • perry_snijders zegt

      9 februari 2016 om 23:15

      @astra: Dank je, da’s altijd goed om te horen!

      Login om te reageren
  11. fransananas zegt

    9 februari 2016 om 11:54

    Ik ben erg benieuwd. Ik gun het ze!

    Login om te reageren
  12. Rob zegt

    9 februari 2016 om 11:55

    Op de schets lijkt het een soort hotrod Citroen C6. Grappig, op zich.
    En ik meen te herinneren dat ze het heel basic wouden houden? Dus geen ingewikkelde elektronica of gadgets. Dat is op zich ook een grappig idee, maar of het gaat werken… Want tegenwoordig tel je niet meer mee als je niet een gigantische flatscreen met allerlei meuk in je auto zet…..

    Login om te reageren
  13. lekbak zegt

    9 februari 2016 om 11:57

    Dit lijkt mij een relatief gezonde manier van werken. 2 gozers met een baan en een droom. Inkomen om van te kunnen leven, en ondertussen de auto ontwikkelen.

    Volgens mij is de enige manier tegenwoordig nog om een auto te ontwikkelen in huis en alle componenten te laten maken bij toeleveranciers. Dan hoef je niet allemaal vaklui in huis te halen die geld kosten en kan je het rustig en goed aanpakken zonder al teveel druk. Is de auto klaar dan haal je orders binnen, laat je van alle componenten wat bijmaken en heb je alleen enkele lui nodig die de onderdelen aan elkaar zetten. Lukt het niet, pech gehad. Dan heeft het een bult geld gekost en heb je met een beetje mazzel zelf nog een half werkende auto die je af kunt maken. Maar je zult niet zo snel failliet gaan.

    Login om te reageren
  14. scaglietti612 zegt

    9 februari 2016 om 12:04

    Leuke om zulke artikelen eens te lezen. Ben eigenlijk benieuwd hou het eigenlijk met de Belgische auto-merken gaat. Ken zelf maar alleen Imperia, Gillet Edran cars en Sniper cars. Van die laatste 2 hoor je niets meer over sinds jaar en dag. Imperia staat op de rand van bankroet, maar zal waarschijnlijk overgenomen worden. En van Gillet hoor je ook niet echt veel nieuws meer over. Dan moet ik zeggen dat de nederlandse auto-industrie toch wel wat meer succes kent. Kijk maar naar Donkervoort, is een mooi succes-verhaal op zich. Wel jammer van merken zoals Voisin dat het maar eigenlijk moeilijk verloopt.

    Login om te reageren
  15. toniominestrone zegt

    9 februari 2016 om 12:09

    Tja, die komen er wel, eens!

    Login om te reageren
  16. Design_Driven zegt

    9 februari 2016 om 12:24

    Altijd leuk die enthousiastelingen die hung eigen auto ontwerpen en bouwen. Dat kan ik zeker wel waarderen.

    Vind het ontwerp alleen helemaal niks en denk dat het volkomen kansloos is. Jammer.

    Login om te reageren
    • kilum zegt

      9 februari 2016 om 14:41

      @sketcher: Ben ik niet met je eens. Als de auto er uit komt te zien zoals op de schets, en ik heb tegen die tijd de financiële middelen, dan ga ik zeker even kijken. Ziet er echt tof uit. Niet zo’n 13 in een dozijn sedan/coupe.

      Login om te reageren
  17. dutchcorvette zegt

    9 februari 2016 om 12:34

    FF dat Renault kontje aanpassen, gewoon op de panamera manier, en je hebt een leuk bakkie

    Login om te reageren
  18. Citrofiel zegt

    9 februari 2016 om 13:24

    Ik gun het ze, maar met zulke trage ontwikkeling kun je op één hand uittellen dat het uiteindelijke product niet op alle gebieden up to date zal zijn.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      9 februari 2016 om 15:28

      @Citrofiel:
      Ik meen mij te herinneren dat het ook juist de bedoeling was dat ie niet up to date zal zijn. Klinkt negatiever dan het is. Hun/zijn idee was/is namelijk gewoon een lekker rijdende auto maken. Die je ook echt moet rijden. Geen hypermoderne elektronische toestanden.

      Misschien een zwaktebod, maar mits goed uitgevoerd misschien ook best interessant. Wie weet zijn er een paar vermogende mensen bereidt dan zo’n ding aan te schaffen. Voor erbij.

      Maar goed, toekomst muziek. Voorlopig zit het nog in de ‘knooi-fase’ ;-)

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        9 februari 2016 om 19:31

        @Rob: Ergens klinkt dat best lekker inderdaad. Nieuw is niet altijd beter.

        Login om te reageren
  19. SanS zegt

    9 februari 2016 om 15:07

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Leuk stukje verder!

    Login om te reageren
  20. ghost zegt

    9 februari 2016 om 18:18

    Lekkere buzzfeed al die ‘hoe gaat het met…?’ Stukjes. Wel vermakelijk verder!

    Login om te reageren
  21. 9000cse zegt

    9 februari 2016 om 21:18

    Mijn buurman in Enschede had een bedrijf in geavanceerde werkbanken en een staalharderij. Verder was hij een uitgesproken liefhebber van klassieke auto’s. Ik heb het over mijn studietijd in de jaren 1966 t/m 1970.
    Vaak sprak ik met hem en we hebben samen nogal wat ritten gemaakt in zijn Bugatti. Een barnfind uit Frankrijk. En hij had er een prachtexemplaar van gemaakt! Een 4-zitter zonder dak met een cabine van van gevlochten riet. Laten maken door een werkplaats voor minder-validen.
    Op zekere dag zag ik, dat er bij hem een Rolls-Royce lijkwagen werd afgeladen. Toen ik mijn buurman vroeg wat hij daarmee van plan was liet hij mij een foto’tje zien van een auto die ik niet kende. Het was een Voisin-limousine. “En zo wil ik deze gaan ombouwen”, zei hij, “voor dagelijks gebruik”. Vaak heb ik hem in zijn werkplaats bezig gezien. “Gewoon” in zijn kostuum. Met stropdas. Alles maakte hij zelf. Afgemeten werd met een eenvoudig vouwmetertje. Dat moest lukken, want zo had hij de Bugatti ook gerestaureerd.
    Of hij ooit is afgebouwd weet ik niet. In 1970 heb ik Enschede verlaten en enkele jaren later is hij gestorven. Eén ding weet ik zeker: Het was een kunstenaar, die er beslist iets prachtigs van zou hebben gemaakt. En de Bugatti? Naar ik vernomen heb heeft zijn vrouw die prachtauto gewoon afgegeven :-(. Gewoon aan iemand die hem prachtig vond. Zij had er namelijk niets mee en vond het maar een lelijk oud ding………….

    Login om te reageren
  22. dave63amg zegt

    13 februari 2016 om 19:35

    Heeft wel wat weg van die nieuwe 1 serie tot waar de tankdop ongeveer zou moetten zitten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North